خانواده شیائومی 13

خانواده شیائومی 13؛ اسنپدراگون 8 نسل دو، صفحه نمایش 2K و هرآنچه که انتظار داریم

خانواده شیائومی 13 نسل بعدی پرچمداران Xiaomi خواهند بود که انتظار می رود از مشخصاتی قدرتمند نظیر تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 و نمایشگر 2K بهره‌مند باشند. در این متن نگاهی خواهیم داشت به برخی مشخصات احتمالی این گوشی‌ها.

کمپانی مطرح شیائومی اکنون مدت‌هاست که در حال کار بر روی نسل بعدی پرچمداران خود، خانواده Xiaomi 13 است. این خانواده قرار است پرچمداران اصلی این کمپانی چینی برای سال 2023 باشند؛ با این حال طبق روند سال‌های اخیر احتمالا نخستین عضو این خانواده در ماه دسامبر سال جاری رونمایی خواهد شد.

در حال حاضر گزارش‌های متعددی در خصوص فرآیند ساخت خانواده شیائومی 13 منتشر شده که برخی از آن‌ها به مشخصات فنی و قابلیت‌های این پرچمداران نیز اشاره دارند. بر اساس گزارش‌های موجود، خانواده Xiaomi 13 با کد رمز m2 در دست توسعه بوده و از نسل جدید تراشه‌های کوالکام موسوم به اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده می‌کنند. همچنین به نظر می‌رسد جنس بدنه این گوشی‌ها نیز از سرامیک خواهد بود و طراحی آن‌ها با پیشرفت‌های چشمگیری نسبت به قبل روبرو خواهد شد.

مشخصات احتمالی خانواده Xiaomi 13

بر اساس اطلاعاتی که تا به امروز از پرچمداران آینده شیائومی در اختیار داریم، احتمالا دو ویژگی زیر را باید در این محصولات قطعی دانست:

  • استفاده از سرامیک در قاب و بدنه؛
  • استفاده از نسل بعدی تراشه‌های کوالکام، اسنپدراگون 8 نسل 2.

بدنه سرامیکی باکیفیت

Xiaomi 13

پیش از این شیائومی در محصولات مختلف خود از بدنه سرامیکی استفاده کرده است. البته عموما گوشی‌های سری MIX شیائومی به بدنه سرامیکی مجهز می‌شدند؛ با این وجود اخیرا تعدادی از گوشی‌های سری Mi نظیر می 11 اولترا نیز از این جنس بهره می‌برند. البته شیائومی برای خانواده Xiaomi 13 خود از سرامیک باکیفیت‌تر و رده‌بالاتری در طراحی بدنه کمک خواهد گرفت. به گفته منابع مختلف، سرامیک به کار رفته در خانواده شیائومی 13 از 24 فرآیند پیچیده تولید گذر خواهد کرد و بر همین اساس کیفیت بسیار بالایی خواهد داشت.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2

انتظار می‌رود که پرچمداران آتی شیائومی نخستین گوشی‌های بازار مجهز به تراشه Snapdragon 8 Gen. 2 کوالکام باشند. این تراشه‌ها از فرآیند تولید چهار نانومتری TSMC بهره خواهند برد. طبیعتا این تراشه‌ها در مقایسه با نسل قبل توان پردازشی بیشتر و مصرف انرژی بهینه‌تری خواهند داشت.

البته مدت زمان زیادی از رونمایی تراشه‌های چهار نانومتری اسنپدراگون 8 نسل 1 پلاس از سوی کوالکام نمی‌گذرد. با این حال گزارش‌ها حاکی از این هستند که فرآیند ساخت نسل بعدی این تراشه‌ها زودتر از برنامه در حال پیشروی است. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که در نوامبر سال جاری شاهد رونمایی از این تراشه باشیم. همان گونه که اشاره شد، این تراشه‌ها نیز چهار نانومتری هستند و از معماری سه کلاستری 1+3+4 بهره می‌برند. پیش‌بینی می‌شود قدرتمندترین هسته به کار رفته در این تراشه از سری Cortex X انتخاب شود.

صفحه نمایش بزرگ با رزولوشن 2K

به جز اطلاعات پیرامون تراشه و جنس بدنه خانواده شیائومی 13، شایعاتی نیز در خصوص صفحه نمایش این محصولات به گوش می‌رسد. بر اساس اخبار موجود، خانواده پرچمداران آینده شیائومی از دو صفحه نمایش بزرگ با رزولوشن 2K استفاده خواهند کرد. اگر این اخبار صحت داشته باشند، می‌توان انتظار داشت که شیائومی نیز همانند تعدادی از کمپانی‌های دیگر تصمیم به حذف گوشی کوچک‌تر شیائومی 12 گرفته است. روند حذف گوشی‌های با صفحه نمایش‌های کوچک در چند سال اخیر شدت بیشتری گرفته است؛ به طوری که انتظار می‌رود اپل نیز در خانواده آیفون 14، نسخه مینی را حذف کند.

دوربین اصلی قدرتمند و بزرگ

در این میان ماژول دوربین خانواده Xiaomi 13 نیز احتمالا یکی از مورد بحث‌ترین قابلیت‌های آن خواهد بود. این ماژول احتمالا از یک دوربین اصلی بسیار بزرگ احتمالا 50 مگاپیکسلی استفاده خواهد کرد. بعلاوه، شیائومی همچنین در حال حاضر مشغول تست دوربین‌های تله فوتوی قدرتمند هم هست؛ هرچند که نمی‌توان انتظار لنزهای پریسکوپ را در این محصولات داشت.

پیش از این اخبار پیرامون همکاری رسمی شیائومی و لایکا در اینترنت منتشر شده بود. بنابراین احتمالا نخستین ثمره همکاری مشترک این دو برند مطرح در خانواده Xiaomi 13 قابل مشاهده خواهد بود. البته در حال حاضر می 12S از سیستم تصویربرداری پیشرفته لایکا بهره می‌برد؛ اما اصلی‌ترین نتیجه این همکاری احتمالا در نسل بعد و خانواده می 13 نمایان خواهد شد.

بازه زمانی احتمالی عرضه خانواده شیائومی 13

با رونمایی از تراشه‌های پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 1 پلاس، کمپانی‌های شیائومی و موتورولا نخستین محصولات خود مجهز به این تراشه را برای عرضه در ماه جولای رونمایی کردند. بر این اساس دوران پادشاهی تراشه‌های چهار نانومتری سامسونگ به پایان خود نزدیک شده و نوبت به TSMC و تراشه‌های آن رسیده است.

خانواده شیائومی 13

بلافاصله پس از آن، اسنادی در اینترنت منتشر شد که به چهار نسخه احتمالی از خانواده Xiaomi 13 اشاره داشت. بر اساس این اطلاعات، مدل نامبر نسخه‌های چینی شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو به ترتیب 221113C و 2210132C خواهد بود. همچنین برای مدل گلوبال نیز مدل نامبر نسخه استاندارد 2211133G و مدل نامبر نسخه پرو 2210132G خواهند بود. با بررسی دقیق‌تر این مدل نامبرها به نظر می‌رسد که نسل جدید پرچمداران شیائومی قرار است در ماه نوامبر سال جاری روانه بازار شوند. البته ماه نوامبر زمان چندان مناسبی برای عرضه نسل جدید به نظر نمی‌رسد و دسامبر، همچنان زمان مناسب‌تری است.

سایر شایعات پیرامون گوشی Xiaomi 13

اطلاعات لو رفته از اسناد بالا همچنین به حضور تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 2 در این محصولات اشاره دارند. بعلاوه، علیرغم اینکه دوربین CMOS دویست مگاپیکسلی تنها در حد یک شایعه باقی مانده، صفحه نمایش 2K همچنان به عنوان یکی از مشخصات اصلی معرفی شده است. این اسناد همچنین به حاشیه‌های باریک‌تر خانواده Xiaomi 13 و شارژ سریع 150 واتی این محصولات اشاره دارند. در بخش نرم افزار نیز رابط کاربری MIUI 13.5 یا MIUI 14 بر روی این گوشی‌ها نصب خواهد بود.

از سوی دیگر، یکی از کاربران شناخته‌شده شبکه Weibo نیز اطلاعاتی جدید را پیرامون نسل بعدی پرچمداران شیائومی منتشر کرده است. بر اساس این اطلاعات، پرچمداران آتی شیائومی در سه نسخه طراحی شده و هم اکنون در حال سپری کردن مراحل تست هستند. این کاربر حاشیه‌های بالا و پایین صفحه نمایش این محصول را بسیار باریک توصیف کرد و آن را مجهز به حفره دایره‌ای شکل در وسط دانست. وی همچنین اعلام کرد جنس این گوشی‌ها مستحکم‌تر از نسل پیشین بوده و نسبت صفحه نمایش به سطح جلو ایده‌آل خواهد بود.

خانواده شیائومی 13

در صورتی که Xiaomi قصد داشته باشد خانواده شیائومی 13 را در سال جاری معرفی کند، احتمالا تنها شاهد رونمایی از نسخه استاندارد این محصول در ماه دسامبر خواهیم بود. همچنین نسخه پرو نیز احتمالا در ماه مارس سال آینده معرفی شده و نسخه اولترا در اواسط یا اواخر سال 2023 رونمایی خواهد شد. در حال حاضر در ششمین ماه از سال 2022 هستیم و شیائومی هنوز نسخه اولترا از Xiaomi 12 را معرفی نکرده است. بر همین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که نسخه بعدی این محصول هم قرار است در نیمه دوم سال بعد معرفی شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*