کارت گرافیک انویدیا RTX 3050

هرآنچه باید از کارت گرافیک انویدیا RTX 3050 بدانید؛ مشخصات فنی، تاریخ عرضه و قیمت

کارت گرافیک انویدیا RTX 3050 ارزان قیمت‌ترین کارت سری Nvidia RTX 30 است که می‌تواند رهگیری پرتو را با بودجه کمی در اختیار گیمرها بگذارد.

کارت گرافیک RTX 3050، جدیدترین کارت گرافیک دسکتاپی انویدیا است. برخلاف مدل گران قیمت RTX 3090 Ti، کارت گرافیک انویدیا RTX 3050 سخت افزاری با مشخصات فنی متوسط و قیمت متوسط است.

در دنیایی که کارت‌های گرافیک RTX 3080 Ti و RTX 3090 جولان می‌دهند، کارت گرافیک جدید ۳۰۵۰ کمی عجیب به نظر می‌رسد. این کارت بازی‌ها را حداکثر با رزولوشن 1080p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌دهد و این خلاف چیزیست که گیمرهای کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۲۲ می‌خواهند. بی‌شک امکاناتی مثل رهگیری پرتو (Ray Tracing)، DLSS و Nvidia G-Sync امکانات جذابی هستند که این کارت ارائه می‌کند؛ اما به جز این هیچ چیز خاص دیگری روی کاغذ برای ارائه ندارد.

کارت گرافیک انویدیا RTX 3050

با این حال برچسب قیمتی ۲۴۹ دلاری این کارت گرافیک را فریبنده می‌کند؛ به خصوص کاربرانی که نمی‌توانند با هزینه‌ای بیشتر صاحب یکی از کارت‌های گرافیک قدرتمند سری RTX 30 انویدیا شوند.

اما پیش از آنکه بخواهید در مورد خرید این کارت تصمیم بگیرید، در اینجا شما را با هرآنچه باید از کارت گرافیک انویدیا RTX 3050 بدانید، آشنا خواهیم کرد.

قیمت و زمان عرضه کارت گرافیک انویدیا RTX 3050

این کارت گرافیک از ۲ روز پیش با قیمت ۲۴۹ دلاری وارد بازارهای جهانی شده است. اگرچه تقاضای زیاد برای آن باعث شد در مدت زمان کوتاهی موجودی اکثر بازارها به پایان برسد. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانی در موج بعدی عرضه، صاحب این کارت شوید.

مشخصات فنی و عملکرد

کارت گرافیک RTX 3050 امکان اجرای بازی‌ها با رزولوشن 1080p روی نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را همراه با فناوری Ray Tracing فراهم می‌کند. این کارت روی معماری “Ampere” ساخته شده و از ۸ گیگابایت حافظه GDDR6 VRAM برخوردار است. این همان میزان حافظه‌ای است که کارت RTX 3060 Ti نیز ارائه می‌کند. کارت گرافیک گیمینگ اقتصادی انویدیا دارای ۲،۵۶۰ هسته CUDA با سرعت کلاک پایه ۱.۵۵ گیگاهرتزی و سرعت کلاک تقویت شده ۱.۷۸ گیگاهرتزی است. علاوه بر این دارای عرض رابط حافظه ۱۲۸ بیتی است که در پردازنده‌های گرافیکی 1080p متداول است.

کارت گرافیک انویدیا RTX 3050

قابلیت‌هایی مثل DLSS AI upscaling و Nvidia G-Sync به کارت کمک می‌کنند حتی در صورت فعال کردن Ray Tracing، کارت همچنان روی نرخ فریم بالا اجرا شود. این یعنی بازی‌ها بسیار روان اجرا خواهند شد. قابلیت Nvidia Reflex با G-Sync جفت‌سازی می‌شود که تأخیر در ورودی را از بین خواهد برد و باعث می‌شود بازی‌ها پاسخگو‌تر به نظر برسند. کارت گرافیک اقتصادی انویدیا همچنین قابلیت‌های دیگری مثل Shadowplay ،Broadcast ،Freestyle ،Highlights و Ansel را نیز در اختیار علاقه‌مندان به ورزش‌های الکترونیکی قرار می‌دهد.

اگرچه ما باید عملکرد این کارت گرافیک را بررسی کنیم تا بتوانیم در موردش قضاوت کنیم؛ اما آنطور که انویدیا ادعا می‌کند، این کارت مناسب گیمرهایی است که در بودجه محدودیت دارند. در زیر می‌توانید جدول مقایسه کارت های گرافیک سری RTX 30 انویدیا را مشاهده کنید:

مدل کارتRTX 3050RTX 3060RTX 3060 TiRTX 3070RTX 3080RTX 3090
هسته‌های CUDA۲،۵۶۰۳،۵۸۴۴،۸۶۴۵،۸۸۸۸،۷۰۴۱۰،۴۹۶
کلاک تقویت شده۱.۷۸۱.۷۸۱.۶۷۱.۷۳۱.۷۱۱.۷۰
حجم حافظه۸ گیگ۱۲ گیگ۸ گیگ۸ گیگ۱۰ گیگ۲۴ گیگ
نوع حافظهGDDR6GDDR6GDDR6GDDR6GDDR6XGDDR6X
ابعاد۹.۵ در ۴.۴ اینچ۹.۵ در ۴.۴ اینچ۹.۵ در ۴.۴ اینچ۹.۵ در ۴.۴ اینچ۱۱.۲ در ۴.۴ اینچ۱۲.۳ در ۵.۴ اینچ
حداکثر توان۱۳۰ وات۱۷۰ وات۲۰۰ وات۲۲۰ وات۳۲۰ وات۳۵۰ وات
قیمت۲۵۰ دلار۳۳۰ دلار۴۰۰ دلار۵۰۰ دلار۷۰۰ دلار۱،۵۰۰ دلار

 

چشم‌انداز کارت گرافیک انویدیا جیفورس RTX 3050

حتی اگر RTX 3050 یک کارت گرافیک قدرتمند نیست، اما می‌تواند تجربه اجرای بازی‌های 1080p روی نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را در اختیار گیمرها بگذارد. امیدواریم گیمرها بتوانند بدون دست و پنجه نرم کردن با تنظیمات گرافیکی بازی‌ها، بتوانند از داشتن این کارت گرافیک لذت ببرند.

قیمت ۲۴۹ دلاری با وجود مشخصات فنی متوسط باعث فریبنده به نظر رسیدن کارت گرافیک انویدیا RTX 3050 شده است؛ اما خوشبختانه از آنجا که 3050 گزینه ایده‌آلی برای ماینینگ ارزهای دیجیتال نیست، می‌توانیم امیدوار باشیم که قیمت این کارت افزایش پیدا نکند.

با توجه به کمبود دائمی تراشه ها در جهان به خاطر شیوع کروناویروس، سخت است بخواهیم در مورد میزان در دسترس بودن این کارت صحبت کنیم؛ اما بسیاری از تحلیلگران ادعا می‌کنند که این کمبود در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا خواهد کرد و ما نیز به همین امیدواریم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*