چانگان لومین – Lumin

چانگان لومین معرفی شد؛ برقی، کوچک و جذاب با حس و حال انگلیسی

چانگان لومین – Lumin، یک هاچ بک جمع و جور برقی است که می‌تواند با شعاع حرکتی 300 کیلومتری خود، نیازهای خانواده‌های کوچک را تامین کند.

برند چانگان در زمینه ساخت خودروهای برقی در کشور چین، تقریبا به یکه تاز میدان تبدیل شده و حتی به نظر می‌رسد که فاصله خود را با محصولات الکتریکی برند BYD هم به سطح جدیدی رسانده است. چانگان لومین، آخرین محصول چینی‌ها است که دقیقا رانندگی آسوده در شهرهای بزرگ و پرجمعیت را وعده می‌دهد. پس بیایید و به این هاچ بک زیبا، نگاه دقیق تری داشته باشیم.

معرفی چانگان لومین و نگاهی به پیدایش برند Lumin

چانگان لومین – Lumin

برند لومین، از زیر مجموعه‌های چانگان محسوب می‌شود که فقط در زمینه ساخت خودروهای برقی فعالیت خواهد کرد. مدیر عامل چانگان، آینده خوبی را برای لومین متصور است و عقیده دارد که تولیدات آن‌ها تا سال 2025، به عدد 4 میلیون دستگاه خواهد رسید!

مشخصات فنی، نسخه‌های مختلف، شعاع پیمایش و باتری‌ها

چانگان لومین – Lumin

همانطور که می‌دانید، این خودرو یک هاچ بک تمام برقی است و در همین راستا، چانگانی‌ها تصمیم گرفته‌اند تا آخرین پلتفرم EV خود یعنی پلتفرم EPA0 را به آن اهدا کنند. چانگان برای ساخت آن، تمامی نیازهای یک رفت و آمد درون شهری و سلیقه‌های مختلف را در نظر گرفته است. از این رو می‌بینیم که چانگان لومین در سه نسخه مختلف و با شعاع‌های حرکتی 155 و 210 و برای آن‌هایی که مسافت زیادی را در طول روز سفر می‌کنند، 310 کیلومتری را معرفی کرده است. این اعداد، به لطف پکیج باتری‌های«لیتیوم فسفات» ساخت شرکت چینی «Aviation»، با ظرفیت‌های 12.92 کیلو وات، 17.65 و نهایتا در قوی‌ترین نسخه یعنی 27.99 کیلو وات، به دست آمده‌اند.

چانگان لومین – Lumin

اکثر ما، برندهای چینی را به هر چیزی که بشناسیم، مطمئنا خوش قول بودن جزو آن‌ها نخواهد بود. شاید این عقیده از خدمات کم کیفیت نمایندگان آن‌ها در ایران نشات گرفته باشد اما مطمئن باشید که خود چانگان، اصلا چنین تفکری ندارد! در همین راستا، آن‌ها یک گارانتی بی قید و شرط 3 ساله یا 120 هزار کیلومتری را برای تمام قسمت‌های خودرو و یک گارانتی تقریبا مادام العمر 8 ساله یا 120 هزار کیلومتری را برای قسمت‌هایی مثل پکیج باتری‌ها و موتور الکتریکی چانگان لومین، معرفی کرده‌اند.

در ادامه به زیر کاپوت خودرو می‌رویم؛ یعنی جایی که یک موتور الکتریکی 30 کیلو واتی (معادل 40 اسب بخار)، وظیفه‌ی به حرکت در آوردن چرخ‌های جلو را به عهده دارد. به هر حال نباید از این عدد تعجب کنید چرا که سرعت و شتاب 0-100 بالا، هیچ وقت جزوی از نقشه‌های چانگان برای ساخت این خودرو نبوده است!

چانگان لومین – Lumin

پس شاید در نگاه اول فکر کنید که با یک خودرو الکتریکی معمولی طرف هستید اما سیستم ترمز NBooster چانگان، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این سیستم شبیه به یک سامانه‌ی «ترمزهای احیا کننده‌ی انرژی» پیشرفته است که به صورت اختصاصی، توسط چانگان طراحی شده. همچنین این سیستم می‌تواند کنترل خودرو در سربالایی و سرپایینی را هم بر عهده داشته باشد.

طراحی ظاهری و چهره‌ی دوستانه

چانگان لومین – Lumin

شاید بدنه‌ی این خودرو به صورت کامل از آلومینیوم ساخته شده باشد اما مطمئنا شما هم با دیدن چهره‌ی آن، متوجه نرمی و لطافت طراحی چینی‌ها شده‌اید. در همین راستا، این موضوع به یکی از ارکان اصلی مراسم رونمایی چانگان لومین تبدیل شده است و می‌توانید نورهای صورتی و المان‌های «کیوت» دیگری مثل بستنی را در کنار آن ببینید. چراغ‌های خودرو هم دقیقا همین حس و حال را دارند و نمای زیبایی را به وجود آورده‌اند. همچنین بد نیست بدانید که چراغ‌های جلوی خودرو، می‌توانند حالت‌های مختلفی را برای قابلیت «ولکام لایت» داشته باشند.

چانگان لومین – Lumin

از آن‌ جایی که چانگان قصد داشته تا نمای خودرو، تقریبا یکدست شود، دستگیره‌های درب آن به صورت مخفی شوند (pop up door handle) طراحی شده است. در ادامه به یکی از مزیت‌های چانگان لومین یعنی رنگ بندی گسترده آن می‌رسیم که خریداران خانوم این خودرو را مجذوب خود خواهد کرد. شرکت چانگان برای این خودرو، 7 رنگ زیبا شامل سفید مه مانند، سبز خزه‌ای، آبی دریاچه‌ای، خاکستری زاغی، سبز شبنمی، زرد گندمی و صورتی اختصاصی را در نظر گرفته است.

چانگان لومین – Lumin

نهایتا به رینگ‌های 14 اینچی چانگان لومین می‌رسیم که با صفحه‌های سفید خود، یک طرح فشن را ایجاد کرده‌اند و تقریبا می‌توان گفت که در برابر رینگ‌های چند پره‌ی موجود در بازار، کاملا متفاوت و به اصطلاح «در چشم همه» خواهند بود.

طراحی کابین چانگان لومین

چانگان لومین – Lumin

در داخل خودرو هم همه چیز مانند ظاهر آن است؛ دقیقا ساده، دوست داشتنی و کارآمد.

چانگان لومین – Lumin

در روبروی راننده، می‌توانید یک صفحه نمایش LCD گرافیکی را پیدا کنید که اطلاعات مهم خودرو مثل سرعت، میزان شارژ باتری‌ها و …. را نشان می‌دهد. به روی داشبورد که می‌رسیم، دکمه‌های فیزیکی خودرو مثل فلاشر و کنترلر سیستم تهویه هوا، کم کم پیدا می‌شوند. اما صفحه نمایش مولتی مدیای 10 اینچی آن، هوای شما را خواهد داشت و اصلا رنگ و بوی خودروهای قدیمی و بی کیفیت را منتقل نمی‌کند.

چانگان لومین – Lumin

رابط کاربری سیستم مولتی مدیا، باز هم به حال و هوای خودرو شباهت دارد و کاملا دوستانه است و می‌توانید سرویس‌های محبوب ارتباطی را بر روی آن پیدا کنید.

چانگان لومین – Lumin

کنسول وسط خودرو هم به جز یک سلکتور گیربکس با حالت‌های N، حرکت و پارک در کنار حالت‌های رانندگی اکونومی و اسپرت و یک ترمز دستی، چیز دیگری ندارد. ردیف عقب خودرو هم همانطور که از ظاهر چانگان لومین پیداست، تقریبا کوچک و ناکارآمد است اما چانگان با قرار دادن یک صندلی کودک در ردیف عقب، به نوعی منظور خود را از طراحی چانگان لومین به ما منتقل کرده؛ یعنی اگر یک خانواده‌ی سه نفره با فرزند کوچک هستید که در شهرهای شلوغ با جای پارک کوچک زندگی می‌کنید، چانگان لومین بهترین انتخاب شما خواهد بود.

چانگان لومین – Lumin

در آخر اجازه دهید که امکانات کابین آن را هم بررسی کنیم.

  • آینه‌های بغل اتوماتیک با قابلیت حافظه دار بودن
  • دو ایربگ برای سرنشینان ردیف جلو
  • آینه‌ی وسط و بغل فتوکرومیک
  • سنسورهای پارک در عقب و جلوی خودرو
  • سنسورهای جلوگیری از برخورد و هماهنگ با ترمزهای اضطراری
  • قابلیت تا کردن تمام صندلی‌های خودرو (به جز صندلی راننده)