پهنای باند اینترنت کشور

اینستاگرام و واتساپ 56 درصد از پهنای باند اینترنت کشور را مصرف می‌کنند

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، باید ۷۰ درصد پهنای باند اینترنت کشور به ترافیک داخلی اختصاص پیدا کند،‌ اما این هدف تاکنون محقق نشده است.

حدود ۵ سال پیش محمد حسن انتظاری،‌ عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد که ۶۰ درصد پهنای باند کشور به تلگرام اختصاص دارد که رقم چشم‌گیری به نظر می‌رسد و وقتی چنین پهنای باندی به تلگرام اختصاص پیدا می‌کند باید مسئولان، این عرصه را مورد توجه بیشتری قرار دهند.

پس از گذشت مدتی از این اظهارات، امیر خوراکیان،‌ معاون محتوایی وقت مرکز ملی فضای مجازی کشور در ارتباط با این موضوع بیان کرد که ۶۰ درصد پهنای باند کشور به تصرف تلگرام درآمده است. هم‌اکنون ۴۰ میلیون کاربر در این پیام رسان مشغول به فعالیت هستند که ساعت ۲۲ تا یک شب شاهد بیشترین ترافیک آن هستیم.

پهنای باند اینترنت کشور

در سال ۱۳۹۶ و به دنبال مسدودسازی تلگرام و اینستاگرام برای مدتی کوتاه، وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن ارائه آماری از سهم این دو شبکه اجتماعی غالب در کشور، بیان کرد با مسدودسازی اینستاگرام و تلگرام چیزی حدود ۴۵ درصد از پهنای باند اینترنت کشور کاسته شد. با توجه این آمار مشخص می‌شود که اینستاگرام و تلگرام تا سال ۹۶ در خوشبینانه‌ترین حالت ۴۵ درصد از ترافیک ایران را به خود اختصاص داده بودند.

به دنبال مسدودسازی تلگرام،‌ واتساپ عنوان پر مخاطب‌ترین شبکه اجتماعی را در ایران کسب کرد. بر اساس گزارش مرکز پژوهشی بتا از تعداد کاربران شبکه های اجتماعی مختلف در ایران،‌ واتساپ، تلگرام و اینستاگرام به ترتیب با ۵۰ میلیون، ۴۹ میلیون و ۴۷ میلیون مخاطب، پرمخاطب‌ترین شبکه های اجتماعی و پیام رسان‌ها در ایران هستند.

تصرف ۸۰ درصد پهنای باند اینترنت کشور توسط خارجی‌ها

اکنون امیر محمدزاده لاجوردی،‌ عضو هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده است که ۲۰ درصد پهنای باند کشور به ترافیک داخلی اختصاص دارد و ۸۰ درصد ترافیک کشور نیز به پهنای باند خارجی اختصاص دارد که از این میزان حدود ۷۰ درصد مربوط به محتوای واتساپ و اینستاگرام است.

با توجه به این آمار مشخص می‌شود که در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۶ درصد از پهنای باند کشور در اختیار دو اپلیکیشن اینستاگرام و واتساپ قرار داشته و ۵ سال پیش نیز ۶۰ درصد پهنای باند کشور تنها به اشغال تلگرام درآمده بوده است.

بنابراین بر اساس اسناد بالادستی در کشور مانند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، باید ۷۰ درصد پهنای باند کشور در اختیار ترافیک داخلی و ۳۰ درصد در اختیار ترافیک خارجی قرار داشته باشد؛ اما حالا به نظر می‌رسد طی سال‌های گذشته نه تنها به این هدف نرسیده‌ایم و سهم ترافیک داخلی تنها ۲۰ درصد بوده است، بلکه فقط شاهد جابه‌جایی جایگاه پلتفرم‌های خارجی از سهم پهنای باند کشور بوده‌ایم.