پول تیبا

4 خودرویی که با پول تیبا خارج از ایران می‌توان خرید

با پول خودروهای داخلی می‌توان محصولات بهتری در خارج از کشور خرید. 4 خودرویی که با پول تیبا می‌توان در خارج خریداری کرد را در ادامه ببینید

می‌دانید که طی سال‌های اخیر قیمت خودروهای داخلی به طرز عجیب و غریبی افزایش یافته است و با وجود این افزایش قیمت‌ها، خودروسازان به علت قیمت گذاری دستوری از ضرر و زیان خود می‌گویند و مسبب گرانی محصولاتشان را عواملی از این دست می‌دانند.

در راستای افزایش قیمت‌ها و غیر منطقی شدن ارزش برخی از خودروهای داخلی، مدیر عامل سایپا، محمدعلی تیموری اظهارات جدیدی داشته است. وی به تازگی درباره علت حذف تیبا از سبد محصولات این شرکت صحبت کرده است. به گفته تیموری تا سال گذشته که خودروی تیبا تولید می‌شد، ضرر و زیان هر دستگاه حدود 74 میلیون تومان بود و اگر این روند برای سال جاری ادامه می‌یافت، این عدد به مرز 90 میلیون تومان می‌رسید.

4 خودرویی که با پول تیبا می‌توانید بخرید

داتسون گو

بنابراین مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا علت حذف خودروی تیبا از خط تولید را تولید اقتصادی این شرکت عنوان کرد. در واقع با ملاک قرار دادن این اعداد سایپا قیمت کارخانه‌ای تیبا را 120 میلیون تومان اعلام کرده است و اگر بخواهد تنها ضرر نکند، باید این خودرو را با قیمت 200 میلیون تومان به فروش برساند.

همین یک نمونه نشان می‌دهد که خودروسازی در ایران تا چه حد بازدهی پایینی دارد. به عبارت ساده‌تر اگر قیمت 200 میلیون تومان برای تیبا را تبدیل به دلار کنیم چیزی حدود 7 هزار دلار می‌شود و جالب اینجاست که در بازارهای جهانی و در دیگر کشورها محصولاتی پایین‌تر از این قیمت نیز پیدا می‌شود و شرکت‌های تولیدکننده آنها هیچ‌یک در شرایط سایپا قرار ندارند و ضررده نخواهند بود.

داتسون گو

برای مثال می‌توان از خودروی داتسون Go در هند یاد کرد که قیمت نسخه پایه آن حدود 5200 دلار است. این خودرو مجهز به یک پیشرانه 1.2 لیتری سه سیلندر است و می‌تواند حداکثر 76 اسب بخار قدرت و 104 نیوتن متر گشتاور تولید کند. گفتنی است که این خودرو در سال 2014 وارد بازار شد و روی پلتفرم نیسان میکرا سوار شده است.

بنابراین اگر دقیق‌تر نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که داتسون Go پلتفرمی مدرن‌تر از تیبای سایپا دارد و بدون شک ایمنی آن نیز بیشتر است. سوال اینجا مطرح می‌شود که اگر قیمت خودرویی همچون تیبای 200 میلیون تومانی سراسر ضرر است، چرا روی به واردات خودروهایی همچون داتسون نمی‌آورند که می‌توان آن را حتی با قیمتی نزدیک به 150 میلیون تومان نیز خریداری کرد؟ بی شک این خودرو اگر جایگزین تیبا شود به مراتب اوضاع بهتر خواهد شد.

نیسان

بیایید از خودروی هندی داتسون بگذریم و سراغ سایر خودروهای ارزان قیمت بازار را بگیریم. یکی دیگر از این خودروها سوزوکی سلریو است که مجهز به یک پیشرانه 1 لیتری است و می‌تواند حداکثر 66 اسب بخار قدرت و 89 نیوتن متر گشتاور تولید کند. قیمت این خودرو در بازار هند برابر با 6750 دلار است.

دیگر خودرویی که در بازار هند وجود دارد، هیوندای گرند i10 است که مجهز به یک پیشرانه 1.2 لیتری با قیمت 7 هزار دلار خواهد بود. کمپانی نیسان هم یکی از کراس اوورهای خود را به نام مگنیت روانه بازار هند کرده است. شروع قیمت این خودرو نیز از 7 هزار دلار است و نسخه پایه آن مجهز به یک پیشرانه 1 لیتری سه سیلندر است و می‌تواند حداکثر 70 اسب بخار قدرت تولید کند.

چری تیگو 3x

از بازار هند که بیرون بیاییم، می‌توانیم در حوالی قیمت دلاری تیبا سایپا سری به خودروهای چینی نظیر چری تیگو بزنیم. در این کشور چری تیگو 3x قیمتی حدود 7400 دلار دارد و این دقیقا همان خودرویی است که در ایران با قیمت 606 میلیون تومان و نام ام وی ام ایکس 22 عرضه شده است.

تیگو 3x مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر است و می‌تواند نهایتا 114 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور تولید کند. لازم به ذکر است که تیپ‌های پایه این خودرو در چین با گیربکس 5 سرعته دستی راهی بازار می‌شود و نسخه اتوماتیک گیربکس سی وی تی آن گران نیست و از 9350 دلار آغاز می‌شود.

بازار بعدی که می‌توان سری به خودروهای ارزان قیمت آن زد، روسیه است. در بازار این کشور همسایه می‌توان خودرویی نظیر لادا گرانتا را با قیمت پایه 8200 دلار خریداری کرد. این خودرو یک سدان ساب کامپکت محسوب می‌شود که سال 2011 راهی بازار شد. طول این خودرو 4260 میلی‌متر و دقیقا هم‌اندازه رانا است.

لادا گرانتا

این خودروی روسی می‌تواند با قیمتی کمتر از 250 میلیون تومان به بازار داخلی ما راه یابد و این در حالی است که قیمت کارخانه‌ای رانا پلاس در کشور ما 215 میلیون تومان است و قیمت آن در بازار آزاد به 300 میلیون تومان نیز می‌رسد. گرانتا مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری 8 و 16 سوپاپ است و به ترتیب می‌تواند 90 و 106 اسب بخار قدرت تولید کند. (این هم خودروی جایگزین رانا)

همان‌طور که تا اینجا مشاهده کردید، می‌توان با هزینه‌ای که هم‌اکنون برای خودروهای داخلی می‌کنیم، خودروهای بهتر و ایمن‌تری در کشورهای دوست و همسایه‌مان خریداری کنیم. خودروهایی نظیر داتسون Go، نیسان مگنیت و لادا گرانتا در صورتی که وارد کشور شوند و البته که تعرفه وارداتی گمرک نداشته باشند، می‌توانند با قیمتی مناسب و اقتصادی در دسترس عموم مردم قرار بگیرند.

حال در نظر بگیرید خودرویی نظیر چری تیگو 3x با قیمت 7 الی 8 هزار دلاری در چین پس از مونتاژ در ایران با قیمتی بیش از 600 میلیون تومان به فروش می‌رسد و تا زمانی که چنین وضعیتی در انتظارمان باشد نباید منتظر واردات چنین خودروهای ارزانی باشیم. نظر شما درباره 4 خودرویی که با پول تیبا می‌توان خرید چیست؟