آوردن نان به فضا-فضانورد

چرا آوردن نان به فضا ممنوع است؟

فضانوردان هنگام سفر به فضا باید از قوانین سختگیرانه‌ای پیروی کنند. یکی از قوانین عجیب این است که آوردن نان به فضا ممنوع می‌باشد!

همه ما می‌دانیم که سفر به فضا قوانین مخصوصی دارد. بعضی از این قوانین بدیهی هستند؛ مثل اینکه فضانوردان نباید در راهپیمایی فضایی، کلاه مخصوص خود را از سر بردارند. اما برخی از قوانین، عجیب و دور از ذهن به نظر می‌رسند؛ مثلا اینکه نمیتوان در فضا لباس‌ها را شست یا اینکه آوردن نان به فضا ممنوع است.

بعضی کارها در زمین، بخشی از زندگی روزانه ما هستند و زندگی بدون آنها را نمی‌توانیم تصور کنیم؛ اما فضانوردان برای آنها دلتنگ هستند. کارهایی مثل دوش گرفتن و دستشویی رفتن یا حتی گریه کردن مثل یک آدم معمولی!

علت ممنوعیت آوردن نان به فضا

آوردن نان به فضا-فضانورد

یکی از ممنوعیت‌های مهم در فضا، خوردن نان است؛ زیرا نان، ریخت و پاش و کثیف‌کاری به همراه دارد. تکه‌های نان به راحتی از هم جدا می‌شوند و در محیط بدون گرانش در هوا معلق می‌شوند. خرده نان‌ها ممکن است به درون دریچه هوا مکیده شوند و باعث ایجاد آتش شوند یا وارد تجهیزات گران‌قیمت شوند و آن‌ها را خراب کنند.

در سال ۱۹۶۵ میلادی و در طول ماموریت Gemini III ناسا خلبانی به نام جان یانگ، قوانین را زیر پا گذاشت و ساندویچی را در لباس مخصوص خود پنهان کرد. بعد از چند ساعت پرواز، ساندویچ را بیرون آورد و مقداری از آن را خورد. حتی سخاوت به خرج داد و ساندویچ خود را با فرمانده‌ ویرجیل گاس گریسوم تقسیم کرد، سپس به سرعت آن را در لباس خود پنهان کرد.

به گفته ناسا این ساندویچ فقط کمتر از یک دقیقه در فضای باز قرار گرفت؛ اما باز هم خرد شد و تکه‌هایی از آن جدا شدند.

نان در فضا-تورتیلا

مدت‌هاست که ناسا جایگزینی برای نان و ساندویچ پیدا کرده‌ است و به فضانوردان اجازه می‌دهد که تورتیلا بخورند. تورتیلا نان باریک و گرد مکزیکی است و علت انتخاب آن توسط ناسا این است که خرده‌ نان به جا نمی‌گذارد، ماندگاری طولانی‌تر دارد و فضای کمتری اشغال می‌کند.

در سال‌های اخیر شرکت‌هایی مانند Bake in space شروع به آزمایش راهی برای آوردن نان به فضا کرده اند. البته ناسا باید قبل از آوردن نان به فضا چندین چالش را حل کند، از جمله: کشف چگونگی واکنش باکتری‌های خمیر در فضا و نحوه پخت نان‌های مخصوص

جنیفر لواسور از موزه هوا و فضای اسمیتسونیان آمریکا گفت:

بوی نان تازه، حس آرامش خانه را دارد و ممکن است به فضانوردان انرژی جسمی و روانی بدهد.