سوپرشارژر تسلا

بزرگترین باور غلط مردم درباره خودرو تسلا

عمده مردم تصور غلطی درمورد خودروهای تسلا دارند. در ادامه توضیح می‌دهیم که تجربه رانندگی با خودروهای برقی این شرکت آمریکایی، خلاف تصور عموم است.

همان‌طور که می‌دانید، اتمام باتری کابوس مالکان خودروهای برقی است. با این حال، احتمالاً برای شما جای تعجب داشته باشد که مالکان خودروهای تسلا اغلب به سفرهای راه دور می‌روند. البته سفر با اتومبیل‌های الکتریکی معایب خود را هم دارد؛ زمان بیشتری می‌برد و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر از حد معمول است. در عوض، هم ضرر کمتری برای محیط زیست (البته اگر دوست‌دار طبیعت باشند!) و هم هزینه خیلی کمتری دارد. اگر بررسی‌ها، ویدئوهای یوتیوب و وبلاگ‌های بی‌شمار را معیار قرار بدهیم، سفر به دل جاده با خودروهای تسلا تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش است.

برنامه‌ریزی قبل از سفر

رانندگان پیش از سفر حتماً باید برای جایگاه‌های شارژ در مسیر خود برنامه‌ریزی کنند. خوشبختانه تسلا سواران از ابزاری با نام A Better Route Planner یا به اختصار ABRP برخوردارند که نزدیک‌ترین جایگاه‌های شارژ و بهترین مسیر برای رسیدن به آن‌ها را مشخص می‌کند.

سوپرشارژر تسلا

رانندگان می‌توانند با وارد کردن سرعت، شرایط جاده، سنگینی بار سفر و میزان شارژ خودرو در برنامه مذکور، به بهترین مسیر ممکن دست پیدا کنند. بسته به مدل خودرو، این برنامه زمان مورد نیاز برای شارژ در هر جایگاه، زمان تقریبی سفر و سایر جایگاه‌های شارژ را به نمایش می‌گذارد. البته لازم نیست که رانندگان در هر جایگاه متوقف شوند، اما با توجه به توضیحات صفحه پشتیبانی تسلا، خودروهای این شرکت وقتی باتری شارژ کمتری داشته باشد سریع‌تر شارژ می‌شوند. از این رو، برای مصرف هرچه بهینه‌تر انرژی، بهتر است خودرو را از همان ابتدا به صورت کامل شارژ نکرد.

افزایش شعاع حرکتی

برنامه موبایلی تسلا

مسافتی که خودرو تا قبل از مرحله پر کردن شارژ باتری طی می‌کند، به شرایط جاده‌ای و محیطی بستگی دارد. برای سهولت بیشتر یک برنامه موبایلی در دسترس قرار گرفته است که امکان رصد مصرف انرژی روی تاچ‌اسکرین را فراهم می‌کند. در واقع این برنامه نوسانات و چگونگی تاثیر آن‌ها روی عمر باتری را نمایش می‌دهد.

به دلیل تفاوت شرایط جاده‌ای و محیطی در هر منطقه، شعاع حرکتی خودرو در هر سفر متفاوت است. عواملی نظیر شتاب‌گیری، حرکت آهسته در ترافیک سنگین، رانندگی در سربالایی و شرایط نامساعد آب و هوایی معمولاً باعث تخلیه سریع‌تر باتری می‌شوند.

به گفته تسلا، تغییر حالت سیستم ترمز از حالت بازیابی (Regenerative) به حالت عادی، حفظ باد تایر و حمل بار کمتر همگی روی افزایش شعاع حرکتی خودرو تاثیرگذار هستند. رانندگان با در اختیار داشتن داده‌های لازم خواهند دانست که چطور مانع تخلیه باتری شوند و در نتیجه، برای مدت زمان طولانی‌تری رانندگی کنند.

جایگاه‌های شارژ تسلا

شارژ خانگی تسلا مدل X

تسلا گزینه‌های متعددی را جهت شارژ در دسترس مشتریان خود قرار می‌دهد تا جای نگرانی بابت نبود مکان برای شارژ در طول مسیر باقی نماند. این خودروساز بزرگ آمریکایی بیش از 30 هزار سوپرشارژر را در سراسر جهان تاسیس کرده است. از طرفی دیگر، هزاران جایگاه شارژ سطح 2 پیدا می‌شود که در اختیار کسب‌وکارهایی مانند هتل‌ها و صاحبان املاک قرار دارند.

البته تفاوت بین سوپرشارژها با سایر جایگاه‌های شارژ این است که سوپرشارژها برای شارژ خودرو جهت پیمایش مسافت‌های طولانی طراحی شده‌اند. سوپرشارژرهای 480 ولتی تسلا، خودرو را برای صدها کیلومتر آماده می‌کنند. همچنین بسیار سریع فرایند شارژ را انجام می‌دهند؛ برای 320 کیلومتر تنها 15 دقیقه شارژ کافی است. از سویی دیگر، شارژ خودرو با جایگاه‌های کسب‌وکارها یا املاک چندین ساعت زمان می‌برد و بیشتر مناسب سفرهای یک شبه در هتل یا زمانی است که راننده در رستوران به سر می‌برد.

پورت شارژ مدل 3

نقطه قوت این جایگاه‌ها، قیمت آن‌ها است و برای راننده بسیار کمتر از یک باک بنزین هزینه دارند. با وجود این، باید اعتراف کرد که خودروهای بنزینی علی‌رغم هزینه بالای خود، همچنان راحت‌ترین گزینه برای سفرهای جاده‌ای هستند از آنجا که تقریباً هر جایی جایگاه سوخت پیدا می‌شود. در عین حال، یک سفر از پیش برنامه‌ریزی‌شده با تسلا هم می‌تواند تجربه دلپذیری باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*