سایپا و ایران خودرو

همکاری سایپا و ایران خودرو ؛ شتر، گاو، پلنگ و شاهین

ظاهرا دو شرکت سایپا و ایران خودرو با اصرار دولت و وزارت صمت حاضر به همکاری با هم شده‌اند و نخستین فاز این همکاری به زودی آغاز خواهد شد.

به نظر می‌رسد که شرکت سایپا برای تأمین پیشرانه خودرو شاهین با گروه صنعتی ایران خودرو به توافق رسیده است و به زودی شاهد نخستین همکاری این دو شرکت خواهیم بود. این در صورتی است که تا پیش از این وزارت صمت اصرار بر همکاری این دو شرکت داشت و شاید دلیل اصلی تأمین پیشرانه شاهین توسط ایران خودرو همین موضوع بوده است.

علاوه بر این کارشناسان حوزه خودرو نیز از مدت‌ها پیش عنوان می‌کردند که تجمیع یا همکاری این دو شرکت در بخش‌های مختلف می‌تواند از هزینه‌های سربار آن‌ها بکاهد. اگرچه نمی‌توان شانس زیادی برای تجمیع این دو شرکت قائل شد،‌ اما ظاهرا آن‌ها قصد دارند در بخش‌هایی با یکدیگر همکاری کنند.

اولین قدم همکاری سایپا و ایران خودرو

نخستین گام این همکاری که طرفین با اصرار دولت سیزدهم و وزارت صمت حاضر به انجام آن شده‌اند، تأمین پیشرانه شاهین خواهد بود. اگرچه دولت نقش بسیار مهمی در تحقق این برنامه داشته است،‌ اما مدیران دو شرکت نیز در دیداری که با هم داشتند نشان دادند تمایل بالایی بر انجام این همکاری دارند و در واقع مهر تأییدی بر این خبر زدند.

مدیران عامل بزرگ‌ترین خودروسازان کشور طی جلسه‌ای که به توصیه رئیس جمهور کشور و همچنین وزیر صمت با یکدیگر برگزار کردند،‌ به توافق رسیدند که همکاری‌های مشترکی را انجام دهند. البته باید خاطرنشان کنیم که این جلسه بدون پوشش رسانه‌ها برگزار شده است و آنچه مطرح می‌شود طبق اظهارات مدیران دو شرکت و وزارت صمت است.

سایپا شاهین از زمان آغاز ورود به بازار در قسمت پیشرانه با مشکلاتی مواجه بود و به همین خاطر سایپا با ارسال نامه‌ای از ایران خودرو درخواست کرده بود تا پیشرانه EF7 را در اختیار آن‌ها قرار دهد،‌ اما ایران خودرو حاضر به انجام این کار نشد. تجهیز شاهین به پیشرانه EF7 می‌توانست اتفاق خوبی برای این خودرو باشد، چرا که این پیشرانه ۱.۷ لیتری می‌تواند ۱۱۴ اسب بخار قدرت را به همراه ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور به تولید برساند. با وجود این که ایران خودرو در ابتدا با این درخواست موافقت نکرده بود،‌ اما اصرار دولت باعث شد تا این شرکت دیدگاه خود را تغییر دهد.

بحث در مورد همکاری دو خودروساز بزرگ کشور طی سال گذشته به اوج خود رسیده بود، به طوری که مدیرعامل ایران خودرو در اسفند سال ۱۴۰۰ اعلام کرد بر اساس مذاکرات و تفاهم اولیه‌ای که با مدیرعامل شرکت سایپا صورت گرفته،‌ به زودی امکان بهره‌مندی این شرکت از توانمندی‌های گروه صنعتی ایران خودرو در زمینه قوای محرکه فراهم خواهد شد. در سال ۱۴۰۱ ایران خودرو، ۱۰ هزار موتور و گیربکس برای تجهیز محصول شاهین سایپا به تولید خواهد رساند.

با اعلام این خبر توسط مدیرعامل ایران خودرو مشخص شد که تمام اخبار منتشر شده درباره همکاری سایپا و ایران خودرو صحت داشته است.

تجهیز سایپا شاهین به پیشرانه TU5 پلاس

سایپا

اکنون و در حالی که از اعلام این خبر یک ماه می‌گذرد،‌ یکی از مدیران پیشکسوت صنعت خودرو عنوان کرد نخستین فاز از این همکاری به زودی آغاز خواهد شد. اخبار منتشر شده حاکی از آن است که سایپا شاهین در آینده نزدیک با پیشرانه TU5 ایران خودرو پای به خیابان‌های کشور خواهد گذاشت.

در صورتی که خودرو شاهین سایپا به پیشرانه TU5 پلاس تجهیز شود می‌تواند قدرت ۱۱۳ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر به تولید برساند. این در صورتی است که پیشرانه کنونی این خودرو یعنی پیشرانه m15 حداکثر تا ۱۱۰ اسب بخار توان دارد و گشتاور آن نیز برابر با ۱۷۸ نیوتن‌متر است.  لازم به ذکر است که پیشرانه TU5 پلاس تاکنون روی محصولاتی نظیر رانا و تارا نصب شده است و حال باید منتظر ماند و دید که آیا شاهین نیز به آن مجهز خواهد شد یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. شروع کنید تا به نتایج خوبی برسید