همراه اول

آماری از همراه اول در مجمع سهامداران؛ رکورد 19.2 پتابایت ترافیک روزانه دیتا ثبت شد

مجمع سهامداران همراه اول امروز یکشنبه 22 خرداد 1401 برگزار و در آن آماری از این اپراتور ارائه شد. ثبت رکورد 19.2 پتابایت ترافیک روزانه دیتا در شبکه همراه اول یکی از این آمارها بود.

صبح امروز یکشنبه 22 خردادماه، مجمع عمومی عادی سالیانه، عمومی عادی به طور فوق العاده و عمومی فوق العاده همراه اول در مرکز همایش‌های پژوهشگاه نیرو برگزار شد. در این مجمع که 90 درصد سهامداران در آن حضور داشتند، مهدی اخوان بهابادی به عنوان مدیرعامل همراه اول در حضور سهامداران و هیات رئیسه، گزارش عملکرد این اپراتور در سال 1400 را ارائه داد و به مرور آماری از اپراتور اول تلفن همراه کشور پرداخت.

علی بقایی، رئیس مجمع و مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول در این مراسم صحبت‌های خود را مطرح کردند و سپس با رای‌گیری از سهامداران، قرار شد از 1039 ریال سود محقق شده، 590 ریال به ازای هر سود توزیع شود که این سود به حساب سجامی سهامداران حقیقی واریز خواهد شد.

رشد 44 درصدی مصرف دیتا در همراه اول

اخوان بهابادی در ادامه آمارها و رکوردهایی از این اپراتور را ارائه داد. به گفته وی، همراه اول تنها اپراتور 100 میلیونی منطقه است و در سال گذشته رکورد 5574 پتابایت مصرف کل دیتا را به ثبت رسانده که نسبت به قبل 44 درصد رشد داشته است. همچنین رکورد 19.2 پتابایت ترافیک روزانه دیتا در همراه اول ثبت شده که با احتساب ترافیک مبین نت، برای اولین بار در کشور به بیش از 20 پتابایت می‌رسد.

مدیرعامل همراه اول در ادامه افزود این اپراتور در کل 51.5 میلیون مصرف کننده اینترنت پرسرعت دارد که 42.7 میلیون مشترک مصرف کننده دیتای LTE هستند. سهم ترافیک LTE در سال گذشته 83.8 درصد بوده که حاصل استفاده بیش از 22 میلیون مشترک دائمی و 83.5 میلیون مشترک اعتباری در شبکه همراه اول با سهم بازار 53.21 درصدی بوده است. وی به وضعیت شبکه ارتباطی اپراتور اول تلفن همراه کشور از نظر سخت افزاری و تکنولوژی اشاره کرد و گفت اکنون 39 هزار و 200 سایت 4جی، 24 هزار سایت تکنولوژی 3جی و 100 هزار سایت لوکیشن 2جی در کشور داریم که شبکه بر مبنای آنها به مشترکان سرویس‌دهی می‌کند.

اخوان بهابادی با اشاره به آمار خیره‌کننده رشد پهنای باند مصرفی در شبکه همراه اول، اظهار کرد نرخ این شاخص از 800 به 2400 گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرده که حاکی از رشد سه برابری بوده است. همراه اول در سال 98 حدود 800 گیگ از تولید ترافیک دیتا را در اختیار داشت که در آن زمان حدود 30 گیگابیت بر ثانیه ترافیک در داخل دیتاسنترهای این شرکت تولید می‌شد؛ اما حالا سهم اپراتور اول از تولید ترافیک دیتا به 734 گیگابیت بر ثانیه رسیده که نشان‌دهنده رشد بیش از 20 برابری است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران درباره پروژه توسعه شبکه فاز 8 پلاس اظهار کرد:

این پروژه به منظور توسعه پوشش و ظرفیت شبکه، ارتقای کیفیت و بهبود تجربه مشتری، توسعه شبکه رادیویی برای رفع خلا پوششی و ظرفیتی شبکه رادیویی کشور از نظر طراحی و بهینه‌سازی، نقاط نیازمند سرمایه‌گذاری از نظر بازاریابی و انجام الزامات رگولاتوری تا حد امکان با تامین تجهیزات رادیویی تعریف شده است.

در ادامه آمارهای ارائه شده، گفته شد همراه اول تا پایان سال گذشته 105.47 میلیون مشترک HLR و 65.86 میلیون مشترک VLR داشته که از این میان، 9.8 میلیون مشترک در سال 1400 اضافه شدند. به گفته اخوان بهابادی، بخشی از اقدامات فنی این اپراتور در سالی که گذشت عبارت بودند از راه‌اندازی مراکز PS جدید برای پاسخگویی به نیاز افزایش مصرف دیتا به خصوص افزایش ناشی از آموزش مجازی، تهیه طرح‌های APN دانش آموزی برای ارائه سرویس‌های متناسب با رده دانش آموزان، افزایش ظرفیت اینترنت و شبکه ملی اطلاعات NIN و IXP، بهینه‌سازی اینترنت بین‌الملل، داینامیک کردن ترافیک‌های شاد و روبیکا بین دیتاسنترهای همراه اول، توسعه 300 درصدی ترافیک اینترنت و توسعه 200 درصدی ترافیک‌های IXP.

وی سپس توسعه زیرساخت‌ها و افزایش ترافیک تولیدی در دیتاسنترهای اپراتور اول تلفن همراه کشور را تشریح کرد و گفت:

عامل اصلی این افزایش، توسعه سکوهای دیجیتال است. پلتفرم‌های دیجیتالی مانند شاد که در دوران شیوع ویروس کرونا به سرعت توسعه پیدا کردند و به جایگزینی برای دوران مدارس غیر حضوری تبدیل شدند، باعث افزایش ترافیک تولیدی در دیتاسنترها شدند. همچنین سکوهای دیگری از این دست مانند روبیکا، ذره بین، اوانو و همراه من هم وجود داشتند. بیشینه پهنای باند پلتفرم شاد 520 گیگابیت بر ثانیه است و تا پایان سال 1400 این پلتفرم توانست تبادل بیش از 18 میلیارد فایل و بیش از 13 میلیون و 850 هزار دانش آموز احراز هویت شده را میزبانی کند.

اخوان بهابادی افزود اوانو 7 میلیون و 250 هزار نصب و 1 میلیون و 400 هزار مشترک ماهانه دارد، همراه من از 25 میلیون و 700 هزار کاربر فعال، 2 میلیون و 700 هزار مشترک فعال روزانه و 13 میلیون مشترک فعال ماهانه بهره می‌برد و جستجوگر بومی ذره بین هم بیش از 2 میلیون نصب فعال داشته و حدود 75 میلیون پرسمان ماهانه روی آن انجام شده است.

مدیرعامل همراه اول در ادامه به برخی شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های این شرکت از جمله آکادمی همراه و مرکز تحقیق و توسعه اشاره کرد و گفت آکادمی همراه با هدف جذب از بین نخبگان کشور، برای 146 موقعیت کارآموزی فراخوان داده و از میان 16 هزار و 682 درخواست در کل دو دوره فراخوان شده، 50 نفر موفق شدند در خانواده همراه اول استخدام شوند. مرکز تحقیق و توسعه همراه اول نیز در حوزه تحقیقات تکنولوژی فعالیت دارد و سمت و سوی فعالیت‌های دانش بنیان این شرکت را تعیین می‌کند.

گلایه‌های اخوان بهابادی از قیمت اینترنت

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران سپس به سوالات سهامداران پاسخ داد. عمده این پرسش‌ها درباره میزان تقسیم سود و موارد مالی بود و اخوان بهابادی ضمن اشاره به برخی چالش‌ها و مشکلات پیش روی توسعه‌ی اپراتورها، بیان کرد عمده سرمایه‌گذاری ما ارزی و درآمدهایمان ریالی است. با این که در سال‌های اخیر نرخ ارز چندین برابر شده، اما اپراتورها همچنان بسته های اینترنتی خود را با نرخ‌های سال 1395 عرضه می‌کنند. همانطور که هزینه‌های عمده ما متناسب با سرمایه‌گذاری‌های ارزی به شدت بیشتر شده، هزینه‌های دیگری هم مانند حق‌السهم 31 درصدی داریم که نسبت به درآمدمان ثابت است و با هر میزان درآمد باید این رقم را به خزانه واریز کنیم.

به گفته اخوان بهابادی، نرخ هر گیگابایت اینترنت در کشورهای منطقه بین 1 تا 2 دلار است. در حالی که قیمت شیر، ماست، مسکن، خودرو و همه حوزه‌ها در کشور افزایش داشته، اما اپراتورها که زمانی هر گیگابایت اینترنت را با قیمت 14 هزار تومان به فروش می‌رساندند، حالا دارند هر گیگ اینترنت را با قیمت 3 هزار تومان عرضه می‌کنند. بنابراین اینترنت تنها خدمتی است که قیمتش در کشور نه تنها ثابت نمانده، بلکه کاهشی هم شده است. این وضعیت را در صنعت برق نیز داشتیم که نتیجه‌ی آن قطعی برق شد. در حال حاضر وضعیت شبکه‌های ارتباطی به گونه‌ای شده که فقط چند درصد خالی است، در حالی که این ظرفیت خالی در گذشته تا 40 درصد هم می‌رسید. بنابراین باید امیدوار باشیم اتفاقی مانند شیوع ویروس کرونا رخ ندهد تا مشکلی برای شبکه به وجود نیاید.

همراه اول

مدیرعامل همراه اول در رابطه با مباحث مالی و درآمدی این شرکت گفت درآمدهای عملیاتی شرکت اصلی 22 درصد رشد داشته و به 29 هزار و 814 میلیارد تومان رسید. سود خالص شرکت اصلی هم در سال 1400 با 13 درصد رشد، 4905 میلیارد تومان برآورد شده است. اخوان بهابادی به مسئولیت‌های اجتماعی این اپراتور مانند برنامه‌های حمایتگری و اسپانسرینگ، خیریه و بشردوستانه و همچنین محیط زیست اشاره کرد و افزود این اقدامات شامل حمایت از رویدادهای علمی و تخصصی، رویدادهای فرهنگی و هنری، حمایت از آزادسازی زندانیان و فعالیت‌هایی به منظور حمایت از محیط زیست می‌شود.

از دیگر اتفاقاتی که در جلسه سهامداران همراه اول رخ داد می‌توان به استماع گزارش هیات مدیره درباره عملکرد سال مالی منتهی به 29 اسفند 1400، استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت، بررسی و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی منتهی به 29 اسفند 1400، اتخاذ تصمیم درباره میزان سود تقسیمی، تعیین حسابرس و بازرس قانونی شرکت و انتخاب روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی‌های مجامع شرکت اشاره کرد.

در مجموع عمومی عادی به طور فوق‌العاده همراه اول هم اعضای حقوقی هیات مدیره انتخاب شدند و در مجموع سوم یعنی مجمع عمومی فوق‌العاده نیز ماده 19 اساسنامه اصلاح شد. شرکت‌های مخابرات ایران، گسترش الکترونیک تدبیر ایران، مهر اقتصاد مبین، گسترش خدمات ارتباطات کاراشاب و مدیریت سازمان سازه غدیر در مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده همراه اول به عنوان سهامداران حقوقی شرکت ارتباطات سیار ایران تعیین شدند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*