خودروسازی

رشد شگفت انگیز خودروسازی که ایلان ماسک زمانی آن را مسخره می‌کرد

بی وای دی به عنوان شرکتی که ایلان ماسک زمانی آن را مسخره می‌کرد، اکنون در حوزه تولید خودروهای برقی به رقیب قدرتمندی تبدیل شده و رشد چشمگیری را تجربه کرده است.

ایلان ماسک به عنوان مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا در سال 2011 طی مصاحبه‌ای از شرکت چینی بی وای دی انتقاد کرد و گفت محصولات آنها جذاب نبوده و از فناوری قدرتمندی نیز بهره نمی‌برند. طبق گفته ایلان ماسک، این خودروساز چینی حتی در بازار چین نیز با مشکلات بزرگی مواجه است.

هرچند مدیرعامل تسلا در آن زمان پیش‌بینی کرده بود بی وای دی موفق نخواهد شد، اما اکنون این شرکت چینی بر خلاف پیش‌بینی‌ها به میزان چشمگیری رشد پیدا کرده و به برندی موفق در حوزه خودروهای الکتریکی تبدیل شده است.

پیشرفت بی وای دی بر خلاف پیش‌بینی ایلان ماسک

شرکت سرمایه‌گذاری برکشیر هاتاوی که وارن بافت مدیرعامل آن است در سال 2008 در شرکت چینی بی وای دی حدود 232 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد و طی این سال‌ها این شرکت توانست گردش مالی خود را به 32 میلیارد دلار برساند که نسبت به سال 2008 تا سال 2021 از رشد 10 برابری حکایت دارد.

فروش خودروهای برقی و هیبریدی بی وای دی در ماه می سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 114 هزار دستگاه افزایش پیدا کرده که رشد 255 درصدی فروش این شرکت را نشان می‌دهد. همچنین آمار فروش کل خودروهای برقی این شرکت چینی نیز از رقم چشمگیر 2 میلیون دستگاه فراتر رفته است.

گفتنی است گردش مالی تسلا در سال 2021 حدود 54 میلیارد دلار، سود خالص آن 5.5 میلیارد دلار و میزان فروش آن نیز در فصل قبل حدود 300 هزار دستگاه گزارش شده است. هرچند بی وای دی رقیب جدی برای تسلا محسوب نمی‌شود، اما توانسته از سایر رقبای خود در حوزه تولید خودروهای برقی سبقت بگیرد.

ایلان ماسک

شرکت برکشیر هاتاوی با سرمایه‌گذاری 232 میلیون دلاری در سال 2008 میلادی توانست حدود 225 میلیون سهم شرکت بی وای دی را در بازار بورس هنگ کنگ خریداری کند. سهم این شرکت پس از مدت کوتاهی از یک دلار به 40 دلار افزایش پیدا کرده و اکنون سهم 7.7 درصدی این شرکت بیشتر از 9 میلیارد دلار ارزش دارد.

بی وای دی با توجه به افزایش علاقه مشتریان به خودروهای الکتریکی توانست طی سال‌های اخیر به رشد چشمگیری دست پیدا کند. ارزش سهام این شرکت طی دوران کرونا یعنی از سال 2020 میلادی تا به امروز به میزان 7 برابر رشد پیدا کرد. همچنین این شرکت در سال 2022 نیز رشد 18 درصدی را تجربه کرد و ارزش سرمایه آن به بیش از 138 میلیارد دلار رسیده است.

گفتنی است رشد چشمگیر بی وای دی باعث شد تا ایلان ماسک نظر خود را تغییر دهد و آن را یک شرکت موفق در این حوزه بداند؛ چرا که تسلا اخیرا بی وای دی را به عنوان یکی از تامین‌کنندگان مهم باتری خود انتخاب کرده است. همچنین وانگ چوانفو به عنوان مدیرعامل بی وای دی نیز اعلام کرد با ایلان ماسک رابطه دوستانه‌ای دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*