جنگ روسیه و اوکراین

جنگ روسیه و اوکراین چه تاثیری بر صنعت فناوری جهان می‌گذارد؟

شعله‌های جنگ روسیه و اوکراین زبانه کشیده است؛ اما فارغ از مسائل سیاسی، تاثیر این بحران بر صنعت فناوری جهان چیست؟

جنگ بین روسیه و اوکراین می‌تواند صنایع مختلفی را دستخوش تغییر کند. شاید این دو کشور بازیگران مهمی در عرصه تکنولوژی نباشند، اما اوکراین یکی از تامین کنندگان عمده‌ی گاز نئون برای صنعت نیمه رسانای دنیاست؛ تا جایی که 90 درصد از گاز نئون مورد نیاز آمریکا برای این صنعت را تامین می‌کند. این گاز نجیب در تراشه‌سازی، نقشی حیاتی دارد.

در روسیه نیز نئون به عنوان فرآورده فرعی صنعت فولاد تولید و در اوکراین، خالص‌سازی می‌شود. همچنین آمریکا 35 درصد از پالادیوم مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کند؛ فلزی که در تولید سنسور و حافظه کاربرد دارد. علاوه بر این‌ها، روسیه یکی از تولیدکنندگان سنگ معدن نیکل هم محسوب می‌شود و این فلز، عنصری کلیدی در باتری خودروهای برقی است.

اگر جنگ به درازا بکشد، صنعت خودرو سازی متحمل هزینه و زنجیره تامین، ناپایدار خواهد شد؛ چیزی که بر بازار خودروهای برقی در سال 2022 تاثیر منفی می‌گذارد. این در حالی است که آمارها از رشد فزاینده بازار در سال 2021 حکایت دارند و پیش‌بینی می‌شد در سال جاری، آمار این خودروها از مرز 10 میلیون دستگاه بگذرد.

با نگاهی به سیر صعودی قیمت نفت در واکنش به جنگ روسیه و اوکراین ، هیچ بعید نیست به زودی شاهد افزایش قیمت گاز نئون و فلز نیکل هم باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*