تولد ستاره‌های بسیار عجیب

برخورد ستارگان نادر، می‌تواند به تولد ستاره‌های بسیار عجیب ختم شود

دانشمندان به تازگی متوجه تولد ستاره‌های بسیار عجیبی شده اند که معتقدند آنها از برخورد و ادغام شدن با ستاره‌های نادر شکل گرفته‌اند.

بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان، دو ستاره عجیب و غریب ممکن است در یک برخورد موفقیت آمیز شکل گرفته باشند. آنچه باعث می‌شود تا این دو ستاره غیرمعمول به نظر برسند، مقادیر زیادی از کربن و اکسیژن در سطح اتمسفر آنهاست.

تولد ستاره‌های بسیار عجیب از ستاره‌های نادر

این عناصر (اکسیژن و کربن) به عنوان بقایای سوختن هلیوم ستارگان ایجاد می‌شوند اما این فرآیند سوختن درون هسته ستارگان اتفاق می‌افتد و خیلی قبل تر از آنکه کربن و اکسیژن شروع به غلبه بر جو ستاره کنند، خاتمه می‌یابند. با این حال به طرز غیرعادی و مرموزی به نظر می‌رسد که این دو ستاره برخلاف سطح غیرعادی که دارند، همچنان هلیوم می‌سوزانند.

تولد ستاره‌های بسیار عجیب

کلاس ورنر (Klaus Werner) که یکی از اخترشناسان دانشگاه توبینگن آلمان (Tübingen) و سرپرست تیم نویسندگان درباره این دو ستاره عجیب و غریب هستند، طی بیانیه‌ای که در انجمن سلطنتی اخترشناسان بریتانیا منتشر شده گفته است:

به طور معمول انتظار داریم که فرآیند سوختن هلیوم در مرکز این ستاره‌ها تمام شده باشد و این ستاره‌ها تبدیل به کوتوله‌های سفید شده باشند. ستاره‌های جدید چالش جدید و دشواری برای درک ما از تکامل ستاره‌ای هستند.

به بیان دقیق تر دانشمندان این دو ستاره را که نام آنها PG1654+322 و PG1528+025 است، رصد کرده‌اند. آنها دریافته‌اند که به غیر از مقادیر زیادی کربن و اکسیژن در اتمسفر این دو ستاره، آنها شبیه سایر ستاره‌های داغ و سوزانی هستند که روند تبدیل شدن به یک کوتوله سفید را طی می‌کنند.

با این حال، به علت اندازه و دمایی که این دو ستاره دارند، ستاره شناسان بر این باورند که اجرام مذکور همچنان در حال سوزاندن هلیوم هستند. اما معمولا ستاره‌ها در سطوح خود دارای مقادیری از هیدروژن و هلیوم هستند نه اینکه کربن و اکسیژن داشته باشند. تیم دیگری از دانشمندان نیز تئوری را پیشنهاد کرده‌اند که توضیح می‌دهد چگونه این ستاره‌های عحیب و غریب شکل گرفته‌اند.

تولد ستاره‌های بسیار عجیب

مارسلو میلر برتولامی که یکی دیگر از اخترشناسان موسسه اخترفیزیک لا پلاتا آرژانتین و سرپرست مقاله دوم درباره این ستاره هاست، در بیانیه‌ای دیگر از انجمن سلطنتی اخترشناسان بریتانیا گفته است:

ما معتقدیم که ستاره‌های کشف شده توسط همکاران آلمانی ما ممکن است در یک نوع بسیار نادر از رویداد ادغام ستاره‌ای بین دو ستاره کوتوله سفید شکل گرفته باشند. معمولا ادغام کوتوله‌های سفید منجر به تشکیل ستاره‌های غنی شده از کربن و اکسیژن نمی‌شوند. اما معتقدیم که برای سیستم‌های دوتایی که با توده‌هایی بسیار خاص شکل گرفته‌اند، کوتوله سفید سرشار از کربن و اکسیژن ممکن است تکه تکه شود و بالای یک ستاره سرشار از هلیوم این دو ستاره ایجاد شوند.

با این حال، حتی با چنین توضیحاتی، مشاهدات دانشمندان نتوانسته کمکی به آنها بکند و به نتیجه‌ای نرسیده است زیرا آنها هچنان نمی‌دانند که چطور برخورد اولیه ایجاد می‌شود. این بدین معناست که محققان می‌خواهند پیش از آنکه راجع به چنین برخوردی و ایجاد دو ستاره تحقیق کنند، روی حالت‌های چگونگی کشف و رفتار این سیستم دوگانه از ستاره‌ها تمرکز نمایند. نتایج این دو مقاله در تاریخ‌های 7 ژانویه و 12 ژانویه در مجله ماهنامه انجمن نجومی سلطنتی آمده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*