کابل های اینترنت زیر دریا

کابل های اینترنت زیر دریا می‌توانند به نوستراداموس تبدیل شوند!

پژوهشگران اخیرا متوجه شده‌اند که کابل های اینترنت زیر دریا می‌توانند موارد مختلفی را پیش‌بینی کرده و تغییر شگرفی را در زندگی انسان‌ها رقم بزنند.

شبکه بزرگ و گسترده‌ای از کابل های اینترنت در زیر دریاها وجود دارد که زمینه ارتباط مردم دنیا با همدیگر را فراهم می‌کنند. حالا مشخص شده که این کابل‌ها توانایی نظارت بر ارتعاشات زمین را دارند. در واقع یکی از این کابل‌ها توانسته متوجه یک زلزله هم بشود و نشان دهد که این فناوری جواب می‌دهد.

ارزیابی زمین لرزه‌ها با استفاده از کابل های اینترنت زیر دریا

زلزله

اقیانوس‌ها و دریاها بخش زیادی از کره زمین را پوشش داده‌اند و به همین خاطر زیر نظر داشتن فعالیت‌هایی که در زیر آب رخ می‌دهند، کار آسانی نیست. از طرفی محدود بودن حسگرهای اختصاصی نیز کار بروزرسانی داده‌های ژئوفیزیکی را با مشکل مواجه کرده است. با توجه به این موراد، فناوری مرتبط با کابل‌های اینترنت می‌تواند یک دستاورد مهم محسوب شود.

اخیرا مقاله‌ای منتشر شده است که در آن ادعا می‌شود روش جدیدی می‌تواند کابل‌های ارتباطی زیر دریا را به مجموعه‌ای از حسگرها تبدیل کند. تیم پشت این نوآوری نیز حتی ثابت کرده‌اند که فناوری جدید آنها توانایی تشخیص زمین‌لرزه و دیگر فعالیت‌های عادی اقیانوسی همچون امواج و جریان‌ها را دارد.

کابل های اینترنت زیر دریا

تکنیکی که ارائه کرده‌ایم این پتانسیل را دارد تا توانایی‌های ما در بحث ارزیابی زمین را دگرگون کند. می‌توان هزاران حسگر این چنینی را بدون نیاز به تغییر زیرساخت‌های ارتباطی کنونی در بستر دریا قرار داد.

در واقع این تیم تحقیقاتی به بخش‌هایی از کابل های اینترنت زیر دریا اشاره می‌کنند که به آمپلی‌فایر و تکرارگر مجهز شده‌اند. البته امروزه تقریبا تمامی کابل‌هایی که در بستر اقیانوس قرار دارند به این ابزارها مجهز شده‌اند تا مشکلی برای جریان داده‌ها پیش نیاید. تکرارگرها هر ۴۵ تا ۹۰ کیلومتر در طول کابل قرار دارند و کابل‌ها را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنند.

کابل های اینترنت زیر دریا

تیم مربوطه نیز روی فاصله‌های مشخص بین تکرارگرها در کل بخش ارتباطی بین اروپا و آمریکا حساب کرده‌اند. اگر این روش در سرتاسر جهان پیاده شود، می‌تواند با استفاده از سخت‌افزارهای کنونی، هزاران حسگر زیست محیطی مستمر و دائمی را به مجموعه فعلی بیفزاید. همچنن ترکیب روش جدید با شبکه‌های سنجش زلزله فعلی نیز می‌تواند زیرساخت نظارت بر زمین‌ لرزه در جهان را فوق‌‌العاده گسترش دهد.

جالب اینجاست که روش جدید به هیچ تغییری در زیرساخت‌های کنونی زیر آب نیاز ندارد و همین نیز باعث می‌شود که مقرون به صرفه و قابل استفاده باشد. این تیم همچنین اطمینان دارد که می‌تواند در آینده فناوری خود را به گونه‌ای توسعه دهند که حتی بتوان بر سایر پدیده‌های طبیعی همچون جریان‌های آبی عمیق، تغییرات دمایی بستر دریا در طولانی مدت و … نیز نظارت کرد. چنین مواردی به خاطر حساسیت بالای کابل‌های فیبر نوری ممکن خواهند شد.

کابل های اینترنت زیر دریا

دانشمندان همیشه با مشکل سرمایه‌گذاری برای خرید حسگرهای بیشتر مواجه بوده‌اند؛ اما حالا فناوری جدید می‌تواند با کابل های اینترنت زیر دریا این مشکل را حل کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*