ماشین های خارجی

اگر واردات آزاد شود، کدام ماشین های خارجی می‌توانند به ایران وارد شوند؟

در این مطلب برخی از ماشین های خارجی که در صورت آزادسازی واردات خودرو شانس بیشتری برای ورود به بازار کشور خواهند داشت را معرفی می‌کنیم.

اخیرا اخباری مبنی بر این که ممنوعیت واردات خودرو به کشور طی سال آینده رفع خواهد شد، منتشر شده است. با وجود این‌ که رفع ممنوعیت واردات ماشین های خارجی همچنان در مرحله بررسی قرار دارد و تاکنون اجرایی نشده است، اما همین خبر باعث شده مردم نسبت به ورود ماشین های خارجی مدل ۲۰۲۲ به بازار کشور امیدوار شوند.

بر اساس اخبار منتشر شده، احتمالا طی سال آینده مجوز برای واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو به کشور صادر خواهد شد و این در صورتی است که ممکن است محدودیت‌های قبلی در ارتباط با واردات خودرو  کماکان به قوت خود باقی باشد. ما در ادامه برخی از خودروسازان خارجی که در صورت آزادسازی واردات خودرو شانس ورود به بازار ایران را دارند،‌ معرفی خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که در این مطلب قیمت جهانی خودروها آورده شده و عوارض گمرکی و مالیات در نظر گرفته نشده است. از آنجایی که تاکنون در ارتباط با عوارض گمرکی خودروهای وارداتی اطلاعات دقیقی منتشر نشده است، نمی‌توان قیمت نهایی خودروها را محاسبه کرد. در این مطلب بازار خودروی امارات که مبدا اصلی واردات خودرو به ایران محسوب می‌شود را بررسی کرده‌ایم. بر اساس قوانین سابق، تقریبا ۸۰ خودرو مدل ۲۰۲۲ از ۲۰ برند مختلف می‌توانند وارد بازار ایران بشوند.

ماشین های خارجی که شانس ورود به بازار ایران را دارند

‍1. چهار مدل نیسان

ماشین های خارجی

کمپانی نیسان در دوره‌های مختلفی محصولات خود را از طریق شرکت‌های متفاوت روانه بازار ایران کرده و محصولات این شرکت همواره مورد استقبال ویژه‌ای از سوی متقاضیان ایرانی قرار گرفته‌اند. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که در صورت آزادسازی مجدد واردات خودرو، نیسان می‌تواند حضور موفقیت‌آمیزی را در بازار کشور تجربه کند.

برای نمونه‌ای از محصولات نیسان که شانس حضور در بازار ایران را دارند می‌توان به نیسان سانی که در کلاس سدان‌های کوچک قرار دارد، نیسان کیکز که در کلاس کراس‌اوورهای کوچک قرار دارد، نیسان آلتیما که در کلاس سدان‌های متوسط قرار دارد و نیسان اکسترا که در کلاس شاسی بلند‌های متوسط قرار دارد، اشاره کرد.

نیسان سانی به یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۶ لیتری مجهز شده است که توانی برابر با ۱۱۸ اسب بخار را به تولید می‌رساند، این خودرو با قیمتی در حدود ۴۲۱ تا ۴۹۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. نیسان کیکز نیز به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر مجهز شده است که می‌تواند قدرت ۱۱۸ اسب بخار را به تولید برساند. این خودرو حدود ۴۵۰ تا ۵۸۲ میلیون تومان قیمت خورده است. نیسان آلتیما از یک موتور چهار سیلندر ۲.۵ لیتری بهره می‌برد که توانی برابر با ۴۲۸ اسب بخار را به تولید می‌رساند و حدود ۶۹۰ تا ۹۳۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. برای نیسان اکسترا یک پیشرانه ۲.۵ لیتری چهار سیلندر در نظر گرفته شده است که می‌تواند قدرت ۱۶۵ اسب بخار را به تولید برساند. این خودرو حدود ۷۲۶ تا ۹۷۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

نیسان اکسترا که یکی از گزینه‌های احتمالی ورود به بازار کشور است،‌ شباهت زیادی به اکس تریل دارد که تا پیش از این به بازار ایران عرضه شده بود. اما در حقیقت این دو محصول با یکدیگر متفاوت هستند و اکس ترا از نظر ابعاد و اندازه نسبت به اکس تریل بزرگ‌تر است. لازم به ذکر است که اکس ترا تنها در بازار خاورمیانه با این نام خرید و فروش می‌شود و در بازار جهانی با نام ترا شناخته می‌شود. در صورتی که این محصول شانس حضور در بازار ایران را پیدا کند، قطعا به فروش قابل توجهی دست پیدا خواهد کرد، چرا که احتمالا طی سال‌های آینده این کلاس خودرویی در بازار کشور کمیاب خواهد شد.

2. سه مدل میتسوبیشی

ماشین های خارجی

در صورتی که میتسوبیشی شانس حضور در بازار ایران را پیدا کند،‌ قطعا باید منتظر مدل‌های شناخته شده‌ای نظیر ASX و میراژ باشیم. علاوه بر این دو مدل، اترگ که نسخه سدان میراژ محسوب می‌شود نیز مهمان بازار ایران خواهد شد.

میتسوبیشی میراژ که در کلاس هاچ بک‌های کوچک قرار دارد، به یک پیشرانه سه سیلندر ۱.۲ لیتری مجهز شده است که توانی برابر با ۷۶ اسب بخار را به تولید می‌رساند. این خودرو حدود ۲۹۸ تا ۳۴۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. برای اترگ که در کلاس سدان قرار دارد نیز یک پیشرانه ۱.۲ لیتری سه سیلندر در نظر گرفته شده است که می‌تواند قدرت ۷۶ اسب بخار را به تولید برساند. این خودرو با قیمتی در حدود ۳۰۶ تا ۳۲۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. ASX که در کلاس کراس اوورهای کوچک قرار دارد هم از یک موتور چهار سیلندر ۲ لیتری بهره می‌برد که می‌تواند قدرت ۱۴۸ اسب بخار را به تولید برساند.

3. پنج مدل پژو

ماشین های خارجی

پژو از جمله محبوب‌ترین خودروسازان خارجی بازار ایران است. البته محبوبیت این کمپانی بیشتر ریشه در مدل‌های قدیمی مونتاژی دارد و محصولات روز وارداتی آن نقش چندانی در این مسئله نداشته‌اند. پیش از آن که واردات خودرو به کشور ممنوع شود، برخی از محصولات این کمپانی به صورت مونتاژی و حتی وارداتی روانه بازار ایران شدند. اما در صورتی که قرار باشد مجددا واردات خودرو به کشور آزادسازی شود، پنج مدل از پژو شانس بیشتری برای ورود به بازار کشور خواهند داشت که از جمله آن‌ها پژو ۲۰۸، پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۰۸، پژو ۵۰۰۸ و پژو ۵۰۸ هستند.

پژو ۲۰۸ که در کلاس هاچ بک‌های کوچک قرار دارد، به یک موتور سه سیلندر ۱.۲ لیتری توربو مجهز شده است که توانی برابر با ۱۳۰ اسب بخار را به تولید می‌رساند. این خودرو با قیمت حدود ۴۸۷ تا ۵۸۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. پژو ۲۰۰۸ که در کلاس کراس اوورهای کوچک قرار دارد، از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۱۵ اسب بخاری و یک پیشرانه سه سیلندر ۱۵۵ اسب بخاری بهره می‌برد. قیمت این خودرو در حدود ۵۰۸ تا ۷۲۷ میلیون تومان است. پژو ۳۰۰۸ که در کلاس کراس اوورهای کامپکت قرار دارد از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۶ لیتری توربو بهره می‌برد که توانی برابر با ۱۶۵ اسب بخار را به تولید می‌رساند. این خودرو در حدود ۶۹۰ تا ۹۸۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

پژو ۵۰۰۸ که در کلاس کراس اوورهای کامپکت قرار دارد به یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۶ لیتری توربو مجهز شده است که توانی برابر با ۱۶۳ اسب بخار را به تولید می‌رساند و قیمت این خودرو در حدود ۷۹۹ تا ۹۸۱ میلیون تومان است. پژو ۵۰۸ که در کلاس سدان‌های متوسط قرار دارد،‌از پیشرانه‌های ۱.۶ لیتری توربو بهره می‌برد که می‌توانند قدرت ۱۶۵ اسب بخار و ۲۱۷ اسب بخار را به تولید برسانند. این خودرو حدود ۷۹۹ تا یک میلیارد و ۱۸ میلیون تومان قیمت دارد.

در صورتی که پژو موفق شود با پنج مدل مذکور وارد بازار ایران شود قطعا به فروش چشم‌گیری دست پیدا خواهد کرد. علاوه بر این حضور سه مدل کراس اوور در میان پنج مدل نام‌برده توان پژو را برای رقابت با خودروسازان کره‌ای افزایش خواهد داد.

4. یک مدل فیات

ماشین های خارجی

فیات در بازار جهانی یک برند متوسط محسوب می‌شود، اما در کشور ما به عنوان یک برند لوکس شناخته می‌شود. طی دو دهه اخیر یک محصول از این کمپانی تحت عنوان سیرا روانه بازار کشور شد که با وجود قیمت پایین، نتوانست به فروش قابل توجهی دست پیدا کند. اما طی سال‌های اخیر یک محصول دیگر از این کمپانی تحت عنوان فیات ۵۰۰ و البته در تعداد محدود روانه بازار کشور شد که بسیار بالا قیمت‌گذاری شده بود و بیشتر مورد استقبال افراد ثروتمند قرار گرفت.

در صورتی که واردات ماشین های خارجی آزاد شود، فیات 500X که نسخه ارتقا یافته فیات ۵۰۰ محسوب می‌شود، شانس بیشتری از سایر محصولات این کمپانی برای ورود به بازار کشور دارد. این خودرو در صورتی که با قیمت معقولانه‌ای روانه بازار کشور شود احتمالا طرفداران زیادی پیدا خواهد کرد،‌ اما در غیر این صورت استقبال چندان مناسبی از آن صورت نخواهد گرفت. این خودرو به یک پیشرانه ۱.۴ لیتری توربو مجهز شده است که می‌تواند قدرت ۱۳۸ اسب بخار را تولید کند. فیات 500X در بازار جهانی حدود ۵۰۲ تا ۵۸۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است، اما در صورتی که وارد بازار کشور شود قطعا قیمت بالاتری خواهد داشت.

5. سه مدل اوپل

ماشین های خارجی

شرکت اوپل در دهه‌های پیش به برندی خوش‌نام و موفق در بازار ماشین های خارجی ایران تبدیل شده بود؛ اما در طی ده سال اخیر تلاش‌ها برای بازگرداندن این خودروساز آلمانی به کشورمان چندان موفق نبود. اوپل با وجود این که می‌توانست به یکی از پرفروش‌ترین خودروسازان خارجی بازار ایران تبدیل شود، اما شرکت وارد کننده تنها چند نمونه از محصولات این برند را در تعداد محدود به بازار کشور عرضه کرد که اکنون در بازار خودروهای کارکرده به سختی پیدا می‌شوند. در صورتی که اوپل قصد بازگشت به ایران را داشته باشد، می‌توانیم سه محصول این کمپانی را در بازار کشور ببینیم.

محصولاتی که شانس ورود به بازار ایران را دارند عبارتند از کراس لند X، کورسا و اینسیگنیا. کراس لند X  که در کلاس کراس اوورهای کوچک قرار دارد به یک موتور سه سیلندر ۱.۲ لیتری توربو مجهز شده است که توانی برابر با ۱۱۰ اسب بخار را به تولید می‌رساند. این خودرو در بازار با قیمتی در حدود ۵۰۲ تا ۵۹۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. کورسا که در کلاس هاچ بک‌های کوچک قرار دارد از یک موتور سه سیلندر ۱.۲ لیتری توربو بهره می‌برد که می‌تواند قدرت ۱۳۰ اسب بخار را به تولید برساند و قیمت این خودرو حدود ۵۴۵ میلیون تومان است. اینسیگنیا که در کلاس سدان‌های متوسط قرار دارد به یک پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری توربو مجهز شده است که توانی برابر با ۲۰۰ اسب بخار را به تولید می‌رساند. این خودرو هم با قیمتی در حدود ۸۷۲ تا یک میلیارد و ۱۸ میلیون تومان در بازار جهانی خرید و فروش می‌شود.