قیمت خودرو در بازار

قیمت خودرو در بازار کاهشی شد

در بازار خودروی روز گذشته موج نزولی همچنان ادامه داشته است. در ادامه جزئیات قیمت خودرو در بازار را با یکدیگر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

طی روزهای اخیر خوشبختانه در بازار خودرو جو ریزشی همچنان حاکم بوده و قیمت برخی از خودروها تا 40 میلیون تومان نیز کاهش یافته است. روز گذشته در جریان رصد بازار خودرو متوجه شدیم که قیمت خودرو همچنان نزولی است و در این میان کارشناسان بیان داشتند که قیمت خودروی سمند ال ایکس سقوط 40 میلیون تومانی را تجربه کرده است.

در این میان دو خودروی تیبا و پراید مجدداً به قیمت‌های زیر 200 میلیون تومان برگشتند، اما این ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو به چه علت است و تا کی ادامه دارد؟ در ادامه همراه گجت نیوز باشید تا این موضوع را دقیق‌تر بررسی کنیم.

نزولی شدن قیمت خودرو در بازار

قیمت خودرو در بازار

در سال جاری و از اواسط اردیبهشت ماه بازار خودرو پس از یکه‌تازی‌های بسیار، بالاخره فاز نزولی خود را آغاز کرد. روز گذشته نیز روند کاهشی قیمت‌ها همچنان ادامه داشت و برخی خودروها ریزش سنگینی را تجربه کردند. در بازار خودروی تهران و معاملاتی که در شرف انجام بود، مشخص شد که تیبا صفر مدل 1401 به قیمت 194 میلیون تومان رسیده است.

از طرفی قیمت تیبا هاچ بک 204 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و در بازار صفر مدل سال‌های گذشته نیز قیمت تیبا صفر مدل 1399 190 میلیون تومان بوده است. در میان دیگر محصولات خودروسازی سایپا، پراید 131 SE مدل 1399 به قیمت 182 میلیون تومان رسیده و پراید 111 نیز با مقاومتی بیشتر کماکان در قیمت 200 و لب مرز معامله می‌شود.

در خودروهای تولید ملی نیز از گروه ایران خودرو باید سمند ال ایکس را مثال زد که تنها در یک روز حدود 40 میلیون تومان ریزش داشت. این خودروی داخلی تا اواخر اردیبهشت ماه رکورددار رشد قیمت در بین خودروهای داخلی بود و تا 340 میلیون تومان نیز معامله شده بود، ولی روز گذشته و در جریان معاملات بازار تهران سقوط 40 میلیونی را تجربه نمود. با این اوصاف برای سمند ال ایکس 300 میلیون تومانی نیز مشتری خاصی پیدا نمی‌شود.

در نیم ماه گذشته و از اوایل خرداد ماه سال جاری سمند سورن نیز دارای اقبال خوبی نبوده و حدود 38 میلیون تومان از ارزش خود را از دست داده است. این خودرو روز گذشته تنها 355 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. سوال اینجاست که علت نزولی شدن بازار طی روزها و هفته‌های اخیر چیست؟

قیمت خودرو در بازار

همزمان با آغاز خرداد ماه سال جاری عوامل بسیاری پدیدار شدند تا همگی با هم قیمت خودروهای داخلی را وارد فاز نزولی و سراشیبی قیمت کنند. گفتنی است که مسئولان مربوطه و از جمله وزارت صمت در تلاش هستند تا این کاهش قیمت را به نام و کام خود ثبت کنند اما بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که در پایان سال 1400 خودروسازان حدود 3 درصد افت تولید مواجه شدند.

حال میزان متقاضیان خودرو در سامانه‌های تحت نظارت وزارت صمت نشان می‌دهد که تقاضا بر عرضه فزونی دارد. بنابراین از منظر عرضه و تقاضا فشار روی افزایش نرخ است تا کاهش قیمت خودرو. در این روزهای پایانی هم قیمت خودرو دچار رکود شده و هم معاملات رکود شدیدی را تجربه می‌کند.

گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین دلایل نزولی شدن بازار، نبود مشتری است و همین باعث شده تا فروشندگان قیمت‌های خود را در محدوده پایین‌تری اعلام کنند. البته در این میان این کاهش قیمت از سوی فروشندگان نیز پاسخگو نبود و رکود همچنان در بازار موج می‌زند.

علت کاهشی شدن قیمت خودرو

در شرایط کنونی متغیرهای مختلفی وجود دارند که هر یک از آنها به تنهایی کافی است تا مشتریان دست از خرید خودروهای داخلی بردارند، اما حالا همگی آن متغیرها با یکدیگر و به صورت ناگهانی سقوط کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین این دلایل رشد قیمت دلار و صعودی شدن آن است.

قیمت خودرو در بازار

بازار دلار و بالا و پایین شدن آن همواره تأثیر به‌سزایی روی بازار خودرو گذاشته است و حتی کوچک‌ترین نوسانات در آن در سایر بازارها از جمله بازار خودرو دیده شده است. متاسفانه در هیچ کجای دنیا ارز و خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای مد نظر مردم قرار نمی‌گیرند، اما در ایران این دو کالا سرمایه‌ای به حساب می‌آیند.

با این اوصاف وقتی مردم سرمایه خود را از بازار خودرو به سمت بازار ارز می‌برند، طبیعی است که سرمایه برای خرید محصولات خودروسازان داخلی کم می‌شود و به تبع آن تقاضا نیز کاهش می‌یابد و شرایط رکودی به وجود می‌آید. به عبارت ساده‌تر اگر بخواهیم بگوییم، در حال حاضر سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به جای سرمایه‌گذاری و خرید خودرو، سرمایه خود را در بازار طلا و ارز بخوابانند.

اما سوال اینجاست که خریداران واقعی خودرو که به خودرو به عنوان کالای سرمایه نگاه نمی‌کنند چرا خودرو نمی‌خرند؟ مشتریان کنونی محصولات خودروسازان نیز در حال حاضر با موانعی چند روبه‌رو هستند. به نظر می‌رسد سامانه وزارت صمت برای فروش خودروهای داخلی جواب داده و مشتریان را امیدوار ساخته است.

همان‌طور که می‌دانید در شرایط کنونی بازار، اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد به حدی است که خریداران ترجیح می‌دهند برای خودرودار شدن اندکی صبر کنند و عجله نکنند بلکه در لاتاری خودروسازان برنده شوند. از دیگر عواملی که به طور کلی بازار را تحت تأثیر قرار داده است، آزادسازی واردات خودرو بوده است.

این‌گونه به نظر می‌رسد که دولت قصد دارد هر طور شده پای خودروهای خارجی را از طریق واردات به کشور باز کند و نکته مهم اینجاست که وعده داده در همین راستا می‌خواهد خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی را راهی بازار داخلی کند. بنابراین این احتمال دور از ذهن نیست که عده‌ای از خریداران منتظر وقوع این طرح هستند.

قیمت خودرو در بازار

از دیگر عوامل مهم برجام و نتیجه آن است. در طول دولت سیزدهم مذاکرات وین همچنان ادامه یافته و نتایج آن همچنان مشخص نیست و هم اکنون فعالان بازارهای مختلف در انتظار نتایج این مذاکرات نشسته‌اند و انتظار می‌رود با توافق احتمالی بازار مجدداً ریزش شدیدی را تجربه کند.

عده‌ای از مشتریان نیز مدعی‌اند که با گران شدن کالاهای اساسی و مورد نیاز دیگر قدرت خرید ثانویه‌ای برای خودرو خریدن ندارند و رشد دو الی چهار برابری خودرو نیز مزید بر علت شده است. بین قیمت خودرو و میزان دستمزد شکاف عمیقی وجود دارد. اما سوال مهم دیگر اینجاست که ریزش قیمت‌ها تا کجا و کی ادامه می‌یابد؟

اغلب کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند که تولید و عرضه بیش از هر عامل دیگری بر بازار موثر است. در این میان حتماً متغیرهایی بر کلیت بازار اثر می‌گذارد اما این نوسانات مقطعی است و تا مادامی که عرضه و تقاضا متناسب نشوند نمی‌توان امید داشت که بازار به ثبات و آرامش می‌رسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*