آيفون SE 2022

بررسی آيفون SE 2022 ؛ ارزان‌ترین راه برای ورود به دنیای اپل

اپل می‌خواهد با آيفون SE 2022 ترکیبی از عملکرد بالا و قیمت مناسب را ارائه دهد. در ادامه به بررسی دوربین، باتری، نمایشگر و عملکرد نسل سوم آيفون SE می‌پردازیم.

اپل در آيفون SE 2022، بدنه آيفون 8 را با یک گلس مقاوم‌تر و پردازنده آيفون 13 ترکیب کرده است؛ اما خبری از فیس آيدی با مگ سیف در آن نیست. همچنین کوپرتینویی‌ها، ویژگی‌های مهمی همچون پشتیبانی از 5G، عمر باتری بالاتر و عملکردی در سطح آيفون 13 را در آيفون اس ای جدید گنجانده‌اند. همه اینها نیز در همان طراحی کلاسیک و آشنا به همراه دکمه هوم دیده می‌شوند.

با برچسب قیمتی ۴۲۹ دلاری، نسل سوم آيفون SE مملو از ویژگی‌های جدید و قدیمی است. این گوشی میان رده می‌تواند برای کاربران آيفون 8 (یا مدل‌های قدیمی‌تر) که به دنبال خرید یک گوشی با طراحی آشنا هستند، گزینه مناسبی باشد. در واقع آيفون SE یک گوشی توانمند با دوربین با کیفیت است و خیلی از قابلیت‌های مفید آيفون‌‌های گران‌قیمت‌تر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

فهرست عناوین بررسی آيفون SE 2022

آيفون SE 2022

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

مشخصات فنی آیفون SE 2022

گوشیiPhone SE 2022
ابعاد و وزن۱۳۸.۴ در ۶۷.۳ در ۷.۳ میلی‌متر، ۱۴۴ گرم، فریم آلومینیومی، بدنه جلویی و پشتی از شیشه، گواهی IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و آب (۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری)
صفحه نمایش ۴.۷ اینچ، رتینا IPS LCD، نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز، روشنایی پایدار ۶۲۵ نیت، رزولوشن ۷۵۰ در ۱۳۳۴ پیکسل، نسبت تصویر ۱۶ به ۹، تراکم ۳۲۶ پیکسل در اینچ
پردازندهتراشه ۵ نانومتری اپل A15 Bionic، هشت هسته‌ای، گرافیک 4 هسته‌ای اپل
حافظه۴ گیگ رم در کنار ۶۴، ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی
نرم افزارiOS 15.4
دوربین عقب۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال
دوربین جلودوربین ۷ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2
فیلم‌برداری
  • دوربین عقب: 4K با سرعت ۲۴، ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه، 1080p با سرعت ۳۰، ۶۰، ۱۲۰ یا ۲۴۰ فریم بر ثانیه، لرزشگیر اپتیکال، صدای استریو
  • دوربین جلو: 1080p با سرعت ۳۰ یا ۱۲۰ فریم بر ثانیه، gyro-EIS
باتریظرفیت باتری اعلام نشده، شارژ سریع ۱۸ وات
سایرحسگر اثر انگشت در دکمه هوم

طراحی و کیفیت ساخت

اگر آيفون SE 2022 را با مدل سال 2020 اشتباه بگیرید، کسی از شما انتقاد نخواهد کرد؛ زیرا کاملا شبیه هم هستند. اگرچه SE در نام این گوشی به Special Edition اشاره دارد؛ اما امسال می‌توان آن را Same Edition (نسخه یکسان) نیز دانست.

آيفون SE 2022

ممکن است هنوز خیلی از افراد طراحی کلاسیک آيفون را دوست داشته باشند؛ اما فراموش نکنیم که در سال 2022 هستیم و طراحی نسل سوم آيفون SE به آيفون 6 و سال 2014 برمی‌گردد. به همین خاطر با طراحی‌های امروزی فاصله زیادی دارد و خبری از چندین دوربین و حاشیه‌های حداقلی در آن نیست.

آيفون SE جدید حاشیه‌های زیادی در بخش بالایی و پایینی نمایشگر دارد و به جای فیس آيدی از تاچ آيدی استفاده می‌کند. این گوشی ممکن است از نظر طراحی و ساخت برای کاربران آيفون 6S، آيفون 7 یا 8 کاملا‌ آشنا به نظر بیاید؛ اما برخی تغییرات کوچک را هم به خود دیده است. مثلا اپل در بدنه پشتی از گلس آيفون 13 استفاده کرده و بدنه جلویی نیز مقاوم‌تر از گذشته شده است.

آيفون SE 2022

آيفون SE 3 یکی از کوچکترین گوشی‌های هوشمندی (iOS و اندروید) است که این روزها می‌توانید خریداری کنید. البته بدنه پشتی براق و لبه‌های خمیده سبب شده که گوشی به راحتی از دست سر بخورد. به همین خاطر در هنگام استفاده از گوشی باید مراقب باشید.

اپل توانسته در آيفون SE 2022 تاییدیه IP67 را برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و آب به دست بیاورد که یعنی گوشی می‌تواند تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب دوام بیاورد. شما حتی می‌توانید در هنگام استفاده از گوشی آن را به راحتی زیر آب ببرید و هیچ مشکلی هم در عملکرد گوشی مشاهده نخواهید کرد.

آيفون SE 2022

در چند سال گذشته شاهد عرضه آيفون‌‌های مختلف با سیستم فیس آيدی بوده‌ایم؛ اما استفاده از تاچ آيدی همچنان لذت‌بخش است و حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. حتی شاید بسیاری از کاربران هنوز قرار دادن انگشت روی دکمه هوم را به گرفتن گوشی در برابر صورت ترجیح بدهند.

اخیرا شایعاتی منتشر شده که اپل می‌خواهد همانند برخی از مدل‌های گلکسی و یا سری پیکسل 6 گوگل، تاچ آيدی را به زیر نمایشگر بیاورد؛ اما تا آن روز آيفون SE 2022 بهترین گزینه برای علاقه‌مندان به حسگر اثر انگشت است.

صفحه نمایش

در بدنه جلویی آیفون SE 2022 یک نمایشگر Liquid Retina با رزولوشن ۱۳۴۴ در ۷۵۰ پیکسل قرار گرفته است که اگرچه بخودی خود کیفیت مناسبی دارد؛ اما در برابر مدل‌های دیگر حرفی برای گفتن ندارد و حتی این اختلاف کیفیت را می‌توان در مقایسه با نمایشگر اولد سوپر رتینا XDR آيفون 13 مینی به خوبی احساس کرد.

آيفون SE 2022

به طور کلی نمایشگر برای یک گوشی ۴۰۰ دلاری ضعیف نیست و فناوری True Tone اپل نیز به تنظیم دمای رنگ‌ها با توجه به شرایط نوری محیط کمک می‌کند. حتی می‌توان گفت که رنگ‌ها به خوبی نشان داده می‌شوند و در کارهایی مثل تماشای ویدیو، وبگردی یا بازی ناامید نخواهید شد. دیگر مشکل نمایشگر را می‌توان روشنایی متوسط آن دانست که در هنگام استفاده در نور خورشید مشکل‌ساز خواهد شد.

اگر از کاربران آیفون‌های قدیمی‌تری مثل آيفون 7 یا 8 هستید، مشکل خاصی را در هنگام استفاده از آيفون SE جدید احساس نخواهید کرد؛ اما اگر کاربر آيفون 12 مینی هستید، قطعا دلتان برای نمایشگر اولد تنگ خواهد شد. برخی از گوشی‌های اندرویدی همچون گلکسی A52 یا گوگل پیکسل 5A هم در این بازه قیمتی نمایشگرهای بهتری دارند؛ اما فراموش نکنید که قدرت پردازشی آنها در حد آيفون SE 3 نیست.

باتری

اپل همانند سال‌های گذشته ظرفیت باتری آيفون SE را اعلام نکرده است و تنها به ذکر این نکته اکتفا کرده که با یک بار شارژ می‌توان تا ۱۵ ساعت ویدیو تماشا کرد. آیفون SE 2022 از شبکه 5G پشتیبانی می‌کند و همین نیز می‌تواند مصرف باتری را افزایش دهد؛ اما ترکیب iOS 15 و تراشه A15 Bionic اپل سبب شده که این گوشی در مقایسه با نسل قبل عمر باتری بیشتری داشته باشد.

آيفون SE 2022

در واقع اگر نمایشگر گوشی به طور متوسط حدود ۶ ساعت در روز روشن باشد، با استفاده متوسط می‌توانید یک روز کامل را سر کنید و در آخر نیز ۲۰ درصد باتری برایتان باقی بماند. از نظر باتری، گوشی جدید اپل نسبت به رقبای اندرویدی خود ضعیف‌تر است؛ زیرا آنها می‌توانند با هر بار شارژ تا ۲ یا ۳ روز دوام بیاورند.

نسل سوم آيفون اس ای از شارژ سریع ۲۰ وات پشتیبانی می‌کند؛ اما در جعبه محصول خبری از آداپتور نیست و باید آن را جداگانه خریداری کنید. این گوشی از شارژ بی‌سیم Qi نیز پشتیبانی می‌کند؛ اما با مگ‌سیف سازگار نیست.

عملکرد

برگ برنده آیفون SE 2022، تراشه A15 Bionic اپل است. این تراشه در سری آيفون 13 نیز استفاده شده و نسبت به تمامی تراشه‌های استفاده شده در گوشی‌های دیگر قوی‌تر است. اپل با قرار دادن این تراشه در طراحی چند سال قبل، انگار موتور راکت را به یک دوچرخه بسته است.

آيفون SE 2022

باید تاکید کنیم که در آيفون SE با نسخه ضعیف‌ یا محدود شده تراشه اپل طرف نیستیم و بنچمارک گیک‌بنچ 5 نیز به خوبی نشان می‌دهد که این گوشی نه تنها از نظر قدرت پردازشی تفاوتی با آيفون 13 ندارد، بلکه حتی از گلکسی S22 اولترا نیز قوی‌تر است. مجهز شدن به ۴ گیگ رم نیز وضعیت را برای این گوشی بهبود بخشیده است.

گیک‌‌بنچ 5 (تک هسته‌ای)

iPhone SE (2022) : 1724
iPhone SE (2020) : 1326
iPhone 13 : 1721
Galaxy S22 Ultra : 1190

گیک‌بنچ 5 (چند هسته‌ای)

iPhone SE (2022) : 4645
iPhone SE (2020) : 2638
iPhone 13 : 4681
Galaxy S22 Ultra : 3206

در واقع بسیاری از ویژگی‌های مهم و جذاب این گوشی همچون فیلم‌برداری و ویرایش 4K، بازی‌های با کیفیت بسیار بالا و عکاسی بهبود یافته به کمک هوش مصنوعی تنها به خاطر تراشه A15 Bionic ممکن شده‌اند. به طور کلی عملکرد گوشی کاملا روان است و در محیط سیستم عامل نیز هیچ مشکلی مشاهده نمی‌شود.

تنها حالتی که ممکن است کمی گرما حس کنید، در هنگام بازی کردن آن هم بیش از ۲۰ دقیقه است؛ اما گوشی به هیچ وجه حتی در هنگام فیلم‌برداری با کیفیت 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه داغ نخواهد شد.

دوربین

در گوشی‌های اقتصادی و میان رده اندرویدی شاهد حضور دو یا سه دوربین در بدنه پشتی گوشی هستیم؛ اما همیشه دوربین بیشتر به معنی کیفیت بالاتر نیست و اگر بررسی گوشی‌های اندرویدی را دنبال کرده باشید، به خوبی می‌دانید که خیلی مواقع کیفیت دوربین‌های اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، اولترا واید و ماکرو آنها ناامید کننده است.

آيفون SE 2022

در واقع شرکت‌های اندرویدی از یک ترفند تبلیغاتی استفاده می‌کنند که خوشبختانه در آيفون SE 2022 دیده نمی‌شود. به باور اپل مجهز کردن گوشی به یک دوربین قوی بهتر از چند دوربین ضعیف یا متوسط است و ما نیز با این رویکرد موافقیم. در بدنه پشتی نسل جدید آيفون SE یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی قرار گرفته که با یک لنز عریض (گشودگی دیافراگم f/1.8) همراه شده است.

از نظر سخت‌افزاری، دوربین آيفون SE جدید تفاوتی با دوربین آيفون 8 یا آيفون SE 2020 ندارد؛ اما حضور تراشه A15 Bionic اپل سبب شده که نحوه تصویر‌برداری و فیلم‌برداری این گوشی نسبت به مدل‌های دیگر تغییر کند. به لطف تراشه جدید شاهد حضور پردازش Smart HDR 4 و Deep Fusion برای عکس‌برداری در محیط‌های با نور متوسط و کم هستیم.

همچنین شما می‌توانید با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنید که برای آيفون SE فوق‌العاده است. البته نباید انتظار حالت سینمایی آيفون 13 یا ویدیو‌های ProRes آيفون 13 پرو را در ان گوشی داشته باشید.

از دیگر قابلیت‌های دوربین می‌توان به Photographic Styles اشاره کرد که می‌تواند عکس را بر اساس خواست شما تغییر دهد. البته Photographic Styles با فیلترها فرق دارند؛ اما اگر می‌خواهید تصاویر شما گرم‌تر به نظر برسند یا اینکه رنگ‌ها شاداب‌تر باشند، تنها کافیست که استایل مورد نظر را عوض کنید و بقیه کار را به تراشه A15 بسپارید تا شاهد یک خروجی خوب باشید.

به طور کلی تصاویر گرفته شده با آيفون SE 2022 در نور مناسب یا نور متوسط (مثل داخل خانه یا رستوران) خوب به نظر می‌رسند؛ اما در محیط‌های تاریک‌تر به خاطر تلاش گوشی برای کم کردن نویز با تصاویری نرم مواجه خواهید شد. اینکه آيفون SE جدید دارای حالت شب نیست، یک نکته منفی و البته آزاردهنده تلقی می‌شود.

گوشی‌های اندرویدی در این بازه قیمتی به Night Mode مجهز شده‌اند و البته اکثر آنها به جز گوگل پیکسل 5A عملکرد آنچنان خوبی ندارند. به همین خاطر اپل می‌توانست با مجهز کردن گوشی ۴۰۰ دلاری خود به Night Mode و ارائه یک کیفیت برتر رقبای اندرویدی را پشت سر بگذارد.

در ادامه می‌توانید تصاویر گرفته شده با آيفون SE 2022 را با آیفون 12 مینی و پیکسل 5A مقایسه کنید. جدا از بحث دمای رنگ، در نور مناسب سطح کنتراست تصویر آيفون و پیکسل به هم نزدیک است. البته پیکسل هایلایت‌ها را بهتر مدیریت می‌کند.

از طرفی تراز سفیدی آيفون SE به اندازه آيفون 12 مینی پایدار نیست و سایه‌ها در مدل SE نسبت به 12 مینی تاریک‌تر به نظر می‌رسند. با نگاهی به درختان نخل در تصاویر زیر می‌توان گفت که دوربین آيفون 12 مینی شارپ‌تر است.

در بدنه جلویی آيفون SE نسل سوم، دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی قرار گرفته است. این دوربین نیز به خاطر تراشه A15 بهبود یافته؛ اما به وضوح می‌توان محدودیت‌های دوربین را حس کرد. گستره داینامیک نیز تعریفی نیست.

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید برای اولین بار وارد اکوسیستم اپل شوید، آيفون SE 2022 ارزان‌ترین راه است. این گوشی قابلیت‌هایی همچون تراشه A15 Bionic و قیمت مناسب را در کنار طراحی و نمایشگر قدیمی ارائه می‌دهد. اگر از ابعاد بزرگ گوشی‌های امروزی دل خوشی ندارید و می‌خواهید عملکرد خوب را در کنار فناوری 5G داشته باشید، نسل سوم آيفون SE می‌تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد.

آيفون SE 2022

اما اگر به نمایشگر باکیفیت، عمر باتری بالا، دوربین‌های بیشتر و البته طراحی جدید اهمیت می‌دهید، بهتر است آيفون SE 3 را به طور کامل فراموش کنید. در واقع شما می‌توانید با پرداخت مبلغ بیشتری گوشی‌های آيفون 12 مینی یا 13 مینی را تهیه کنید تا نمایشگر و دوربین بهتر را در کنار ابعاد مناسب داشته باشید و یا اینکه به سراغ گزینه‌های اندرویدی بروید.

آيفون SE 2022

رویکرد اپل برای عرضه یک گوشی ارزان قیمت کاملا منحصر به فرد است. تصور کنید که سامسونگ قدرت پردازشی گلکسی اس 22 را داخل گلکسی S8 قرار می‌داد و برای این ترکیب قیمت ۴۰۰ دلاری را در نظر می‌گرفت. آيا رویکرد اپل جواب داده است؟ بله، زیرا شما می‌توانید بازی‌های باکیفیت و سیستم عامل iOS 15 را با آیفون SE 2022 تجربه کنید و عملکرد بسیار بهتری را در مقایسه با گوشی‌های هم قیمت اندرویدی شاهد باشید.

مزایا و معایب

مزایا

  • سبک و باریک
  • قدرت پردازشی بالا
  • پشتیبانی از شبکه 5G
  • قیمت مناسب (با توجه به تراشه)
  • عملکرد خوب دوربین اصلی

معایب

  • نبود حالت شب برای عکاسی
  • روشنایی پایین نمایشگر
  • نبودن آداپتور ۲۰ وات در جعبه گوشی
  • حاشیه‌های زیاد نمایشگر و طراحی قدیمی
  • عملکرد نه چندان خوب دوربین سلفی
  • عمر باتری پایین