ماتادور

اوکراینی‌ها راکت انداز ماتادور را نیز در اختیار دارند

ماتادور یک راکت انداز ضد زره ساخت آلمان است که از سوی این کشور در اختیار اوکراین قرار گرفته و در نبرد مقابل متجاوزان روسی استفاده می‌شود.

ماتادور  سلاحی ضد زره با کالیبر 90 میلی‌متری است که توسط آلمان،‌ سنگاپور و اسرائیل طراحی و توسعه یافت و در اصل نسخه ارتقا یافته از راکت انداز آلمانی – سنگاپوری Armbrust به شمار می‌رود. این سلاح در سال 1999 به عنوان جایگزینی برای Armbrust طراحی و از 2000 وارد خدمت شد. نیروهای مسلح سنگاپور، سازمان علوم و فناوری نظامی آلمان، کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی اسرائیلی رافائل و کمپانی دفاعی آلمانی دینامیت نوبل دیفنس در طراحی مشارکت داشتند.

ماتادور

سرباز اوکراینی مسلح به ماتادور نسخه RGW90 HH

تولید ماتادور نیز به نوبل دینامیک واگذار شد و علاوه بر آلمان، اسرائیل و سنگاپور، به 6 کشور دیگر نیز فروخته شد. پس از شروع تجاوز روسیه به خاک اوکراین، اوکراین 5100 قبضه ماتادور از آلمان خریداری کرد که دقیقا تا یک ماه پیش شمار 2,650 عدد از آن‌ها را تحویل گرفت و مابقی در قالب چندین مرسوله تا پایان ماه میلادی آینده تحویل ارتش این کشور می‌شود. این سلاح با نام پانزرفاوست 90 (Panzerfaust 90)، PZF-90 و RGW 90 نیز شناخته می‌شود.

سرجنگی 2.6 کیلوگرمی این راکت دو حالت شامل به شدت انفجاری ضد تانک (HEAT) مخصوص هدف قراردادن تانک و دیگری به شدت انفجاری با سرجنگی له شونده (HESH) دارد که در این حالت سرجنگی و پس از برخورد به هدف منفجر شده تا موج انفجار را بهتر به فضای پشت آن منتقل کنند. HESH برای هدف قراردادن استحکامات همچون سنگر بتنی کاربرد دارد و با انتقال انفجار به درون یک محیط بسته، سبب می‌شود تا هرچه در آن فضای محصور است نابود شود.

ماتادور

پرتابگر دارای تکیه‌گاه و دو دسته است که همگی جهت سهولت حمل جمع می‌شود

تنظیم عملکرد سرجنگی در حالت HEAT یا HESH با یک فیوز میله‌ای که نوک راکت است تنظیم می‌شود؛ به این صورت که اگر میله باشد عملکرد آن HEAT است تا به محض برخورد نوک میله به هدف، سرجنگی با فاصله از آن منفجر و جت داغ مواد مذاب که سرعت فراصوت دارند، زره را شکافته و به درون تانک نفوذ کند. اگر میله برداشته شود آن‌گاه سرجنگی در حالت HESH عمل کرده و پس از آنکه راکت به سطح اصابت کرد، منفجر و سوراخی به قطر 45 سانتی‌متر ایجاد می‌کند.

این راکت انداز یک بار مصرف است و پس از شلیک راکت درون آن، لوله پرتابگر فایبرگلاسی دیگر کاربردی ندارد. روی پرتابگر یک چشمی هدف گیری با بزرگنمایی 1.5 برابری تعبیه شده که پس از شلیک همراه لوله دور انداخته می‌شود. ماتادور همچنین دارای سیستم جذب شوک است تا هنگام شلیک ضمن مخفی کردن نور انفجار و کاهش صدا و دود، مانع از پراکنده شدن اجزای ناشی از انفجار خرج پرتاب همچون قطعات پلاستیکی درپوش عقب پرتابگر و برخورد با خدمه می‌شود.

ماتادور

ماتادور موتور راکتی دو مرحله‌ای سوخت جامد دارد. ابتدا با انفجار خرج کوچک راکت از لوله به بیرون پرتاب و سپس موتور راکتی روشن می‌شود و راکت به سوی هدف می‌رود. مرحله اول آن انفجار خفیفی دارد و به کاربر امکان شلیک آن از فضای بسته را می‌دهد که این قابلیت ماتادور را به سلاحی مناسب برای نبرد شهری تبدیل می‌کند. همچنین به دلیل اینکه راکت خود دارای پیشران است، انرژی جنبشی بالای آن تا لحظه برخورد حفظ شده و این امر سبب افزایش دقت می‌شود.

طول کلی ماتادور 96 سانتی‌متر است که با فیوز میله‌ای به 1.08 متر می‌رسد. وزن آن بسته به مدل متفاوت است، برای مثال مدل RGW 90 AS که می‌تواند سوراخی به قطر 80 سانتی‌متر در دیوار ایجاد کند 10 کیلوگرم و نمونه RGW90 HH (مدل پایه با سرجنگی HEAT/HESH؛ به آن MP نیز می‌گویند) که اوکراینی‌ها دریافت کردند 7.5 کیلوگرم وزن دارد. این مدل موشک می‌تواند 500 تا 600 میلی‌متری در زره تانک نفوذ و با سرعت 250 متر بر ثانیه، تا 500 متر برد دارد.

ماتادور

نصب تجهیزات هدف گیری پیشرفته روی ماتادور

روی پرتابگر یک ریل پیکاتینی جهت نصب تجهیزات دیگر نیز وجود دارد و می‌توان دوربین با بزرگنمایی بیشتر و همچنین سیستم تصویرساز فروسرخ با قابلیت دید در شب و از بین مه، دود و غبار، کامپیوتر بالستیک، سیستم تشخیص دوست از دشمن، فاصله یاب لیزری، نشانه‌گذار لیزری فروسرخ که برای چشم نامرئی است، هدف گیر نقطه قرمز و… نیز سوار و پس از شلیک راکت، به سرعت آن‌ها را از لوله پرتابگر جدا تا در کمترین زمان روی یک لوله پرتابگر دیگر نصب شوند.

اوکراین پیشتر نیز سلاح‌های مشابهی دریافت کرد که از آن‌ها می‌توان به M141 BDM اهدا شده از آمریکا، M72 LAW که از کانادا، نروژ و دانمارک ارسال شده و C90 که اسپانیا فرستاد اشاره کرد. ناگفته نماند سلاح بدون لگد ماتادور 2 مدل دیگر به نام RGW 90 AS با سرجنگی دو مرحله‌ای مخصوص نابودی استحکامات و مدل WB با قابلیت ایجاد سوراخی به انداز یک انسان در دیوار نیز دارد. همه اعضای این خانواده راکت‌ها از دمای 40- تا 70+ درجه قابل استفاده هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*