بهترین زمان برای خرید بیت کوین

آیا اکنون بهترین زمان برای خرید بیت کوین است؟

شاید در شرایط کنونی بازار رمز ارزها و خصوصا بیت کوین که روند نزولی است، سوال خیلی‌ها این باشد که بهترین زمان برای خرید بیت کوین چه موقعی است؟ در ادامه با ما باشید.

طی روزها و هفته‌های اخیر بازار رمز ارزها اوضاع خوبی نداشته و هم اکنون قیمت بیت کوین به سطح 37600 دلار رسیده است. سال 2022 سال خوبی برای بیت کوین و حتی بازار ارز دیجیتال نبوده و خصوصا پادشاه ارزهای دیجیتال یک چهارم از قیمت خود را از دست داده است.

بهترین زمان برای خرید بیت کوین کی است؟

هم اکنون قیمت بیت کوین از 39000 دلار چند روز پیش به سطح 37600 دلار رسیده و روی حمایت خود قرار دارد و اگر نتواند در این نقطه خود را بالا بکشد، امید برای صعود مجدد از بین می‌رود. برخی از تحلیل‌گران مطرح بازار معتقدند که نباید امیدوار به صعود مجدد بیت کوین باشیم، زیرا این روند حالا حالاها ادامه دارد.

اما اگر ماجرای بازه بلندمدتی را کنار بگذاریم، بیت کوین در کوتاه مدت چه عملکرد و رفتاری از خود نشان خواهد داد؟ سوال مهم‌تری که خیلی از کاربران می‌پرسند این است که آیا سطح قیمتی فعلی، موقعیت خوبی برای خرید محسوب می‌شود یا قیمت از این هم پایین‌تر می‌رود؟

اگر نگاهی به نمودار زیر بیندازید، سود و زیان تحقق یافته شبکه بیت کوین را خواهید دید. طبق این نمودار هر جهش مثبت مبین سود تحقق یافته و هر جهش منفی نشان دهنده فروش سرمایه‌گذاران بیت کوین با ضرر است. همان‌طور که می‌بینید تنها در عرض کمتر از یک ساعت هولدرها با فروش 50 میلیون دلار بیت کوین، باعث کاهش قیمت شدند.

بهترین زمان برای خرید بیت کوین

در روانشناسی بازارهای مالی چنین فروش‌هایی عمدتا ناشی از ترس و وحشتی است که به خریداران تازه‌وارد القا می‌شود. آنها گمان می‌کنند اگر سهم خود را نفروشند، قیمت‌ها از این هم پایین‌تر خواهد رفت و دیگر هیچگاه روند صعودی پیش رو نخواهیم داشت. از طرفی برخی‌ها نیز شک دارند که کدام روند ادامه پیدا می‌کند. چنین فروشندگانی بر دامنه فروش می‌افزایند و شرایط متزلزل بازار را آشفته‌تر می‌کنند. در الگویی روانشناسانه چنین حجمی از فروش می‌تواند سیگنال خرید باشد، چرا که نشان می‌دهد ترسوها در حال خروج از بازار هستند و به زودی هولدرهای واقعی تنها می‌مانند.

از دیگر نشانه‌هایی که می‌توان بر اساس آن اقدام به خرید کرد، شاخص Age Consumed است. این شاخص که به سن کوین‌ها نگاه می‌اندازد به ما نشان می‌دهد که هر گاه قیمت ناگهانی بالا رفته، روند صعودی شروع شده است. برای مثال در فوریه جهش 191 میلیون دلاری رخ داد. این جهش‌های نامتعارف مقدمه‌ای برای رشد قیمت هستند.

بهترین زمان برای خرید بیت کوین

یا حتی زمانی که قیمت بیت کوین به سقف قیمتی خود در 66 هزار دلار رسید، شاخص مربوطه حدود 69 میلیون دلار رشد را نشان می‌داد. مدتی پیش هم افزایش 15 میلیون دلاری باعث شد تا قیمت این ارز دیجیتال از 40 هزار دلار به 52 هزار دلار برسد. در شرایط فعلی نیز این شاخص حاکی از رشد کوتاه‌مدت است.

یکی از شاخص‌های مهمی که باید بررسی کنیم میزان ورودی این رمز ارز به صرافی‌هاست. هر گاه که نهنگ‌ها اقدام به خرید بیت کوین می‌کنند می‌توانیم از روی میزان ورودی صرافی‌ها متوجه برخی از مسائل بشویم.

طی روزهای اخیر سه جهش غیر عادی در ورودی بیت کوین دیده شده و همچنین در کنار جهش‌های کلانی که حاکی از خرید نهنگ‌ها است، سه جهش متوسط نیز وجود داشته است. البته تنها از روی این جهش‌های کوچک و بزرگ فعلی نمی‌توان تصمیم قطعی گرفت، زیرا میزان ورودی به صرافی‌ها همچنان نسبت به ماه گذشته کم ارزیابی می‌شود.

بهترین زمان برای خرید بیت کوین

تأثیر شبکه های اجتماعی و تحرکاتی که در این پلتفرم‌ها رخ می‌دهد را به هیچ وجه نباید نادیده گرفت. نمودار زیر که نشان دهنده تحرکات مردم در شبکه‌های اجتماعی است، نشان می‌دهد که در تاریخ 20 فوریه همچنان شواهدی مبنی بر وجود چرخه‌ای هیجانی وجود ندارد، ولی طی روزهای اخیر با بهبود این روند مواجه بوده‌ایم.

اگرچه از شبکه‌های اجتماعی به عنوان عامل پیش‌بینی کننده مهمی نام بردیم، اما نباید از نظر دور داشت که این شبکه‌ها می‌توانند در کسری از ثانیه به هر دو سمت مثبت و منفی پیش بروند.

بهترین زمان برای خرید بیت کوین

در پایان باید گفت که علاوه بر دنبال کردن اخبار اقتصادی و سیاسی مهم باید به تحلیل فنی یا تکنیکال نیز پایبند ماند و هر از گاهی به آن سر زد. اما آیا وضعیت تحلیل تکنیکال بیت کوین حاکی از فرصت خرید این رمز ارز است؟

یکی از مهم‌ترین اندیکاتورهایی که می‌توان از آن برای تحلیل وضعیت اشباع خرید یا اشباع فروش استفاده کرد، میانگین متحرک است. در نموداری که در ادامه می‌بینید، داده‌های ارز دیجیتال بیت کوین از ابتدای سال 2021 به نمایش درآمده است. همان‌طور که می‌بینید، خط آبی ضخیمی که در سراسر صفحه وجود دارد، نشان دهنده سطح حمایتی بیت کوین است.

بهترین زمان برای خرید بیت کوین

از ابتدای سال 2021 تا الان به هیچ وجه درصد این میانگین بیش از 5 درصد زیر میانگین متحرک خود سقوط نکرده است. اگر نمودار بیت کوین را در بازه ماهانه بررسی کنیم، با الگوی هارمونیک خفاش مواجه می‌شویم. این الگو نشان می‌دهد که روند فعلی برای مدت کوتاهی از مسیر خود منحرف می‌شود و سپس به همان مسیر قبلی خود ادامه خواهد داد.

بهترین زمان برای خرید بیت کوین

از تاریخ 26 ژانویه تا 10 فوریه، بیت کوین روند صعودی داشته و پس از آن با تشکیل الگوی دوقلو، تغییر روند داده است. الگوی هارمونیک بت ممکن است نشانه‌ای برای خرید باشد. همان‌طور که گفته شد این روند پایدار نخواهد بود و اگر اتفاق بیفتد، موقتی است. حمایت 37 هزار دلاری بیت کوین و تشکیل این الگوها شاید نشانه‌ای برای افزایش قیمت موقتی باشد.

در نهایت باید بگوییم که خرید و فروش هرگونه سهام و رمز ارز باید با در نظر گرفتن عوامل مختلفی صورت بگیرد و نمی‌توان صرفا با تحلیل تکنیکال یا تنها تحلیل فاندامنتال به این نتیجه رسید. شرایط کنونی بازار ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین حساس است و اگر به دیده نوسان‌گیری قصد خرید دارید، بهتر است ریسک نکنید و بدانید که در هر حالت مسئولیت خرید با شماست، نه هر فردی که خود را تحلیلگر می‌داند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*