مدل 2022 آیفون SE

مقایسه مدل 2022 آیفون SE با آیفون اس ای 2020؛ تفاوت در چیست؟

در این متن به مقایسه مشخصات مختلف مدل 2022 آیفون SE با نسخه 2020 می‌پردازیم و تفاوت‌های این دو را مورد بررسی دقیق‌تر قرار می‌دهیم.

اپل در رویداد اختصاصی روز 8 مارس خود، نسل سوم از گوشی‌های آیفون اس ای را به طور رسمی رونمایی کرد. این گوشی، دنباله‌روی آیفون SE 2020 است و پشتیبانی از 5G را به این خانواده اضافه می‌کند. با این حال، طراحی این محصول، همچنان همان چیزی است که از سال 2017 شاهدش بوده ایم.

در این متن سعی داریم به مقایسه مدل 2022 آیفون SE با مدل 2020 بپردازیم و برخی ویژگی‌ها نظیر طراحی، صفحه نمایش، مشخصات فنی و دوربین این دو را با هم مقایسه کنیم. بنابراین تا پایان این متن با گجت نیوز همراه باشید.

مقایسه مدل 2022 آیفون SE با آیفون اس ای 2020

طراحی

  • مدل 2022 آیفون SE :ابعاد 138.4 در 67.3 در 7.3 میلیمتر با وزن 144 گرم؛
  • مدل 2020 آیفون SE: ابعاد 138.4 در 67.3 در 7.3 میلیمتر با وزن 148 گرم.

طراحی نسل سوم آیفون‌های اپل دقیقا مشابه با نسل قبل است. جنس بدنه این گوشی در قسمت پشت، شیشه است که البته نسبت به قبل کمی سخت‌تر شده است. همچنین، قاب آن از چنس استیل ضدخش است و کلید دایره ای هوم (Touch ID) نیز در آن قابل مشاهده است. این طراحی، باعث تفاوت کامل مدل 2022 آیفون SE با آیفون 13 مینی می‌شود که از Face ID استفاده می‌کند و نمایشگری تمام صفحه با ناچ در بالا دارد.

با تمام این اوصاف، مهم‌ترین تفاوت نسل‌های دوم و سوم آیفون SE را باید جنس سخت‌تر شیشه آیفون SE 3 دانست که آن را هم رده خانواده آیفون 13 قرار می‌دهد. به غیر از این، در هر دو نسل، شاهد طراحی کاملا مشابه قاب پشتی هستیم که یک دوربین در قسمت بالا و چپ آن قرار دارد. هر دو نسل، موفق به کسب استاندارد IP67 مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و ذرات آب شده اند و هیچ یک، از تکنولوژی مگ سیف آیفون 13 برخوردار نیستند.

همچنین، هر دو نسل از آیفون SE در سه رنگ مشکی، سفید و قرمز (Product Red) طراحی شده اند.

صفحه نمایش

  • نسل سوم آیفون اس ای: 4.7 اینچی، LCD، با پشتیبانی از True Tone و Haptic Touch
  • نسل دوم آیفون اس ای: 4.7 اینچی، LCD، با پشتیبانی از True Tone و Haptic Touch

مدل 2022 آیفون SE مجهز به صفحه نمایش 4.7 اینچی است که رزولوشن 1334 در 750 پیکسل دارد و چگالی پیکسل 326 پیکسل بر اینچ را ارائه می‌دهد. البته پانل‌های آیفون اس ای نسل سوم، از نوع ال سی دی است؛ درحالیکه پانل‌های مورد استفاده در خانواده آیفون 13 از نوع OLED است. همچنین، نرخ بازیابی این صفحه نمایش نیز 60 هرتز است.

مدل 2022 آیفون SE

در نسل پیشین آیفون SE هم ابعاد صفحه نمایش همان 4.7 اینچ است. بدین ترتیب، نه اندازه صفحه نمایش، نه رزولوشن و نه پانل‌های به کار رفته در نسل‌های دوم و سوم، با هم تفاوتی ندارند. همچنین، صفحه نمایش‌های هر دو نسل از آیفون اس ای، از تکنولوژی True Tone اپل، تاچ هپتیک و نمایش رنگ‌های P3 پشتیبانی می‌کنند.

مشخصات فنی و سخت افزاری

  • نسل سوم آیفون اس ای: تراشه A15 Bionic، 5G، 64/128/256 گیگابایت
  • نسل دوم آیفون اس ای: تراشه A13 Bionic، 4G، 64/128/256 گیگابایت

مدل 2022 آیفون SE به تراشه‌های A15 Bionic اپل مجهز است؛ یعنی همان تراشه‌هایی که در گوشی‌های پرچمدار خانواده آیفون 13 مشاهده می‌شوند. بنابراین، نسل سوم آیفون اس ای قادر به پشتیبانی از نسل پنچم شبکه‌های مخابراتی (5G) است.

مدل 2022 آیفون SE

این گوشی در سه ظرفیت روانه بازار خواهد شد: 64 گیگابایت؛ 128 گیگابایت و 256 گیگابایت. همچنین عمر باتری آن نیز افزایش یافته است، به طوریکه اکنون قادر به تامین انرژی برای 15 ساعت استریم ویدیو خواهد بود. آیفون SE نسل سوم از شارژ بی سیم پشتیبانی می‌کند، اما خبری از شارژ مگ سیف در آن نیست.

از طرف دیگر، نسل دوم آیفون SE به تراشه‌های A13 Bionic مجهز است که تنها قادر به پشتیبانی از 4G است. بنابراین، کسانی که از نسل دوم آیفون SE به نسل سوم مهاجرت می‌کنند، با افزایش سرعت چشمگیری در پردازش و انتقال اطلاعات روبرو خواهند شد. همانند مدل 2022، مدل‌های سال 2020 آیفون اس ای هم در سه ظرفیت 64 گیگابایت، 128 گیگابایت و 256 گیگابایت به بازار عرضه شدند و عمر باتری 13 ساعتی را ارائه می‌کردند. این نسل هم از شارژ بی سیم برخوردار، اما فاقد شارژ مگ سیف بودند.

دوربین‌ها

  • نسل سوم آیفون اس ای: یک دوربین 12 مگاپیکسل در پشت، 7 مگاپیکسل در جلو
  • نسل دوم آیفون اس ای: یک دوربین 12 مگاپیکسل در پشت، 7 مگاپیکسل در جلو

آیفون اس ای 2022، در قسمت پشت تنها یک دوربین دارد. این دوربین از حسگر عریض 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد و گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، لرزشگیر نوری هم دیگر قابلیت دوربین آیفون اس ای‌های جدید است. در قسمت جلو اما شاهد استفاده از همان حسگرهای 7 مگاپیکسلی هستیم که در نسل‌های پیشین استفاده شده بودند.

البته در نسل جدید، قابلیت‌های جدیدی برای دوربین در نظر گرفته شده است. از جمله آن‌ها می‌توان به Deep Fusion و Photographic Styles اشاره کرد. همچنین، مد پرتره و نورپردازی پرتره هم از دیگر قابلیت‌های دوربین این گوشی به شمار می‌رود. البته در مقایسه با آیفون 13، دوربین آیفون SE 3 فاقد مد سینماتیک و مد تصویربرداری در شب است.

آیفون SE 3

از سوی دیگر، نسل دوم آیفون SE هم از یک دوربین 12 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 در پشت استفاده می‌کند. این دوربین نیز مجهز به لرزشگیر نوری است و از بزرگنمایی دیجیتال پنج برابری، مد پرتره و نورپردازی پرتره پشتیبانی می‌کند. البته مد تصویربرداری در شب، در کنار قابلیت‌های Deep Fusion یا Photographic Style توسط این دوربین پشتیبانی نمی‌شوند.

دوربین سلفی نسل پیشین آیفون اس ای هم 7 مگاپیکسلی است. با این حال، در این دوربین، نه از مد تصویربرداری در شب خبری هست و نه قابلیت‌های Deep Fusion و Photographic Styles. این درحالیست که به جز مد تصویربرداری در شب، سایر قابلیت‌های مورد اشاره، در دوریبن سلفی مدل 2022 آیفون SE پشتیبانی می‌شوند.

جمع بندی

علیرغم اینکه طراحی ظاهری نسل جدید آیفون SE در مقایسه با قبل تغییر چندانی نکرده است، اما در بخش مشخصات سخت افزاری، شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در نسل سوم هستیم.

نسل سوم آیفون SE همچنان از یک دوربین استفاده می‌کند. با این وجود، برخی ویژگی‌های جدید به کار رفته، آن را هم تراز با پرچمداران اپل قرار می‌دهد. تکنولوژی‌های Deep Fusion یا Photographic Styles از جمله این قابلیت‌ها هستند.

همچنین، مهم‌ترین تفاوت نسل‌های دوم و سوم آیفون SE را باید در تراشه مورد استفاده در آن‌ها دانست.‌ جایی که مدل 2022 از تراشه قدرتمند و جدید A15 Bionic استفاده می‌کند که همان عملکرد فوق العاده پرچمداران اپل را به این محصول می‌آورد و پشتیبانی از 5G را با قیمتی مناسب‌تر در اختیار علاقمندان به گوشی‌های این کمپانی قرار می‌دهد.‌ بعلاوه، عمر باتری آیفون‌های جدید نیز نسبت به قبل بهبود قابل توجهی یافته است.

مدل 2022 آیفون SE

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که مدل 2022 آیفون SE ممکن است از حیث طراحی، بسیار شبیه به نسل قبل خود باشد؛ اما روی کاغذ پیشرفت‌های بزرگی را در بخش دوربین و سخت افزار رقم زده است. بنابراین، برای کسانی که قصد آپگرید گوشی خود را دارند، گزینه‌ای مناسب‌تر به شمار می‌رود.

شما در این خصوص چه نظری دارید؟ آیا آیفون SE های جدید اپل نسبت به نسل پیشین خود پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته اند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*