عناصر سازنده حیات

کشف عناصر سازنده حیات در یک نمونه سیارک

محققان ژاپنی توانستند به کمک فضاپیمای هایابوسا ۲ برای اولین بار عناصر سازنده حیات را در سیارک ریوگو جمع‌آوری کنند. این دستاورد بزرگ باعث درک بهتر چگونگی ایجاد حیات خواهد شد.

محققان ژاپنی موفق شدند با کمک فضاپیمای هایابوسا ۲ از روی سیارک ریوگو که فاصله آن با زمین به بیش از 230 میلیون کیلومتر می‌رسد برای اولین بار عناصر سازنده حیات را جمع‌آوری کنند. فضاپیمای ژاپنی هایابوسا ۲ در سال 2018 با موفقیت روی سیارک ریوگو فرود آمد و بعد از جمع‌آوری حدود 5.4 کیلوگرم از مواد این سیارک آنها را در قالب یک محفظه ویژه به زمین فرستاد.

عناصر سازنده حیات

دانشمندان با بررسی نمونه‌های جمع‌آوری شده دریافتند سیارک ریوگو بر خلاف تصور یک تخته‌سنگ بزرگ نبوده و متشکل از سنگ‌های کوچک زیادی است که به دلیل چرخش سریع در کنار یکدیگر قرار گرفتند. ریوگو جزو سیارک‌های کربنی نوع C بوده و از مقدار زیاد ماده آلی غنی از کربن بهره می‌برد. طبق اعلام محققان به احتمال زیاد قسمت زیادی از این مواد به همان سحابی به وجود آورنده خورشید و سایر سیاره‌های منظومه خورشیدی در حدود 4.6 میلیارد سال قبل تعلق دارد.

 کشف عناصر سازنده حیات در سیارک ریوگو

هیسایوشی یوریموتو، استاد علوم زمین در دانشگاه هوکایدو که به عنوان مسئول تیم بررسی‌کننده اولیه ماموریت فضاپیمای هایابوسا ۲ نیز شناخته می‌شود در خصوص این کشف مهم عنوان کرد مواد جمع‌آوری شده از سیارک ریوگو به عنوان باستانی‌ترین مواد در منظومه شمسی به‌شمار می‌روند که تا به امروز توانستیم آنها را مورد مطالعه قرار دهیم.

نمونه‌هایی که از سیارک ریوگو جمع‌آوری شده بر خلاف مولکول‌های آلی که در زمین وجود دارند فقط دو تا سه درصد از نوری که به آنها تابیده را منعکس می‌کنند. همچنین در این نمونه‌ها پس از ارتباط با محیط زمین تغییری مشاهده نشده است. از این رو ترکیب شیمایی این مواد به ترکیب منظومه شمسی اولیه شباهت زیادی دارد.

عناصر سازنده حیات

هیروشی نارائوکا، دانشمند سیاره‌ای در دانشگاه کیوشو پس از مطالعه روی نمونه‌ها عنوان کرد موفق شدیم در این نمونه‌ها ترکیبات آلی پیشازیستی مختلفی نظیر اسید‌های آمینه پروتئین‌زا و هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای شبیه نفت و سایر ترکیبات نیتروژنی را شناسایی کنیم.

همچنین محققان ژاپنی در بررسی‌های اولیه روی نمونه‌ها توانستند 10 نوع اسید آمینه را کشف کنند، اما در بررسی‌های بیشتر وزارت آموزش ژاپن از کشف بیش از 20 نوع اسید آمینه خبر داد. گفتنی است اسیدهای آمینه به عنوان عناصر تشکیل دهنده اساسی کلیه پروتئین‌ها به‌شمار می‌روند و در واقع دانشمندان آنها را پیش‌نیازهای ضروری برای ایجاد حیات در سیاره زمین می‌دانند.

عناصر سازنده حیات

دانشمندان توانستند در سال 2019 درون سنگ‌های 3.3 میلیارد ساله‌ای که در آفریقای جنوبی کشف شده بود مولکول‌های آلی فضایی را شناسایی کنند. این کشف مهم احتمال این که برخی از مولکول‌های سازنده حیات به واسطه دنباله‌دارها و سیارک‌ها به زمین منتقل شدند را افزایش داد. همچنین کشف عناصر سازنده حیات در سیارک ریوگو نیز باعث تقویت این فرضیه شده است.

کنسی کوبایاشی، استاد اخترزیست‌شناسی در دانشگاه ملی یوکوهاما نیز بیان کرد شناسایی اسیدهای آمینه در زیر سطح سیارک‌ها باعث افزایش احتمال ورود این ترکیبات از فضا به زمین می‌شود. این دستاورد مهم حاکی از آن است که به احتمال زیاد در سایر سیاره‌ها و قمرهای طبیعی نیز اسیدهای آمینه وجود دارد.

گفتنی است ناسا در سال 2021 به کمک فضاپیمای اسیریس رکس توانست نمونه‌هایی را از سیارک بنو جمع‌آوری کند که البته این نمونه‌ها در سال 2023 به زمین منتقل خواهند شد. از این رو مطالعه دانشمندان روی این سیارک و کشف نشانه‌هایی از مواد آلی باعث خواهد شد تا دانشمندان در خصوص ایجاد حیات به اطلاعات مهمی دست پیدا کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*