اومیکرون

کرونای اومیکرون از موش ها آمده است!

محققان چینی در بررسی‌های جدید خود متوجه شدند کرونای اومیکرون پیش از جهش در بدن موش ها قرار داشته و پس از آن به انسان‌ها سرایت کرده است.

در اواخر سال 2021 شاهد شیوع سویه اومیکرون بودیم که باعث شد همه‌گیری ویروس کرونا پیچیده‌تر و گسترده‌تر شود. هم‌اکنون این سویه به دلیل سرعت انتقال بالا در کشورهای زیادی شیوع پیدا کرده و همین سویه اکثر مبتلایان کرونا در سراسر جهان را شامل می‌شود.

جهش کرونای اومیکرون در بدن موش ها

در حال حاضر دانشمندان هنوز نتوانستند به این پرسش پاسخ دهند که سویه اصلی کرونا چگونه ایجاد شده است، اما محققان چینی در بررسی‌های جدید خود متوجه شدند کرونای اومیکرون پیش از جهش در بدن موش ها قرار داشته و پس از آن به انسان‌ها سرایت کرده است. اگر این موضوع توسط سایر محققان نیز به تایید برسد، پیامدهای انتشار این ویروس در میان میزبانان غیر انسانی در پیشگیری و کنترل اپیدمی چالش‌های زیادی را به همراه خواهد داشت.

اومیکرون

برخی از دانشمندان بر این باورند حیوانات قبل از این که سویه جدید کرونا را به انسان‌ها انتقال دهند، ناقل سویه اومیکرون بودند. پروفسور جیانگو زو (Jianguo Xu) از موسسه ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیر چین با پشتیبانی از این ایده عنوان کرد موش‌ها محتمل‌ترین ناقلان اومیکرون محسوب می‌شوند. البته برای تایید این موضوع باید تحقیقات بیشتری به انجام برسد.

محققان چینی متوسط تعداد جهش‌ها را در 5 گروه کلی محاسبه کردند و جهش‌های کلیدی در پروتئين S ویروسی را مورد بررسی قرار دادند؛ پروتئین S ویروسی مکانی است که در آن عفونت ایجاد می‌شود. پروفسور زو تاکید کرد سویه اومیکرون از جهش در 5 مکان کلیدی پروتئین یعنی K417، E484، Q493، Q498، و N501 بهره می‌برد.

نمودار جهش حاکی از آن است که ویروس توانسته برای آلوده کردن سلول‌های موش سازگاری پیدا کند. ضمن اینکه درخت فیلوژنتیک با مقیاس زمانی بیانگر این موضوع است که دودمان اومیکرون و گاما به احتمال زیاد در اواسط سال ۲۰۲۰ در حال گردش بودند و این فرضیه که اومیکرون احتمالا در گونه‌های حیوانی و غیر انسانی تکامل پیدا کرده است را تایید می‌کند. محققان بر این باورند که ویروس کرونا در طول زمان قبل از اینکه از طریق بیماری مشترک میان انسان و دام به انسان انتقال یابد، توانسته جهش‌ها را در موش‌ها انباشته کند.

نتایج این بررسی‌ها حاکی آن است که محققان می‌بایست انواع کرونای جدا شده از حیوانات وحشی به خصوص جوندگان را مورد بررسی قرار دهند. طبق گفته پروفسور زو، اگر تایید شود که اومیکرون از موش به انسان‌ها منتقل شده است، پیامدهای انتشار آن در میان میزبانان غیر انسان در پیشگیری و کنترل اپیدمی چالش‌هایی را به همراه خواهد داشت. همچنین اگر اومیکرون قادر باشد از یک جونده به انسان انتقال پیدا کند، به احتمال زیاد گونه‌های بیشتری از آن در میان حیوانات در حال گردش است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*