خودروی برقی سامسونگ

خودروی برقی سامسونگ، ماشینی که فکر نمی‌کردید وجود داشته باشد

درحالی که سال‌ها است انتظار خودروی الکتریکی شرکت بزرگ آمریکایی اپل را می‌کشیم، غول فناوری کره ای سامسونگ سال‌ها قبل خودروی برقی جالب توجهی را روانه بازار کرده است!

سامسونگ در سراسر جهان به‌عنوان غول تولیدکننده گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لوازم خانگی و سایر گجت‌های الکترونیک شناخته می‌شود، ولی کمتر کسی اطلاع دارد که این شرکت عظیم کره‌ای یا زیرمجموعه‌های آن همچنین کشتی، آسمان‌خراش و سلاح‌های مرگباری ساخته‌اند؛ همه‌چیز از برج خلیفه معروف دوبی گرفته تا ربات‌های مسلسل.

سامسونگ یک شرکت خوشه‌ای چندملیتی است که بخش الکترونیک آن با نام سامسونگ الکترونیکس تا پایان نوامبر 2021 بیش از 370 هزار کارمند را در سراسر جهان به استخدام خود در آورده است. برای مقایسه کافی است بگوییم با توجه به گزارش مجله Fortune، شرکت بزرگ آمریکایی اپل علی‌رغم ارزش بازار 2 تریلیون دلاری و شهرت خود به‌عنوان باارزش‌ترین شرکت جهان، تا پایان دسامبر 2021 مجموعاً 154 هزار کارمند داشته است.

خودروی برقی سامسونگ

جالب است بدانید درحالی که اپل سال‌ها است دنیا را منتظر خودروی برقی خود گذاشته، سامسونگ مدت‌ها قبل در این زمینه از رقیب آمریکایی خود پیشی گرفته است. خودروی برقی سامسونگ که رنو سامسونگ فلوئنس .SM3 Z.E نام دارد، از سال 2013 در کره جنوبی به فروش می‌رسد و تا سال 2016 به محبوب‌ترین خودروی الکتریکی این کشور تبدیل شده بود.

ریشه‌های فرانسوی خودروی برقی سامسونگ

خودروی برقی سامسونگ

سامسونگ برای ساخت SM3 Z.E از خودروساز فرانسوی رنو-نیسان کمک گرفت. این خودرو که اولین بار در نمایشگاه خودرو سئول 2011 رونمایی شد، نسخه مخصوص سامسونگ از خودروی الکتریکی رنو فلوئنس .Z.E محسوب می‌شود. فلوئنس .Z.E که بر پایه سدان بنزینی فلوئنس توسعه پیدا کرده بود، در نمایشگاه خودرو فرانکفورت 2009 به نمایش گذاشته شده بود و در آن زمان به‌عنوان اولین خودروی الکتریکی مدرن با فناوری تعویض باتری شهرت پیدا کرد. همچنین مقرون به صرفه‌ترین خودروی الکتریکی بریتانیا در سال 2012 نام گرفت.

با این حال، به گفته سایت Green Car Reports، رنو در فوریه 2014 فروش فلوئنس .Z.E را متوقف کرد تا جا را برای خودروی برقی جدید خود یعنی E-Tech باز کند. رنو که از سال 2000 هشتاد درصد از سهام سامسونگ موتورز را در اختیار داشت، با سامسونگ شرکت رنو سامسونگ موتورز (RSM) را تاسیس کرد تا نسخه‌ای محلی از فلوئنس .Z.E با نام .RSM SM3 Z.E را در بوسان کره جنوبی تولید کند.

خودروی برقی سامسونگ

خودروی برقی سامسونگ تا سال 2016 به حدی در کره جنوبی خواهان داشت که از هر سه خودروی تمام الکتریکی در این کشور، یکی .SM3 Z.E بود. این خودرو تنها سدان تمام الکتریکی سایز متوسط کره جنوبی به حساب می‌آمد و از سال 2013 تا 2016 به راحتی 1,767 دستگاه از آن به فروش رسید. خودروی برقی سامسونگ به‌عنوان خودروی رسمی دولت کره جنوبی انتخاب شد و همچنین به تاکسی منتخب سئول، پایتخت این کشور تبدیل شد.

مشخصات فنی

خودروی برقی سامسونگ از یک باتری پک لیتیوم یونی 23 کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی 95 اسب بخاری بهره می‌بُرد که چرخ‌های جلو را به حرکت در می‌آورد. این سدان توانایی تولید گشتاور 226 نیوتون متر را داشت و حداکثر سرعت آن به 135 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. البته به‌خاطر باتری پک ناچیز خود، شعاع حرکتی 182 کیلومتری را ارائه می‌داد؛ اگرچه در کشور کوچکی مثل کره جنوبی، شعاع حرکتی مسئله آنچنان بزرگی نیست.

خودروی برقی سامسونگ

سدان سامسونگ .SM3 Z.E در سال 2018 یک باتری پک جدید 36 کیلووات ساعتی دریافت کرد که شعاع حرکتی آن را تا 213 کیلومتر افزایش داد. با توجه به سایت رسمی رنو، بررسی‌های سازمان ایمنی حمل و نقل کره در سال 2016 نشان داد که شهروندان این کشور به‌طور میانگین روزانه 40 کیلومتر طی می‌کنند. با در نظر گرفتن این رقم، مالکان خودروی برقی سامسونگ می‌توانستند با یک بار شارژ 5 روز از خودروی خود استفاده کنند.

رنو سامسونگ فلوئنس .SM3 Z.E با قیمت پایه حدود 37 میلیون وون کره جنوبی (معادل 29,100 دلار آمریکا) بدون احتساب یارانه 9,434 دلاری دولت، یک سدان الکتریکی مقرون به صرفه به معنای واقعی به شمار می‌رفت. با وجود این، موج خودروهای الکتریکی مجهزتر با شعاع حرکتی بیشتر از شرکت‌هایی نظیر تسلا، شورلت، هیوندای و کیا باعث شد کم‌کم خودروی برقی سامسونگ از مرکز توجهات کنار برود و نهایتاً در اوایل سال 2020 فروش آن متوقف شود.