تلسکوپ فضایی هابل

عکس جدید تلسکوپ فضایی هابل ممکن است کلید یک معمای فضایی باشد

تلسکوپ فضایی هابل از خوشه ستاره‌ای کروی مرموز، عکس بسیار خیره‌کننده‌ای گرفته‌است که می‌تواند کلید حل یک معمای فضایی باشد.

اخترشناسان، تصویر جدید خیره کننده‌ای از یک خوشه کروی و عمق بی‌نهایت ستاره‌های آن منتشر کرده‌اند. این تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی هابل نه تنها بسیار زیبا است بلکه به کشف یک معمای فضایی بزرگ نیز کمک می‌کند. طبق بیانیه آژانس فضایی اروپا، این‌ خوشه کروی که روپرشت ۱۰۶ (Ruprecht 106) نام دارد، خانه معمایی بزرگ و سرنخی برای کشف آرایش مرموز آن است.

اگرچه ستاره‌های موجود در یک خوشه کروی تقریباً در یک زمان و مکان به دنیا آمده‌اند؛ اما ستاره‌هایی نیز در پرورشگاه کیهانی وجود‌ دارند که ترکیبات شیمیایی منحصر به فرد و متنوعی دارند. ستاره‌شناسان براین‌ باورند که این تنوع نشان‌ دهنده این است که ستاره‌های جدیدتر از گاز آلوده مواد پردازش‌ شده ستاره‌های بزرگ نسل اول تشکیل‌ شده‌اند.

با این‌ حال ستاره‌ها در خوشه کروی کمیابی مانند روپرشت ۱۰۶ تنوع ندارند و درعوض به عنوان خوشه‌های تک‌ جمعیتی طبقه‌بندی می‌شوند؛ یعنی جایی که هیچ ستاره‌ای از نسل دوم یا سوم در آن تشکیل نشده‌ است.

اخترشناسان امیدوارند با مطالعات بیشتر به اینکه چرا این خوشه کروی زیبا فقط یک نسل از ستاره‌ها را در خود جای‌ داده‌ است؛ پی ببرند.

تلسکوپ فضایی هابل- خوشه کروی

روپرشت ۱۰۶ (C 1235-509) اولین بار توسط ستاره‌شناسی به نام یاروسلاو روپرشت در سال ۱۹۶۱ کشف شد و در کهکشان راه شیری در فاصله ۶۹۱۰۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی قنطورس قرار دارد.

تلسکوپ فضایی هابل این‌ تصویر رنگی را به‌ وسیله دوربین پیشرفته برای کاوش (ACS) و با نوردهی‌های جداگانه در مناطق مرئی و نزدیک به مادون قرمز تهیه کرده‌ است. این‌دوربین یک دستگاه نسل سوم است که در سال ۲۰۰۲ جایگزین دوربین اصلی اشیای ضعیف هابل شد.

بسیاری از ابزارهای دیگر این‌ تلسکوپ نیز در طول سال‌ها ارتقا داشتند؛ برای‌ نمونه در سال ۲۰۰۹ دوربین میدان گسترده شماره ۳ هابل جایگزین دوربین میدان گسترده و سیاره‌ای شماره ۲ (WFPC2) شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*