بازار موبایل روسیه در تسخیر برندهای چینی

بازار موبایل روسیه در تسخیر برندهای چینی

پس از جنگ با اوکراین، بازار موبایل روسیه دستخوش تغییرات بزرگی شده است. شرکت‌های غربی از آن خارج شده و برندهای چینی آن را تسخیر کرده‌اند.

روسیه به عنوان بزرگ‌ترین کشور جهان با خروج شرکت‌های غربی مثل اپل، سامسونگ، اریکسون و غیره، تغییرات گسترده‌ای را در بازار گوشی‌های هوشمند، تبلت‌، لپ تاپ و لوازم خانگی خود متحمل شده است. در نتیجه این تغییرات، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که ۹۰ درصد از محصولات فروخته شده در بازار روسیه را به زودی برندهای چینی تشکیل خواهند داد.

جنگ روسیه و اوکراین ، آمریکا و اتحادیه اروپا را مجبور کرد تدابیر محدودکننده‌ای را علیه روسیه اتخاذ کنند که این تحریم‌ها می‌تواند چشم‌انداز فناوری و گوشی‌های هوشمند در این کشور را تغییر دهد. در بازار موبایل روسیه که یکی از پویاترین بازارهای این کشور است، ۷ برند پرفروش در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ را برندهای چینی تشکیل داده‌اند. این برندها شامل ریلمی، ویوو، شیائومی، تکنو، اینفینیکس، آیتل و نوکیا می‌شوند.

رسانه روسیه‌ای Kommersant می‌گوید فروش محصولات تکنو، اینفینیکس، ریلمی و شیائومی در سال ۲۰۲۲ با رشد سالانه ۱۰۰ درصدی همراه بوده است. به طور مثال در حالی که ریلمی در نیمه نخست سال ۲۰۲۱، حدود ۴۹۸ هزار دستگاه تلفن همراه را در بازار روسیه فروخته است، این میزان امسال به ۱.۱ میلیون دستگاه رسیده است.

رشد چشمگیر فروش گوشی برندهای چینی

فروش سالانه دیگر برندهای چینی مثل پوکو (۱۶ درصد) و نوکیا (۴۰ درصد) نیز با افزایش چشمگیری همراه بوده است، در حالی که سهم اپل و سامسونگ از بازار موبایل روسیه نسبت به سال گذشته به ترتیب ۱۴ و ۱۵ درصد کاهش یافته است.

بازار موبایل روسیه در تسخیر برندهای چینی

محصولاتی که توسط برندهایی مثل تکنو عرضه می‌شود، طی دو ماه گذشته رشد ۲۰ برابری داشته‌اند. دیگما الکترونیکس هم رشد ۸ برابری را در این مدت مشابه تجربه کرده است. در مجموع گفته می‌شود سهم برندهای فناوری اطلاعات چینی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲، با افزایش دو برابر سالانه همراه بوده است.

اما ورود برندهای چینی به بازار روسیه به همینجا ختم نمی‌شود. اگر همین رویه ادامه پیدا کند، شاهد حضور برندهای گمنام دیگری مثل Kimtigo ،Akimojeba ،Domfy و Chuwi نیز در روسیه خواهیم بود. به نقل از M.Video-Eldorado که بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای لوازم الکترونیکی در روسیه است، تغییرات بازار باعث شده کاربران به برندهای جدید و گمنام تمایل پیدا کنند که عمدتاً شرکت‌های چینی، ترکیه‌ای یا روسی هستند.

اما علاوه بر کمبود دستگاه‌های آماده، بازار روسیه با کمبود قطعات هم همراه است. همین باعث شده دولت روسیه قوانینی را وضع کند که امکان واردات موازی به این کشور را قانونی می‌کند. واردات موازی این اجازه را به شما می‌دهد هرچه که برای کشور نیاز است را بدون مجوز رسمی از آن برند، وارد کشور کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*