سدان بی ام و سری 3

7 دلیلی که باعث می‌شود خودروهای سدان را به شاسی بلندها ترجیح دهید

شاسی بلندها بازار را تسخیر کرده‌اند، اما هنوز دلایل زیادی برای خرید خودروهای سدان وجود دارد. در ادامه شاهد 7 دلیل برای خرید سدان ها باشید.

به گزارش موسسه JD Power، شاسی بلندها و تراک‌ها حدود 80 درصد از حجم فروش خرد خودروهای جدید طی ماه اول سال جاری میلادی در ایالات متحده آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند. نمی‌توان انکار کرد که با موج جدید شاسی بلندها و تغییر سلیقه خریداران، سدان ها جایگاه پیشین خود را از دست داده‌اند و چشم‌انداز چندان روشنی پیش روی آن‌ها نیست.

سدان بی ام و سری 3 و شاسی بلند بی ام و X3

اینجا این سوال به وجود می‌آید 20 درصد باقی‌مانده که به سمت خودروهای شاسی بلند نرفته‌اند، چه چیزی دیده‌اند که اکثریت ندیده‌اند؟ جواب ساده است؛ همان دلایلی که باعث می‌شود خرید یک سدان بسیار منطقی‌تر از یک شاسی بلند باشد. در ادامه به 7 دلیل برتری سدان ها نسبت به شاسی بلندها می‌پردازیم. به این منظور سدان بی ام و سری 3 با هم‌خانواده شاسی بلند آن یعنی X3 و سدان تویوتا کرولا با نسخه کراس اوور آن یعنی کرولا کراس را مقایسه می‌کنیم. هر جفت خودروی تویوتا و بی ام و بر پایه پلتفرم مشترکی ساخته شده‌اند و تا جای ممکن آن‌ها را از لحاظ پیشرانه مطابقت می‌دهیم.

7 دلیل برتری خودروهای سدان نسبت به شاسی بلند

1. مصرف بهینه‌تر سوخت

شاسی بلند بی ام و ایکس 3

به صورت میانگین یک سدان نسبت به یک شاسی بلند با قیمت تقریباً یکسان، سبک‌تر و از لحاظ آیرودینامیکی بهتر است. در طراحی و مهندسی سدان ها توجهی به جاده‌های پر فراز و نشیب خارج از شهر نمی‌شود و در عوض این خودروها را برای بهترین عملکرد ممکن روی آسفالت، جایی که اکثر وقت خود را می‌گذرانیم، مهندسی می‌شوند. بی ام و 330i و بی ام و X3 sDrive30i هر دو از یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ بهره می‌برند.

با این حال، 330i در شهر 9 لیتر، در بزرگراه 6.5 لیتر و در یک سیکل ترکیبی 7.8 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند. این درحالی است که X3 در شهر 10.2 لیتر، در بزرگراه 8.1 لیتر و در یک سیکل ترکیبی 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌سوزاند. طبق آمار و ارقام سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، هزینه سالانه سوخت 330i تا 400 دلار کمتر از X3 خواهد بود.

تویوتا کرولا سدان

بین تویوتا کرولا سدان و کرولا کراس هم الگوی مشابهی به چشم می‌خورد. هر دو مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری هستند، ولی مصرف سوخت نسخه سدان در شهر، بزرگراه و در یک سیکل ترکیبی به ترتیب 7.8 لیتر، 5.8 لیتر و 6.9 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است. در طرف دیگر، کرولا کراس در شهر 7.5 لیتر، در بزرگراه 7.1 لیتر و در یک سیکل ترکیبی 7.3 لیتر مصرف می‌کند. به وضوح می‌توان دید که نسخه سدان کرولا در بزرگراه‌ها با اختلاف زیادی کم‌مصرف‌تر از نسخه کراس است.

2. دینامیک رانندگی بهتر

سدان بی ام و سری 3 مدل 2022

شاسی بلندها و کراس اوورها خیلی بلندتر از سدان ها هستند. بی‌شک این منجر به گسترش فضای سرنشینان می‌شود، ولی از طرفی دیگر دینامیک خود در قسمت بالا را سنگین می‌کند و باعث می‌شود راننده به جای اینکه حس کند داخل خودرو نشسته، حس کند روی آن قرار دارد. موقعیت پایین‌تر راننده در یک سدان به همراه دسترسی آسان‌تر به کنترل‌های کلیدی، سدان ها را به گزینه بهتری تبدیل می‌کنند.

البته با بهبود سواری کراس اوورها طی این سال‌ها اختلاف بین این نوع خودرو با سدان کمتر و کمتر شده است، اما اینکه پشت فرمان یک شاسی بلند یا کراس اوور در مقایسه با یک سدان سواری لذت‌بخش‌تری را تجربه کنید، اتفاق نادری است. سدان عمدتاً در پیچ‌های تند غلت بدنه کمتری را از خود نشان می‌دهد و وزن پایین‌تر آن هم باعث هرچه چالاک‌تر و سریع‌تر شدن خودرو می‌شود. نسخه دیفرانسیل عقب 330i بیش از 225 کیلوگرم وزن کمتری نسبت به نسخه دیفرانسیل عقب X3 sDrive30i دارد. سواری هر دو خودرو واقعاً عالی است، اما 330i در جاده‌های پر پیچ و خم به خوبی خود را نشان می‌دهد.

3. سرعت بیشتر با اسب بخار یکسان

شاسی بلند بی ام و ایکس 3

البته این مورد بسیار واضح است، ولی سدان ها به دلیل وزن پایین‌تر خود سریع‌تر از یک شاسی بلند با قدرت یکسان یا نزدیک هستند. آیرودینامیک بهتر نیز نقش جالب توجهی دارد. بی ام و 330i و X3 sDrive30i هر دو پیشرانه‌های 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ زیر کاپوت خود دارند، ولی در واقع 330i با وجود ارزان‌تر بودن قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کند.

سری 3 مدل 330i قادر به تولید 255 اسب بخار قدرت و 398 نیوتون متر گشتاور است، درحالی که ایکس 3 مدل sDrive30i مجموعاً 248 اسب بخار قدرت و 349 اسب بخار گشتاور به تولید می‌رساند. در خصوص شتاب‌گیری 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت هم سدان سری 3 حدود نیم‌ثانیه سرعت بیشتری دارد. حالا سوال این است که چه کسی یک خودروی سریع‌تر، کم‌مصرف‌تر و ارزان‌تر را نمی‌خواهد؟

تویوتا کرولا سدان با همان پیشرانه 2 لیتری 169 اسب بخاری و گیربکس متغیر پیوسته کرولا کراس، بیش از یک ثانیه سریع‌تر از نسخه کراس 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت را طی می‌کند. از آن بهتر این است که کرولا سدان با گیربکس دستی هم دسترس قرار دارد که نشانه دیگری از راننده‌محور‌ بودن سدان ها به حساب می‌آید.

4. جذابیت بیشتر سدان ها (کاملاً سلیقه‌ای!)

تویوتا کرولا سدان

باید اعتراف کرد که این موضوع کاملاً بستگی به سلیقه فرد دارد. با این حال، سدان ها عمدتاً نسبت به شاسی بلندها شیک‌تر، دارای ارتفاع کمتر نسبت به زمین و کمتر زمخت هستند. فضای خالی کمتری در طاق چرخ‌ها وجود دارد، میزان پوشش پلاستیکی مشکی بدترکیب که در ظاهر هدف از تنومندتر جلوه‌دادن خودرو دارد هم کمتر است و دیگر خبری از نمای جلوی آجرمانند نیست. در واقع وقتی خودروسازان دیگر نیازی به نگرانی بابت حداکثر ظرفیت بار یا توانایی‌های آفرود خودروی خود ندارند، می‌توانند زمان بیشتری را صرف طراحی آن کنند.

شاسی بلند تویوتا کرولا کراس

فقط کافی است نگاهی به کرولا سدان و کرولا کراس داشته باشید. به وضوح نسخه سدان ظاهر زیباتر و جذاب‌تری دارد. یا درحالی که مرسدس بنز کلاس GLS همان ابهتی را که خریداران تشنه‌اش هستند دارد، به هیچ وجه به زیبایی و ظرافت کلاس S نیست. سدان دیگری که برنده رقابت کت‌واک با سایر خودروهای هم‌خانواده خود شده، فولکس واگن آرتئون است که هیچ شاسی بلندی از فولکس واگن به پای آن نمی‌رسد.

5. ایمنی بیشتر

شاسی بلند شورلت تاهو 2022

یکی از تصورات اشتباه رایج نسبت به شاسی بلندها این است که این خودروها صرفاً به خاطر اندازه و ارتفاع بیشتر خود ایمنی بالاتری هم نسبت سدان ها دارند. این لزوماً نمی‌تواند درست باشد، خصوصاً اگر کمی عمیق‌تر به تک تک جوانب ایمنی خودروها نگاه کنیم. بخش عمده سدان های جدید مثل شاسی بلندهای امروزی با پنج ستاره ایمنی از تست‌های تصادفِ سفت و سخت بیرون می‌آیند. همچنین سدان ها بیشتر نسبت به واژگونی در امان هستند. ارتفاع شاسی بلندها باعث می‌شود مرکز ثقل بالاتری داشته باشند و در نتیجه، احتمال اینکه هنگام تغییر ناگهانی جهت واژگون شوند بیشتر باشد.

در رابطه با بی ام و سری 3 باید گفت که پنج ستاره ایمنی در زمینه واژگونی را از موسسه NHTSA کسب کرده و خطر واژگونی آن 9.2 درصد تعیین شده و در مقابل، بی ام و X3 چهار ستاره ایمنی دریافت کرده است و خطر واژگونی آن به 17.2 درصد می‌رسد. شاسی بلندهای بزرگ‌تر حتی وضعیت بدتری دارند؛ کادیلاک اسکالید 2022 سه ستاره ایمنی در زمینه واژگونی دارد و خطر واژگونی آن 21.2 درصد اعلام شده است! حتی سدان خیلی قدیمی‌تری مثل کرایسلر 300 هم فقط 11.3 درصد خطر واژگونی را با خود به دنبال می‌آورد.

شاسی بلند کادیلاک اسکالید

علاوه بر این، شاسی بلندها و تراک‌های بزرگ خطر بیشتری برای عابران پیاده دارند. به گزارش Consumer Reports، از سال 1990 تا 2019 مجموعاً 931 مورد فوتی به دلیل عبور خودرو از روی عابر پیاده ثبت شده که در 80 درصد این حوادث یک شاسی بلند، تراک یا ون نقش داشته است. کاپوت‌های بزرگ و بلند و نقطه کور بزرگ‌تر قسمت جلوی این خودروها جزو عوامل موثر بوده‌اند.

یکی دیگر از جوانب ایمنی خودروها، میدان دید است. Consumer Reports می‌گوید سدان ها معمولاً میدان دید بهتری نسبت به شاسی بلندها دارند. شاید عده‌ای فکر کنند که شاسی بلندها با ارتفاع بیشتر خود دید بهتری نسبت به اطراف ارائه می‌دهند، ولی بدنه بزرگ‌تر و ستون‌های برجسته‌تر آن‌ها در عقب اوضاع را برای راننده سخت‌تر می‌کند. البته استثناهایی هم وجود دارد؛ به عنوان مثال، میدان دید سوبارو فورستر گسترده است. با این حال، به صورت کلی سدان ها در این زمینه برترند.

6. ایمنی بهتر بار

فضای بار شاسی بلند بی ام و X3

سدان ها مخصوصاً از لحاظ بار از شاسی بلندها ایمن‌ترند، به این دلیل که دسترسی به صندوق عقب آن‌ها به آسانی شاسی بلندها نیست. در خودروهای شاسی بلند دسترسی به صندوق عقب از از عقب‌ترین ردیف صندلی راحت‌تر است. با نبود کاور بار یا در صورتی که فراموش کنید کاور را ببندید، تمام وسایل شخصی شما در معرض دید است. اینکه خودروی شما برای سارقان هرچه کمتر جلب توجه کند، قطعاً بیشتر به نفعتان خواهد بود.

7. قیمت مقرون به صرفه‌تر

نمای جلوی سدان بی ام و سری 3

تفاوت وزن بیش از 225 کیلوگرمی بی ام و سری 3 و ایکس 3 را به یاد دارید؟ این یعنی بیش از 225 کیلوگرم فلز، آلومینیوم و سایر اجزای محکمی که بی ام و نیاز دارد تا به خریدار توانایی‌های آفرود محدودی را ارائه دهد که احتمالاً هیچ‌وقت از آن­‌ها بهره نخواهد گرفت. این طبیعتاً منجر به افزایش قیمت خودرو هم می‌شود.

نمای جلوی تویوتا کرولا کراس

درحالی که بی ام و سری 3 مدل پایه 41,450 دلار قیمت دارد، مدل پایه بی ام و ایکس 3 با قیمت 43,700 دلار عرضه می‌شود. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که هزینه مالکیت خودروهای شاسی بلند یا کراس اوور 10 تا 12 درصد بیشتر از نمونه‌های سدان هم‌سطح آن‌ها است و هزینه‌های نگهداری هم در نظر گرفته شده است. اگر بخواهیم سدان و کراس اوور تویوتا هم مقایسه کنیم، باید گفت که کرولا سدان با قیمت پایه 20,175 دلار و کرولا کراس با قیمت پایه 22,195 دلار در دسترس قرار دارد.

جمع‌بندی؛ سدان یا شاسی بلند؟

با توجه به آمار و ارقام، هنوز در سال 2022 دلایل زیادی برای خرید یک سدان به جای یک شاسی بلند یا کراس اوور وجود دارد. اگر یک سدان را به یک شاسی بلند ترجیح بدهید، احتمالاً خودرویی سریع‌تر، کم‌مصرف‌تر، ایمن‌تر از جهات متعدد و ارزان‌تر با سواری لذت‌بخش‌تر نصیبتان خواهد شد. بدیهی است که استثناهایی هم پیدا می‌شود و ضمناً هدف از این مطلب تخریب خودروهای شاسی بلند نیست. برای افرادی که به فضای بار بیشتر، قابلیت یدک‌کشی بهتر و توانایی‌های آفرود نیاز دارند، شاسی بلندها گزینه مناسب‌تری به شمار می‌روند.

با وجود این، همه برای این کاربردها به سراغ شاسی بلندها نمی‌روند و می‌توان گفت که اکثر خریداران خودروهای شاسی بلند اگر یک سدان بخرند راضی‌تر خواهند بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*