مجوز واردات خودرو

مجوز واردات خودرو صادر شد، خودرو گرانتر شد!

از زمانی که مجوز واردات خودرو صادر شده است، نه تنها قیمت خودروهای بازار داخلی ارزان نشده بلکه گران تر نیز شده است. علت چیست؟

خوشبختانه پس از کشمکش‌های فراوان و دردسرهای زیادی که ممنوعیت واردات خودرو به همراه داشت، چند روز پیش مجمع تشخیص مصلحت نظام با این طرح موافقت کرد و قرار است که جزئیات آن در پایان هفته جاری نهایی و روش‌های واردات از طریق وزارت صمت اعلام شود.

مجوز واردات خودرو و گرانی بیشتر خودروها!

بسیاری از کارشناسان بازار خودرو بر این باور هستند که آزادسازی واردات پس از 4 سال می‌تواند تاثیر مثبتی روی قیمت‌ها بگذارد و بازار را از انحصار در خواهد آورد؛ اما این موضوع همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و باید دید موج اول واردات چه تأثیری روی قیمت‌ها می‌گذارد.

مجوز واردات خودرو

از طرف دیگر هنوز مشخص نیست که دولت قصد دارد دقیقا چه تعداد خودرو و چه خودروهایی را وارد کشور کند. با همه این‌ها دیروز شاهد موج جدیدی از گرانی‌ها در بازار خودرو بودیم و این نشان می‌دهد که بازار داخلی تا به امروز نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده و طرح واردات خودرو همچنان آثار خود را نگذاشته است.

روز گذشته در بازار داخلی شاهد افزایش قیمت پژو 206 بودیم و این خودروی داخلی با 2 میلیون تومان رشد قیمت به 318 میلیون تومان رسید. از طرف دیگر پژو 206 تیپ 5 فول مدل 1399 طی روزهای آخر هفته گذشته بازار آرامی را سپری کرده بود، اما با شروع هفته جاری نزدیک به 4 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و قله 360 میلیون تومان را فتح کرد.

از دیگر خودروهایی که موج جدید گرانی روی آنها نیز اثر خود را گذاشته پژو 207 پانوراما مدل 1401 است که معاملات روز گذشته را با 2 میلیون افزایش قیمت آغاز کرده و در بازار 420 میلیون تومان معامله شده است. از سوی دیگر نسخه اتوماتیک این خودرو که طی روزهای پایانی هفته‌های گذشته در حال افزایش قیمت شدید بود و جهش‌های 5 میلیونی را تجربه می‌کرد، دیروز بدون تغییر روی سطح قیمتی 590 میلیون تومان ایستاد. همچنین نسخه دنده‌ای این خودرو با سقف فلزی و مدل 1401 تنها 3 میلیون گران شد و به 405 میلیون تومان رسید.

مجوز واردات خودرو

پژو 405 جی ال ایکس و نسخه بنزینی آن روز گذشته حدود 2 میلیون تومان گران‌تر از قبل معامله شد و قیمت کنونی آن حوالی 278 میلیون تومان است. نسخه دوگانه سوز این خودرو نیز 2 میلیون دیگر افزایش قیمت یافت و به 317 میلیون رسید. در آن سوی بازار شاهد افزایش قیمت برخی خودروهای دیگر نظیر پژو 2008 هستیم. این خودرو با 10 میلیون افزایش قیمت، هم اکنون یک میلیارد و 300 میلیون تومان قیمت دارد.

از دیگر محصولات ایران خودرو که با افزایش قیمت مواجه شده‌اند می‌توان به سمند ال ایکس اشاره کرد که با جهش 5 میلیون تومانی به سطح قیمتی 300 میلیون رسیده و پایش به لیست خودروهای 300 میلیون به بالا باز شده است. خودروی بعدی که جهش قیمتی بالایی داشته، سورن پلاس است. این خودرو 15 میلیون گران شده و هم‌اکنون در بازار با قیمت حدود 375 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

اما به سراغ محصولات شرکت ایران خودرو می‌رویم. اولین خودرویی که دچار افزایش قیمت شده، دنا معمولی مدل 1401 است که تنها 2 میلیون گران شده و اکنون 394 میلیون تومان معامله می‌شود. این خودرو چیزی نمانده به کانال 400 میلیون تومانی برسد. نسخه توربوی دنا نیز 8 میلیون تومان گران شده و 508 میلیون تومان شده است.

تارا اتوماتیک خوشبختانه بدون تغییر مانده و با همان قیمت 575 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و باید دید در بازار امروز چه قیمتی خواهد داشت. نسخه دنده‌ای این خودرو نیز همچنان بدون تغییر مانده و 465 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. دیگر خودروی این لیست، رانا پلاس است که به مرز 300 میلیون تومان رسیده است. این خودرو روز گذشته بدون تغییر روی همان قیمت 299 میلیون تومان توقف کرده و در نسخه سقف شیشه‌ای نیز بدون تغییر با قیمت 335 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

مجوز واردات خودرو

از آن طرف خودرویی همچون پراید 111 ترمزی برای کشیده شدن ندارد و با یک میلیون تومان افزایش قیمت به 207 میلیون تومان رسیده است. البته نسخه 131 پراید قیمت ثابتی را تجربه کرده است. کوییک اتوماتیک پلاس مدل سال 5 میلیون تومان گران‌تر شده و هم اکنون 350 میلیون تومان قیمت دارد. این افزایش قیمت منحصر به نسخه اتوماتیک پلاس کوییک بوده و نسخه ساده و دنده‌ای آن بدون تغییر مانده است.

تیبای هاچ بک نیز همچنان قیمت ثابتی دارد و به 213 میلیون تومان رسیده و نسخه صندوقدار آن هم تغییر خاصی نداشته و 200 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. و اما آخرین خودروی این لیست، سایپا شاهین است که در مدل 1400 خود بدون تغییر و با قیمت 372 میلیون تومان معامله شده و قیمت مدل 1401 آن در بازار حوالی 395 میلیون تومان است.