مقایسه مکانیزم رم آی او اس و اندروید

۴ گیگ رم آی او اس در برابر ۱۸ گیگ رم اندروید؛ کدام بهتر است؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که چرا ظرفیت رم در آی او اس و گوشی‌های آیفون کمتر از اندروید است. ما می‌خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم.

تقریباً عموم مردم این را می‌دانند که جدیدترین گوشی اپل، آیفون ۱۳ از ۴ گیگابایت رم برخوردار است. این درحالیست که بازار گوشی‌های اندرویدی مدت‌ها پیش از رم ۴ گیگابایتی عبور کرده است. اکنون پرچمداران اندرویدی تا ۱۸ گیگابایت رم را هم ارائه می‌کنند. در واقع به لطف فناوری ارتقا حافظه، گوشی‌های اندرویدی می‌توانند بیش از ۲۰ گیگابایت رم هم داشته باشند. این یعنی ظرفیت رم آن‌ها حتی از بسیاری از کامپیوترهای شخصی هم بیشتر است!

از آنجا که آیفون‌های اپل یکی از پرفروش‌ترین محصولات موجود در بازار هستند، این سوال به وجود می‌آید که آیا واقعاً ۴ گیگ رم برای یک گوشی آیفون کافی است، در حالی که همین میزان رم نمی‌تواند گزینه خوبی روی یک گوشی اندرویدی باشد. متخصصین حوزه موبایل می‌توانند به این سوال پاسخ دهند. آیا اپل به خوبی از منابع استفاده می‌کند یا سیستم اندروید بهینه‌سازی بسیار ضعیفی دارد؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

مقایسه جامع ظرفیت رم در آی او اس و اندروید

چرا ظرفیت کم رم برای آیفون‌ها کافی است؟

اول از هر چیزی شما باید با عملکرد رم در گوشی‌های هوشمند آشنا شوید. وظیفه‌ی رم ذخیره موقتی اطلاعات پردازشی پردازنده است. بنابراین کاربران هر زمانی که خواستند می‌توانند به آن اطلاعات دسترسی پیدا کنند. به طور مثال اگر اپلیکیشنی روی گوشی شما اجرا شده باشد و آن را یک آزمون ریاضی در نظر بگیریم، رم مثل یک کاغذ سفید چرک نویس است که شما مراحل محاسبات را روی آن انجام می‌دهید و پردازنده نیز فرمول محاسباتی است. اگر کاغذ چرک نویس شما کوچک باشد، فضا برای انجام محاسبات ناکافی می‌شد و در نتیجه می‌تواند روی سرعت پاسخگویی به سوالات این آزمون تأثیر منفی بگذارد.

شباهت رم به چرک نویس

با توجه به مثال بالا، ما نتیجه می‌گیریم که آیفون از حافظه بزرگی برخوردار نیست. اما در عین حال از الگوریتم ساده‌تر و کارآمدتری استفاده می‌کند و نیازی به چک‌نویس خیلی بزرگی ندارد. در عوض از یک پاک‌کن استفاده می‌کند که در مواقع نیاز می‌تواند اطلاعات قبلی را پاک کند تا فضای بیشتری آزاد شود. البته ما اینطور فکر می‌کنیم.

تفاوت عملکرد سیستم اندروید و آی او اس

گرچه هر دو سیستم عامل اندروید و آی او اس به نمایشگرهای لمسی وابسته هستند و تفاوت بین درک تجربه کاربری در آن‌ها محدود است، اما منطق عملیاتی در این دو سیستم عامل تفاوت گسترده‌ای با هم دارد. به طور مثال، به خاطر محدودیت‌های خدمات گوگل در اندروید، تمام اپلیکیشن‌ها باید در پس زمینه اجرا شوند. این یعنی اگر یک اپلیکیشن ۱۰۰ مگابایتی هم اجرا شود، حافظه پس زمینه ۱۰۰ مگابایت کاهش پیدا می‌کند.

مقایسه مکانیزم رم آی او اس و اندروید

مکانیزم رم اندروید

در واقع اپلیکیشن گوشی اندرویدی شما در تمام طول روز فعال در پس زمینه باقی خواهد ماند و این یعنی اگر چندین برنامه را اجرا کرده باشید، پس زمینه گوشی شما پر از برنامه‌های در حال اجرا است. فرقی هم نمی‌کند از آن‌ها استفاده‌ای داشته باشید یا خیر. به همین خاطر است که اندروید به حافظه رم زیادی نیاز دارد و هر چه جلوتر می‌رویم ظرفیت این رم بیشتر هم می‌شود.

اما iOS از مکانیزم متفاوتی برای پس زمینه به نام Tombstone یا سنگ قبر استفاده می‌کند و اطلاعاتی که با خدمات اپل یکپارچه شده باشند را می‌پذیرد. تمام اپلیکیشن‌ها ابتدا برای برای سرویس Push Notification اپل پیغام بفرستند و سپس آن به کاربر ارسال شود؛ بنابراین فقط یک رابط کاربری در اینجا نیاز است. اما در عین حال این می‌تواند باعث تأخیر در دریافت اطلاعات از سوی کاربر نیز شود.

وقتی اپلیکیشن در پس زمینه اجرا می‌شود، اندروید از مکانیزم عملیاتی واقعی استفاده می‌کند، در حالی که آی او اس آن را به یک پس زمینه مجازی می‌برد.  بنابراین وقتی در آی او اس یک اپلیکیشن به پس زمینه می‌رود، عملیات متوقف شده و کار نخواهد کرد. وقتی وظیفه قبلی متوقف می‌شود، سیستم وضعیت فعلی اپلیکیشن را ذخیره می‌کند تا وقتی نیاز به اجرای مجدد آن باشد، آخرین وضعیت اپلیکیشن را بازیابی کند.

مقایسه مکانیزم رم آی او اس و اندروید

مکانیزم رم آی او اس

در مدل اندرویدی هرچه تعداد اپلیکیشن‌ها بیشتر باشد، به حافظه رم بیشتری نیاز است. با توجه به افزایش اپلیکیشن‌های داخلی، گوشی‌های اندرویدی نیازمند حافظه رم بیشتری هستند. اما مزیت مدل آی او اس این است که نیازی به حافظه زیادی ندارد. به همین خاطر هم هست که یک آیفون با ۴ گیگ رم می‌تواند به راحتی کار کند، در حالی که اندروید اکنون ۱۸ گیگ رم را در اختیار کاربرانش می‌گذارد.

یک اپلیکیشن مشابه که روی اندروید و آی او اس اجرا می‌شود، رفتار متفاوتی با حافظه دارد. علاوه بر تفاوت در مکانیزم سیستم، بهینه‌سازی توسعه‌دهنده روی اپلیکیشن خود نیز متفاوت است. iOS سیستم عامل بسته‌ای است که فقط اپل می‌تواند از آن استفاده کند؛ بنابراین اپل الزامات سختگیرانه‌تری برای توسعه‌دهندگان و مکانیزم بررسی پیچیده‌تری دارد. توسعه‌دهندگان باید به بهترین شکل اپلیکیشن خودشان را برای انطباق پیدا کردن با سخت افزار اپل و اجرا روی سیستم عامل آی او اس، بهینه‌سازی کنند.

کدام مکانیزم بهتر است؟ حافظه بیشتر اندروید یا حافظه کمتر آی او اس؟

با توجه به این مطلب، شما اکنون می‌دانید که اپل نیازی به ارتقا حافظه رم آیفون‌هایش ندارد. اما هنوز هم برای بسیاری از کاربران این سوال مطرح است که کدام مکانیزم بهتر است؟ حافظه بیشتر یا کمتر؟

برای آیفون، حافظه کمتر در وهله نخست به معنای هزینه کمتر است. برای کاربران هم اعداد و ارقام مهم نیست. فرقی نمی‌کند ظرفیت رم ۴ گیگ باشد یا ۱۸ گیگ، آن‌ها فقط می‌خواهند گوشی روان و سریع اجرا شود. اگر یک گوشی سرعت پاسخگویی خوبی نداشته باشد، عملاً به هیچ دردی نمی‌خورد.