مک بوک ایر M2 دل XPS 13 2022

مک بوک ایر M2 در برابر دل XPS 13 2022؛ جدال قهرمانان سبک وزن

مک بوک ایر M2 و دل XPS 13 2022 هر دو محصولاتی محبوب در بازار لپ تاپ ها به شمار می روند. با این حال کدامیک محصول بهتری است؟ در ادامه به مقایسه مشخصات و قابلیت‌های این دو لپ تاپ سبک وزن خواهیم پرداخت.

امسال لپ تاپ های ویندوزی فوق‌العاده‌ای روانه بازار خواهند شد. یکی از بهترین آن‌ها نسل جدید محصولات XPS 13 دل خواهد بود که از همیشه باریک‌تر و سبک‌تر است. از طرف دیگر، اپل هم امسال با مک بوک ایر M2 توانسته لپ تاپ قدرتمندتر و در عین حال سبک‌تری را به بازار عرضه کند.

بنابراین بار دیگر شاهد شکل‌گیری نبردی نفس‌گیر میان لپ تاپ های سبک وزن مک او اس و ویندوز هستیم. در صورتی که شما هم قصد خرید یک لپ تاپ سبک وزن و باریک برای امور روزمره خود را دارید و بین خرید بهترین نمونه‌های مجهز به مک او اس یا ویندوز مردد هستید، توصیه می‌کنیم این متن را تا انتها مطالعه فرمایید.

مقایسه مک بوک ایر M2 با دل XPS 13 2022

در این مطلب به مقایسه دو لپ تاپ مک بوک ایر M2 و دل XPS 13 2022 خواهیم پرداخت و ضمن معرفی مختصر هریک، قابلیت‌ها این دو را بررسی خواهیم کرد. البته باید توجه کرد که هر دو محصول یاد شده لپ تاپ هایی عالی به شمار می‌روند. بنابراین بخش اعظمی از تفاوت این دو به سیستم عامل بر می‌گردد. به این ترتیب اگر به دنبال محصولی از اپل هستید، مک بوک ایر M2 گزینه قطعی شماست و اگر به دنبال یک لپ تاپ ویندوز می‌گردید، باید XPS 13 2022 را انتخاب کنید. با این وجود بد نیست که مشخصات این دو لپ تاپ را با هم بررسی کنیم.

مشخصات مک بوک ایر M2 و دل XPS 13 2022

جدول زیر مشخصات هر دو لپ تاپ مورد بحث را نمایش می‌دهد:

مشخصاتمک بوک ایر M2دل XPS 13 2022
سیستم عاملمک او اس Monterey (قابل ارتقا به نسخه Ventura)ویندوز 11
پردازندهاپل M2
  • پردازنده Core i5-1230U  نسل دوازدهم ( 12 وات، ده هسته، 12 رشته، 12 مگابایت کش، حداکثر سرعت 4.4 گیگاهرتز)
  • پردازنده Core i7-1250U نسل دوازدهم (12 وات، ده هسته، 12 رشته، 12 مگابایت کش، سرعت حداکثر 4.7 گیگاهرتز)
کارت گرافیک
  • هشت هسته‌ای
  • ده هسته‌ای
Iris Xe اینتل
صفحه نمایش13.6 اینچ IPS، رزولوشن 2560 در 1664 پیکسل، روشنایی 500 نیت
  • 13.4 اینچی با رزولوشن فول اچ دی پلاس (غیر لمسی)
  • 13.4 اینچی با رزولوشن فول اچ دی پلاس (لمسی)
  • 13.4 اینچی با رزولوشن UHD+، لمسی

 

حافظه داخلی
  • 256 گیگ SSD
  • 512 گیگ SSD
  • یک ترابایت SSD
  • دو ترابایت SSD
  • 256 گیگ SSD
  • 512 گیگ SSD
  • یک ترابایت SSD
رم
  • 8 گیگ
  • 16 گیگ
  • 24 گیگ
  • 8 گیگ
  • 16 گیگ
  • 32 گیگ
باتری
  • ظرفیت 52.6 وات ساعت
  • آداپتور 67 واتی USB-C
  • ظرفیت 51 وات ساعت
  • شارژر 45 واتی
پورت‌ها
  • دو درگاه USB4 (تاندربولت)
  • جک 3.5 میلیمتری هدفون
  • مگ سیف 3
دو درگاه تاندربولت 4
سیستم صوتی
  • اسپیکر چهارگانه با پشتیبانی از دالبی اتموس
  • سه ردیف میکروفون
  • اسپیکرهای استریو چهارتایی ( خروجی 4 وات)
  • دو ردیف میکروفون
دوربینرزولوشن 1080p فیس تایمدوربین 720p
احراز هویت بیومتریکحسگر تاچ آیدی ادغام شده با کلید Power
  • حسگر اثر انگشت
  • دوربین مادون قرمز
قابلیت‌های ارتباطی
  • وای فای 6
  • بلوتوث 5
  • وای فای 6E اینتل
  • بلوتوث 5.2
اندازه304.1 در 215 در 11.3 میلیمتر295.4 در 199.4 در 13.99 میلیمتر
وزن1.24 کیلوگرم1.17 کیلوگرم
قیمتاز 1200 دلاراز 1000 دلار

سیستم عامل

طبیعتا یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر انتخاب یکی از دو لپ تاپ مک بوک ایر M2 و دل XPS 13 2022 سیستم عامل است. مشخصا کاربران قدیمی ویندوز، لپ تاپ دل را انتخاب می‌کنند و کاربران مک او اس نیز مک بوک را! با این وجود، این به معنای برتری یکی از این دو سیستم عامل بر دیگری نیست!

XPS 13 از ویندوز 11 استفاده می‌کند که محبوب‌ترین سیستم عامل PC به شمار می‌رود. به این ترتیب بسیاری اپلیکیشن‌های بازار برای این سیستم عامل طراحی شده و یا بر روی آن عملکرد بهتری دارند. از سوی دیگر مایکروسافت طراحی ظاهری ویندوز 11 را نیز بهبود بخشیده؛ به طوری که جذابیت بصری آن، برای کاربران تازه‌کار نیز جذاب خواهد بود. بعلاوه، کمپانی ردموندی به زودی آپدیت 22H2 این سیستم عامل را هم عرضه خواهد کرد و ضمن رفع بسیاری مشکلات، قابلیت‌های جدیدی را به آن اضافه خواهد کرد.

از سوی دیگر، مک او اس نیز بهترین سیستم عامل برای تولیدکنندگان محتوا به شمار می‌رود. مهم‌ترین دلیل این امر، اپلیکیشن فوق‌العاده iMovie است که علیرغم رایگان بودن، عملکرد بسیار مناسبی دارد و مایکروسافت هنوز موفق به ارائه رقیبی جدی برای آن نشده است.

از طرف دیگر، اپلیکیشن Final Cut Pro نیز برگ برنده دیگری برای سیستم عامل مک او است به شمار می‌رود. این اپلیکیشن به عقیده بسیاری کاربران، بهترین ویرایشگر ویدیوی دنیا به شمار می‌رود. همچنین بسیاری اپلیکیشن‌های ویرایش تصویر و ویدیو تمرکز بیشتری بر روی مک او اس دارند.

مک او اس همچنین کمی کاربرپسندتر از ویندوز است و اپل قصد دارد به زودی با ارائه macOS Ventura قابلیت‌های جدیدی نظیر Stage Manager را به این سیستم عامل اضافه کند.

عملکرد سخت افزاری

هر دو لپ تاپ مک بوک ایر 2022 و XPS 13 2022 از پردازنده‌های جدیدی استفاده می‌کنند. با این حال می‌توان انتظار داشت که اپل در این زمینه دست بالاتر را داشته باشد. البته مک بوک ایر جدید هنوز به بازار عرضه نشده؛ بنابراین نمی‌توان به طور مستقیم به مقایسه عملکرد این دو لپ تاپ پرداخت. با این وجود بر اساس مقایسه‌های رسمی کمپانی کوپرتینویی، پردازنده‌های M2 در اکثر زمینه‌های کلیدی از پردازنده‌های اینتل پیشی می‌گیرند.

XPS 13 از سری پردازنده‌های U9 نسل دوازدهم اینتل استفاده می‌کند که به طور استاندارد توان 9 واتی دارند. با این وجود، دل با ارتقای توان آن‌ها با 12 وات عملکرد بهتری را برای لپ تاپش رقم زده است. این چیپست‌ها ده هسته‌ای بوده و 12 رشته پردازشی دارند.

از طرف دیگر، چیپست M2 اپل هشت هسته‌ای است؛ اما اپل به جای مقایسه عملکرد این تراشه‌ها با چیپست‌های U9، مستقیما به سراغ پردازنده‌های U15 رفته و چیپست جدیدش را با این سری تراشه‌ها مقایسه کرده است. بر اساس نتایج رسمی اپل، تراشه M2 حتی در مقایسه با چیپست‌های 15 واتی اینتل نیز عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

پردازنده مک بوک ایر M2

همان گونه که در تصویر بالا مشاهده می‌شود، تراشه M2 در مقایسه با پردازنده Core i7-1255U اینتل عملکردی 1.9 برابر بهتر را در توان 15 وات ارائه می‌دهد. حتی اگر توان مصرفی تراشه‌های اینتل دو برابر شده و به 30 وات برسد، چیپست اپل همچنان عملکرد بهتری خواهد داشت! با توجه به اینکه لپ تاپ XPS 13 از پردازنده‌های ضعیف‌تر Core i7-1250U استفاده می‌کند، به نظر می‌رسد اپل را باید برنده رقابت پردازنده‌ها دانست.

گرافیک مک بوک ایر M2

این عملکرد بهتر مک بوک ایر M2 در پردازش گرافیکی بیشتر مشخص است. اپل ادعا می‌کند که واحد پردازش گرافیکی ده هسته‌ای مک بوک ایر M2 قادر است در توان یکسان 15 وات، عملکردی 2.3 برابر بهتر از پردازنده Core i7-1255U اینتل را ارائه دهد. همچنین بنا به ادعای این کمپانی، چیپست M2 قادر است با تنها یک پنجم مصرف انرژی پردازنده اینتل عملکردی مشابه با آن داشته باشد. این اختلاف زمانی پررنگ‌تر می‌شود که بدانیم XPS 13 2022 از پردازنده‌های ضعیف‌تر Core i7-1250U استفاده می‌کند. بنابراین، برتری اپل بر دل در این زمینه نیز کاملا مشخص خواهد بود.

این اختلاف البته چندان دور از انتظار نیست؛ چون اینتل در نسل دوازدهم پردازنده‌های خود، واحد پردازش گرافیکی را دستخوش تغییرات زیادی نکرده است! از سوی دیگر، تراشه M1 اپل در مقایسه با نسل پیشین پردازنده‌های اینتل عملکرد بهتری داشت و طبیعتا تراشه M2 حتی در سطح بالاتری قرار خواهد گرفت.

البته باید توجه کرد که اپل آمار خود را بر اساس عملکرد مک بوک پرو 13 اینچ 2022 ارائه داده است که بر خلاف مک بوک ایر M2 از سیستم خنک‌کننده فعال بهره می‌برد! در امور پردازشی معمولی، این تفاوت چندان آشکار نخواهد بود؛ اما اگر بار سنگین پردازشی بر روی سی پی یو اعمال شود، احتمالا شاهد افت عملکرد پردازشی مک بوک ایر خواهیم بود.

لپ تاپ دل البته با پشتیبانی از حداکثر 32 گیگابایت رم در مقابل 24 گیگابایت مک بوک ایر 2022 در این زمینه عملکرد بهتری دارد. البته اپل به جای رم مجزا از «حافظه واحد» به عنوان رم استفاده می‌کند. این امر در عمل به معنای این است که رم به جای اینکه به طور جداگانه بر روی مادربرد نصب شود، جزیی از آن خواهد بود. به این ترتیب نه تنها پهنای باند افزایش خواهد یافت؛ بلکه سی پی یو و پردازنده گرافیکی هم می‌توانند بر حسب نیاز به این حافظه دسترسی داشته باشند.

مک بوک ایر M2 همچنین از حداکثر دو ترابایت حافظه داخلی پشتیبانی می‌کند؛ در حالی که XPS 13   قادر است تا سقف یک ترابایت را پشتیبانی کند.

صفحه نمایش و عملکرد صوتی

در بخش صفحه نمایش شاهد رقابت عادلانه‌تری میان لپ تاپ های جدید اپل و دل هستیم.

مک بوک ایر M2 از یک صفحه نمایش 13.6 اینچی استفاده می‌کند که کمی بزرگتر از نسل‌های قبلی خود است. اپل همچنین این لپ تاپ را تنها در رزولوشن 2560 در 1664 پیکسل به بازار عرضه خواهد کرد. این رزولوشن برای محصولی در این ابعاد کاملا ایده‌آل است و ضمن ارائه شفافیت کافی، مصرف انرژی مناسبی هم دارد. این صفحه نمایش همچنین قادر به نمایش حداکثر روشنایی 500 نیت خواهد بود.

مک بوک ایر M2 دل XPS 13 2022

نکته قابل توجه در خصوص طراحی و صفحه نمایش MacBook Air M2 قرار گرفتن یک ناچ در بالای صفحه است. این صفحه نمایش در مقایسه با نسل قبل مک بوک ایر حاشیه‌های کمتری دارد. با این وجود، دوربین سلفی آن درون ناچ قرار گرفته و ظاهری شبیه به آیفون به این محصول داده است. صفحه نمایش مک بوک ایر 2022 همچنین لمسی نیست!

از سوی دیگر XPS 13 2022 هم صفحه نمایشی 13.3 اینچی با نسبت 16:10 دارد. با این حال رزولوشن صفحه نمایش در مدل‌های مختلف متفاوت خواهد بود. نسخه پایه رزولوشن فول اچ دی پلاس (1920 در 1080 پیکسل) دارد؛ اما امکان ارتقای رزولوشن تا 4K+ هم وجود دارد. رزولوشن فول اچ دی پلاس مدل پایه وضوح بسیار خوبی دارد؛ اما در مقایسه با صفحه نمایش مک بوک ایر M2 کمی ضعیف‌تر به نظر می‌رسد. از طرف دیگر، پانل‌های 4K+ کیفیت و شفافیت فوق‌العاده‌ای دارند؛ اما همان طور که اشاره شد برای صفحه نمایشی با این ابعاد کمی بزرگ به نظر می‌رسند و باعث تخلیه سریع‌تر شارژ باتری خواهند شد. صفحه نمایش لپ تاپ دل همچنین فاقد هرگونه ناچ است.

صفحه نمایش دل XPS 13 2022

بعلاوه، مدل‌های 1080p لپ تاپ XPS 13 بسته به انتخاب کاربر می‌توانند لمسی یا غیرلمسی باشند. اما صفحه نمایش 4K+ لزوما لمسی است.

اپل همچنین امسال رزولوشن دوربین مک بوک ایر 2022 را به 1080p ارتقا داده تا کیفیت ویدیوکال‌ها افزایش پیدا کند. همچنین هوش مصنوعی چیپست M2 نیز به کمک این دوربین خواهد آمد تا تجربه استفاده از آن لذت‌بخش‌تر باشد.

از سوی دیگر دل همچنان از دوربین 720p در لپ تاپ خود استفاده می‌کند. با این وجود XPS 13 از سیستم تشخیص چهره Windows Hello پشتیبانی می‌کند و دل حتی حسگر جداگانه‌ای را برای آن در نظر گرفته است. علاوه بر این، حسگر اثر انگشت نیز برای احراز هویت کاربر درون این لپتاپ تعبیه شده است. این در حالی است که مک بوک ایر برای احراز هویت تنها از حسگرهای تاچ آیدی بهره می‌برد.

همچنین در کیفیت صدا نیز هر دو محصول به دلیل استفاده از چهار اسپیکر، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. اپل و دل هر دو به استفاده از سیستم صوتی بسیار خوب در لپ تاپ هایشان شهرت دارند. به همین جهت می‌توان انتظار حجم و کیفیت صدای بسیار خوبی را از هر دوی آن‌ها داشت.

طراحی و رنگ‌بندی

اگر شما هم جزو افرادی هستید که رنگ لپ تاپتان برایتان اهمیت فراوانی دارد باید بدانید که XPS 13 انتخاب‌های جذاب‌تری در اختیارتان خواهد گذاشت. این لپ تاپ در دو رنگ آبی آسمانی (Sky) و قهوه‌ای-قرمز (Umber) روانه بازار خواهد شد. این رنگ‌ها انتخاب‌هایی جسورانه از سوی دل هستند که قطعا حس بهتری را در مقایسه با رنگ‌های معمولی سفید، خاکستری یا مشکی منتقل خواهند کرد.

رنگ بندی لپ تاپ دل XPS 13 2022

البته این به معنای رنگ‌بندی بد اپل نیست؛ چراکه این کمپانی هم علاوه بر دو رنگ نقره‌ای روشن و تیره همیشگی، مک بوک ایر امسال را در رنگ‌های جدیدی نظیر طلایی و سرمه‌ای هم عرضه خواهد کرد. این رنگ‌های اپل در عین زیبایی، در برابر رنگ‌های متفاوت XPS 13 2022 کمی محافظه‌کارانه به نظر می‌رسند.

رنگ بندی مک بوک ایر M2

بعلاوه، با وجود اینکه هر دو لپ تاپ مک بوک ایر M2 و دل XPS 13 2022 محصولاتی باریک و سبک هستند، وزن لپ تاپ دل، حداقل در نسخه پایه، سبک‌تر است. تفاوت وزن این دو لپ تاپ البته چندان زیاد نیست و هر دوی آن‌ها محصولات بسیار قابل حملی به شمار می‌روند. از سوی دیگر مک بوک ایر ضخامتی 11.3 میلیمتری دارد که در مقایسه با ضخامت 13.9 میلیمتری XPS 13 باریک‌تر است. به همین جهت اگر محدودیت جا دارید و قصد دارید لپ تاپتان را در فضایی کوچک قرار دهید، باید این نکته را در نظر داشته باشید.

پورت‌ها و اتصالات

شاید باور این که مک بوک ایر M2 در مقایسه با دل XPS 13 2022 تعداد پورت‌های کمتری داشته باشد کمی عجیب به نظر برسد؛ اما لپ تاپ جدید دل تنها دو پورت تاندربولت 4 در اختیار دارد و حتی از درگاه 3.5 میلیمتری هدفون هم بی‌بهره است! البته این محصول به همراه آداپتورهایی روانه بازار خواهد شد که از طریق آن‌ها می‌توانید از اکسسوری‌های USB نوع A و هدفون استفاده کنید.

مک بوک ایر M2 دل XPS 13 2022

از سوی دیگر مک بوک ایر علاوه بر دو درگاه تاندربولت، از یک پورت شارژ مگ سیف 3 هم بهره می‌برد و درگاه هدفون را هم حفظ کرده است. علاوه بر این، اپل همچنین پشتیبانی از هدفون‌های با امپدانس بالا را نیز به مک بوک افزوده تا آن را به محصول بهتری برای علاقمندان به موزیک تبدیل کند.

البته این تنها ظاهر ماجراست و پورت‌های تاندربولت مک بوک ایر آن چنان که به نظر می‌رسد مفید نیستند! یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این درگاه‌ها امکان اتصال همزمان آن‌ها به دو صفحه نمایش 4K با نرخ فریم 60 هرتز است. با این حال، مک بوک ایر M2، فارغ از رزولوشن و نرخ فریم، تنها قادر به پشتیبانی از یک صفحه نمایش خارجی است. همچنین تراشه M2 هم توانایی پشتیبانی از کارت‌های گرافیک اکسترنال را ندارد تا به این ترتیب یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربفرد پورت‌های تاندربولت در مک بوک ایر بلااستفاده شود!

به این ترتیب، XPS 13 2022 علیرغم اینکه تعداد پورت‌های کمتری دارد؛ اما محصول کامل‌تری از حیث اتصالات به شمار می‌رود.

همچنین به نظر می‌رسد MacBook Air M2 قادر به پشتیبانی از وای فای 6E نیست. بنابراین لپ تاپ دل از این نظر هم دست بالاتر را در اختیار دارد.

جمع‌بندی و نظر نهایی

در پایان بار دیگر به این نکته اشاره می‌کنیم که مک بوک ایر M2 و دل XPS 13 2022 هر دو محصولاتی بسیار ایده‌آل به شمار می‌روند و عملکرد بسیار خوبی ارائه می‌دهند. با این وجود، به طور کلی مک بوک ایر اپل را باید محصول بهتری دانست.

MacBook Air M2 قدرت پردازشی و گرافیکی بسیار بیشتری دارد و رزولوشن صفحه نمایش آن در نسخه پایه بالاتر است. علاوه بر این، لپ تاپ اپل وبکم باکیفیت‌تری هم در اختیار دارد، سبک‌تر است و پورت‌های بیشتری ارائه می‌دهد. البته قیمت نسخه پایه این لپ تاپ در مقایسه با XPS 13 2022 حدود 200 دلار بالاتر است. با این حال باید در نظر داشت که تراشه M2 حتی از پردازنده‌های Core-i7 اینتل هم عملکرد بهتری دارد و نسخه پایه XPS 13 به تراشه Core-i5 مجهز است.

مک بوک ایر M2 دل XPS 13 2022

از طرف دیگر، دل XPS 13 2022 محصول خاص‌تری است و قابلیت‌های برتری نظیر رم 32 گیگابایت یا صفحه نمایش 4K را هم در اختیارتان قرار خواهد داد. همچنین پورت‌های تاندربولت 4 این محصول امکان اتصال سریع و بی‌دردسر صفحه نمایش و کارت گرافیک‌های خارجی را به این گوشی خواهند داد. با این وجود باید در نظر داشت که علیرغم قیمت پایین‌تر، از حیث عملکرد، لپ تاپ دل ضعیف‌تر از مک بوک ایر است.

بر اساس آنچه در این متن مطالعه فرمودید، کدام یک از این دو لپ تاپ بیشتر نظر شما را به خود جلب می‌کند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*