مک مورتی اسپیرلینگ – McMurtry Spéirling

مک مورتری اسپیرلینگ؛ سریع تر از بوگاتی شیرون با شتاب 1.5 ثانیه‌ای + ویدیو

مک مورتری اسپیرلینگ – McMurtry Spéirling، سریعترین خودرو مینی کوپه برقی جهان است که در کمتر از 1.5 ثانیه می‌تواند به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

فستیوال سرعت گودوود (Goodwood) که هر ساله در انگلستان برگزار می‌شود، یکی از بهترین گردهمایی‌های عاشقان خودرو و سرعت است. در این فستیوال می‌توانید عجیب‌ترین و قوی‌ترین خودروهای جهان را پیدا کنید.

خودروساز با اصالت بریتانیایی یعنی مک مورتری (McMurtry) که شاید آن را با خودروهای سه چرخ اسپرت بشناسید، امسال هم با دست پر به گودوود آمده است تا بریتانیایی‌ها را سربلند کند. مینی کوپه این شرکت، یکی از سریع‌ترین‌های جهان در کلاس خود است که در ادامه به مشخصات فنی آن نگاهی خواهیم داشت.

اما قبل از هرچیزی، با یک ویدیو جذاب به سراغ این هیولای کوچک می‌رویم تا شتاب مسحور کننده آن را بهتر درک کنیم.

ویدیویی از مینی کوپه مک مورتری اسپیرلینگ

این خودرو حداقل برای عاشقان دنیای سرعت، زیاد غریبه نیست و در گودوود 2021 هم به میدان رقابت آمده بود. اما نتوانست عملکرد مناسبی را به نمایش بگذارد و به همین دلیل تمام توان خود را برای گودوود 2022 کنار گذاشته بود. در داخل کابین این مینی کوپه الکتریکی فقط یک صندلی قرار گرفته است. در ادامه به محور عقب می‌رویم یعنی جایی که دو موتور الکتریکی قدرتمند را خواهیم داشت. این موتورهای الکتریکی می‌تواند در کمتر از 1.5 ثانیه، سرعت صد کیلومتر بر ساعت را به راننده‌ی مک مورتری اسپیرلینگ هدیه دهد.

مک مورتری اسپیرلینگ – McMurtry Spéirling؛

همچنین نهایت سرعت این هیولای برقی به 241 کیلومتر بر ساعت محدود شده است اما گفته می‌شود که حتی می‌تواند در کمتر از 9 ثانیه به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت هم برسد. در ادامه به فاکتور وزن می‌رسیم که مطمئنا شما را شگفت زده می‌کند. این EV اسپرت فقط 1000 کیلومتر وزن دارد. همچنین اکسل عقب این خودرو بر اساس مهندسی خودروهای ریسینگ برقی طراحی شده است که این اکسل‌ها، اصطلاحا “E axle” نامیده می‌شوند.

مک مورتری اسپیرلینگ – McMurtry Spéirling؛

فستیوال خودرویی گودوود در انگلستان

سازنده این خودرو، هیچ اشاره‌ای به قدرت موتورهای الکتریکی آن نداشته است اما گفته می‌شود که «نسبت وزن به اسب بخار» در مک مورتری اسپیرلینگ به «هزار اسب بخار برای هر تن» می‌رسد. یعنی موتورهای الکتریکی آن می‌توانند هزار اسب بخار قدرت تولید کنند. ترمزها هم از نوع کربن – سرامیکی هستند تا بدون درنگ، سرعت این جانور برقی کوچک را به صفر برسانند. در ادامه به شاسی مونوکوک (monocoque) یا همان یک پارچه می‌رسیم که باتری‌ها هم در داخل همین شاسی و با چند لایه محافظ قرار گرفته‌اند تا هیچ فضای جدایی را (برای محفظه جداگانه) اشغال نکنند.

طراحی ظاهری با الهام از خودروهای فرمول یک

داون فورس و داون فورس و داون فورس! تنها چیزی که باعث می‌شود تا این خودرو یک تنی به زمین بچسبد و کم فرمانی نداشته باشد، نیروی رو به پایین یا همان داون فورس است. سپر جلویی به قدری بلند طراحی شده است تا کمترین حجم هوا به زیر شاسی برسد. همچنین فین‌های سقفی (قطعاتی که شبیه به بال کوسه هستند) هم حرکت هوا را تسریع می‌کنند.

زمانی که به پشت مک مورتری اسپیرلینگ می‌رویم، دیفیوزر بزرگی را می‌بینیم که دقیقا در ماشین‌های فرمول یک هم وجود دارند. این قطعات باعث می‌شوند تا پدیده‌ای به نام «اثر زمین» به وجود بیاید و خودرو به کف زمین میخ شود. داون فورس وارد شده بر این خودرو در حالت حداکثری، به 500 کیلوگرم می‌رسد. در همین راستا بد نیست بدانید که داون فورس بال عقب ماشین های فرمول یک، فقط 400 کیلوگرم است. همچنین بد نیست بدانید که ساخت چنین سیستمی، یکی از ابداعات همین خودروساز بوده است که به مسابقات فرمول یک هم راه پیدا کرده بود.

مک مورتری اسپیرلینگ – McMurtry Spéirling؛

اما یک خودرو در این ابعاد و بدون بال عقب و جلو، چگونه می‌تواند چنین داون فورسی را تولید کند؟ جواب در یک توربو فن 60 کیلو واتی است! این توربو فن در پشت مک مورتری اسپیرلینگ قرار دارد و زمانی که به بالاترین سرعت گردش خود می‌رسد، 120 دسیبل نویز تولید می‌کند. یعنی تقریبا صدایی در اندازه‌ی موتور جنگنده‌ها آن هم در زمان برخواستن از باند!

مک مورتری اسپیرلینگ – McMurtry Spéirling؛

مکس چیلتون

در پایان باید به دست فرمان مکس چیلتون (Max Chilton) راننده بریتانیایی تیم ماروسیا F1 تبریک گفت که توانست با ثبت چنین شتابی، یکی از بهترین رکوردهای فستیوال گودوود را ثبت کند.

رقبای چند میلیون دلاری مک مورتری اسپیرلینگ

مک مورتری اسپیرلینگ – McMurtry Spéirling؛

سوپر اسپرت اسپارک اول

همانطور که از ظاهر این خودرو برقی پیداست، احتمالا ساخت آن برای تیم مک مورتری، هزینه زیادی نداشته باشد اما کدام یک از خودروهای سوپر اسپرت می‌توانند چنین شتابی را در اختیار شما قرار دهند؟ در ادامه نام و قیمت این خودروها را خواهیم دید:

  • 1- پینیفارینا باتیستا با قدرت 1900 اسب بخار و قیمت 2.3 میلیون یورو با شتاب 1.9 ثانیه
  • 2- شورولت Lingenfelter C5 تویین توربو شارژ با قدرت 1100 اسب بخار و شتاب 1.96 ثانیه
  • 3- تسلا رودستر با قدرت 270 کیلو وات و قیمت 220 هزار دلار با شتاب 1.9 ثانیه
  • 4- فورد موستانگ SVT Boss 10L با قدرت 885 اسب بخار و قیمت 150 هزار دلار و شتاب 1.9 ثانیه
  • 5- پورشه 911 توربو S با قدرت 640 اسب بخار و قیمت 260 هزار دلار و شتاب 1.87 ثانیه
  • 6- ریماک C Two با قدرت 1888 اسب بخار و قیمت 2.3 میلیون دلار با شتاب 1.85 ثانیه
  • 7- دوج چلنجر درگ پک با قدرت 630 اسب بخار و قیمت 150 هزار دلار با شتاب 1.8 ثانیه
  • 8- آسپارک اول (Aspark Owl) با قدرت 1985 اسب بخار و قیمت 2.9 میلیون دلار با شتاب 1.6 ثانیه
  • 9- AMS Alpha Omega با قدرت 2000 اسب بخار و قیمت 225 هزار دلار با شتاب 1.53 ثانیه
  • 10- NHRA Top Fuel Dragster با قدرت 11 هزار اسب بخار و شتاب 0.7 ثانیه (این خودرو فقط مخصوص به پیست است و قیمت ندارد.)

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*