وان پلاس 10 Pro گلکسی S22 اولترا

مقایسه وان پلاس 10 Pro و گلکسی S22 اولترا؛ پرچمدار چینی در برابر پرادعای کره‌ای

اگر قصد انتخاب یکی از دو گوشی پرچمدار وان پلاس 10 Pro یا گلکسی S22 اولترا را دارید با ما همراه شوید تا به مقایسه مشخصات فنی، طراحی ظاهری و قابلیت های این دو بپردازیم.

انتخاب یک گوشی اندرویدی مناسب کاری به مراتب سخت‌تر از خرید یک آیفون است. در بازار گوشی‌های هوشمند اندرویدی کمپانی‌های مختلفی با محصولات متنوع حضور دارند که گزینه‌های متعددی را پیش روی خریداران قرار می‌دهند.

اگر به دنبال خرید یک گوشی پرچمدار اندرویدی باشید، چندین محصول شناخته‌شده وجود دارند که روی کاغذ مشخصات جالبی ارائه می‌کنند. با این حال، انتخاب از میان این گوشی‌های قدرتمند نیازمند اطلاعاتی بیشتر در خصوص جزئیات فنی هریک از آن‌هاست. در این مقاله در گجت نیوز سعی داریم به مقایسه دو گوشی وان پلاس 10 Pro و گلکسی S22 اولترا بپردازیم.

پرچمدار جدید وان پلاس با برچسب قیمتی 900 دلاری به بازار عرضه شده است؛ درحالیکه آخرین کهکشانی سامسونگ حداقل 1200 دلار قیمت دارد. پس اگر بین خرید این دو گوشی مردد هستید با ما همراه باشید تا به بررسی تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم.

مقایسه وان پلاس 10 Pro و گلکسی S22 اولترا

طراحی

گوشیوان پلاس 10 پروگلکسی S22 اولترا
صفحه نمایش6.7 اینچی، پانل امولد با نرخ رفرش 120 هرتز (LTPO 2.0)6.8 اینچی، پانل امولد با نرخ رفرش 120 هرتز (LTPO 2.0)
وزن201 گرم228 گرم
حسگرهاحسگر اثر انگشت نوری در زیر نمایشگر، فیس آنلاکحسگر اثر انگشت مافوق صوت در زیر نمایشگر، فیس آنلاک
رنگ‌بندیسبز، مشکیمشکی، سفید، قرمز، سبز
دوربین48 مگاپیکسلی عریض، 50 مگاپیکسلی فوق عریض، 8 مگاپیکسلی تله فوتو، دوربی سلفی 32 مگاپیکسلی108 مگاپیکسلی عریض، 12 مگاپیکسلی فوق عریض، 10 مگاپیکسلی تله فوتو ( زوم ده برابری)، 10 مگاپیکسلی تله فوتو (زوم سه برابری)، دوربین سلفی 40 مگاپیکسلی
مقاومت در برابر گرد و غبار و رطوبتاستاندارد IP68 در نسخه‌های خاصاستاندارد IP68 در تمام نسخه‌ها

وان پلاس 10 Pro و گلکسی S22 اولترا روش‌های متفاوتی را در طراحی پیش گرفته‌اند. OnePlus برای پرچمدار جدید خود لبه‌های خمیده و وزن کم را انتخاب کرده است. در نتیجه این گوشی به‌خوبی در دست جای می‌گیرد. از طرف دیگر، سامسونگ در طراحی گلکسی اس 22 اولترا از خانواده گلکسی نوت الهام گرفته و لبه‌های تیزی را برای پرچمدارش در نظر گرفته است. به همین جهت فضای کاری بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد؛ اما این محصول کمی عریض‌تر احساس شده و ارگونومی پایین‌تری دارد.

غیر از تفاوت در طراحی کلی، سایر ویژگی‌های طراحی این دو گوشی تقریبا مشابه است. هر دو محصول یاد شده از نمایشگرهای امولد LTPO 2.0 استفاده می‌کنند که نرخ رفرش متغیر بین 1 تا 120 هرتز را ارائه می‌دهد. با این حال صفحه نمایش گلکسی S22 اولترا کمی بزرگ‌تر است.

وان پلاس 10 پرو در برابر گلکسی اس 22

همچنین در هردوی این پرچمداران از لایه محافظ گوریلا گلس ویکتوس استفاده شده است. به همین جهت هر دو در برابر ضربات یا زمین خوردن‌های احتمالی مقاوم هستند.

OnePlus 10 Pro از حسگرهای اثر انگشت نوری استفاده می‌کند؛ در حالیکه گلکسی S22 اولترا سنسورهای مافوق صوت را به کار گرفته است. از این حیث، عملکرد حسگرهای سامسونگ بهتر است؛ چراکه از نگاشت سه بعدی برای تشخیص دقیق اثر انگشت استفاده می‌کند. بنابراین حتی اگر در محیطی با نور کم قرار داشته باشید یا دستتان خیس باشد نیز می‌توانید انتظار داشته باشید این حسگرها بتوانند اثر انگشتتان را تشخیص دهند. البته این به معنای ضعیف بودن حسگرهای اثر انگشت وان پلاس نیست؛ چراکه این حسگرها نیز به همان اندازه سریع هستند و عملکرد ایده‌آلی دارند.

همچنین دیگر تفاوت وان پلاس 10 پرو با گلکسی اس 22 از حیث سخت افزاری، حضور کلید فیزیکی در این گوشی برای سایلنت کردن گوشی یا قرار دادن آن روی مد ویبره است. البته گلکسی نیز فقدان این کلید فیزیکی را با قلم  S Pen جبران می‌کند. فرقی نمی‌کند که شما یک هنرمند باشید یا کاربر عادی که نوشتن را به تایپ کردن ترجیح می‌دهد. قلم‌های S Pen سامسونگ از ابتدای عرضه به بازار تجربه بسیار منحصربفردی را خلق کرده‌اند که هیچ کمپانی دیگری قادر به انجام آن نبوده است.

وان پلاس 10 Pro گلکسی S22 اولترا

عملکرد

گوشیوان پلاس 10 پروگلکسی S22 اولترا
پردازندهتراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 کوالکامتراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 کوالکام
رم8 یا 12 گیگابایت12 یا 16 گیگابایت
حافظه داخلی128 یا 256 گیگابایت128، 256، 512 گیگابایت، یک ترابایت
ارتباطات5G (کمتر از 6 گیگاهرتز)5G( mmWave و کمتر از 6 گیگاهرتز)
باتری5000 میلی آمپر ساعت با شارژ سریع 80 واتی5000 میلی آمپر ساعت با شارژ سریع 45 واتی

هر دو گوشی مورد بحث از جدیدترین و قدرتمندترین تراشه‌های کوالکام، اسنپدراگون 8 نسل 1 استفاده می‌کنند. در تست گیک بنچ سامسونگ با کسب امتیاز 1232 در برابر امتیاز 985 وان پلاس موفق به شکست این محصول در تست تک هسته‌ای شد. با این حال، در تست چندهسته‌ای، امتیازات، 3446 در برابر 3433 به نفع وان پلاس بود. به طور خلاصه، هر دو گوشی قادرند به‌خوبی از پس بازی‌های با گرافیک بالا، مالتی تسکینگ و انجام امور روزانه برآیند.

وان پلاس 10 Pro گلکسی S22 اولترا

هر دو محصول مورد بررسی از سیستم عامل اندروید 12 استفاده می‌کنند. با این وجود رابط کاربری این دو گوشی تفاوت آن‌ها را در بخش نرم افزاری رقم می‌زند. رابط OxygenOS وان پلاس 10 پرو را نمی‌توان همانند قبل جایگزینی برای اندروید استوک دانست. اما این رابط کاربری همچنان بی‌آلایش و سرراست طراحی شده و انیمیشن‌های روانی را ارائه می‌دهد. از طرف دیگر رابط کاربری One UI سامسونگ کمی شلوغ‌تر است و مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌ها و ویجت‌های اضافی را به صورت پیش‌فرض در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با اینکه رابط کاربری سامسونگ در ظاهر کمی شلوغ به نظر می‌رسد، اما قابلیت‌های اضافی آن حس بهتری از خرید یک گوشی پرچمدار را منتقل خواهند کرد.

در بخش تامین انرژی، هر دو گوشی از باتری‌های 5000 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برند و قادرند حداقل یک روز کامل کاربر را همراهی کنند. با این حال وان پلاس 10 Pro با فست شارژ 80 واتی SuperVOOC خود، برگ برنده را در مقایسه با سامسونگ دارد. این سیستم فست شارژ قادر است باتری OnePlus 10 Pro را ظرف تنها 30 دقیقه از صفر به صد درصد برساند. همچنین در بخش شارژ بی‌سیم هم وان پلاس با توان 50 واتی خود بالاتر از سامسونگ با توان شارژ 15 واتی قرار می‌گیرد.

دوربین

خوشبختانه در بخش دوربین با محصولات توانمندی طرف هستیم که قادرند تصاویر و ویدیوهای باکیفیتی بگیرند. با این وجود Galaxy S22 Ultra در این بخش با دوربین چهارگانه خود که متشکل از یک لنز اصلی 108 مگاپیکسلی، یک حسگر 12 مگاپیکسلی فوق عریض و دو لنز تله فوتو برای ثبت اطلاعات عمق و گرفتن تصاویر با بزرگنمایی متمرکز است، توانسته از رقیب خود پیشی بگیرد. همچنین در بخش تصاویر تله فوتو هم پرچمداران سامسونگ همواره در شمار بهترین‌های بازار بوده‌اند و گلکسی اس 22 اولترا هم از این قضیه مستثنی نیست.

از طرف دیگر وان پلاس نیز برای پرچمدار جدیدش بار دیگر با Hasselblad همکاری کرده و عملکردی همتراز با بزرگ‌ترین محصولات بازار را برای آن به ارمغان آورده است. بر خلاف اس 22 اولترا، پرچمدار وان پلاس تصاویری طبیعی‌تر را ثبت می‌کند که ممکن است مورد پسند عده‌ای از کاربران واقع شود.

وان پلاس 10 Pro گلکسی S22 اولترا

بعلاوه، هر دو گوشی نیز از قابلیت ضبط ویدیوهای 8K برخوردارند. البته OnePlus 10 Pro این کار را با نرخ 30 فریم بر ثانیه انجام می‌دهد؛ درحالیکه سامسونگ با نرخ 24 فریم بر ثانیه ویدیو ضبط می‌کند.

قابلیت‌های منحصربفرد

مهم‌ترین قابلیت پرچمدار گرانقیمت سامسونگ قلم S Pen است که اکنون با تکیه بر یک دهه تجربه این کمپانی، کاربردی‌تر از همیشه است. قلم‌های S Pen قادر به حس کردن 4096 سطح مختلف فشار هستند و می‌توانند به عنوان یک ریموت کنترل برای ارائه‌ها به کار روند. علاوه بر این، عکس گرفتن از راه دور و یا کنترل به کمک ژست‌های حرکتی هم از سایر امکانات قلم S Pen سامسونگ هستند.

از طرف دیگر S22 Ultra همچنین می‌تواند با وصل شدن به یک نمایشگر خارجی و فعال‌سازی Samsung DEX تجربه‌ای کاملا شبیه به دسکتاپ را ارائه دهد.

وان پلاس 10 Pro گلکسی S22 اولترا

وان پلاس 10 پرو اما فاقد هر دو ویژگی یاد شده است و از این حیث علاقمندان به اکسسوری‌ها و توانایی‌های پریمیوم را ناامید خواهد کرد.

جمع‌بندی

قیمت نسخه 8/128 از OnePlus 10 Pro برابر با 900 دلار است و سامسونگ در نسخه پایه با 12 گیگ رم و 128 گیگ حافظه داخلی قیمتی 1200 دلاری دارد. با وجود این اختلاف قیمت 300 دلاری، برخی ویژگی‌های جذاب اس 22 اولترا نظیر S Pen یا دوربین بی‌نقص می‌توانند خرید آن را توجیه کنند و یک پرچمدار تمام‌عیار را در اختیارتان قرار دهند. از سوی دیگر، مدت زمان تعهد سامسونگ برای ارائه آپدیت‌های نرم افزاری برای پرچمدارش هم یک سال بیشتر از وان پلاس است. با این وجود اگر هیچ کدام از موارد فوق برایتان اهمیت ندارد، وان پلاس 10 پرو نیز پرچمداری خوش‌قیمت به شمار می‌رود که وظیفه خود را به طور تمام و کمال انجام می‌دهد.

شما در خصوص مقایسه دو گوشی وان پلاس 10 Pro و گلکسی S22 اولترا چه نظری دارید؟ کدامیک از این دو محصول از نظر شما پرچمدار باارزش‌تری است؟