مزایای شبکه 5G

با مهم‌ترین مزایای شبکه 5G آشنا شوید

در این پست شما را با مزایای شبکه 5G آشنا خواهیم کرد و پنجمین نسل اینترنت موبایل را با 4G/LTE و اینترنت باند پهن خانگی مقایسه می‌کنیم.

با وجود تمام هیاهویی که در مورد تکنولوژی 5G وجود دارد، گاهی سخت است بفهمیم وعده‌هایی که فایوجی می‌دهد چقدر با واقعیت‌هایی که امروزه وجود دارد، متفاوت است.

شکی نیست که شبکه 5G وعده می‌دهد راه ارتباطی ما را دستخوش انقلابی تازه کند.آن سرعت بسیار بالا با نرخ تأخیر پایین را ارائه می‌کند، در حالی که اکنون همه جا باند پهن فیبر نوری با توانایی‌های خودش اتصال دستگاه‌ها را فراهم می‌کند.

هنوز استفاده از فناوری جدید بی‌سیم فایوجی همه‌گیر نشده است و شرکت‌های مخابراتی نیز هنوز مجبورند در کنار 5G، از فناوری قدیمی‌تر 4G/LTE نیز استفاده کنند که همین می‌تواند جلوی نشان دادن پتانسیل کامل پنجمین نسل اینترنت موبایل را بگیرد.

در صورتی که طعم شبکه فایوجی را چشیده باشید، می‌دانید که ما می‌خواهیم از چه چیزی حرف بزنیم. اما اگر هنوز موفق به امتحان کردن آن نشده‌اید، در اینجا قصد داریم به نقاطی بپردازیم که نسبت به 4G/LTE پیشرفت چشمگیری داشته است.

مزیت‌های شبکه 5G

اتصال بهتر

سرویس‌دهی اینترنت موبایل در اماکن شلوغی مثل یک سالن کنسرت یا استادیوم ورزشی چالش‌برانگیز است. با توجه به این که هزاران موبایل همزمان در همان محدوده به شبکه مخابراتی متصل می‌شوند، حتی بهترین شبکه‌های 4G/LTE نیز توان ارائه خدمات را ندارند. به طور مثال اگر در چنین اماکنی بخواهید اینستاگرام خود را چک کنید یا یک مکالمه بر بستر اینترنت انجام دهید، متوجه سرعت بسیار پایین خدمات خواهید شد.

شبکه موبایل فایوجی این مشکلات را برطرف کرده است. 5G ساخته شده تا اتصال بهتری را به خصوص از طریق آنتن‌های mmWave خود. فراهم کند. اولین شبکه‌های 3G و 4G/LTE به یک باند فرکانسی باریک محدود بود که معمولاً بین نقاط ۸۰۰ مگاهرتز و ۱.۹ گیگاهرتز متغیر بود. این درحالیست که شبکه فایوجی به خصوص خطوط mmWave می‌تواند روی فرکانس های ۲۸ و ۳۹ گیگاهرتز اجرا شود و این یعنی تعداد به مراتب وسیع‌تری اتصال همزمان بدون هیچگونه مشکلی امکان‌پذیر است.

تجهیزات شبکه 5G

البته دامنه فرکانسی mmWave خیلی کوتاه است؛ این یعنی در حدود یک بلوک شهری است. اما اگر چندین دستگاه در اطراف اماکن عمومی مثل فرودگاه، استادیوم و سالن کنسرت نصب شود، اتصال شما شبیه به زمانی خواهد بود که در خانه نشسته‌ای و با سرعت بسیار بالایی مشغول دانلود یک فیلم هستید. با شبکه 5G، اگر در یک سالن ۷۰ هزار نفری مشغول تماشای مسابقات بسکتبال باشید، تمام شما عملکرد شبکه سریعی را تجربه خواهید کرد.

البته برای تجربه کردن بالاترین سرعت اینترنت ممکن، باید گوشی هوشمند شما هم توانایی اتصال به فرکانس‌های فوق سریع mmWave را داشته باشد. پرچمداران اپل و سامسونگ این ویژگی را در اختیار شما می‌گذارند. البته که تمام گوشی‌های فایوجی از باند فرکانسی متوسط C-band نیز پشتیبانی می‌کنند که همچنان در مقایسه با 4G/LTE هنوز هم می‌تواند عملکرد به مراتب بهتری را ارائه کند.

نرخ تأخیر کمتر

این واقعیت دارد که نرخ تأخیر شبکه 5G نسبت به اتصال 4G و 3G کمتر است. اما به چه معناست؟ در مبحث ارتباطات دیجیتال، عملکرد از دو نظر مورد بررسی قرار می‌گیرد. در حالی که سرعت دانلود و آپلود خام معیارهای متفاوتی برای بررسی دارند، اما برای کاربران گوشی‌های هوشمند هیچ چیزی مهم‌تر از تأخیر نیست.

گیمینگ آنلاین 5G

سرعت دانلود تنها اندازه‌گیری خواهد کرد که یک جریان داده چقدر سریع می‌تواند توسط گوشی شما دریافت شود. اما با توجه به نیازهای متفاوت ارتباطات دیجیتال، سرعت دانلود همیشه هم نمی‌تواند معیار خوبی برا پاسخگویی یک اتصال باشد. زیرا برای هر درخواست ارسال و پاسخگویی دریافت، به یک بار اضافه احتیاج دارد. دانلود یک فایل یا تماشای یک فایل ویدیویی تنها از یک اتصال استفاده می‌کند. نوع ترافیک رفت و برگشت در وب‌گردی، ارسال پیام و بازی‌های آنلاین وجود دارد، مستلزم چندین اتصال جداگانه در هر جهت است.

یک شبکه ارتباطی را به عنوان یک بزرگراه بین دو استان در نظر بگیرید. وقتی شما بین دو استان باشید می‌توانید با سرعت بیشتری مسیر را طی کنید، اما اول از همه لازم است که وارد آن مسیر شوید. این همان بخش تأخیر است. اما اگر مسیر سفر شما کوتاه باشد، دیگر این فاصله حس نخواهد شد.

تأخیر می‌تواند حتی در اتصال باند پهن سیمی هم مشکل‌ساز شود، اما اوضاع در شبکه‌های 3G و 4G/LTE بدتر است. به همین خاطر است که هیچوقت برای گیمینگ، اینترنت موبایل پیشنهاد نمی‌شود. اگر می‌خواهید زودتر از اینکه دشمن شما ماشه اسلحه را فشار دهد، آن را بکشید، نرخ تأخیر پایین اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

اما معماری شبکه 5G با استفاده فناوری‌های جدیدی طراحی شده که اگر نرخ تأخیر کمتری از اتصال سیمی باند پهن نداشته باشد، از آن بیشتر نیست. در نتیجه وقتی به یک شبکه فایوجی متصل هستید، تجربه شما از وب‌گردی گرفته تا گیمینگ، بسیار روان‌تر و پاسخگو‌تر خواهد بود.

شبکه 5G در خانه

اگرچه اکثر اخبار حول فایوجی به گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های موبایل تمرکز دارد، اما 5G می‌تواند روی اتصال به اینترنت در منازل و شرکت‌های تجاری نیز تأثیر به سزایی داشته باشد. همانطور که یک روتر باند پهن معمولی، یک اتصال سیمی را به صورت یک پل شبکه وای فای یا اترنت درمی‌آورد، یک روتر مودم 5G نیز می‌تواند یک پل شبکه بی‌سیم 5G را ایجاد کند.

مودم روتر 5G هواوی

دستگاه‌هایی که داخل خانه شما از وای فای استفاده می‌کنند درست مثل گذشته می‌توانند از آن استفاده کنند؛ اما به جای اجرای یک کابل کواکسیال یا فیبر نوری در منزل همه چیز به صورت بی‌سیم بر بستر شبکه 5G انجام می‌شود.

البته هنوز تا عرضه اینترنت خانگی فایوجی فاصله زیادی وجود دارد و در حال حاضر سه شرکت مخابراتی بزرگ آمریکایی مشغول کار روی آن هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*