شکایت روسیه از اپل برای اولین بار؛ روسیه هم به سرنوشت ایران دچار می‌شود؟

در واکنش به تحریم‌‌های شرکت‌های فناوری به دلیل حمله نظامی به اوکراین، برای اولین بار شاهد شکایت روسیه از اپل هستیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه‌ی مطلب همراه باشید.

بر اساس یک گزارش جدید از بخش خبری تلویزیون مرکزی چین، برای اولین بار شکایت روسیه از اپل انجام شده است. دلیل این نبرد حقوقی شامل امتناع کمپانی اپل از متمرکزکردن داده‌های استفاده شده می‌شود. این نوع وضعیت‌ها مطمئناً آخرین بار نخواهند بود؛ هرچه باشد، تحریم‌های متعددی علیه روسیه اعمال شده و همه چیز نتیجه تصمیم یکجانبه این کشور برای حمله نظامی به کشور اوکراین است.

برخی از کمپانی‌های پایه بر تکنولوژی با وجود اعمال تحریم‌های سنگین، همچنان به ارائه خدمات خود در کشور روسیه ادامه می‌دهند و از طرفی برخی دیگر از این کمپانی‌ها با روسیه قطع همکاری کرده‌اند. اکنون، دولت روسیه در حال اتخاذ تدابیر جدیدی علیه این شرکت‌های تکنولوژی است تا اساساً با این شرکت‌ها اقدام متقابل انجام دهد.

طبق ماده 13.11 بند 8 قانون تخلفات اداری اتحادیه روسیه، اپراتورهایی که هنگام جمع آوری اطلاعات از طریق اینترنت و سایر کانال‌ها از مقررات مربوطه قانون داده‌های شخصی روسیه پیروی نمی‌کنند، پاسخگو خواهند بود. ظاهراً، دادگاه ناحیه تاگانسکی مسکو به شماره 422 به این پرونده در 28 ژوئن رسیدگی خواهد کرد. در آوریل سال جاری، مقامات روسی، از سرویس فدرال ضد انحصار روسیه مجوز شروع تحقیقات ضد انحصار در اپ استور را دریافت کردند.

شکایت روسیه از اپل آن هم اکنون واقعاً جالب است، به خصوص که کمپانی و سایر غول‌های تکنولوژی، کشور روسیه را با تحریم‌ها و محدودیت‌های سفت و سختی همراه کرده‌اند.

شکایت روسیه از اپل

روسیه خواستار ضربه‌زدن به سهام کمپانی اپل است

کمپانی اپل کشور روسیه را مورد تحریم‌های سنگین قرار داده و خدمات خودش در این کشور را به شدت محدود کرده است. بدین روش این کمپانی حمایت خود از کشور اوکراین را اعلام و از تحریم‌های جوامع غربی پیروی کرد. با این حال، وزیر توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه بیان کرد که این کار به اعتبار کمپانی اپل در کشور روسیه پایان می‌دهد. به گفته ماکسوت شادایف، مشکلات در پرداخت و دانلود اپلیکیشن‌ها منجر به کاهش تعداد کاربران آیفون اپل خواهد شد و تا پایان سال 2024 میلادی سهم بازار کمپانی اپل کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

جهت یادآوری بایستی به این موضوع اشاره کنیم که به دلیل درگیری‌های مداوم بین روسیه و اوکراین، اپل فروش تمامی محصولاتش در روسیه را متوقف کرد؛ اگرچه که این کمپانی همچنان پایبند به این تحریم است، اما هنوز دستگاه‌های موجود در بازار روسیه از پشتیبانی برخوردار هستند که این امر ظاهراً به زودی تغییر خواهد کرد.

شایان ذکر است که اپل تنها شرکتی نیست که در رادار روسیه قرار دارد. سرویس فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی روسیه (Roskomnadzor) روز جمعه اعلام کرد که از شرکت‌های فناوری خارجی اپل، گوگل، پینترست، توییچ، لایکمی، ایربی‌ان‌بی و یونایتد پارسل سرویس شکایت کرده است. همه این شرکت‌ها در وضعیت مشابه نقض قوانین داده‌های شخصی قرار دارند.

همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که کمپانی گوگل سال گذشته قبل از جنگ و قبل از هر چیزی دیگری، جریمه خود را از طرف کشور روسیه دریافت کرد. جریمه این شرکت سه میلیون روبل، 46540 دلار، بود که در نتیجه عدم انطباق گوگل با ذخیره اطلاعات شخصی کاربران روسی در این کشور است.

از قرار معلوم شکایت روسیه از اپل و گوگل و دیگر شرکت‌های فناوری ممکن است به نفع کمپانی هواوی باشد، اگر این کمپانی تصمیم بگیرد از کشور روسیه حمایت کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*