خودرو برقی

آیا در حال حاضر در ایران خودرو برقی تولید می‌شود؟

خودروسازان داخلی طی سال‌های گذشته طرح تولید خودروهای برقی را در دستور کار خود قرار دادند؛ اما آیا در حال حاضر در ایران خودرو برقی تولید می‌شود؟

خودروسازان داخلی طی سال‌های گذشته تولید خودروهای برقی را در دستور کار خود قرار دادند و در این بین نیز از چند محصول برقی رونمایی کردند، اما تا به امروز هیچ یک از این خودروها به شکل انبوه تولید نشدند و به نظر می‌رسد خودروسازان فقط روی معرفی آنها تمرکز کردند.

جزئیات تولید خودرو برقی در ایران

تارا برقی

خودرو برقی

شرکت جتکو در سال قبل از توسعه تارا برقی خبر داد؛ خودرویی که اکنون طبق گفته مسئولان ایران خودرو تا پایان سال تولید و معرفی خواهد شد. این خودرو قرار است پس از انجام تست‌های لازم و پس از فراهم شدن شرایط مورد نیاز نظیر زیرساخت‌های شهری وارد مرحله تولید انبوه شود.

سایپا کراس برقی

شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت خودروسازی سایپا نیز همانند ایران خودرو برای عرضه یک خودرو تمام برقی برنامه‌هایی را در نظر گرفته است. در همین راستا مدتی قبل در فضای مجازی خبرهایی مبنی بر توسعه سایپا کراس برقی منتشر شد، اما تاکنون سایپا این خبرها را تایید یا رد نکرده است.

برنامه خودروسازان خصوصی برای تولید خودرو برقی

علاوه بر خودروسازان دولتی، خودروسازان بخش خصوصی نیز به دنبال تولید خودروهای برقی هستند. در همین راستا شرکت کرمان موتور طی همکاری با گروه صنعتی مپنا قصد دارد یک خودرو برقی را تا پایان سال تولید و معرفی کند. البته در حال حاضر جزئیاتی از این محصول منتشر نشده است، اما کرمان موتور با برگزاری یک فراخوان قصد دارد طی مشارکت مشتریان خود برای این محصول نام مناسبی را انتخاب کند.

گفتنی است طی سال‌های اخیر خودروسازان دیگری نیز از چند وسیله نقلیه برقی مانند یوز و اکسیژن پرده برداشتند. طی سال قبل خودرو برقی اکسیژن در شیراز برای اولین بار به معرض نمایش درآمد. در مراسم معرفی این خودرو اعلام شد این خودرو تا خرداد 1401 تولید و روانه بازار خواهد شد، اما تاکنون شاهد عرضه آن به بازار نبودیم.

خودرو برقی

یوز یکی دیگر از خودروهای برقی تولید داخل محسوب می‌شود که طی سال قبل شاهد معرفی آن بودیم. همچنین در سال قبل خبری مبنی بر صدور مجوز شماره‌گذاری به 30 دستگاه خودرو یوز منتشر شد، اما سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور با انتقاد به مجوز شماره‌گذاری این خودرو اعلام کرد یوز یک خودرو نیست، در واقع یک موتور چهار چرخ مجهز به سقف محسوب می‌شود؛ در همین راستا شماره‌گذاری خودرو برقی یوز نیز متوقف شد.

آیا مشتریان ایرانی از خودروهای برقی استقبال می‌کنند؟

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو با اعلام این که تا به امروز مشتریان ایرانی از خودروهای برقی استقبال نکرده‌اند، گفت مواردی چون نبود زیرساخت‌های مناسب برای شارژ خودروها و عدم پاسخگویی مناسب آنها به نیاز مالکان در جاده‌ها به عنوان دلایل اصلی عدم استقبال مشتریان از این خودروها محسوب می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفته‌های خود بیان کرد البته شرکت مپنا سعی دارد ایستگاه‌های شارژ را برای این خودروها بسازد، اما به توجه به این که در خصوص احداث جایگاه‌های شارژ مشکلات زیرساختی وجود دارد، این جایگاه‌ها تا 3 الی 4 سال آینده آماده سرویس‌دهی نخواهند بود و خودروهای معرفی شده خودروسازان نیز تا آن زمان روانه بازار نخواهند شد.