KF51

تانک آلمانی KF51 پنتر به عنوان پادشاه دنیای زرهی معرفی شد + ویدئو

آلمان همواره در زمینه زرهی از دیگر رقبایش جلوتر بوده و این بار نیز با معرفی تانک جدید KF51 پنتر پادشاهی بر دنیای زرهی را برای خود تثبیت کرد.

تانک اصلی میدان نبرد مهم‌ترین رکن نیروی زمینی برای پیشروی و حفظ قلمرو است. آلمانی‌ها این موضوع را خوب می‌دانند و همواره برترین تانک‌ها را ساختند. تانک‌های خانواده تایگر در زمان جنگ جهانی دوم کابوس زرهی متفقین بود و در موارد متعددی یک تایگر به تنهایی موفق می‌شد ده‌ها تانک متفقین را منهدم و تنها زمانی که مهماتش به اتمام می‌رسید متوقف می‌شد. پس از جنگ نیز آلمان لئوپارد 1 و 2 را طراحی و عملیاتی کرد که مجددا از شاهکارهای زرهی‌ هستند.

KF51

حال کمپانی دفاعی راین متال (Rheinmetall) که بزرگ‌ترین کمپانی نظامی در آلمان و هفتمین در اروپا است، پس از 4 دهه یک تانک کاملا جدید به عنوان پرچمدار زرهی کشورش را معرفی کرد. گرچه لئوپارد 2 در نسخه +Leopard 2A7 که در سال 2010 معرفی شد یک تانک فوق پیشرفته محسوب می‌شود، اما در نهایت یک ارتقا روی همان پلت فرمی است که در دهه 1970 طراحی و از 1979 وارد خدمت شد. اما تانک جدید آلمانی‌ها از پایه طراحی متفاوت و نوینی دارد.

این تانک نسل بعد که KF51 پنتر (Panther: پلنگ) است، با پوشش استتار به سبک دیجیتالی در رنگ‌های خاکستری، سیاه و زرد نئونی در کنار تسلیحات دیگر در نمایشگاه Eurosatory 2022 که هر 2 سال یک بار در پاریس برپا می‌شود، رونمایی شد. نام این تانک مشابه یکی از تانک‌های آلمان نازی در زمان جنگ جهانی دوم یعنی همان پنتر معروف است که دمار از روزگار ارتش شوروی در آورده بود. به توجه به انتخاب نام مشابه، گویا تانک جدید نیز وظیفه‌ای مشابه جد خود دارد.

KF51

پنتر جایگزین لئوپارد 2 است. همانطور که گفته شد لئوپارد 2 گرچه در طول دوران خدمت خود همواره دستخوش ارتقا و بهسازی قرار گرفته (و می‌گیرد)، اما نهایتا حدی برای افزودن فناوری‌های جدید و ایجاد تغییر روی یک بستر قدیمی وجود دارد و بلاخره به مرحله‌ای می‌رسد که بایستی یک سیستم کاملا جدید با در نظر گرفتن تهدیدات مدرن، شرایط و نیازهای میدان نبرد امروزی و همچنین آینده طراحی کرد. گرچه در این بین شباهاتی با طرح‌های پیشین نیز مشهود هستند.

طراحی کلی شاسی KF51 مشابه لئو 2 است، اما بدنه زره جدیدتر و قدرتمندتری در طرفین و جلوی خود دارد. پشت بدنه که موتور قرار می‌گیرد همچنان شاهد خطوط هستیم اما یک برآمدگی مشخص نیز رویت می‌شود. اما برجک تانک بزرگ‌تر است و با طراحی زاویه‌دار سعی شده تا سطح مقطع آن کاهش و مقاومتش افزایش یابد. برجک کشیده‌تر است و حتی روی موتور را نیز می‌پوشاند. علت این طراحی ذخیره مهمات بزرگ‌تر و همچنین ایجاد تعادل برای توپ سنگین‌تر است.

KF51

محفظه موتور پذیرای موتور دیزل 1500 اسب بخاری است که قدرتی مشابه موتور لئو 2 دارد. وزن KF51 در حالت رزمی یعنی به همراه همه خدمه و با مخزن سوخت کاملا پر و همچنین ذخیره کامل مهمات به 59 تن می‌رسد. با توجه به این مقادیر نسبت رانش به وزن برای این تانک تقریبا 25.5 اسب بخار به ازای هر تن است که سبب توان تحرک و چابکی سرسام آور آن می‌شود. در نظر داشته باشید که با گذر زمان و مصرف سوخت و مهمات، این نسبت افزایش نیز می‌یابد.

افزایش توان تحرک نه تنها به تانک در گذر از مسیرهای صعب العبور و ناهمواره کمک می‌کند، بلکه سبب می‌شود بقاپذیری آن نیز افزایش یابد. چرا که چالاکی هدف قرار دادن تانک را به خصوص برای راکت‌های ضد زره که به وفور در میدان نبرد یافت می‌شوند و همچنین برای تانک‌های دشمن به شدت سخت می‌کند. برای مقایسه بد نیست بدانید لئو 2 در پیشرفته‌ترین نسخه خود با 66.5 تن وزن در حالت رزمی، نسبت رانش به وزن 22.56 اسب بخار به ازای هر تن را داشت.

KF51

سیستم انتقال قدرت KF51 مدل HSWL-354 و از نوع آبی مکانیکی (هیدرومکانیکی) با 4 دنده به جلو و 2 دنده برای حرکت به عقب است.سیستم تعلیق، شنی (زنجیر) و چرخ‌ها نیز مشابه لئو 2 هستند. شنی‌ها کفشک لاستیکی دوقلو دارند تا تعویض و تعمیرشان در میدان نبرد آسان بوده و هنگام حرکت روی آسفالت آن را تخریب نکنند. به گفته برخی منابع سرعت پنتر تا 105 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که آن را به سریع‌ترین تانک دنیا تبدیل می‌کند. بردش نیز 500 کیلومتر است.

اصلی‌ترین تفاوت پنتر با هر تانک عملیاتی دیگر در دنیا در کالیبر توپ آن است. در حالی که امروزه تمام تانک‌های غربی توپ 120 و تانک‌های شرقی توپ 125 میلی‌متری دارند، KF51 به یک توپ 130 میلی‌متری L52 مسلح است و نخستین نمونه در نوع خود محسوب می‌شود. منظور از L52 این است که برای بدست آوردن طول لوله، باید عدد 52 را در 130 میلی‌متری ضرب کنیم، حاصل می‌شود 6760 میلی‌متر برابر با 6.76‬ متر که طویل‌ترین توپ نصب شده روی تانک است.

KF51

این توپ که FGS نام دارد، دارای سرعت دهانه و انرژی بیشتری نسبت به توپ 120 میلی‌متری استاندارد تانک‌های فعلی ناتو و پاسخی به تانک جدید T-14 آرماتا روسیه با توپ 125 میلی‌متری است. این توپ برد موثرش 50 درصد بیشتر از توپ 120 میلی‌متری با نسبت طول مشابه است. همچنین انرژی گلوله‌ای که شلیک می‌کند تا 23.5 مگاژول می‌رسد که تقریبا 2 برابر توپ‌های قبلی است؛ انرژی توپ 120 با طول L44 برابر با 11.5 و طول L55 نیز نهایتا 14 مگاژول است.

البته کشورهای ناتو به ویژه آلمان، فرانسه و آمریکا در دهه 1990 توپ 130 میلی‌متری را بر روی تانک‌ها خود آزمایش کردند، اما با فروپاشی شوروی دیگر نیازی به آن احساس نمی‌شود و کنار رفت. در نمایشگاه Eurosatory 2022 کمپانی دفاعی فرانسوی نکستر (Nexter) نیز یک توپ 140 میلی‌متری به نام ASCALON معرفی کرد اما این سلاح تاکنون روی هیچ تانکی نصب نشده است. تخمین زده می‌شود انرژی دهانه این توپ به 28 مگاژول نیز می‌رسد که بسیار بالاست.

KF51

نمایی از اجزای اجرای آتش KF51 که بخش شماره 6 گلوله گذار را نشان می‌دهد

توپ با کالیبر بالاتر سبب افزایش انرژی و سرعت دهانه و نتیجتا افزایش برد و توان نفوذ گلوله در ماموریت‌های ضد زره می‌شود و امکان شلیک مهمات قوی‌تر را نیز میسر می‌سازد. این توپ توسط یک سیستم گلوله گذار کاملا خودکار تغذیه می‌شود که از نوع گردان مشابه خشاب هفت‌تیر است. گلوله گذار دو خشاب دایره‌ هر یک با گنجایش 10 گلوله آماده دارد و سرعت بارگذاری آن بسیار بالا و به گفته سازنده بی‌رقیب است. مابقی گلوله‌ها احتمالا عقب شاسی ذخیره می‌شوند.

این دو خشاب می‌توانند پذیرای گلوله‌های یکسان و یا متنوع باشند و پس خالی شدن مجددا پر می‌شوند. نوع گلوله پیش از شلیک توسط توپچی مشخص و سیستم آن را به سرعت از خشابش انتخاب و وارد لوله می‌کند. گلوله‌ها شامل انوع ضد تانک در دو نمونه انرژی جنبشی و شیمیایی، گلوله‌های به شدت انفجاری با فیوز قابل برنامه ریزی جهت انفجار در هوا یا پس از برخورد به هدف و… هستند. این مهمات نوع ایمن بوده تا بر اثر آتش سوزی یا نفوذ به زره منفجر نشوند.

KF51

تصویری از گلوله گذار گردان که در زمان جنگ سرد برای تانک‌های آمریکایی M1 آبرامز توسعه یافت اما علی رغم عملکرد عالی وارد خدمت نشد. گلوله گذار پنتر نیز مشابه این سیستم است و دو خشاب گردان دارد.

خود گلوله گذار نیز بسیار ایمن است تا در صورت نفوذ پرتابه مهاجم به زره، منفجر نشده و سبب انفجار درونی و انهدام تانک نشود. در تانک‌های روسی، حتی T-14 که پیشرفته‌ترین نوع آن‌ها است، سیستم گلوله گذار خودکار از نوع چرخ و فلکی است و مهمات دور برجک نگه داشته می‌شوند. این امر سبب می‌شود در صورت کوچکترین نفوذ به برجک، خرج گلوله‌ها منفجر و تانک از درون منفجر یا ذوب شود و برجک را ده‌ها تا صد متر به هوا پرتاب و مرگ خدمه را تضمین کند.

و اما موازی با توپ اصلی، یک تیربار سنگین 12.7 میلی‌متری قرار دارد که برای درگیری با اهداف زمینی و همچنین هوایی مناسب است؛ در تانک‌های دیگر این تیربار 7.62 میلی‌متری است. تیربار هم محور با توپ به توپچی اجازه می‌دهد تا با اهدافی که زره نازکی دارند، نظیر کامیون‌ها و خودروها، توپخانه‌ها،‌ حتی نفربرهای زرهی و… بدون نیاز به شلیک توپ درگیر شود. تیربار نیز همچون توپ پایدار شده تا لرزش ناخواسته نداشته و تانک دارای 250 گلوله برای‌ آن است.

KF51

برجک کنترلی Natter ساخت راین متال که می‌تواند پذیرای توپ خودکار 30 میلی‌متری نیز باشد

پنتر تیربار چندمنظوره 7.62 میلی‌متری را روی برجکی متحرک با چرخش 360 درجه دارد. این برجک که بالای برجک اصلی بوده، از داخل توسط فرمانده کنترل و دارای 2 دوربین با بزرگنمایی و تصویرساز فروسرخ برای دید در شب و از بین مه، دود و غبار در کنار سایت لیزری (فاصله‌‌یاب و نشانه‌‌گذار لیزری) است. فرمانده با این تیربار که 2500 گلوله دارد، می‌تواند با پهپادها، مین‌ها، اهداف غیرزرهی نظیر خودروهای سبک و نیروهای پیاده که قصد حمله به تانک را دارند درگیر شود.

برجک اصلی و برجک تیربار همگی با موتور الکتریکی به حرکت در آمده و چرخش 360 درجه دارند. توپ و تیربار 12.7 میلی‌متری از زاویه منفی 9 تا مثبت 20 درجه و برجک تیربار 7.62 نیز از زاویه منفی 15 تا مثبت 85 درجه در راستای محور عمودی بالا و پایین می‌روند. زاویه حرکتی تیربار پوشش کاملا سراسری ایجاد می‌کند تا در محیط‌های بسته و نبردهای نزدیک در مناطقی همچون شهر یا جنگل نیز تانک را از گزند تیم‌های ضد زره و پهپادهای انتحاری در امان نگه دارد.

KF51

برجک‌های الکترواپتیکال و سایت لیزری متعلق به راننده و فرمانده بالای تانک دیده می‌شوند

خدمه به خصوص راننده برای دیدن محیط بیرون تانک به دوربین دیجیتال با بزرگنمایی و همچنین تصویرساز فروسرخ دسترسی دارند. دوربین‌ها پوشش 360 درجه و سراسری برای آن‌ها فراهم می‌آورد تا با اشراف کامل روی محیط، اقدام به تصمیم گیری و هدایت تانک کنند. بدین ترتیب برای دیدن زوایای دیگر همچون پشت یا طرفین تانک دیگر نیازی نیست خدمه اتاقک را ترک و خود را در معرض خطر و آتش دشمن قرار دهند. این تصاویر زنده روی مانیتور پخش می‌شوند.

علاوه بر این یک برجک اپتیکال (دوربین/تصویرساز فروسرخ) مختص راننده و یکی دیگر با یک سایت لیزری مجزا برای توپچی قرار دارد تا بی نیاز از دوربین‌های 360 درجه، به انجام وظیفه خود بپردازند. تانک KF51 سیستم کامپیوتری پیشرفته و یکپارچه‌ای دارد که به کمک آن هر یک از خدمه می‌توانند از جایگاه خود وظیفه دیگر خدمه را انجام دهند؛ مثلا در صورتی که توپچی آسیب ببیند، فرمانده می‌تواند وظیفه کار با توپ و تیربار را دست گرفته و تانک را عملیاتی نگه دارد.

KF51

نمایشگرهای خدمه از نوع لمسی و رنگی است تا کار با آن‌ها آسان باشد. اطلاعات متنوع اعم از وضعیت تانک و مهمات، موقعیت جغرافیایی به کمک سیستم ناوبری داخلی و ماهواره‌ای، تصاویر زنده از پهپادها و ماهواره‌های نظامی، وضعیت موتور و سوخت و… روی این نمایشگرها در اختیار خدمه قرار می‌گیرد. سیستم‌ ارتباطی مدرن و نبرد شبکه محور از دیگر ویژگی‌های تانک جدید هستند. برق این تجهیزات در حالت خاموشی نیز موتور توسط ژنراتور کمکی تامین می‌شود.

پنتر در مقایسه با یک تانک مدرن امروزی 50 درصد اثرگذارتر است. در این تانک به طور گسترده از سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته استفاده شده و به لطف معماری توسعه پذیر و بروزرسانی نرم افزاری، در آینده به هوش مصنوعی با قابلیت تصمیم گیری نیز مجهز می‌شود. پنتر با استانداردهای ناتو ساخته شده و با کلیه تجهیزات آن‌ها همخوانی دارد. تانک معماری ماژولار و باز دارد و به گفته سازنده نسخه‌ای با برجک بدون سرنشین و حتی نسخه کاملا رباتیک از آن را می‌سازد.

KF51

محفظه پرتاب در حالت بالا آمده

ویژگی متمایز دیگری که KF51 دارد پرتابگر بالای برجکش است که هنگام نیاز بالا آمده و پس از پرتاب مجددا به درون برجک باز می‌گردد. این پرتابگر می‌تواند پذیرای 4 موشک اسپایک NLOS با برد 32 کیلومتر باشد. این موشک‌ها ضد تانک بوده و علاوه بر این که هر تانکی را نابود می‌کند، توان درگیری با اهداف سبک دریایی و همچنین هواگردهایی که با سرعت کم در ارتفاع پست پرواز می‌کنند را نیز دارد. این موشک در دماغه خود دوربین تلویزیونی و تصویرساز فروسرخ دارد.

خدمه اسپایک NLOS ضمن هدایت موشک می‌توانند با کمک دوربین دماغه منطقه را رصد کنند. این موشک همچنین در دماغه خود یک جستجوگر لیزری نیز دارد تا بتوان آن را به روش آشیانه یابی لیزری که هدایتی نیمه فعال محسوب می‌شود نیز به سمت هدف هدایت کرد. بدین ترتیب تانک می‌تواند موشک را از خارج از برد دید خود به سمت هدف (که مثلا پشت تپه پنهان شده‌اند) شلیک کند تا یک پهپاد با نشانه گذاری لیزری هدف، آن را برای موشک مشخص کند.

hero-120

پهپاد هیرو 120 پس از خروج از پرتابگر بال‌های خود را باز می‌کند

پرتابگر پنتر علاوه بر موشک اسپایک NLOS می‌تواند در هر یک از 4 لوله خود یک پهپاد Hero-120 نیز جای دهد. این پهپاد دارای پیوستگی پروازی 60 دقیقه با برد بیش از 60 کیلومتر است و در دماغه خود دوربین تلویزیونی و تصویرساز فروسرخ دارد. خدمه با این پهپاد ضمن بررسی محیط و انجام شناسایی کامل، می‌توانند با آن هدایت آتش نیز انجام دهند. علاوه‌بر این هیرو 120 یک پهپاد انتحاری یا مهمات سرگردان نیز محسوب می‌شود و سرجنگی ضد تانک دارد.

این پهپاد موتور الکتریکی داشته که بی صدا بوده و از آن‌ جا که هیچ اثر حرارتی ندارد، کشفش را به شدت سخت می‌کند. سرجنگی این پهپاد 4.5 کیلوگرم است و می‌توان همچون موشک اسپایک NLOS آن را تا لحظه کوبیدن به هدف هدایت کرد. اسپایک NLOS سرجنگی به شدت قدرتمندی دارد،‌ اما برای این پهپاد که وزن سرجنگی آن 4.5 کیلوگرم است، با کوبیدنش به تانک از بخش بالایی زره می‌توان آن را کاملا منهدم کرد. اهداف زرهی دیگر نیز از گزندش در امان نیستند.

KF51

پرتابگر ریزپهپاد

دو طرف بخش بالایی برجک نیز مجددا 4 پرتابگر برای ریزپهپادهای کوادکوپتر وجود دارد. این پهپادهای الکتریکی برای جستجوی منطقه و شناسایی در برد کم تا 1 کیلومتر استفاده می‌شوند. خدمه می‌توانند با رهاسازی آن در محیط نبرد به خصوص در میدان نبرد شهری، به آسانی پشت موانع نظیر ساختمان‌ها را با کمک دوربین‌های پهپاد دیده و با هدایت آن جلوتر از تانک، بمب، مین و نیروهای دشمن را کشف کرده تا غافلگیر نشده و در کمین نیروها یا تله انفجاری گرفتار نشوند.

علاوه بر این پهپادها، تانک می‌تواند پهپادهای دیگر که خود حمل نمی‌کند را هدایت کرده و با آن‌ها به انجام ماموریت بپردازد. کنترل خودروهای رزمی بدون سرنشین و تشکیل تیم انسان – ماشین نیز از دیگر قابلیت‌های KF51 محسوب می‌شود. به طور کلی تانک با کسب اطلاعات از طیف گسترده‌ای از سنسورها و تجیهزات می‌تواند نقش شکارچی قاتل یا قاتلِ قاتل را انجام داده و با سنسورهای خود و نیروهای خودی به جستجوی تانک‌های دشمن جهت شکار آن‌ها بپردازد.

KF51

فرمانده در جایگاه 1، توپچی 2، راننده در جایگاه 3 و خدمه چهارم در همان جایگاه 4 می‌نشیند

تانک KF51 پنتر به لطف گلوله گذار خودکار 3 خدمه شامل راننده، توپچی و فرمانده دارد. البته خدمه چهارم نیز می‌تواند در ماموریت‌ها تانک را همراهی کند که وظیفه وی کار با موشک‌های اسپایک و پهپادهای متنوع است. این تانک دارای سیستم هشدار دهنده آتش و اطفا حریق خودکار، تهویه مطبوع در کنار تصفیه هوا و حفاظت NBC است تا از خدمه خود هنگام ماموریت در محیط‌های آلوده به مواد شیمیایی، بیولوژیکی، رادیواکتیو و پرتوزا محافظت کامل به عمل آورد.

پنتر سیستم دفاع فعال StrikeShield دارد تا با رهگیری پرتابه‌های مهاجم نظیر موشک و حتی گلوله ضد تانک که سرعت فراصوت دارد، آن‌ها را پیش از رسیدن به تانک با شلیک یک پرتابه نابود سازد. این سیستم دفاع فعال قابلیت درگیری با موشک‌های حمله از بالا را نیز دارد که سبب بقاپذیری بالاتری نسبت به دیگر تانک‌ها می‌شود. در جنگ اوکراین دو موشک‌ جاولین و NLAW با قابلیت حمله از بالا، با نابودی شمار زیادی تانک روسی، مرگباری بالای خود را به اثبات رساندند.

StrikeShield

آزمایش سیستم دفاع فعال استرایک شیلد روی تانک لئوپارد 2

سیستم StrikeShield که ساخت خود راین متال است، یک پوشش 360 درجه و سراسری داشته و برای کشف پرتابه مهاجم از رادار و سیستم الکترواپتیکال بهره می‌برد. از تعداد ماژول‌های رادار/اپتیکال استفاده شده در KF51 اطلاعی در دست نیست، اما خودروهای رزمی پیاده نظام لینکس (Lynx) ساخت راین متال که به این سیستم مجهز شدند، دارای 15 ماژول رادار کوچک، 35 ماژول سنسور الکترواپتیکال و 33 ماژول پرتابگر هستند؛ احتمالا تعداد این ماژول‌ها در پنتر بیشتر باشد.

استرایک شیلد یک پرتابه ضد تانک را از فاصله 30 متری کشف و در فاصله 10 متری از تانک هدف قرار می‌دهد. همچنین می‌تواند به طور همزمان با چند پرتابه درگیر شود؛ برای مثال قادر است 4 پرتابه مهاجم که از ناحیه‌ای به مساحت 0.5 متر مربع نزدیک می‌شوند را نابود سازد. سامانه همچنین به گونه‌ای پرتابه مهاجم را با پرتابه رهگیر نابود می‌سازد تا خطری برای نیروهای پیرامون تانک به خصوص نفرات پیاده نداشته باشد که این ویژگی برای نبرد شهری بسیار مناسب است.

KF51

پرتابگرهای ریزپهپاد و یکی از کوادکوپترها در سمت راست تانک مشهود هستند

البته به گفته سازنده تانک KF51 برای مقابله با تهدیدات حمله از بالا دارای سیستم دفاع فعال مجزایی است. با توجه به اینکه استرایک شیلد خود قابلیت درگیری با چنین پرتابه‌هایی را دارد، معلوم نیست که منظور راین متال نصب ماژول‌های رادار/اپتیکال و پرتابگر مجزا برای پوشش چنین تهدیداتی است یا آنطور که برخی منابع می‌گویند از پهپادهای کواکوپتر کوچک جهت رهگیری پرتابه حمله از بالا استفاده می‌کند. گرچه احتمال ماژول‌های مجزا برای چنین کاری بیشتر است.

لایه حفاظتی بعدی تانک KF51 زره واکنشی انفجاری (ERA) است که بلوک‌هایش روی بدنه نصب می‌شود تا در صورت برخورد پرتابه مهاجم، به سمتش مفجر و از انرژی آن بکاهند. زیر این بلوک‌ها نیز زره فولادی اصلی از نوع در هم پیچیده همگن (RHA) قرار دارد. از میزان مقاومت این زره کوچکترین اطلاعاتی در دست نیست، چرا که این ارقام اسرار نظامی محسوب می‌شوند. با این حال به گفته سازنده مقاومت بالاتری نسبت به لئو 2 (که دارای یکی از قوی‌ترین زره‌هاست) دارد.

KF51

البته سرتاسر تانک روی زره اصلی، یک زره کامپوزیتی نیز قرار گرفته که ضمن وزن بسیار کم، مقاومت بسیار بالایی دارد. لوله توپ اصلی و تیربار سنگین نیز توسط پوششی زرهی محافظت می‌شوند تا بر اثر برخورد پرتابه آسیب نبینند. به صورت کلی تلاش راین متال بر این بوده که بالاترین سطح حفاظت ممکن از خدمه را برای آن‌ها فراهم آورد تا حتی در صورتی که تانک توسط آتش دشمن غیر عملیاتی شد، آن‌ها زنده مانده و بتوانند خودروی آسیب دیده را ترک و نجات یابند.

تانک در برابر انفجار مین و بمب‌های کنار جاده‌ای یا وسیله انفجاری ابتکاری موسوم به IED نیز مقاوم است. همچنین در صورتی که سیستم هشدار دهنده متوجه قفل لیزری روی تانک شود، با پرتاب نارنجک‌های دودزا سعی می‌کند تحرک تانک را مخفی و مانع قفل لیزری شود. از دیگر سیستم‌های دفاع نرم تانک اطلاعاتی در دست نیست اما می‌دانیم سیستم دفاع فعال ضمن عملکرد کاملا خودکار و بی‌نیاز از کاربر انسانی، تقرب پرتابه مهاجم، نوع و جهتش را به خدمه اطلاع می‌دهد.

کمپانی راین متال این تانک را با سرمایه گذاری خصوصی خود و فارق از هر گونه درخواست قبلی ساخت. هدف آن‌ها نیز کشورهایی هستند که امروزه کاربر لئو 2 محسوب می‌شوند. البته کشورهای آسیای شرقی نیز دیگر کاربران بالقوه این تانک به شمار می‌آیند. لئو 2 یک موفقیت بسیار بزرگ بود و ضمن اینکه 19 کشور کاربر آن هستند، 5 کشور دیگر نیز قصد خرید آن را دارند. اما ورود KF51 پنتر به میدان رقابت کار را به شدت برای تانک کار کشته لئوپارد 2 سخت خواهد کرد.

کشورهای اروپای شرقی که از بیم حمله روسیه مشغول افزایش توان نظامی و بروز کردن ارتش خود شدند، احتمالا به سراغ پنتر آمده و آن را به خدمت بگیرند. زیرا دست کم از هر تانکی که امروزه می‌شناسیم یک سر و گردن برتر است و اعتبار نام راین متال کیفیت و توانمندی بالایش را تضمین می‌کند. کشورهای آسیای شرقی به خصوص سنگاپور که کاربر لئو 2 است نیز هراسی مشابه از چین دارند و بعید نیست پای این پلنگ فولادین آلمانی به آن گوشه در زمین نیز باز شود.

KF51

KF51

البته خود کشور آلمان با همکاری فرانسه مشغول پروژه‌ای به نام MGCS به منظور ساخت تانک جدیدی جهت جایگزینی لئوپارد 2 در آلمان و لکلرک (Leclerc) در فرانسه هستند. کمپانی‌های تسلیحاتی نکستر با همتای آلمانی خود کراوس مافی وگمن (KMW) و همچنین راین متال مشغول کار روی این پروژه هستند. گرچه بر اساس گزارش‌های منتشر شده در آلمان، راین متال از نقش خود در پروژه مذکور و این امر که خود رهبری کنسرسوم را در دست ندارد،‌ دچار نارضایتی شده است.

در این پروژه قرار است تانکی با بدنه لئوپارد 2A7، برجک لکلرک (که تنها دو خدمه درون آن جای می‌گیرند) و توپ 130 میلی‌متری راین متال ساخته و نامش نیز EMBT است. انتظار می‌رود این تانک در سال 2035 آماده شود، در حالی که KF51 هم اکنون کاملا آماده تولید است. برخی کارشناسان می‌گویند که در واقع راین متال تانک پنتر را به دلیل نارضایتی خود در پروژه MGCS طراحی نمود و گرچه هدفش بازار بین المللی است، اما قصد دارد توجه ارتش آلمان را نیز جلب کند.

KF51

آلمان و فرانسه پیش از این پروژه ساخت جنگنده جدیدی موسوم به FCAS را رهبری می‌کردند که انتظار می‌رفت از 2040 وارد خدمت شود، اما کمپانی هوافضای فرانسوی داسو (Dassault) گفت این پروژه با تاخیری 10 ساله مواجه و هواپیما زودتر از 2050 وارد خدمت نخواهد شد. از سوی دیگر با تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، آلمان تصمیم به خرید جنگنده‌ چندمنظوره پنهانکار و رادارگریز نسل پنج F-35A لایتنینگ 2 (Lightning II)‌ از آمریکا گرفت که سبب نارضایتی فرانسه شد.

بعید نیست اقدامات روسیه سبب تغییر موضع آلمان در زمینه زرهی شده و تصمیم بگیرند به جای صرف تلاش، هزینه و 13 سال انتظار دیگر برای توسعه پروژه MGCS، تانک کاملا بومی که هم اکنون آماده است را خریداری کنند. تانک KF51 توسط پخش خصوصی تامین سرمایه شد و نیروی زمینی آلمان دیگر نیازی ندارد تا جهت طراحی و ساخت، از راین متال پشتیبانی مالی به عمل آورد. ضمن اینکه به جای توسعه بر اساس تانکی قدیمی، یک تانک کاملا مدرن خواهد داشت.

EMBT

EMBT در نمایشگاه Eurosatory 2022؛ نکستر فرانسوی و کراوس مافی وگمن آلمانی کنسرسیومی به نام KNDS تشکیل دادند

البته صنایع نکستر EMBT را به نمایشگاه Eurosatory 2022 آورد، اما توپ آن 120 میلی‌متر بود و تانک با وجود اینکه پروژه‌اش از 2012 آغاز شد، اما همچنان آماده نشده است. با این حال فعلا هیچ چیز مشخص نیست و اطلاعاتی بیشتری از تانک پنتر نیز منتشر نشده است. باید منتظر ماند و دید دولت‌ آلمان چه تصمیمی خواهد گرفت. بر اساس اخبار منتشر شده تانک KF51 در حالی که هنوز یک هفته از معرفی‌اش نمی‌گذرد، یک خریدار احتمالی از اروپا پیدا کرده است.

نکستر مدلی جدید از تانک لکلرک موسوم به XLR را نیز به نمایش در آورد که در اصل یک ارتقا برای تانک مذکور است. تاکنون 50 عراده لکلرک ارتش فرانسه به این ارتقا رسیده و قرار است تا سال 2028 شمار 200 دستگاه دیگر نیز دستخوش این ارتقا و بروزرسانی شوند. این بهسازی شامل کیت نبرد شهری AZUR، اخلالگر رادیویی برای از کار انداختن IED، برجک مسلح قابل کنترل از درون تانک و… است که تا زمان ورود به خدمت EMBT تانک‌های لکلرک را بروز و آماده نگه دارد.