مقایسه نیسان ایکس تریل با فولکس واگن تیگوان

مقایسه فولکس واگن تیگوان با نیسان ایکس تریل ؛ ژاپنی در برابر آلمانی

در این مطلب به مقایسه فولکس واگن تیگوان با نیسان ایکس تریل می‌پردازیم. تقابل مشخصات فنی و امکانات رفاهی ژاپنی در برابر آلمانی جذاب است.

امروزه بازار کراس اوورها بیشتر از هر دوره دیگری داغ شده و تب خرید این کلاس خودرو بالا گرفته است. دو نمونه از خودروهای کراس اووری که طی سال‌های اخیر در بازار داخلی ما حضور داشته‌اند، اما نتوانسته‌اند آن‌طور که شایسته نام آنهاست خوش بدرخشند، نیسان ایکس تریل و فولکس واگن تیگوان بوده است.

مقایسه فولکس واگن تیگوان با نیسان ایکس تریل

نیسان ایکس تریل خودرویی است که تنها در یک نمونه و آن هم از نسل سوم، توسط شرکت جهان نوین آریا وارد کشور شد. این کراس اوور جذاب در سال 2018 یک فیس لیفت را تجربه کرد و دیری نپایید که این نسخه تازه هم روانه بازار داخلی ما شد. البته همان سالی که نیسان ایکس تریل وارد کشور شد، ممنوعیت واردات نیز آغاز شد و بنابراین باعث شد تا به این خودرو کم لطفی شود. در مقایسه امروز سعی کرده‌ایم نسخه فیس لیفت 2018 را برای بررسی انتخاب کنیم.

آن سوی میدان رقابت خودرویی نیست جز فولکس واگن تیگوان که از سال 2007 تا به امروز تنها در دو نسل مهمان بازار ما بوده است. سال‌ها بود که این خودرو از بازار ما رخت بر بسته بود تا این که شرکت ماموت خودرو در سال 1396 تصمیم گرفت بعد از پشت سر گذاشتن مراحل متعدد، این کراس اوور آلمانی را به بازار داخلی عرضه کند.

نیسان ایکس تریل

نسل دوم فولکس واگن تیگوان با برادر خود یعنی فولکس واگن پاسات همراه بود، ولی همان‌طور که می‌دانید دقیقاً در همان سال واردات خودرو از سوی دولت ممنوع اعلام شد و این گونه مقدر شد که تیگوان به بازار نیامده از بازار برود. البته تنها چند نمونه از این خودرو تحویل مشتریان شد که مدل 2018 آن هستند.

لازم به ذکر است که هم‌اکنون قیمت نیسان ایکس تریل 2018 حوالی یک میلیارد و 900 میلیون تومان و قیمت تیگوان هم نزدیک به 2 میلیارد و 200 میلیون تومان است. در ادامه با مقایسه این دو خودرو همراه شما هستیم.

مقایسه نیسان ایکس تریل با فولکس واگن تیگوان از نظر طراحی ظاهری

از نیسان ایکس تریل شروع می‌کنیم که دارای خطوط شکسته و طراحی مستحکم و نسبتا خشنی است. این خطوط شکسته باعث شده تا ایکس تریل شباهت‌هایی با شاسی بلندهای آفرودی پیدا کند. طراحان این کراس اوور تمام تلاش خود را کرده‌اند تا در کنار خطوط شکسته، خطوط منحنی نیز به کار ببرند.

این خطوط منحنی و کار با چراغ‌های ال ای دی باعث شده تا از میزان خشونت خودرو کمی کاسته شود. در مجموع نمای کلی این کراس اوور جذابیت و صلابت را به مشتریان القا می‌کند. البته درون کابین همچون نمای ظاهری نیست و آن میزان خشونتی که گفتیم در آن وجود ندارد.

فولکس واگن تیگوان

درون کابین ابتدا داشبورد متقارن و ارگونومیک آن به چشم می‌آید که تقریبا ساده است، اما چون دکمه‌های روی آن منظم چیده و زیبا تزئین شده‌اند حس لوکس و لاکچری بودن را به سرنشینان القا می‌کند.

به محصول آلمانی‌ها می‌رسیم. فولکس واگن تیگوان خودرویی است که در مقایسه با ایکس تریل آرام‌تر به نظر می‌آید و خبری از خشونت در آن نیست. در واقع نقطه مقابل ایکس تریل، تیگوان است زیرا در طراحی ظاهری آن از خطوط منظم و هارمونیک استفاده شده و بیش از حد ساده است. در این میان ممکن است عده‌ای از این همه سادگی خوششان نیاید، اما هماهنگی و کیفیت مونتاژی که در آن دیده می‌شود فوق‌العاده است.

همچون نمای بیرونی، نمای کابین نیز ساده طراحی شده و پیچیدگی خاصی در آن مشاهده نمی‌شود. یکی از ویژگی‌های جذابی که در این محصول دیده می‌شود صفحه نمایش دهنده تمام دیجیتال است که می‌توان با آن طرح‌های مختلفی را انتخاب کرد. البته اجزای داشبورد نیز به خوبی و با کیفیت مونتاژ شده‌اند و این نیز یکی دیگر از مزایای کابین تیگوان خواهد بود.

در پایان باید به لحاظ طراحی بگوییم که هر دو خودرو از پیچیدگی خاصی برخوردار نیستند و همه چیز در عین سادگی برگزار شده است. چهره این دو خودرو متاسفانه چندان جوان‌پسند و اسپرت نیست، اما اجزای هر بخش به صورت هماهنگ و منظم کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این دو خودروی کراس اوور دیده می‌شود، کیفیت خوب مونتاژ آن است. همان‌طور که گفتیم نیسان ایکس تریل کمی خشن‌تر و اندامی‌تر از تیگوان بوده، اما تیگوان متمدنانه‌تر طراحی شده است.

نیسان ایکس تریل

مقایسه فولکس واگن تیگوان با نیسان ایکس تریل از نظر مشخصات فنی

به یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های هر خودرو رسیدیم. نیسان ایکس تریل مجهز به یک پیشرانه 2.5 لیتری تنفس طبیعی است که می‌تواند حداکثر قدرت 171 اسب بخار و گشتاور 233 نیوتن‌متر را تولید کند. این خودرو قوای محرکه خود را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (سی وی تی ایکس ترونیک) می‌گیرد و سیستم دو دیفرانسیل دارد.

این کراس اوور ژاپنی در هر 100 کیلومتر حدود 8.3 لیتر بنزین مصرف می‌کند و می‌تواند در عرض 10.5 ثانیه از حالت سکون مطلق به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.

در آن سوی میدان با محصول آلمانی فولکس واگن تیگوان سر و کار داریم که مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ شده و می‌تواند حداکثر قدرت 180 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن‌متر را تولید کند. انتقال قدرت از موتور به محور خودرو از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه موسوم به DSG انجام می‌شود و این سیستم انتقال قدرت هوشمند که 4Motion نام دارد توان خودرو را به هر دو محور منتقل می‌کند.

خوشبختانه میزان مصرف سوخت این خودرو کمتر از ایکس تریل و 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر مسافت است. همچنین شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن نیز بسیار بهتر از رقیب ژاپنی خود ارزیابی می‌شود، چرا که می‌تواند در عرض 7.7 ثانیه از حالت سکون مطلق به سرعت مورد نظر برسد.

فولکس واگن تیگوان

اما آنچه در وهله بعدی مهم است و باید بدان پرداخت، تجربه سواری و رانندگی با این دو خودرو است. از فضای کابین و کیفیت سواری در موقعیت‌های مختلف شروع می‌کنیم. خوشبختانه هر دو کراس اوور جذاب ما فضای جادار و مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند. البته اگر بخواهیم این دو خودرو را مقایسه کنیم باید گفت که کابین ایکس تریل اندکی بزرگتر از کابین فولکس واگن تیگوان است و چون ابعاد این دو محصول با یکدیگر متفاوت است و اختلاف دارد، امری طبیعی به نظر می‌رسد.

خوشبختانه کیفیت سواری نیسان ایکس تریل خوب و مناسب یک خانواده متوسط است و با یک کراس اوور نرم سر و کار داریم که قرار نیست با کوبش‌های ناگهانی سرنشینان را اذیت کند. اما تیگوان از ایکس تریل هم نرم‌تر است و کیفیت سواری آن به گونه‌ای است که گویی سوار یک سدان شده‌ایم.

البته اینجاست که برتری آفرودی نیسان ایکس تریل به کار می‌آید و می‌توانید با آن هر از گاهی به جاده‌های پر پیچ و خم و معمولی بروید و از داشتن خودرویی این‌چنینی لذت ببرید. لازم به ذکر است که توانایی آفرودی این کراس اوور ژاپنی بسیار معمولی و در حد طبیعت‌گردی‌های ساده است، اما اگر با فولکس واگن تیگوان آن را مقایسه کنیم باید بگوییم عملکرد بدی ندارد.

نیسان ایکس تریل

در آن سوی میدان سیستم انتقال قدرت هوشمند تیگوان به هیچ وجه اجازه رانندگی خارج از جاده را به راننده نمی‌دهد و سیستم تعلیق آن به گونه‌ای طراحی شده که در موقعیت‌های جوی مختلف، پایداری خودرو را به خوبی حفظ کند. اگر به مشخصات فنی ایکس تریل نگاهی بیندازید مسلما با خود می‌گویید با کراس اووری پیر و فرتوت سر و کار داریم که چابکی و چالاکی خاصی ندارد، ولی خبر خوش این است که عملکرد آن بهتر از مشخصات روی کاغذ این خودرو است.

ایکس تریل شانس آورده که پیشرانه و گیربکس هماهنگی دارد، وگرنه چابکی و شتاب آن زیر سوال می‌رفت. البته نمی‌توان گفت این خودرو اسپرت و پرشتاب یا پیر و فرتوت است و نمی‌تواند از پس خودش بربیاید. یکی از مشکلاتی که این محصول ژاپنی دارد، استفاده از گیربکس CVT در آن است که باعث می‌شود کمی در شروع حرکت کند عمل کند.

متاسفانه نیسان ایکس تریل در زمینه شتاب‌گیری و چابکی با حریف سرسختی افتاده که از روی مشخصات فنی کاغذی‌اش هم می‌توان به این ماجرا پی برد. فولکس واگن تیگوان توانسته گشتاور بسیار بالایی ارائه دهد و گیربکس دو کلاچه آن نیز بسیار سریع عمل می‌کند. شاید ظاهر تیگوان جوان‌پسند نباشد، اما مسلما از نظر فنی باب میل جوانان خواهد بود.

در کل نمی‌توان عملکرد شتاب‌گیری این کراس اوور آلمانی را با هیچ رقیب آسیایی مقایسه کرد و تیگوان از همه آنها یک سر و گردن بالاتر ایستاده است. از طرفی همه این مزایا و ویژگی‌های خوب به قیمت استهلاک بالای آن تمام می‌شود.

فولکس واگن تیگوان

مقایسه نیسان ایکس تریل با فولکس واگن تیگوان از نظر امکانات رفاهی

امکانات رفاهی یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی است که مد نظر خریداران قرار دارد، چرا که تمامی مشتریان دوست دارند در قبال هزینه‌ای که می‌کنند، آپشن‌ها و امکانات رفاهی مناسبی نصیبشان شود. با این حال خوشبختانه نیسان ایکس تریل 2018 دارای امکانات قابل قبولی است. بخشی از امکانات این خودروی کراس اوور در ادامه خواهد آمد:

چراغ‌های جلو LED با تنظیم ارتفاع اتوماتیک و قابلیت چرخش در پیچ‌ها (AFS)، نور بالای اتوماتیک، سیستم صوتی حرفه‌ای BOSE با 8 بلندگو و ساب‌ووفر، تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، گرم‌کن تمامی صندلی‌ها، کی‌لس استارتر، سقف پانوراما، کروز کنترل، در صندوق بار برقی مجهز به سنسور پا، جالیوانی ردیف جلو مجهز به گرم‌کن و سردکن، دوربین 360 درجه، حالت رانندگی اقتصادی (ECO)، گرم‌کن فرمان، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور نور و سنسور باران.

در بخش امکانات رفاهی به نظر می‌رسد که فولکس واگن تیگوان خودروی مجهزتری به حساب می‌آید. این خودروی آلمانی علاوه بر این که تمامی امکانات نیسان ایکس تریل را دارد، برخی آپشن‌های اضافی مانند شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، اتوپارک، تهویه مطبوع سه کاناله، یدک‌کش عقب برقی، هدآپ دیسپلی، سیستم خاموش و روشن شدن اتوماتیک در ترافیک (استارت / استاپ)، حافظه صندلی‌های جلو، درایومد چهار حالته، کنترل سیستم صوتی با حرکت دست، گرم‌کن اتوماتیک، نازل آب‌پاش شیشه جلو و میز تاشو برای سرنشینان عقب دارد.

اما به قسمت تجهیزات ایمنی این دو خودروی جذاب ژاپنی و آلمانی می‌رسیم و می‌خواهیم ببینیم که کدام‌یک از آنها در این زمینه حرف بیشتری برای گفتن دارد. مقایسه نیسان ایکس تریل با فولکس واگن تیگوان به لحاظ تجهیزات ایمنی و سطح رفاه ایمنی خودرو بسیار نزدیک به هم و تنگاتنگ دنبال می‌شود.

نیسان ایکس تریل

خوشبختانه هم شرکت نیسان و هم شرکت فولکس نمایندگان خود را با دست پر راهی میدان کرده‌اند. در این خودروها شاهد حضور امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، هشدار بروز تصادف از عقب، کنترل سرعت در شیب، ایربگ‌های جلو و جانبی سرنشینان جلو و پرده‌ای هستیم.

باز هم خودروی آلمانی مقایسه ما یعنی فولکس واگن تیگوان دارای امکانات و تجهیزاتی نظیر سیستم کنترل پایداری یدک‌کش، هشدار خواب‌آلودگی راننده، ایربگ‌های جانبی ردیف عقب و ایربگ محافظ زانوی راننده است که متاسفانه در رقیب ژاپنی وجود ندارند. البته خودروی نیسان ایکس تریل نیز در این زمینه شانه خالی نکرده و امکاناتی نظیر کنترل شروع حرکت در سربالایی، ترمز اضطراری، هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده خروج از خط، ترمز هوشمند موتور، سیستم تابلوخوان و سیستم شناسایی اشیای متحرک دارد که در رقیب آلمانی‌اش نیست.

تجهیزات ایمنی نیسان ایکس تریل: کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده فشار، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، هشداردهنده نقاط کور (BSW)، هشداردهنده خروج از خط (LDW)، شناسایی اشیا متحرک (MOD)، هشدار بروز تصادف از جلو (FCW)، تابلوخوان (TSR)، هشدار وضعیت خودروهای اطراف هنگام دنده عقب (RCTA)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پرده‌ای سرتاسری (در مجموع 6 عدد)، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، ترمز اضطراری (FEB)، کنترل پایداری الکترونیکی/دینامیکی (ESP / VDC)، کنترل هوشمند شاسی (ARC) و ترمز هوشمند موتور (AEB).

تجهیزات ایمنی فولکس واگن تیگوان: کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده فشار، کنترل سرعت در شیب (HDC)، هشدار وضعیت خودروهای اطراف هنگام دنده عقب (RCTA)، هشداردهنده خواب‌آلودگی راننده، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو و عقب، پرده‌ای سرتاسری و محافظ زانوی راننده (در مجموع 9 عدد)، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، کنترل پایداری الکترونیکی (EDTC)، کنترل پایداری یدک‌کش (Trailer Stabalization) و کنترل کشش (ASR).

یکی از موسسه‌های مطرح در زمینه بررسی ایمنی خودروها، موسسه یوروانکپ اروپا است. خوشبختانه هر دو خودروی مورد اشاره ما در تست‌های این موسسه موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده‌اند. البته لازم به ذکر است که خودروی فولکس واگن تیگوان امتیاز بالاتری از نیسان ایکس تریل دریافت کرده است.

فولکس واگن تیگوان

سخن پایانی

تا اینجای کار تقابل یک ژاپنی سرسخت را با یک آلمانی با کیفیت بررسی کردیم. هر دو خودرو عملکرد عالی و مناسبی در بخش‌های مختلف دارند. متاسفانه این دو خودرو خیلی دیر به بازار ما رسیدند و موفق نشدند آن‌طور که باید توانایی‌ها و شایستگی‌هایشان را به رخ بکشند.

همان‌طور که احتمالا حدس می‌زنید وضعیت بازار این دو خودرو تعریف چندانی ندارد و خدمات پس از فروش آنها هم چنگی به دل نمی‌زند. با این وجود این دو برند خوش‌نام توانسته‌اند به واسطه اعتبار و محبوبیتی که در میان مردم دارند، فروش خوبی را در ایران و سراسر نقاط جهان ثبت کنند.

تنها مشکلی که خرید این دو خودرو دارد، هزینه‌های جانبی بیشتر و خدمات پس از فروشی است که باید هنگام خرید به آنها دقت داشت. خوشبختانه در این زمینه محصول نیسان وضعیت بهتری دارد، چرا که به میزان بیشتری از آن در بازار داخلی ما فروش رفته است و این نقطه قوت آن محسوب می‌شود.

در نهایت باید این‌گونه جمع‌بندی کنیم که اگر در شهری غیر از تهران سکونت دارید و علاوه بر مسافرت‌های خود هر از گاهی سر از طبیعت و جاده‌های نسبتا آفرود در می‌آورید بهتر است سراغ خرید نیسان ایکس تریل بروید، اما اگر بیشتر عبور و مرور شما محدود به درون شهر است و در ضمن حوصله زیادی برای رسیدن به خودروی خود دارید بهتر است فولکس واگن تیگوان را انتخاب کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*