ROBUST

ربات رزمی ROBUST برای نبردهای آینده معرفی شد + ویدئو

ربات روباست – ROBUST یک خودروی بدون سرنشین رزمی است که به تازگی در نمایشگاه تسلیحاتی 2022 فرانسه به طور رسمی معرفی شد.

نمایشگاه دفاعی Eurosatory 2022 پاریس پذیرای تسلیحات متنوعی بود که اکثرا نیاز به کاربر انسانی برای انجام ماموریت دارند. در این بین سلاحی جدید و نوین برای نبردهای آینده از سوی کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی اسرائیلی البیت سیستمز (Elbit Systems) معرفی شد که ربات رزمی ROBUST است. این ربات در دسته تجیهزات زمینی بدون سرنشین رزمی موسوم به UGCV جای گرفته و قادر به انجام ماموریت‌های متنوع در شرایط مختلف رزمی و محیطی است.

البته نخستین تصاویر این ربات نخستین بار در ماه می 2022 رویت شد، اما نامش مشخص نبود. تنها اطلاعات قابل برداشت از آن تصاویر استفاده از توپ 30 میلی‌متری روی برجک بدون سرنشین در کنار سیستم دفاع فعال بود. البیت سیستمز نیز علی رغم شایعات موجود هیچ اشاره‌ای به آن نکرده بود و تنها چند روز پیش از نمایشگاه، منابع اسرائیلی از معرفی یک سیستم رزمی بدون سرنشین زمینی خبر دادند و نهایتا در روز نخست نمایشگاه ویدئوی معرفی آن منتشر شد.

روباست پروژه مشترک البیت و وزارت دفاع اسرائیل است و از آن با نام M-RCV، کوتاه شده “Medium Robotic Combat Vehicle” به معنی «خودروی رباتیک رزمی متوسط» نیز یاد می‌شود. این وسیله بر اساس شاسی رباتیک BLR Mk 2 ساخت کمپانی مهندسی و دفاعی اسرائیلی BL تولید و برجکش نیز مشابه نمونه نصب شده روی خودروی رزمی زرهی ایتان است. کمپانی اسرائیلی Foresight که در زمینه ساخت سیستم‌های خودران فعال است نیز در این پروژه حضور دارد.

ROBUST

سیستم‌های مورد نیاز برای رانندگی خودکار روباست با همکاری کمپانی فورسایت طراحی شد. ربات دارای چندین سنسور متنوع در اطراف خود است که پوششی 360 درجه و آگاهی محیطی سراسری برایش فراهم کرده و آن را به یک وسیله نقلیه خودران تبدیل می‌کند که بسیار هوشمند بوده و هیچ نیازی به مداخله کاربر انسانی ندارد. این سنسورها انواع پارامترها نظیر لرزش، نور، حرارت، سطح تششعات محیط و… را در لحظه اندازه گرفته و آنی به کامیپوتر حرکت انتقال می‌دهند.

البته نحو کار این سنسورها با سنسورهای به کار رفته در اتوموبیل‌های خودران نظیر تسلا فرق دارد. در نمونه‌های تجاری به طور گسترده از سنسورهای لیزری فعال استفاده شده که با تابش لیزر به محیط پیش رو، یک نقشه از آن بدست می‌آورند. اما در ربات رزمی ROBUST سنسورهای تصویرساز 3 بعدی از نوع غیرفعال‌اند؛ بدان معنا که امواجی از خود پخش نمی‌کنند؛ زیرا پنهانکاری یکی از اصول لازم برای ربات رزمی است و نشر هر نوع امواج می‌تواند موجب لو رفتن حضور آن شود.

ROBUST

البته علاوه بر این سنسورها، دارای سایت اپتیکال – لیزری شامل سیستم دوربین تلویزیونی با بزرگنمایی و تصویرساز فروسرخ برای دید در شب و از بین مه، دود و غبار در کمتر سیستم نشانه گذار و فاصله یاب لیزری است تا خدمه انسانی نیز بتواند کنترل آن را بدست گرفته و ربات را به صورت نیمه خودکار و یا کاملا دستی از راه دور هدایت کند. در مجموع 4 سایت در 4 طرف برجک وجود دارند تا یک دید 360 کامل و سراسری برای انسان ناظر/هدایت‌گر و البته خود ربات فراهم آورند.

 

برجک بدون سرنشین ROBUST پذیرای توپ خودکار 30 میلی‌متری آمریکایی مدل Mk44 بوشتمستر 2 (Bushmaster II) است. این توپ دارای مکانیزم برقی بوده و بسته به تنظیم سرعت می‌تواند با نرخ 100 یا 200 گلوله در دقیقه و یا به صورت تکی شلیک کند. برد آتش آن نیز حداکثر به 4 کیلومتر می‌رسد. از تعداد گلوله‌هایی که خودرو برای تغذیه توپ همراه خود حمل می‌کند اطلاعاتی در دست نیست، اما حداقل بایستی بین 250 تا 300 گلوله 30 م‌م با خود داشته باشد.

M-RCV

گلوله‌های قابل شلیک از این توپ متنوع و شامل نمونه ضد نفر، آتش‌زا، نیمه نفوذگر به شدت انفجاری، گلوله‌های چند منظوره، گلوله‌های برنامه پذیر با قابلیت انفجار در هوا، گلوله‌های به شدت انفجاری و آتش‌زا، گلوله‌های ضد زره آتش‌زا و گلوله‌های ضد زره انرژی جنبشی (APFSDS) و… هستند. سرعت دهانه توپ برای گلوله APFSDS برابر با 1385 متر بر ثانیه (4.7 ماخ) است که حتی توان نفوذ به زره تانک اصلی میدان نبرد از طرفین و پشت بدنه آن و حتی برجکش را دارد.

توپ یک سایت اپتیکی – لیزری مجزا دارد که ربات یا کاربر انسانی با استفاده از آن کنترلش می‌کنند. روی برجک تیربار چندمنظوره 7.62 میلی‌متری موازی با توپ (حداقل 2500 گلوله) برای درگیری با اهداف سبک نظیر خودروهای غیر زرهی، نفرات پیاده و پهپادها دارد که با کمک آن می‌تواند معبر را از مین و بمب نیز پاک کند. ربات پس از تشخیص خودکار نوع هدف، یکی از سلاح‌های خود را برای شلیک انتخاب می‌کند. تیربار نیز توسط سایت اپتیکی – لیزری توپ کنترل می‌شود.

M-RCV

و اما در صورتی که هدف سخت‌تر از آن باشد که توپ 30 میلی‌متری از پسش بر آید و یا فراتر از برد آتش آن باشد، آن گاه ربات پرتابگر خود را از برجک بالا آورده و اقدام به شلیک موشک ضد تانک اسپایک ساخت کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی اسرائیلی رافائل می‌کند؛ پرتابگر نیز ساخت صنایع هوافضای اسرائیل موسوم به IAI است. از نوع موشک اسپایک که خودرو شلیک می‌کند اطلاعی در دست نیست، اما با توجه به وزن و ماموریتش احتمالا اسپایک LR2 با فیوز دوگانه باشد.

سرجنگی دو مرحله‌ای LR2 از نوع به شدت انفجاری ضد تانک و برای نابودی تانک‌ها کافی است. همچنین می‌تواند تا 20 سانتی‌متر در بتن مسلح و تقویت شده نفوذ کند. موشک دوربینی برای هدایت و نظارت روی پروازش دارد. همچنین دارای سنسور تصویرساز فروسرخ برای قفل روی هدف پیش یا پس از شلیک است تا دیگر نیازی به هدایت آن نبوده و به طور خودکار به سمت هدف رود. این موشک هوش مصنوعی برای پیشبینی حرکت هدف دارد و بردش نیز 5.5 کیلومتر است.Elbit systems

ربات ROBUST با تسلیحاتی که دارد می‌تواند با هر نوع هدف زمینی درگیر شده و حتی برای مقابله با هواگردها نیز مناسب است. موشک آن ضمن اینکه بردی بیش از برد آتش توپ اصلی تانک‌ها دارد، علیه اهداف کم سرعتی که در ارتفاع پست پرواز می‌کنند نظیر هلیکوپترها نیز مرگبار است. توپ 30 میلی‌متری نیز برای هر نوع هدف پرنده که در ارتفاع پست باشد مهلک است. ربات می‌تواند در مسیر تقرب هواگردهای دشمن کمین و پس از رسیدنشان آن‌ها را زیر آتش بگیرد.

 

ربات ROBUST یک تا چند پهپاد کوچک همراهش دارد که در صورت نیاز درب عقب شاسی را باز و یک بازوی رباتیک پهپاد را جهت پرواز بیرون می‌آورد. این کار به صورت خودکار توسط هوش مصنوعی انجام شده و پس از رهاسازی پهپاد، اقدام به شناسایی و جستجوی منطقه در بردی ورای دید سنسورهای خود می‌پردازد. بدین ترتیب با کشف نیروهای دشمن در کمین آن‌ها گرفتار نمی‌شود. پس از اتمام عملیات نیز با استفاده از همان بازو پهپاد را گرفته و به داخل شاسی می‌برد.

BLR Mk 2

این پهپاد کپسولی دارای موتور الکتریکی  است که دو پروانه قرار گرفته وسط بدنه را خلاف یکدیگر می‌چرخاند. پهپاد دارای 4 سنسور لیدار (رادار لیزری) است که با آن‌ها از محیط نقشه برداری انجام داده و همچنین مسیر را با حافظه‌اش تطبیق می‌دهد. زیر پهپاد دوربین با تصویرساز فروسرخ روی برجک با قابلیت چرخش قرار دارد. علاوه بر پهپاد شناسایی، خودرو می‌تواند پهپادهای انتحاری کوچک حاوی مواد منفجره نیز حمل و پس از شناسایی و نقشه برداری، آن را به هدفی بکوبد.

شاسی ROBUST زره پوش شده تا در برابر پرتابه‌های بالستیک (گلوله و ترکش) و انفجار مقاوم باشد. چرخدار بودن نیز سبب افزایش تحرک و چابکی می‌شود که در افزایش بقاپذیری آن در میدان نبرد موثر است. با این حال زره این خودرو از آن در برابر موشک‌های ضد تانک و راکت‌های ضد زره مانند RPG-7 که به فور در میدان نبرد یافت می‌شوند و همچنین گلوله‌های به شدت انفجاری ضد تانک که از توپ‌هایی مانند SPG-9 شلیک می‌شوند همچنان بسیار آسیب‌ پذیر است.

iron fist aps

آنتن دو وجهی رادار در کنار سنسور فروسرخ دوقلو و پرتابگر دوگانه روی برجک مشهود هستند

از این رو ربات دارای سیستم دفاع فعال آیرون فیست است. این سامانه 4 رادار با آنتن 2 وجهی در کنار 4 سنسور 2 قلوی فروسرخ دارد که پوشش 360 درجه سراسری داشته و با استفاده از آن‌ها پرتابه مهاجم شامل راکت ضد زره،‌ موشک و گلوله ضد تانک در انواع به شدت انفجاری و انرژی جنبشی با سرعت فراصوت را کشف و با شلیک پرتابه رهگیر از 2 پرتابگر، نابودشان می‌کند. پرتابگر چرخش 360 درجه داشته و سامانه می‌تواند همزمان با چند پرتابه در چند جهت درگیر شود.

آیرون فیست برای مقابله با موشک‌های حمله از بالا نیز ماسب است. رادارها و سنسورهای فروسرخ آن همچنین می‌توانند محل شلیک، حتی در صورتی که سلاح مورد استفاده یک تفنگ انفرادی کوچک باشد را کشف و به ربات اطلاع دهندن تا توپ به سمت آن چرخیده و با اجرای آتش سنگین، دشمن را از بین ببرد. آیرون فیست توسط صنایع نظامی اسرائیل موسوم به IMI طراحی و تولید شد که البته در سال 2018 البیت کمپانی IMI را خریداری و امتیاز آیرون فیست به آن رسید.

ROBUST

روی برجک 6 پرتابگر نارنجک دودزا قرار دارد که با رهاسازی آن‌ها و ایجاد پرده دود، ربات تحرکات خود و نیروهای خودی را از دید دشمن پنهان و مانع قفل لیزری آن‌ها و یا هدف گیری چشمی می‌شود. این نارنجک‌ها بخشی از سیستم دفاع نرم محسوب شده و در صورتی که هشدار دهنده لیزری متوجه قفل لیزری شود و یا سامانه آیرون فیست یک پرتابه مهاجم را کشف کند، نارنجک‌ها به صورت کاملا خودکار رها می‌شوند. امکان پرتاب نارنجک‌ با دستور کاربر انسانی نیز ممکن است.

شاسی 6 چرخ متحرک (6×6) با موتور دیزل 6 سیلندر مدل TCD 2013 L06V2 با 268 اسب بخار قدرت ساخت کمپانی آلمانی دویتس (DEUTZ) است. سیستم تعلیق ROBUST مدل هیدرولیک – بادی (هیدروپنوماتیک) و مستقل برای هر چرخ است که تا 61 سانتی‌متر قابلیت تغییر اندازه داشته و ارتفاع خودرو را بسته به مسیر و موانع پیش رو، حتی هنگام حرکت، به صورت خودکار و همچنین به صورت دستی توسط کاربر انسانی تغییر می‌دهد تا سختی رانندگی دقیق تنظیم شود.

BLR-2

این ربات رزمی توان تحرک و چابکی بالایی دارد که سبب افزایش قدرت مانور آن شده و به خودرو اجازه حرکت روی هر مسیر صاف و ناهمواره (آفرود) را می‌دهد. بیشینه سرعت این خودرو 45 کیلومتر بر ساعت است و می‌تواند از مانع به ارتفاع 1.5 متر بالا رفته یا از گودالی به عمق 1 متر و آب به عمق 0.7 متر عبور کند. همانطور که گفته شد هر چرخ سیستم تعلیق مستقل خود را داشته و ربات می‌تواند با توجه به مرکز ثقل یا شرایط دیگر ارتفاع هر چرخ را به طور مجزا تنظیم کند.

روباست دارای معماری باز با قابلیت ارتقاپذیری بالا و نصب تجهیزات مختلف جهت بروزرسانی و بهسازی است. همچنین برای هر نوع ماموریت خاص می‌تواند تجهیزات مورد نیاز آن را حمل کند. البیت همچنین می‌خواهد نمونه بدون برجک آن را ساخته که بستر حمل و پرتاب پهپاد است و با حمل شمار زیادی پرنده بدون سرنشین کوچک، به قلمرو دشمن نفوذ و با رهاسازی آن‌ها در شمار بالا، اقدام به حمله فوجی (حمله زنبوری) کرده و با کمیت بالا بر دشمن چیره شود.

ROBUST

ربات رزمی ROBUST می‌تواند به صورت خودکار به انجام ماموریت‌های متنوع نظیر گشت‌زنی، نفوذ به منظور جاسوسی، دیده بانی، حتی حمل بار و.. بپردازد و برای انجام عملیات‌ در محیط‌های پرتهدید یا آلوده به عوامل خطرناک برای انسان بهترین گزینه است. همانطور که گفته شد خودرو از هوش مصنوعی بهره برده و تمام مراحل عملیات را به صورت خودمختار انجام می‌دهد. همچنین توان انجام عملیات خودکار در هر شرایط آب و هوایی، هر ساعت از روز و هر موقعیتی را دارد.

کامیپوتر کنترل آتش که برای درگیری با استفاده از تسلیحات ربات است خود می‌تواند اهداف را کشف، شناسایی، فاصله‌یابی، موقعیت‌سنجی و اولویت بندی کند؛ برای مثال الگوریتم هوش مصنوعی آن فردی که راکت انداز در دست دارد را خطرناک‌تر از فرد مسلح به تفنگ تشخیص داده و راکت انداز را در اولویت درگیری قرار می‌دهد. همچنین سلاح و مهمات مناسب برای درگیری با هدف مورد نظر را مشخص می‌کند؛ مثلا اگر هدف تانک باشد، گلوله ضد زره را درون توپ قرار می‌دهد.

ROBUST

با این حال ROBUST به صورت خودکار تنها تا مرحله نشانه‌‌روی و آماده سازی سلاح جهت اجرای آتش علیه هدف پیش می‌رود و شلیک فقط توسط انسان که بر این مراحل نظارت دارد انجام می‌شود. در صورت صدور دستور شلیک، ربات با سلاح مورد نظر خود و یا سلاحی که کاربر انسانی برایش مشخص کند، با روش مشخص شده به سمت هدف آتش می‌گشاید. اما در صورتی که دستور شلیک دریافت نکند، تنها روی هدف قفل می‌ماند تا دستور شلیک یا لغو را دریافت نماید.

ربات ROBUST از 2023 وارد فاز آزمایش‌های میدانی می‌شود تا در شرایط واقعی کارآزمایی خود را پشت سر بگذارد. درباره زمان دقیق به ورود به خدمت آن نیز صحبتی نشده و بایستی منتظر ماند تا دید در ابتدا چگونه آزمون‌های خود را پشت سر خواهد گذاشت. ربات‌های رزمی بخشی از نبردهای آینده هستند و دیگر کشورها نیز در این زمینه فعالیت دارند. به عنوان مثال ربات Type X ساخت مشترک نروژ و استونی یک نمونه دیگر است که اخیرا وارد فاز آزمایش‌‌های خود شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

14 دیدگاه

  1. فقط کامنتا رو ببین! دوستان داس چکشی از شدت ناراحتی افتادند به مزخرف گویی! فقط اون رفیق تک تیراندازمون که میخواد این خودروی زرهی را با تفنگ دوربین دارش بزنه!!

  2. تک تیرانداز مسلکی

    من با یه سیمینوف روسي دوربین دار داخل یه کوهستان باشم حاضرم به تنهایی لاشه اينو تحویل تون بدم

    • تک تیزانداز خانگی گرامی: کامنت شما دو چیز را ثابت میکنه: 1) از فرط حسادت به مزخرف گویی افتادی! هر جا بگی خودروی زرهی را با تفنگ دوربین دار منهدم میکنم یه راست میبرنت تیمارستان! 2) مثلا خواستی بگی من اسم یک سلاح روسی بنام سیمین اوفففف رو بلدی؟؟!!!

  3. ما خدا را داریم اینها چیزی نیست توی افغانستان چه جوری شکست شون دادیم

    • گلم امریکا با تصمیم خودش از افغانستان خارج شد. قبلش مجاهدین افغان دوستان سیبریایی شما رو کله پا کرده بودند. دمپایی پوش های طالبان از ترس امریکایی ها تو سوراخ سمبه های کوههای افغانستان قایم شده بودند که بعد خروج امریکا از افغانستان مثل مور و ملخ از کوهستان ها داخل شهرها سرازیر شدند و شدند قهرمانان شما!!

  4. البته این اسباب بازی های خرانسه به درد سطل آشغال میخوره

  5. ان شاء الله روسیه با یک موشک سامارت این فرانسوی های اشغال نجس رو به جهنم بفرسته

  6. تف به گور فرانسه
    اشغال هایی که با بی شرمی تمام توهین به مقدسات دارند

  7. لعنت به فرانسه و انگلیس
    قاتل 9 میلیون ایرانی تحریم و عاملان قحطی 1298

  8. سلام
    آخه اینا که با یک شلیک RPG یا استینگر تبدیل به زغال و خاکستر میشه چه ارزشی داره؟
    فرانسه یک کشور بی ارزش و پست و نادانه

  9. شرق و غرب 17 هزار بمب اتم ساختند که دکوری نیست معلوم نیست آخرش با این همه عربده کشی و تهدید به نابودی هم چند میلیارد انسان بی دلیل برای قدرت طلبی و سیاست های اشتباه کشته خواهند شد

    بعد هم بشر این همه بلا سر خودش میاره آخر سر هم با این جمله های کلیشه ای مسخره مزخرف خودش رو قانع میکنه
    حالا یه اشتباه که عیبی نداره!!! برای حفظ کشورم فلان جنایت لازمه!!!!! باید همه رو بکشم تا کشور قوی داشته باشم!!!!! خدا بخشندست!!!!!فقط من باید زنده باشم!!!!!
    و……..

    • انسان با 2 دلیل دیگه هم با سر به زمین میخوره
      یکی اینکه فکر کنی اصلا روز حساب و کتابی وجود نداره پس آزادی هر جنایتی که دوست داری انجام بدی

      یکی هم اینکه مثل مسیحی ها این عقیده رو داشته باشی که جهنم ابدی و جاودان نیست پس برای هر گناه و فسادی آزاد هستی

      • از نظرات شما و بعضی دیگر کاملاً مشخص هست که از فقر اطلاعات و سواد کافی رنج میبرید ، اول اینکه این ربات ساخت اسرائیل هست و در نمایشگاهی در فرانسه به نمایش گذاشته شد ،
        دوماً در مورد اعتقادات دیگر ادیان هم خلأ اطلاعات و سوادتان کاملاً مشهود هست اتفاقاً حدسم این است که در اعتقادات خودتان هم بسیار نادان هستید ، با آرزوی موفقیت و بهروزی برای هموطنان عزیز