اینترنت اوکراین

ارتش سایبری روسیه، خدمات اینترنتی اوکراین را فتح کرد

در مناطق اشغالی کشور اوکراین، اینترنت اوکراین توسط نیروهای روسی کنترل می‌شود و در معرض سانسور و نظارت فوق‌العاده سخت قرار گرفته است.

شهر خرسون اوکراین در اواخر ماه آوریل به تصرف کامل کشور روسیه در آمد. در همان ایام بسیاری از مردمی که در این شهر زندگی می‌کنند، مشکل برقراری اینترنت را گزارش دادند. تقریباً به مدت یک ساعت، اتصال آنها به اینترنت و دیگر گزینه‌های ارتباطی قطع شده بود؛ به عبارتی دیگر، روسیه ارتباط مردم شهر خرسون با جهانیان را قطع کرده بود.

پس از اتصال دوباره اینترنت، مردم این شهر دریافتند که به اینترنت کشور روسیه متصل شده‌اند؛ بنابراین می‌توان گفت که آنها زیر ذره بین کشور روسیه قرار گرفتند. به غیر از این، آنها فقط قادر به خرید سیم کارت‌های روسی با شماره روسی هستند، از این رو می‌توان گفت که این نوع جدیدی از انجذاب مردم در مناطق اشغالی است. روسیه پس از تهاجم نظامی خود به کشور اوکراین، اکنون کنترل سرورها، کابل‌ها و تلفن‌ها را برای روسی‌سازی بیشتر مناطق اشغالی اوکراین در دست گرفته است.

ویکتور زوهورا، معاون ارشد آژانس امنیت سایبری اوکراین معروف به خدمات دولتی برای حفاظت از ارتباطات و اطلاعات ویژه (SSSCIP)، در گفت و گو با وب‌سایت WIRED عنوان کرد:

این اقدام نقض فاحش حقوق بشر است؛ از آنجایی که تمام ترافیک‌ها توسط سرویس‌های ویژه روسیه کنترل و نظارت خواهد شد، مهاجمان روسی دسترسی به منابع اطلاعاتی را که اطلاعات واقعی و صحیح را به اشتراک می‌گذارند محدود خواهند کرد»

در مناطق اشغالی اوکراین، از جمله خرسون، لوهانسک، دونتسک و زاپوریژیا، بیش از هزار و دویست ارائه دهنده اینترنت اوکراینی وجود دارد که اکثر آنها مجبور شده‌اند به زیرساخت‌های مخابراتی روسیه تغییر مسیر داده و ترافیک را تغییر دهند.

تمام امورات سرزمین‌های اشغالی در کنترل روسیه قرار دارد

بر اساس اتفاقاتی که در چند ماه گذشته رخ داد این خبر اصلاً غیرمنتظره و تعجب‌آور نبوده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بلافاصله پس از حمله نظامی به اوکراین دستور داد تا جریان اطلاعات به کنترل نیروهای روسی در بیاید. امروزه، اطلاعات یکی از مهمترین چیزهایی است که باید آن را در طول جنگ مدیریت کرد. طبق پیش‌بینی‌ها، موشک‌های روسیه برج‌های تلویزیونی اوکراین منهدم کردند و همچنین می‌دانیم که قبل از اولین حمله نظامی، آنها حملات سایبری را علیه زیرساخت‌های مختلف اوکراین انجام دادند.

چندین راه وجود دارد که روسیه بتواند سیستم‌های اینترنتی کشور اوکراین را تحت کنترل خودش قرار دهد. اولین راه این است که نیروهای روسی تجهیزات برقراری اینترنت در اوکراین را ضبط کنند. بر اساس اظهارات رسمی، بیست درصد از زیرساخت‌های مخابراتی در سراسر اوکراین یا آسیب دیده یا تخریب شده است. علاوه بر این، ده‌ها هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری به دلیل آسیب دیدگی نمی‌توانند اطلاعات را منتقل کنند.

دومین راه این است که نیروهای روسی خطوط ارتباطی تلفن همراه را در اختیار بگیرند. اخیراً یک شرکت موبایل مرموز در شهر خرسون افتتاح شده است. مردم می‌توانند از این شرکت سیم کارت‌هایی که نام هیچ برندی روی آن درج نشده خریداری کنند و همانطور که حدس می‌زنید، شماره این سیم کارت‌ها با پیش شماره 7+ روسیه آغاز می‌شود.

اینترنت اوکراین

کسی که اینترنت را کنترل می‌کند، جهان را کنترل می‌کند!

ممکن است فکر کنید که این خبر آنچنان مهم نباشد و در هر صورت مردمان اوکراین به اینترنت دسترسی داشته و این دقیقاً همان چیزی‌ست که اکنون به آن نیاز دارند؛ اما مسئله این است که کسی که اینترنت را کنترل می‌کند، جنگ را کنترل می کند! همانطور که خودتان در جریان هستید کشورهای زیادی وجود دارند که محدودیت‌های مختلفی را برای وب‌سایت‌هایی که افراد می‌توانند از آن بازدید کنند اعمال می‌کنند، مانند کشورهای چین، کره شمالی و غیره، اما روسیه نه تنها دسترسی به وب‌سایت‌ها بلکه دسترسی افراد نیز را محدود می‌کند.

در واقع، روسیه سیستم سانسور و نظارت اینترنتی خود را مدت‌ها پیش راه اندازی کرد. حتی یک سازمان ویژه برای این کار وجود داشته که سیستم فعالیت‌های تحقیقاتی عملیاتی (SORM) نام دارد. این سازمان می‌تواند به ایمیل افراد، پیام‌های متنی و غیره دسترسی داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه