بررسی هیوندای ولستر N مدل 2022

بررسی هیوندای ولستر N مدل 2022؛ اینجا گیربکس دوکلاچه کسل کننده نیست!

در این مطلب قصد داریم تا به یکی از هاچ بک‌های اسپرت کره ای یعنی هیوندای ولستر N مدل 2022 که عملکرد بسیار خوبی، مخصوصا در قسمت گیربکس دو کلاچه خود داشته، نگاهی بیندازیم.

شاید هاچ بک‌های 4 سرنشینه، اکثر اوقات برای فضای کوچک کابین خود مورد مواخذه قرار بگیرند اما بعضی از خودروسازان می‌توانند به کلی حواس شما را از این موضوع پرت کنند. آن هم فقط با به اوج رساندن عملکرد فنی. حس و حال راندن هیوندای ولستر N مدل 2022 به قدری خوب است که می‌توانید آن را در سراسر کابین احساس کنید و فضای کم، به انتهای لیست نگرانی‌های شما خواهد رفت. شاید حتی مالکان گلف GTI هم به سمت این هاچ بک کره‌ای مهاجرت کنند.

بررسی هیوندای ولستر N مدل 2022

در حال حاضر به وضوح می‌بینیم که بازار جهانی خودرو به سمت ماشین‌های شاسی بلند یا کراس اوور در حال حرکت است و احتمالا تا چند سال آینده، هیچ خبری از هاچ بک‌های سریع و اسپرت نباشد. این موضوع شامل حال ولستر N 2022 هم می‌شود و این مدل، آخرین سری نسخه‌ N خواهد بود که به بازار آمریکا عرضه می‌شود. البته ولستر معمولی فعلا قسر در رفته و به کار خود ادامه می‌دهد. شاید وقت خداحافظی با «سه درِ بازیگوشِ کره‌ای 35,500 دلاری» فرا رسیده باشد اما بیایید برای ادای احترام هم که شده، نگاهی دقیق‌تری به آن داشته باشیم.

موشکافی هیوندای ولستر N مدل 2022

کسی سفارش گیربکس دستی داشته بود؟

بررسی هیوندای ولستر N مدل 2022

بهتر است که اول از همه به سراغ قلب هیوندای برویم. تنها گزینه پیش روی شما، یک پیشرانه 4 سیلندر خطی توربو شارژ GDI با حجم 2 لیتر است که 275 اسب بخار قدرت در دور موتور 6000rpm و 352 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 1450rpm تولید می‌کند. تمام نیروی این موتور به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. همچنین حتی در نسخه پایه می‌توانید از دامپرهای تطبیقی و دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی هم بهره ببرید.

بررسی هیوندای ولستر N مدل 2022

اما همه چیز به همین امکانات عادی محدود نمی‌شود. در دنیایی که تمامی خودروسازان سعی در آسان کردن رانندگی دارند، هیوندای برای شما یک گیربکس 6 دنده دستی فراهم کرده. مطمئنا هیجان رانندگی با گیربکس دستی، بسیار بالاتر از رقیبان اتوماتیک آن است.

گیربکس دو کلاچه حیله گر

بررسی هیوندای ولستر N مدل 2022

هنوز هیوندای حقه‌های خود را به طور کامل نشان نداده. اگر هیجان رانندگی با گیربکس دستی را در کنار لذت جعبه دنده اتوماتیک می‌خواهید، کره‌ای‌ها خبر خوشی برای شما دارند. هیوندای ولستر N مدل 2022، با گیربکس 8 سرعته دو کلاچه اتوماتیک (DCT) هم عرضه شده. همچنین شیفترهای پشت فرمان هم در این نسخه وجود دارد که حس اسپرت بودن بیشتری را به راننده القا می‌کنند. هرچند که این مدل از جعبه دنده‌ها، هنوز در ایران فراگیر نشده و نمی‌توانیم به صورت کلی در مورد آن‌ها نظر بدهیم.

بررسی هیوندای ولستر N مدل 2022

این موضوع، نگاه گسترده هیوندای را ثابت می‌کند. مطمئنا بسیاری از مردم آمریکا هیچ ایده‌ای در مورد گیربکس‌های دستی ندارند و شاید حتی یک بار هم با آن‌ها رانندگی نکرده باشند. اما قیمت و هزینه نگه‌ داری جعبه دنده دو کلاچه به مراتب بالاتر از نسخه‌ دستی 6 سرعته است. پس می‌بینیم که هیوندای به زیبایی هم مسائل مالی و سودآوری خود را لحاظ کرده و هم به سلیقه مشتریان احترام می‌گذارد.

شک و تردید را کنار بگذارید

بررسی هیوندای ولستر N مدل 2022

گیربکس DCT اتوماتیک شاید هزینه بالاتری داشته باشد، اما وقتی به «سرعت تعویض دنده‌ها» نگاه می‌کنید، می‌بینید که کاملا ارزش آن را داشته. این سیستم با کوچکترین فشار راننده بر روی پدال گاز، به شما می‌گوید که متوجه دستورات شده و در کسری از ثانیه عکس العمل نشان می‌دهد. فرقی ندارد چه دور موتوری داشته باشید، DCT همیشه در خدمت است. همچنین شتاب 0-100 در نسخه گیربکس 8 سرعته، به کمتر از 4.8 ثانیه می‌رسد.

بررسی هیوندای ولستر N مدل 2022

نسخه DCT فقط با پرداخت 1,500 دلار بیشتر به گاراژ شما می‌آید ولی شاید ارزش آن چندین برابر این مبلغ باشد. در این نسخه شاهد دکمه «N Grin Shift» هستیم که با فشار دادن آن، گشتاور ولستر به مدت 20 ثانیه، به عدد 376 نیوتن متر افزایش پیدا می‌کند. همچنین در این مود، تمامی سیستم‌های خودرو به حالت حداکثر عملکرد خود وارد می‌شوند. این موضوع می‌تواند برای سبقت‌های ناگهانی یا کمی تفریحات شبانه جذاب باشد.

از فشار دادن دکمه N نترسید

بررسی هیوندای ولستر N مدل 2022

عملکرد کم فروغ DCT در بعضی خودروها مثل میاتا MX-5، لطمه زیادی به شهرت این گیربکس وارد کرده. اما در ولستر N 2022، چیزهای دیگری وجود دارد که در هماهنگی با DCT، تجربه سواری اسپرت بسیار لذت بخش‌تری را منتقل می‌کند.

هیوندای پیشرانه 4 سیلندر خطی توربوشارژ خود را در بالاترین سطح هماهنگی با DCT قرار داده. همچنین دیفرانسیل لغزش محدود الکتریکی هم در ترکیب با اکسل N Power Sense، می‌تواند دقیقا کمبود گشتاور را زیر هر کدام از لاستیک‌های عقب تشخیص دهد. اما وقتی دکمه N را فشار می‌دهید، کاملا سفت‌تر شدن فرمان را حس خواهید کرد. همچنین صدای اگزوز هم به مانند سابق نخواهد بود.

بررسی هیوندای ولستر N مدل 2022

جدا از باقی مسائل، شما می‌توانید تنظیمات شخصی خود را برای دکمه N تنظیم و با دو بار فشردن آن، به حالت شخصی سازی شده خود بروید. این موضوع می‌تواند در استفاده روزمره شما از وسیله نقلیه، تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. علاوه بر آن این نکته را هم در نظر بگیرید که گیربکس DCT این خودرو، شما را در رفت و آمدهای درون شهری، اذیت نخواهد کرد. البته به یاد داشته باشید که سیستم تعلیق Veloster N، اسپرت و خشک است و شاید رفت‌ و آمدهای روزمره، کمی خسته کننده و آزار دهنده باشد.

بررسی هیوندای ولستر N مدل 2022

خودروهای سدان خانوادگی کسل کننده‌ای که با سیستم تعلیق بادی و دامپرهای تمام تطبیقی تولید می‌شوند، در بازار فراوان هستند. پس بیایید و به ولستر N مدل 2022، به این چشم نگاه نکنیم.

طراحی داخلی جذاب هیوندای ولستر N مدل 2022

بررسی هیوندای ولستر N مدل 2022

همه‌ی انسان‌ها عاشق رنگ‌ها هستند؛ البته به جز طراحان فضای داخلی هیوندای ولستر N مدل 2022! اگر از علامت انحصاری این هاچ بک عبور کنیم، تقریبا به یک سیاه چاله خواهیم رسید. داشبورد، دکمه‌ها، سردنده و صندلی‌های اسپرت، همه‌گی سیاه هستند. وقتی راننده روی صندلی خود قرار می‌گیرد، حتی لوگو قرمز و آبی N هم محو می‌شود و شاید تنها عنصر رنگی قابل مشاهده کابین، فقط کمربندهای ایمنی باشند.

اما وقتی عاشق رنگ سیاه باشید، دیگر هیچ ایرادی را در کابین پیدا نخواهید کرد. صندلی‌ها فوق‌العاده راحت و در عین حال اسپرت هستند. همچنین وقتی فرمان را در دست می‌گیرید، ترکیبی از سفتی و نرمی را در سراسر انگشتان خود حس می‌کنید. در انتها بیایید و پلاستیک‌های جزئی را در نظر نگیریم، اما آن‌ها هم از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

بررسی هیوندای ولستر N مدل 2022

در بالای داشبورد می‌توانید نمایشگر 8 اینچی مولتی مدیا را مشاهده کنید که از برنامه‌های اندروید اتو و اپل کارپلی بهره می‌برد. هیوندای این دو سرویس را هنوز به طور رسمی در تمام خودروهای خود قرار نداده اما همین موضوع هم شروع خوبی است. همچنین سیستم ترمز اضطراری و دستیار کنترل جلوگیری تصادف از جلو، رادار نقطه کور، دستیار کنترل (lane following) و نگه داری (lane keeping) بین خطوط، همه گی در نسخه پایه این خودرو، وظیفه حفظ ایمنی سرنشینان را به عهده دارد.

سیستم دستیار کنترل باقی ماندن بین خطوط، دائما وضعیت خودرو را چک و سعی می‌کند که راننده بین خطوط باقی بماند اما سیستم نگه داری بین خطوط، درست در لحظه آخر که راننده کنترل خودرو را از دست داده و در آستانه خارج شدن از مسیر قرار دارد، وارد عمل شده و کنترل وسیله نقلیه را به او باز می‌گرداند.

تا 5 سال از هیچ صدایی ترسی نداشته باشید

علاوه بر تمامی موارد بالا، خریداران می‌توانند از گارانتی 5 ساله یا 100 هزار کیلومتری بهره ببرند و در صورتیکه تا 3 سال یا 60 هزار کیلومتر، هر مشکلی برای خودرو پیش بیاید، شرکت هیوندای بدون هیچ صحبتی آن را برطرف خواهد کرد.

بررسی هیوندای ولستر N مدل 2022

اما درخشش این هات هچ جذاب به این راحتی به پایان نمی‌رسد. درب سوم این خودرو که در سمت سرنشین آن قرار دارد، دسترسی صندلی‌های عقب را بسیار آسان‌تر کرده. همچنین با تا کردن صندلی راننده هم می‌توانید به ردیف عقب دسترسی داشته باشید. صندوق عقب هم با گنجایش 570 لیتر، حرف زیادی برای گفتن ندارد اما با توجه به مکانیزم باز شدن درب آن، می‌توانید وسایلی بزرگی را در صندوق عقب خودرو جای دهید. شاید کمی عجیب باشد اما مصرف سوخت نسخه گیربکس دستی هیوندای ولستر N مدل 2022، از نسخه DCT بهتر است. مصرف سوخت شهری نسخه DCT برابر 11.7 لیتر در هر صد کیلومتر است که این عدد در حالت رانندگی در بزرگراه به 8.7 لیتر در هر صد کیلومتر، و به صورت ترکیبی به 10.6 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد.

نتیجه گیری نهایی در مورد هیوندای ولستر N مدل 2022

بررسی هیوندای ولستر N مدل 2022

اکنون که هوندا سیویک تایپ R به صورت موقت از صحنه رقابت خارج شده، ولستر N بدون رقیب در حال یکه تازی است. همچنین هیوندای برخلاف قیمت بالای ژاپنی‌ها، هاچ بک اسپرت خود را در نسخه دستی با قیمت 35 هزار دلار و در نسخه DCT با قیمت 38 هزار دلار به مشتریان عرضه خواهد کرد.

این مبلغ برای بازار خودرو آمریکا واقعا ناچیز است و با پرداخت آن می‌توانید یکی از بهترین هات هچ‌های اسپرت هیوندای را داشته باشید. بهتر از آن، شما می‌توانید بین گیربکس 6 سرعته دستی و گیربکس 8 سرعته دو کلاچه، به انتخاب خودتان یکی از آن‌ها را به گاراژ خود بیاورید. مطمئنا این خودرو در 50 سال‌ آینده، می‌تواند لقب یکی از بهترین هاچ بک‌های کلاسیک دوست داشتنی را داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*