بدترین خودروهای BMW

10 مورد از بدترین خودروهای BMW که باید از آن‌ها فرار کنید

بدترین خودروهای BMW، جیب مالک خود را خالی و او را بدبخت می‌کنند. در ادامه به معرفی 10 مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت که نام بعضی از خودروهای خوش ساخت بی ام و هم در آن‌ها دیده می‌شود.

شرکت BMW، از خوش نام‌ترین خودروسازان جهان است که ماشین‌های اسپرت، خانوادگی و حتی کم مصرف شهری را تولید می‌کند و طی سال‌های اخیر با تولید خودروهای هیبرید i8 ،i3 و اخیرا سری 7 هیرید و i7، سهم قابل توجهی از بازار خودروهای هیبرید و برقی خود را به خود اختصاص داده است. حتی اگر به رقابت‌های موتور اسپرت مثل فرمول یک، مسابقات 24 ساعته‌ی لمانز یا تورینگ و رالی، نگاهی بیندازید، نام باوارایی‌ها را خواهید دید.

بدترین خودروهای BMW

اما بهترین بودن، تاوان سنگینی را هم به همراه خواهد داشت! خودروهای ساخت BMW، معمولا هزینه نگه‌داری زیادی دارند و اگر مالک آن‌ها، انسان «ماشین باز» و با دقتی نباشد، پیشرانه، شاسی و گیربکس BMW را نابود می‌کند. اما بد قلق بودن بی ام وها هم یک ویژگی نسبی است و برخی از آن‌ها، فراتر از نازک نارنجی بودن هستند و تمام توجه و وقت مالکین خود را، درگیر می‌کنند؛ خصوصا اگر از عمر آن‌ها، بیش از 10 سال گذشته باشد! در ادامه به معرفی 10 مورد از بدترین خودروهای BMW می‌پردازیم که نگه داری آن‌ها در زمان کنونی، می‌‌تواند یک کابوس وحشتناک باشد. پس اگر بی ام و دارید یا می‌خواهید تا در آینده یکی از محصولات کارکرده‌ی BMW را خریداری کنید، تا پایان این مقاله، همراه ما باشید.

فهرست مطالب:

معرفی بدترین خودروهای BMW

10- BMW E46 M3 سال 2000 تا 2003

بدترین خودروهای BMW

کار خود را با یکی از محبوب‌ترین خودروهای پیست‌های دریفت و بازی‌های کامپیوتری شروع می‌کنیم. شرکت بی ام و به همراه تیم M Power، بهترین قطعات و تکنولوژی‌های آن زمان به علاوه‌ی هر چیزی که داشتند را بر روی BMW E46 M3 سوار کردند. اما اکنون این خودرو در آستانه‌ی 20 سالگی خود قرار دارد و اگر یک فرد پولدار یا ماشین باز نیستید، باید از آن فرار کنید.

بدترین خودروهای BMW

در زیر کاپوت این خودرو، یک پیشرانه‌ی 6 سیلندر خطی 3.2 لیتری DOHC بلوک آلیاژ آهنی با قدرت 338 اسب بخار قرار دارد که بر روی خودروهای دیگر مثل Z3 M و E85/E86 M یا Z4 M هم نصب شده بود. اما برخلاف صدای زیبا و در دسترس بودن گشتاور آن در دورهای پایین، این پیشرانه واقعا یک بمب ساعتی متحرک است. مشکلاتی از قبیل خرابی سیستم «VANOS» که وظیفه‌ی هماهنگی گیربکس، سوپاپ‌ها و میل لنگ‌ها را بر عهده دارد در کنار نابود شدن پمپ آب، آن هم در کارکردهای زیر 90 هزار کیلومتر و ایرادات تمام نشدنی بلبرینگ‌ها، پیشرانه‌ی S54 را به کابوس رانندگانِ بی ملاحظه تبدیل می‌کند. اما اگر از این ایرادات هم بگذریم، به هزینه‌های نگه داری سرسام آوری مثل سرویس یا تعویض کیت کلاچ و سرویس‌های نرم افزاری SMG می‌رسیم که مانند یک زالو، جیب شما را خالی می‌کنند. همچنین توجه داشته باشید که با یکی از خودروهای اسپرت آلمانی طرف هستید؛ پس از مالک قبلی این خودرو، توقع رانندگی کارمندی را نداشته باشید!

9- BMW E90 سری 3 (335i) سال 2006 تا 2010

بدترین خودروهای BMW

سدان E90 سری 3، یکی از قابل اطمینان‌ترین خودروهای زمان خود بود که با طراحی به روز و مدرن، جای پای محکمی در بازار خودرو داشت. هرچند که پیشرانه‌ی N54 و سیستم تزریق مستقیم سوخت آن، یکی از ایرادات اساسی در این موتور تویین توربو شارژر بوده و تا به امروز هم ادامه پیدا کرده است. شاید تعجب کنید اما پیشرانه‌ی نسل قبلی که با کد N52 معرفی شده بود، هیچ کدام از این ایرادات را نداشت.

بدترین خودروهای BMW

اگر صادقانه بگوییم، پیشرانه N54 واقعا یکی از آنتاگونیست‌های آلمانی است که در قالبِ یک شیطانِ آزار دهنده، در زیر کاپوت E90 سری 3، جا خوش کرده و جیب مالکین خود را هدف گرفته است. همچنین پمپ بنزین پرفشار آن، باعث فراخوانی‌های متعددی در بین سال‌های 2006 تا 2010 شده بود. در ادامه به مشکلات خسته‌ کننده‌ی گرم کن PVC (نوعی از هیترهای الکتریکی برای گرم کردن پیشرانه در هوای بسیار سرد) و ایراد باز شدن ناگهانی یا عمل نکردن ایربگ‌ها در تصادفات می‌رسیم. همچنین نشت روغن از سرسیلندر و ایرادات اتصالات اکسل جلو در کنار قطعات محرک محور جلو، یکی دیگر از دلایل مراجعه‌ی خریداران به تعمیرگاه‌ها است. در نهایت به گزارش‌های متعددی از داغ کردن پیشرانه و عمل نکردن فن‌های خنک کننده می‌رسیم و با مشکلِ «از تنظیم خارج شدن پیچ میل بادامک» و پوسیدن زود هنگامِ کابل‌های باتری، داستان یکی از بدترین خودروهای BMW را به پایان می‌رسانیم. توجه کنید که این ایرادات در همان‌ سال‌های ابتدایی تولید خودرو مشاهده شدند و کم کارترین E90 سری 3 بازار، حداقل 22 سال سن دارد و با فرض خوش بینانه‌ترین کارکرد سالیانه‌ (سالی 8 هزار کیلومتر) شاید در آستانه ورود به 170 هزارمین کیلومتر طی شده‌ی خود باشد.

8- BMW 750Li سال 2009 تا 2012

بدترین خودروهای BMW

بی ام و سری 7، یک سدان سایز بزرگ مجلل و کاملا راحت است و از امکانات رفاهی و تجهیزات به روز، بهره می‌برد. حتی بسیاری از ویژگی‌های سری 7 مدل 2009، در خودروهای امروزی هم دیده نمی‌شوند. اما کدام وسیله را می‌شناسید که فقط ویژگی‌های مثبت را داشته باشد؟ متاسفانه همانطور که دلبری و زیبایی سری 7، قلب شما را تسخیر می‌کند، هزینه‌های نگه داری آن هم به کیف پول شما حمله می‌کند.

بدترین خودروهای BMW

خوشبختانه قیمت سدان‌های لوکس کارکرده در بازار جهانی، بسیار منطقی و پایین است اما مواظبِ این دام باشید! امکان ندارد که در حال حاضر، BMW 750Li مدل 2009 را با گارانتی معتبر پیدا کنید. همین موضوع در کنار هزینه‌های نگه داری وحشتناک و کم توجهی بسیاری از مالکین قبلی، وضعیت ظاهری و فنیِ تعداد زیادی از سری هفت‌های بازار را نابود کرده است. همچنین ایرادات پیشرانه‌ی هشت سیلندر خورجینی تویین توربو شارژ آن هم یکی دیگر از جنبه‌های داستان است. این پیشرانه که با کد N63 معرفی شده، در قسمت انژکتورهای سوخت، سیستم زنجیر تایم، واشر درپوش سوپاپ و کویل و سیستم برق، ایرادات زیادی را نشان می‌دهد. پس برای خرید یک BMW 750Li مدل 2009 تا 2012، پول بیشتری خرج کنید یا هزینه‌های نگه داری عجیب و غریب و میهمانی تعمیرگاه‌ها را به جان بخرید.

7- BMW E88 سری 1 مدل 2007 تا 2009

بدترین خودروهای BMW

وزن پایین در کنار دو درب و کروک بودن، یک خودرو به شدت جوان پسند و خوش چهره را از دل BMW E88 سری 1 مدل 2007، بیرون کشیده است. اما مراقب پیشرانه‌ی 4 سیلندر دیزل آن باشید.

بدترین خودروهای BMW

این پیشرانه با کد N47 معرفی شده است اما به طور کلی، ایرادات موتورهای سری N47، فراتر از تصور و خارج از حوصله‌ی هر خریداری است. ایراداتی مثل خرابی زود هنگام زنجیر تایم، خرابی سنسور EGR (سنسور مربوط به گازهای خروجی اگزوز)، نقص پمپ هیدرولیک فرمان، از کار افتادن فیلتر DPF (فیلتر مربوط به جمع آوری گازهای خروجی اگزوز در خودروهای دیزل)، از شایع‌ترین نگرانی‌های مالکین پیشرانه‌های N47 هستند. همچنین مدل‌های E38 مدل 2010 و 2011 به دلیل خاموش شدن‌های ناگهانی موتور و قطع شدن اتصالات برقی خودرو، در چندین مرحله و در تعداد بالا به نمایندگی‌های BMW، فراخوانی شده بودند.

6- BMW E60 سری 5 (535i) مدل 2008 تا 2010

بدترین خودروهای BMW

اتاق E60 و سری 5، یکی از انقلابی‌ترین‌های BMW بودند. تجهیزاتی مثل هد آپ دیسپلی، سیستم روشنایی تطبیقی (چراغ موتور دار)، اولین سیستم مولتی مدیای اختصاصی بی ام و، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار خروج از بین خطوط و دوربین‌های دید در شب، برای اولین بار در سری 5 مدل 2008 دیده شدند. اما در کنار تمامی این موارد، باز هم صدای پیشرانه‌ی N54 است که شنیده می‌شود.

بدترین خودروهای BMW

پیشرانه‌های دیزلی نسبت‌ به نسخه‌های بنزینی به صورت کلی، بیشتر تحت فشار هستند؛ حال تصور کنید که اولین موتور دیزل توربو شارژ آلمانی‌ها، چه فاجعه‌ای خواهد بود! از آنجایی که با اولین پیشرانه‌ی توربو شارژ دیزل ساخت BMW طرف هستیم، باید ایرادات آن را درک کنیم. این موتور هم به مانند N47، از مشکلاتی مانند خرابی پمپ بنزین، خراب شدن زود هنگام زنجیر تایم، از تنظیم خارج شدن وست گیت (قطعه کنترل بوست توربو شارژر)، نشتی روغن از درپوش سوپاپ‌ها، نشت سوخت از انژکتور، ایرادات سیستم VANOS، خرابی پمپ آب و جمع شدن کربن در قسمت خروجی هوای توربو شارژ، از اصلی‌ترین و شایع‌ترین ایرادات بی ام و سری 5 مدل 2009 است.

5- BMW F25 X3 سال 2011 تا 2014

بدترین خودروهای BMW

اگر به دنبال حقیقت باشید، باید بگوییم که رابطه‌ی شاسی بلند X3 و شرکت BMW، مثل رابطه‌ی یک فرزند خلافکار و بزهکار، در یک خانواده‌ی تحصیل کرده و آبرومند است که شرف آن خانواده را لکه دار می‌کند. X3، بین دو راهی اسپرت یا خانوادگی بودن گیر کرده و تا الان هم در پیدا کردن هویت واقعی خود، ناتوان بوده است. این نسخه، نسل دوم BMW X3 محسوب می‌شود که در میان هیاهوی کراس اوورها، وارد بازار اروپا و آمریکا شد و توانست تا چشم‌ها را به سوی خود خیره کند. اما مدت زیادی طول نکشید تا خریداران از ایرادات گسترده‌ی پیشرانه N20 مطلع شوند. این ایرادات به قدری زیاد بود که شرکت BMW تصمیم گرفت تا بخشی از آن‌‌ها را از قوانین گارانتی، خارج کند.

بدترین خودروهای BMW

اصلی‌ترین مشکل این پیشرانه، به خرابی‌های زنجیر تایم آن مربوط می‌شود. در ادامه به خرابی واشر محفظه‌ی فیلتر روغن، خراب شدن واشر سر سوپاپ، ایرادات شیر برقی VANOS در نسخه‌های گیربکس اتوماتیک، خرابی لوله‌های وکیوم (بخش مربوط به تنظیم فشار هوای داخل بلوک پیشرانه) و تجهیزات خنک کننده موتور به خصوص شلنگ‌های آب می‌رسیم که از اصلی‌ترین و زجر آورترین ایرادات این خودرو هستند؛ چرا که دسترسی به آن‌ها، بسیار سخت است ولی خود قطعات، قیمت پایینی دارند. بنابراین مالکین BMW X3 نسل دو، فقط جیب تعمیرکاران را پر می‌کردند! به همین دلیل، این خودرو در لیست بدترین خودروهای BMW قرار گرفته است.

4- BMW E84 X1 مدل 2011 تا 2015

بدترین خودروهای BMW

اکثر خودروهای استیشن واگن (نه تمام آن‌ها مثل ولوو V60 T8 پولستار)، برای قرار گرفتن در پارکینگ‌ خانواده‌ها طراحی شده‌اند و به جوانان کاری ندارند. به همین خاطر است که اکثر استیشن واگن‌ها، بیش از 20 سال عمر می‌کنند. خودرو بی ام و ایکس 1 هرچند که سواری نرم و قابل اطمینانی (به نسبت قیمت اقتصادی) را هدیه می‌دهد اما پیشرانه‌ی N20، همه چیز را خراب کرده است.

بدترین خودروهای BMW

شاید اگر پیشرانه‌های N52 و N53 هیچ وقت تولید نمی‌شدند، N20 می‌توانست یک موتور قابل قبول باشد اما شاهکارهای قبلی آلمانی‌ها، سطح توقعات را بالا برده بود. هرچند که در N20 با یک موتور زنجیر تایم طرف هستیم اما ای کاش که طراحان از تسمه تایم استفاده می‌کردند. صدای عجیب، تکان‌های آزار دهنده‌ و شوک‌های ناگهانی زنجیر تایم در کنار دیزلی بودن پیشرانه، روح و روان سرنشینان را آزار می‌داد. این شوک‌ها در بسیاری از موارد، به پاره شدن زنجیر تایم و وارد آمدنِ صدمات جدی به پیشرانه و در بدترین سناریو، به نابودی کامل آن منجر می‌شدند.

3- BMW E60 M5 سال 2004 تا 2010

بدترین خودروهای BMW

این خودرو یکی از ماندگارترین‌های بی ام و است که بیشتر مواقع در پیست‌های اتومبیلرانی و با تقویت‌های سنگین دیده می‌شود. شرکت BMW برای اولین بار، در این خودرو بود که پیشرانه‌ی تنفس طبیعی V10 را به یک سدان تجاری می‌آورد. این پیشرانه با قدرت 520 اسب بخار در دور موتور 7750rpm و گشتاور 520  نیوتن متر در دور موتور 6100rpm، یکی از قوی‌ترین سدان‌های «موتور جلویی» است که تا کنون به بازار آمده.

بدترین خودروهای BMW

هرچند که پیشرانه S85 حس رانندگی عجیبی دارد اما باید به شدت از آن مراقبت کنید. ایرادات فنی این پیشرانه به نوعی تمام نشدنی هستند و تقریبا می‌توان گفت که جزوی از سرویس‌های دوره‌ای آن هستند. ایراداتی مثل خرابی بلبرینگ‌های یاتاقان، شیرهای برقی کنترل هوا (idle actuators)، سیستم کنترل دریچه‌ی گاز، نشتی از واشرهای درپوش سوپاپ و ایرادات نرم افزاری SMG در سیستم گیربکس اتوماتیک، تنها بخشی از این ایرادات هستند. همچنین در نظر داشته باشید که در مورد یک خودرو به شدت اسپرت صحبت می‌کنیم پس باید بدانید که مالک قبلی آن، حسابی اوقات خوشی داشته و شاید کمی شما را به دردسر بیندازد.

2- BMW E71 X6 (xDrive 35i) سال 2008 تا 2010

بدترین خودروهای BMW

شرکت‌هایی مثل پژو، فراری و لامبورگینی، اخیرا برای تولید خودروهای کراس اوور کوپه اقدام کرده‌اند اما این آلمانی‌ها هستند که در هر کلاسی، پیشرو بوده‌اند. کراس اوور کوپه‌ی E71 X6، با طراحی فست بک، یکی از زیباترین‌ خودروهای کراس اوور نیمه مجلل است که به هیچ عنوان برای رانندگی روزمره، ساخته نشده بود. پیشرانه تویین توربو شارژ این خودرو هم به مانند E60 سری 5 و E90 سری 3، همان N54 دردسرساز است!

بدترین خودروهای BMW

اما علاوه بر ایرادات N54 در دو خودرو یاد شده، مشکلات دیگری هم در E70 X6 دیده می‌شوند. ایراداتی مثل خرابی پمپ سوخت، نقص سیستم خنک کننده (که با توجه به توربو شارژ بودن، یک ایراد مرگ بار است)، نشت زیاد روغن از کمک فنرها و قسمت‌هایی از موتور، ایرادات دریچه‌ی ویست گیت، تجمع کربن در مسیر خروجی هوای توربو شارژ و خرابی شیرهای برقی VANOS، از شایع‌ترین ایرادات این کراس اوور کوپه هستند. بد نیست بدانید که اکثر این موارد، در کارکردهای زیر 130 هزار کیلومتر دیده می‌شوند که یک زنگ هشدار برای مالکین جدید است!

1- BMW E70 X5 (xDrive 50i) سال 2011 تا 2013

بدترین خودروهای BMW

بی ام و ایکس 5 مدل 2011، یکی از بهترین و پرفروش‌ترین شاسی بلندهای هفت نفره‌ی زمان خود بود که از پیشرانه‌ رضایت بخش در کنار هندلینگ فوق العاده و کابین کاملا جادار، به بازار عرضه شد اما ایرادات این محصول آلمانی هم آهسته آهسته به روی آب آمدند. پیشرانه‌ی این خودرو با کد N63 معرفی شد و انگار که خود شرکت BMW هم از همان ابتدای تولید، به تمامی ایرادات آینده‌ی آن آگاه بود؛ چرا که هیچ کدام از ایردات پر خرج آن، جزو گارانتی محسوب نمی‌شود. مهم‌ترین ایراد آن به روغن سوزی و طراحی اشتباه مسیر و موقعیت اگزوز مربوط می‌شد. ایراد اگزوزی این خودرو که به اصطلاح، «Hot vee» نامیده می‌شود، باعث به راه افتادن کمپینی علیه BMW شد که نهایتا آلمانی‌ها به پرداخت خسارت، محکوم شدند.

بدترین خودروهای BMW

اما ایرادات امروزی BMW E70 X5، به همین موارد ختم نمی‌شوند. جدای از مشکل روغن سوزی، موارد دیگری مثل تخلیه سریع باتری، روغن سوزی و مصرف بیش از حد روغن، ترک‌های شمع‌ها، از کار افتادن انژکتورها، خراب شدن سنسورهای اکسیژن و خراب شدن زودهنگام زنجیر تایم، از عمده ایراداتی هستند که اگر بخواهید اکنون این خودرو را بخرید، باید آن‌ها را چشم بسته قبول کنید. در ادامه بد نیست بدانید که نسخه‌های جهانی این خودرو (به غیر از مدل‌های داخل ایران)، از بسته حمایتی BMW برخوردار شدند که بعضی از ایرادات قبلی را رفع یا به تاخیر می‌انداخت. اما به هر حال باز هم با یکی از بدترین خودروهای BMW طرف هستیم که این موضوع حتی با توجه به عمر کوتاه مدت باقی ماندن آن بر روی خط تولید هم قابل حدس است.