خدمات پشتیبانی شبکه

8 دلیل اصلی برای استفاده از خدمات پشتیبانی شبکه !

حدود 90 درصد از کسب و کارها حداقل 5 عدد کامپیوتر دارند و در کنار آنها نیز از تجهیزات دیگری همانند پرینترها، مودم اینترنت، سوئیچ شبکه و اکسزپوینت نیز استفاده می‌کنند که هر چقدر ابعاد یک شبکه کامپیوتری بزرگ‌تر می‌شود نیاز به تجهیزات خاص‌تری نظیر سرور، فایروال و نوع خاص‌تر تجهیزات نام برده شده نیز احساس می‌شود.

 استفاده درست و بهینه و همچنین نگهداری از این تجهیزات نیازمند دانش و تجربه کافی می‌باشد که این موضوع به واسطه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه انجام می‌شود، در ادامه خدمات این شرکت‌ها را عنوان کرده‌ایم و درباره اهمیت آنها با ذکر مثال توضیح داده‌ایم تا بتوانید به صورت کلی با خدمات اصلی پشتیبانی شبکه آشنا شوید.

1- راه اندازی تجهیزات شبکه

تمام تجهیزات نام برده شده در ابتدای مقاله همانند کامپیوترها و سرورها برای این که بتوانند به درستی کار بکنند نیاز به تنظیم و راه‌اندازی درست و بهینه دارند و هر کدام تخصص و متخصص مربوط به خود را نیاز دارند که شاید یک متخصص نتواند تمامی آنها را به درستی راه اندازی کند.

اکثر شرکت های خدمات دهنده پشتیبانی شبکه کارشناسان و متخصصانی در حوزه‌های مختلف شبکه دارند که می‌توانند این موضوع را به خوبی پوشش دهند و تجهیزات شبکه با کارایی و برندهای مختلف را راه‌اندازی و پشتیبانی کنند.

به عنوان نمونه اگر در شرکت شما از روتر سیسکو استفاده شده باشد، کارشناس متخصص روترهای سیسکو باید نسبت به تنظیم و پشتیبانی آن اقدام کند.

2- رفع مشکلات شبکه

مهم‌ترین وظیفه یک شرکت پشتیبانی شبکه رفع مشکلات در کوتاه‌ترین زمان و اصولی‌ترین روش ممکن است و کیفیت انجام آن به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به دانش و تجربه فنی کافی، راه‌اندازی اصولی و استفاده از تجهیزات استاندارد اشاره کرد. 

رفع مشکلات شبکه بسیار گسترده است و از رفع کندی‌های کامپیوترها و قطعی پرینترها شروع می‌شود و با رفع ایرادات امنیتی و مشکلات سرورها تکمیل می‌شود، این کار باید به گونه‌ای باشد که تمام تجهیزات یک شبکه کامپیوتری به درستی و هماهنگی با یکدیگر کار کنند تا یک شبکه ایمن، سریع و کاربردی را تشکیل دهند. 

3- برطرف‌سازی نیازهای جدید کاربران

شرکت پشتیبانی شبکه وظیفه دارد تمامی نیازهای کاربران را با هماهنگی مدیریت مجموعه به سرعت و اصولی برطرف کند تا فعالیت‌های یک مجموعه به تاخیر نیفتند. برای مثال می‌توان به نصب نرم افزارهای مورد نیاز کاربران برای انجام برخی از کارهای خاص و موردی و یا انجام وظایف جدیدی که به آنها محول شده اشاره کرد. 

خدمات پشتیبانی شبکه

همچنین کارشناس پشتیبانی شبکه باید تلاش کند نیازهای کاربران را پیش از آن که توسط آنها عنوان شود را متوجه شده و راهکارهای مناسبی را برای رفع نیازهایشان ارائه دهد. به عنوان نمونه در برخی از شبکه‌ها برای ارسال پرینت در شبکه نیاز هست تا سیستم متصل به پرینتر حتما روشن باشد، در صورتی که اگر پرینتر تحت شبکه باشد می‌توان آن را به گونه‌ای تنظیم کرد که دیگر نیازی به روشن ماندن هیچ کامپیوتری نباشد.

4- جلوگیری از وقوع مشکلات شبکه در آینده

کارشناس پشتیبانی شبکه باید علاوه رفع مشکلات شبکه در کوتاه‌ترین زمان، راهکارهایی را پیاده‌سازی کند که مشکلات شبکه در آینده به حداقل ممکن برسد تا پرسنل یک مجموعه بتوانند با کمترین تاخیر و نگرانی از بابت مشکلات، فعالیت‌های خود را طبق برنامه ادامه دهند.

این موضوع با بررسی دقیق کارشناس پشتیبانی شبکه از تمامی تجهیزات شبکه امکان‌پذیر است که باید در زمان شروع قرارداد پشتیبانی شبکه انجام شود و برای انجام اصلاحات شبکه برنامه‌ریزی شود. همچنین باید برای انجام برخی از اصلاحات که ممکن است کاربران را با مشکلات و کندی‌های لحظه‌ای مواجه کند، از قبل به آن‌ها اطلاع داده شود.

5- افزایش سرعت و بهره وری پرسنل

افزایش سرعت و بهره وری کاری پرسنل یک مجموعه با تدابیر و برنامه‌های درست شرکت پشتیبانی شبکه امکان‌پذیر است، متخصص شبکه باید با حفظ امنیت و ارائه بستر اصولی شبکه، راهکارهایی را پیاده‌سازی کند که نیازهای مربوط به کارکنان با کمترین انرژی و بیشترین سرعت انجام شود.

به عنوان نمونه شرکت‌های طراحی با فایل‌های حجیمی سر و کار دارند و این فایل‌ها در شبکه بین افراد مختلف منتقل می‌شوند. اما شاید کاربران اطلاع نداشته باشند که فایل‌هایی که انتقالشون 10 دقیقه زمان‌بر است می‌تواند فقط در 1 دقیقه منتقل شود و زمانی که تعداد این انتقال‌ها و 10 دقیقه‌ها را با هم جمع می‌کنید متوجه حجم زیاد اتلاف وقت می‌شوید.

6- حفظ امنیت شبکه و جلوگیری از نشت اطلاعات

امنیت برای مجموعه‌های مختلف معانی متفاوتی دارد، برخی از شرکت‌ها امنیت را در جلوگیری از آلوده شدن اطلاعات توسط بدافزارها و باج افزارها می‌بینند و برخی دیگر امنیت را در جلوگیری از دسترسی افراد غیر مجاز به اطلاعات مجموعه.

شرکت پشتیبانی و نگهداری شبکه وظیفه حفظ امنیت اطلاعات از هر دو جنبه را بر عهده دارد. به گونه‌ای که دسترسی به اطلاعات از هر طریقی برای هر شخص و هر بدافزاری نزدیک به صفر برسد و امنیت در بالاترین حد خود باشد. 

7- جلوگیری از حذف ناخواسته اطلاعات

کارشناس شبکه می‌بایستی با بهره‌گیری از سخت افزارها و نرم افزارها، مواردی که باعث از دست رفتن اطلاعات می‌شوند را به حداقل و نزدیک به صفر برساند و نگذارد که اتفاقات مختلف در شبکه منجر به این موضوع شود. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین اتفاقاتی که می تواند باعث شوند تا اطلاعات یک مجموعه از دست برود را آورده‌ایم.

خدمات پشتیبانی شبکه

  • حذف اطلاعات به واسطه سوختن تجهیزات سخت افزاری همانند هارد دیسک‌ها
  • حذف اطلاعات در صورت آلوده شدن به بدافزارها
  • حذف اطلاعات به صورت سهوی و در اثر کلیک‌ها و کارهای اشتباه
  • حذف اطلاعات به صورت عمدی توسط کارکنان مجموعه
  • حذف اطلاعات در صورت قطع برق 

از راهکارهایی که می‌تواند توسط کارشناس پشتیبانی شبکه اجرا شود تا مانع از حذف اطلاعات شود می‌توان به استفاده از برق اضطراری (UPS)، حفظ امنیت شبکه توسط سخت افزارها و نرم افزارهای امنیتی مانند آنتی ویروس و فایروال و همچنین استفاده از پلن درست بکاپ‌گیری اشاره کرد.

8- بکاپ گیری منظم از اطلاعات، تنظیمات و دیتای اولیه

بکاپ گیری در ظاهر به معنی کپی اطلاعات حیاطی می‌باشد اما شیوه‌های مختلفی از بکاپ گیری توسط افراد مختلف استفاده می‌شود که هر کدام باید با توجه به سناریو و وضعیت شبکه در جای درست استفاده شوند تا نسبت امنیت، سرعت و حجم اطلاعات در یک راستا قرار بگیرند. 

پروسه بکاپ گیری استاندارد باید شامل اطلاعات ذخیره شده کاربران، تنظیمات و سیستم عامل‌ها باشد و همچنین به صورت آفلاین نگهداری شود تا در صورت از دست رفتن هر بخش از اطلاعات، بتوان آن را به سرعت جایگزینی کرد تا کاربران بتواند با کمترین تاخیر به کارهای مهم خود ادامه دهند.

نکات دیگر در انتخاب شرکت پشتیبانی شبکه

موارد گفته شده در بالا تنها مهم‌ترین موارد استفاده از خدمات پشتیبانی شبکه بود تا شرکت‌ها و سازمان بتواند به واسطه این خدمات با امینت، سرعت و دقت لازم بر روی فعالیت‌ها و اهداف خود تمرکز کنند و نگرانی از بابت نگهداری تجهیزات شبکه و کامپیوترها و اطلاعاتشان نداشته باشند.

از موارد مهم دیگر خدمات پشتیبانی شبکه که باید مورد توجه قرار بگیرند می‌توان به مفاد درج شده در قرارداد پشتیبانی شبکه، قیمت پشتیبانی شبکه و خصوصیات اخلاقی و فنی کارشناسان پشتیبانی شبکه اشاره کرد که در لینک زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری در این رابطه کسب کنید و برای انتخاب بهترین شرکت پشتیبانی شبکه اقدام کنید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*