کراس اور برقی AITO M5

کراس اور AITO M5e؛ خودرو برقی جدید چینی‌ها با موتورهای الکتریکی هواوی + ویدیو

کراس اور AITO M5e یک خودرو برقی ساخت شرکت چینی Seres است که به لطف موتورهای برقی ساخت کمپانی هواوی، عملکرد بی‌نظیری را ارائه می‌دهد.

باز هم روز از نو و روزی از نو! تقریبا محال است که سایت گجت نیوز را باز کنید و با یک خودرو برقی جدید از کشور چین، رو به رو نشوید. به نظر می‌رسد که چشم بادامی‌ها در ساخت خودروهای EV به سرعت نور دست پیدا کرده‌اند و روز به روز، شاهد تنوع بیشتر در خودروهای برقی چینی هستیم. کراس اور AITO M5e، جدیدترین محصول برقی این کشور است که از دل خط تولید شرکت Seres بیرون می‌آید. در ادامه به تمامی زوایای این EV نگاهی خواهیم داشت.

اما قبل از هر چیزی بیایید و یکی از بهترین ویدیوهای منتشر شده از این خودرو را ببینیم که طراحی ظاهری و کابین آن را به نمایش می‌گذارد. البته این ویدیو به نسخه پلاگین هیبرید M5 مربوط می‌شود اما گفته می‌شود که این نسخه با همزاد تمام الکتریکی خود، تفاوت‌های ظاهری کمی خواهد داشت.

معرفی کراس اور AITO M5e

کار خود را با نام عجیب این خودرو آغاز می‌کنیم که اطلاعات مهمی را در دل خود جای داده است. کلمه‌ی “AITO”، خلاصه‌ شده‌ی عبارت “adding intelligence to auto” و به معنای «هوشمند سازی خودروها» است. همچنین از این نامگذاری انگلیسی می‌توان دریافت که این کراس اور، احتمالا به کشورهای آسیای دیگر هم سفر خواهد کرد.

کراس اور برقی AITO M5 - مدل پلاگین هیبریدی

خودرو پلاگین هیبرید AITO M5

اما بیایید و به سراغ M5e برویم. در ماه‌های قبلی، شاهد یک خودرو پلاگین هیبرید از برند Seres بودیم که با نام M5، روانه بازار چین شد. پس واضح است که M5e، دقیقا همان شکل و ظاهر M5 اما با موتورهای الکتریکی را خواهد داشت. در همین راستا، تصاویر مختلفی از M5 را در این مقاله گنجانده‌ایم تا تفاوت‌های این دو خودرو را کاملا درک کنید.

طراحی ظاهری و تغییرات نسبت به M5

کراس اور برقی AITO M5

هرچند که هر دو خودرو تقریبا شبیه به هم هستند اما اگر کمی دقت کنید، متوجه تفاوت‌ها خواهید شد. کار خود را از جلو پنجره آغاز می‌کنیم؛ یعنی جایی که یک جلو پنجره‌ی یک تکه، جایگزین مدل آبشاری شده است. چنین طرحی به دلیل عدم نیاز موتورهای برقی به هوا، مورد استفاده قرار می‌گیرد تا اجسام خارجی، وارد آن‌ها نشوند.

کراس اور برقی AITO M5 - مدل پلاگین هیبریدی

نسخه پلاگین هیبرید AITO M5

همچنین مه‌ شکن‌های M5 به صورت عمودی و در یک تورفتگی قرار داشتند که این چراغ‌ها در نسخه برقی، به زیر سپر منتقل شده‌‌اند. اما هنوز هم می‌توان تو رفتگی‌ها را دید. شاید فکر کنید که آن‌ها، همان محل قرار گیری مه شکن در M5 باشند اما این قسمت‌ها، از یک طراحی کاملا متفاوت بهره می‌برند که به طور اختصاصی، برای کاهش ضریب درگ خودرو به کار گرفته شده‌اند. همچنین باری کمتر شدن مقاومت خودرو در برابر هوا، دستگیره‌های درب آن به صورت «پاپ اوت» هستند.

کراس اور برقی AITO M5

باقی قسمت‌های بدنه‌ی خودرو به جز رینگ‌های 10 پره آیرودینامیکی جدید (سایز 19 اینچی به صورت فابریک و 20 اینچی به صورت آپشنال)، دقیقا همان چیزهای هستند  که در M5 هیبریدی دیده بودیم. در همین راستا باید بگوییم که ابعاد کراس اور برقی AITO M5e شامل 4785 میلی متر طول، 1930 میلی متر عرض و 1620 میلی متر ارتفاع می‌شود. اما فاصله محوری این خودرو برقی به 2880 میلی متر (تقریبا 10 سانتی متر بیشتر از M5) افزایش پیدا کرده است تا پکیج باتری‌ها، فضای بیشتری داشته باشند.

کراس اور برقی AITO M5

بررسی ظاهر کراس اور AITO M5e با نگاهی به سقف تمام پانارومیک و چراغ‌های خطر یک تکه، به پایان می‌رسانیم. در میان این چراغ‌ها می‌توانید علامت تجاری شرکت AITO را مشاهده کنید و در زیر آن‌ها هم شاهد یک دیفیوزر مشکی رنگ هستیم. البته در بالای خودرو، یعنی جایی که چراغ سوم خطر قرار گرفته است، می‌توانید اسپویلر سقفی را هم ببینید.

مشخصات فنی کراس اور AITO M5e

خوشبختانه شرکت Seres، دست خریداران را باز گذاشته است و آن‌ها می‌توانند بین گزینه‌های FWD و AWD، یکی را انتخاب کنند. در نسخه RWD، یک موتور الکتریکی 72 کیلو واتی (تقریبا 100 اسب بخاری) را داریم که می‌‌تواند برای مدت کوتاهی، توان خود را به 200 کیلو وات (تقریبا 250 اسب بخار) هم برساند! البته هنوز نمی‌دانیم که چطور اما این تمام چیزی است که هواوی از موتورهای الکتریکی جدید خود به ما گفته است.

کراس اور برقی AITO M5 - مدل پلاگین هیبریدی

در ادامه به نسخه‌ی دو موتوری می‌رسیم که یک موتور الکتریکی دیگر در محور جلو را به ما تقدیم می‌کند. این موتور الکتریکی با قدرت 42 کیلو وات (60 اسب بخار) در کنار موتور نصب شده در محور عقب، قابلیت AWD را به کراس اور AITO M5e تقدیم می‌کند. دوباره هم تایید می‌کنیم که تمام موتورهای الکتریکی به کار رفته در این خودرو برقی، از سمت هواوی تامین شده‌اند.

اما اجازه دهید تا یک مقایسه فنی کوتاه را برای M5 برقی و هیبریدی هم داشته باشیم. در نسخه هیبریدی، یک موتور بنزینی 4 سیلندر 1.5 لیتری را داشتیم که فقط در نقش ژنراتور باتری‌ها ظاهر شده بود و هیچ اتصالی با چرخ‌های M5 نداشت. نسخه RWD با یک موتور الکتریکی و نسخه AWD با دو عدد از آن‌ها می‌توانستند به ترتیب قدرت‌های 272 اسب بخار و 428 اسب بخار را به M5 پلاگین هیبرید هدیه دهند. البته یک نسخه قوی‌تر با موتورهای 500 اسب بخاری و گشتاور 720 نیوتن متر هم برای M5 PHEV معرفی شده بود. بالاترین مسافت طی شده با M5 پلاگین هیبریدی با یک بار شارژ هم به عدد خیره کننده‌ی 1195 کیلومتر ختم می‌شود که از مصرف پایین موتورهای الکتریکی جدید هواوی خبر می‌دهد.

متاسفانه هنوز از ظرفیت باتری‌های کراس اور برقی AITO M5e اطلاعاتی در دست نیست اما گفته می‌شود که باتری‌های این نسخه از نوع «لیتیوم فسفات» خواهند بود. همچنین شعاع حرکتی M5 پلاگین هیبرید (در حالتی که فقط باتری‌ها فعال و پیشرانه‌ی ژنراتوری خاموش است) به 150 کیلومتر می‌رسید که انتظار می‌رود این عدد در نسخه‌ی تمام برقی، حداقل به 500 کیلومتر برسد.

کراس اور برقی AITO M5

در پایان این بخش باید اشاره کنیم که کراس اور AITO M5e هم دقیقا به مانند M5 پلاگین هیبرید، از سیستم رانندگی سطح 2 پلاس (+L2) بهره می‌برد که امکانات این سیستم شامل موارد زیر می‌شود:

  • سیستم ترمز اضطراری هماهنگ با تماس اضطراری (SOS) همراه با سنسور تشخیص ضربات سنگین
  • دوربین عقب و جلو با قابلیت دید در شب
  • کروز کنترل تطبیقی
  • سیستم کنترل خودرو در سربالایی و سرپایینی
  • سیستم هشدار و کنترل باقی ماندن در بین خطوط
  • رادار 360 درجه به همراه رادار نقطه کور
  • طراحی کابین با نمایشگرهای بزرگ و داشبوردی ساده

طراحی کابین با نمایشگرهای بزرگ و داشبوردی ساده

کراس اور برقی AITO M5

اتاق کراس اور AITO M5e نسبت به همزاد پلاگین هیبرید خود، تغییر زیادی نکرده است. رو به روی راننده، می‌توانید فرمان اسپرت D شکل و نمایشگر دیجیتال 10.4 اینچی پشت آمپر را ببینید. فرمان این خودرو از طرح دو پره بهره می‌برد که جزو جدیدترین طراحی‌ها محسوب می‌شود. در ادامه به نمایشگر سیستم مولتی مدیا می‌رسیم که با یک صفحه نمایش غول پیکر 15.6 اینچی، تقریبا تمام داشبورد را به سلطه‌ی خود در آورده است.

کراس اور برقی AITO M5

اگر این موارد را کنار بگذاریم، می‌توان گفت که داشبورد کراس اور AITO M5e، واقعا خالی و خلوت است. زیر به جز دریچه‌های سیستم تهویه هوا و دکمه فلاشر، چیز دیگری بر روی آن دیده نمی‌شود. در ادامه به کنسول وسطی می‌رسیم که با یک شارژر وایرلس، یک جا لیوانی هوشمند و اهرم حالت حرکت یا همان دنده، یک نمای ساده را به وجود می‌آورد.

کراس اور برقی AITO M5

اما شاهکارهای هواوی در کراس اور AITO M5e، فقط به موتورهای الکتریکی ختم نمی‌شود! نمایشگر مولتی مدیا هم به لطف سیستم عامل هارمونی هواوی یا همان “Huawei Harmony OS”، عملکرد فوق العاده روانی را ارائه می‌دهد. شارژر وایرلس این خودرو هم از محصولات هواوی است که با توان 40 وات، خیال شما را از شارژ سریع گوشی‌های خود راحت می‌کند.

در ادامه به سیستم صوتی قدرتمند کراس اور AITO M5e می‌رسیم که با 19 اسپیکر و توان 1000 وات، کابین خلوت و پر آرامش کراس اور AITO M5e را بر هم می‌زند. همچنین اسپیکر اختصاصی راننده هم دقیقا در قسمت «استراحتگاه سر صندلی راننده» نصب شده است تا دستوراتی مثل مسیریابی یا اعلانات را بدون مزاحمت برای دیگر سرنشینان، مستقیما برای او (راننده) پخش کند.

کراس اور برقی AITO M5

در نهایت به تریم کابین می‌رسیم که با رنگ کِرم روشن، یک اتاق کلاسیک و زیبا را به خریداران هدیه می‌دهند. البته تریم مشکی هم برای کابین این خودرو معرفی شده است.

قیمت خودرو برقی آیتو  M5e

کراس اور برقی AITO M5

در حال حاضر از قیمت نسخه‌ی تمام برقی، اطلاعی در دست نیست اما بیایید و به نسخه پلاگین هیبرید آن نگاهی داشته باشیم. آیتو M5 پلاگین هیبرید در نسخه دیفرانسیل عقب، با قیمت 249.8 هزار یوان (تقریبا 39.5 هزار دلار) به بازار چین آمده بود. این در حالی است که قیمت نسخه AWD با یک جهش کوچک به 279.8 هزار یوان (معادل 44.2 هزار دلار) خواهد بود. بالاترین مدل M5 که با موتورهای الکتریکی 500 اسب بخاری معرفی شده بود، در حدود 319.8 هزار یوان (50.6 هزار دلار) گزارش شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*