مقایسه وانت آریسان 2 با آریسان

مقایسه وانت آریسان 2 با آریسان ؛ تفاوت در چیست؟

در این مطلب قصد داریم به مقایسه وانت آریسان 2 با آریسان معمولی بپردازیم. مشخصات فنی، امکانات جدید و قیمت خودروی جدید ایران خودرو چیست؟

صنعت خودروسازی ایران به خودی خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و در اغلب قسمت‌ها دچار کمبود و بی‌کیفیتی هستیم. شاید شرایط برای یک دهه پیش بهتر بود و البته که امیدهای بسیاری برای ارتقای سطح کمی و کیفی وجود داشت. با این حال امروزه نیز همه نهادها و گروه‌های خودروسازی باید دست به دست هم دهند تا شرایط موجود به سمت وضعیت مطلوب حرکت کند.

گروه خودروسازی ایران خودرو از آن شرکت‌های قدیمی است که تا به امروز خودروهای ملی زیادی را راهی بازار کرده و یکی از خودروهای این شرکت، وانت پیکان بوده است. امروزه وانت پیکان دیگر تولید نمی‌شود و به جای آن برخی محصولات دیگر نظیر آریسان در بازار خرید و فروش می‌شوند.

مقایسه وانت آریسان 2 با آریسان

شاید نزدیک به دو دهه می‌شد که ایران خودرو در بازار خودرو و در بخش وانت‌های ارزان قیمت بی‌رقیب بود و اصولا در آن بازه قیمتی گروه خودروسازی وجود نداشت که بتواند وانت پیکاپ تولید کند، ولی رفته رفته ارج و منزلتی که داشت را از دست داد. نماینده اصلی ایران خودرو در بازار وانت‌ها، همان وانت پیکان سفید رنگی بود که امروزه نیز در خیابان‌های هر شهری به وفور دیده می‌شود.

مقایسه وانت آریسان 2 با آریسان

وانت پیکان خوشبختانه محبوب مشتریان ایرانی واقع شده بود، چرا که هم قیمت مقرون به صرفه‌ای داشت و هم این که به راحتی تعمیر می‌شد و هزینه‌های نگهداری آن هم پایین بود. همان‌طور که گفتیم پیکان وانت پس از چندین سال حضور موفق در بازار ایران سرانجام از خط تولید این شرکت کنار گذاشته شد و ایران خودرو تصمیم گرفت خودروی وانت به‌روزتر و مجهزتری را راهی بازار کند.

نسخه جدید وانت پیکان در ایران، وانت آریسان نام گرفت و تا امروز نیز تولید می‌شود. از نظر ظاهری می‌توان گفت که وانت آریسان ترکیبی از پژو پارس و پژو 405 است، ولی موتور پیکان روی آن نصب شده و همین یکی از نقاط ضعف این خودرو محسوب می‌شود. چنین ترکیبی به احتمال زیاد نمی‌توانست مشتریان را راضی کند و نظر آنها را جلب نماید، چرا که پیش‌تر در خودرویی همچون پژو آر دی این ترکیب را دیده بودیم.

همان‌طور که حدس زده شد، وانت آریسان نتوانست موفقیت پیکان وانت را در بازار داخلی به دست آورد و خیلی زود کنار گذاشته شد. یکی از مهم‌ترین ایرادهای این خودرو استفاده از پیشرانه پیکان برای آن است و همین باعث می‌شود تا آن‌طور که باید قدرت و کشش نداشته باشد. در کنار این مشکل، آریسان ایرادهای فنی دیگری نیز داشت و مهم‌ترین آن جدا شدن قسمت بار خودرو از شاسی اتصال دهنده بود.

بنابراین عامل عدم محبوبیت این خودرو در میان مشتریان پر و پا قرص وانت‌های ایران خودرو مشکلات کیفی زیادی بود که داشت. پس از چندی که آریسان روی دست مدیران ایران خودرو ماند، آنها به این فکر افتادند که باید خودرویی بهینه‌تر و مجهزتر از آریسان تولید کنند که مشکلات نسخه قبلی را نیز نداشته باشد. اینجا بود که ایران خودرو اعلام کرد قرار است وانت آریسان جدیدی را با نام آریسان 2 راهی بازار کند.

آریسان چه تفاوتی با آریسان 2 دارد؟

مقایسه وانت آریسان 2 با آریسان

گفتیم که آریسان اولیه مجهز به پیشرانه پیکان بود و یکی از مهم‌ترین دلایل عدم موفقیت این خودرو نیز همین بود. ایران خودرو خوشبختانه در آریسان 2 متوجه اشتباه خود شده و می‌خواهد پیشرانه جدیدی را روی آریسان 2 نصب کند. حالا در خودروی وانت جدید این شرکت به جای موتور پیکان شاهد تعبیه پیشرانه XU7 پژو هستیم.

همان‌طور که می‌دانید پیشرانه ایکس یو 7 نسبت به پیشرانه پیکان مدرن‌تر و قدرتمندتر است و پیش‌تر روی محصولاتی نظیر پژو 405، سمند و پارس قرار گرفته و حساب خود را پس داده است. این پیشرانه قادر است تا راندمان قدرت و گشتاور بالاتری نسبت به نسخه قبلی تولید کند.

یکی دیگر از مزایایی که این خودرو دارد این است که به لطف بهره‌مندی از پیشرانه مشترک با 405 و به علت حضور گسترده این خودرو در بازار داخلی ما، هر جای کشور که باشید می‌توانید از خدمات این خودرو به راحتی استفاده کنید و خودروی خود را تعمیر نمائید. همچنین از نظر دسترسی به قطعات خودرو نباید مشکلی وجود داشته باشد.

البته این نکته لازم به ذکر است که برای آریسان 2 از پیشرانه ارتقا یافته XU7 استفاده شده و همین باعث شده تا برخی از قطعات آن مانند سیستم خنک‌کاری در مقایسه با موتور اصلی تغییر کنند. نکته جالب اینجاست که ایران خودرو این پیشرانه را برای پارس ELX سفارشی نیز قرار داده است. XU7 پلاس می‌تواند حداکثر قدرت 101 اسب بخار و گشتاور 146 نیوتن‌متر را تولید کند.

ایران خودرو ادعا می‌کند که برای جلوگیری از هدر شدن انرژی و توان خودرو، سیستم انتقال قدرت را بازطراحی کرده و بدین ترتیب دیگر انرژی زیادی در این وانت جدید هدر نمی‌رود. از طرف دیگر طبق آنچه این شرکت اعلام داشته، آریسان 2 قادر است تنها در عرض 12.5 ثانیه از سکون مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد که البته این ادعا باید در واقعیت آزمایش شود تا صحت و سقم آن تأیید گردد.

مقایسه وانت آریسان 2 با آریسان

همچنین حدس می‌زنیم سیستم انتقال قدرت این خودرو مشابه پژو پارس و 405 باشد. گفتنی است که وانت آریسان نمونه اولیه دارای سیستم دیفرانسیل عقب بود، ولی سیستم وانت آریسان 2 محور جلو است. جعبه دنده‌ای که روی این وانت جدید نصب خواهد شد از خانواده BE است و باز هم ایران خودرو وعده داده که ضریب دنده‌های آن بهبود یافته‌اند.

دو آپشن جدید به محصول جدید ایران خودرو اضافه شده که شامل حسگر دنده عقب و چراغ‌های مه‌شکن جلو می‌شود. فضای این وانت نیز در مقایسه با قبل دلنشین‌تر و بازتر شده، چرا که در سری جدید میل گاردان حذف شده و سیستم انتقال قدرت دست و پا گیر وانت پیکان نیز تغییر یافته است.

از جمله رقبای جدی وانت آریسان 2 می‌توان به سایپا 151 و وانت کارا اشاره کرد. لازم به ذکر است که نسخه جدید وانت پراید مجهز به موتور مشترک ساینا و تیبا است (پیشرانه M15) و می‌تواند در قسمت بار خود، میزان بیشتری بار حمل کند. همچنین وانت کارا هم مجهز به یک موتور 2 هزار سی‌سی شده و یک‌سری از امکانات آن بهبود یافته‌اند. در مجموع به نظر می‌رسد که وانت آریسان 2 در این رقابت پیروز میدان باشد.