کارت گرافیک RTX 4090 انویدیا

اگر شایعات کارت گرافیک RTX 4090 انویدیا واقعی باشد، AMD حرفی برای گفتن ندارد!

شایعه‌ی جدیدی در مورد کارت گرافیک RTX 4090 انویدیا منتشر شده که ادعا می‌کند این قطعه فوق‌العاده قدرتمند است و این رقابت برای AMD را بسیار دشوار خواهد کرد.

چند روز قبل یک افشاگر قابل اعتماد عنوان کرد چیپ AD102 که کارت گرافیک بالارده RTX 4090 انویدیا به آن مجهز خواهد شد، بدون آن که فشاری به خودش بیاورد می‌تواند به فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز دست پیدا کند. از آنجا که سرعت کلاک پایه RTX 3090 به فرکانس قابل احترام ۱.۷ گیگاهرتز می‌رسد، چنین فرکانسی فوق‌العاده به نظر می‌رسد. بنابراین مدل ۴۰۹۰ به طرز چشمگیری سریع‌تر از نسل‌های گذشته خودش خواهد بود.

اما حالا این افشاگر که با نام کاربری kopite7kimi شناخته می‌شود و سابقه طولانی در نشت اطلاعات دقیق قطعات دارد، مجدداً به این موضوع اشاره کرده و گفته است که «باید بگویم ما حتی انتظار فرکانس بسیار بالاتر از این را هم داری».

عبور از قله فرکانس ۳ گیگاهرتزی توسط کارت گرافیک RTX 3090 انویدیا

این می‌تواند بدان معنا باشد که وقتی سیستم در حال اجرای بازی‌های بسیار سنگین گرافیکی است، فرکانس این کارت گرافیک تقویت می‌شود و می‌تواند قله ۳ گیگاهرتز را هم فتح کند. این فرکانس در نسخه‌هایی که از خنک‌کننده‌های مایع استفاده می‌کند، می‌تواند بیشتر هم باشد.

کارت گرافیک RTX 4090 انویدیا

این بدان معناست که کارت گرافیک RTX 4090 انویدیا، قدرتمندترین ویدیو کارت جهان لقب خواهد گرفت و نای رقابت را از AMD می‌گیرد. این درحالیست که شرکت AMD به دنبال عرضه نسل جدید کارت‌های گرافیک خود در پایان سال جاری میلادی است و معمولاً تلاش می‌کند در کارت‌های گرافیکی گیمینگ بالارده با کمپانی انویدیا رقابت کند.

اگر شایعاتی که شنیده می‌شود درست باشد، AMD عملاً باید دست‌های خودش را به نشانه تسلیم بالا بگیرد و بعید است بتواند دیگر به این رقابت ادامه دهد. اگر بار دیگر قدرتمندترین کارت گرافیک گیمینگ جهان با برند Nvidia عرضه شود، این می‌تواند باعث سرخوردگی AMD شود.

در حالی که از قدرت و فرکانس بالای RTX 4090 صحبت می‌کنیم، این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که به همین اندازه، قیمت آن هم بالا خواهد بود.

آیا ‌RTX 4090 ارزش این‌قدر هیجان‌زده بودن را دارد؟

اگر شایعاتی که شنیده می‌شود درست باشد، مدل 4090 پیشرفت گسترده‌ای نسبت به نسل قبلی خودش، مدل ۳۰۹۰ خواهد کرد. در حالی که هر دو از حافظه مشابه ۲۴ گیگابایتی GDDR6X استفاده می‌کنند، اما این اختلاف چشمگیر در سرعت کلاک می‌تواند باعث به وجود آمدن قدرت ۱۰۰ ترافلاپس شود که اختلاف فاحشی با سرعت ۳۷.۶ ترافلاپس مدل ۳۰۹۰ دارد.

بنابراین انتظار داریم که RTX 4090 بسیار گران قیمت باشد. به شدت گران قیمت! اما همانطور که پیشتر گفتیم هزینه‌های استفاده از این ویدیو کارت فقط به خرید آن محدود نمی‌شود. علیرغم اینکه گفته می‌شود این کارت با استفاده از فناوری پردازش نود ۵ نانومتری شرکت TSMC تولید خواهد شد، به توان ۶۰۰ واتی برای اجرا نیاز دارد. این توان چشمگیری است. چرا که تا پیش از این، مدل ۳۰۹۰ که به «تشنه قدرت» مشهور بود، به توان ۳۵۰ واتی احتیاج داشت. بنابراین اگر شما هم برای خرید این کارت گرافیک دورخیز کرده‌اید، باید بودجه زیادی را برای ارتقا دیگر قطعات کامپیوتر خود نیز کنار بگذارید.

کارت گرافیکی که به چنین قدرتی احتیاج داشته باشد، قطعاً برای بیش از حد داغ نشدن به یک خنک کننده بسیار توانمند نیاز دارد. برای این که به فرکانس‌های شگفت‌انگیز بالا دست پیدا کنید، می‌توانید به طراحی سه اسلاته یا استفاده از پیشرفته‌ترین خنک کننده‌های مایع موجود در بازار تکیه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*