زباله های فضایی

میزان احتمال برخورد زباله های فضایی با ساکنین زمین، بسیار ترسناک است

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا طی بررسی‌های جدید خود توانستند میزان احتمال برخورد زباله های فضایی با ساکنان زمین را پیش‌بینی کنند.

کارشناسان دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا در بررسی‌های جدید خود خطر سقوط زباله های فضایی که وارد جو زمین می‌شوند را بررسی کردند و دریافتند احتمال این که یکی از ساکنان زمین طی دهه آینده به دلیل برخورد با فضاپیمای خارج از کنترل جان خود را از دست دهد، حدود 10 درصد است.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر در یک منطقه به وسعت 10 متر مربع چندین زباله فضایی وجود داشته باشد، احتمال این که بر اثر سقوط این زباله های فضایی یک یا چند تلفات طی 10 سال آینده رخ دهد، حدود 10 درصد خواهد بود. طبق بررسی‌های انجام شده، ساکنان جنوب زمین نسبت به سایر مناطق در معرض خطر بیشتری قرار خواهند داشت.

بررسی احتمال برخورد زباله های فضایی با زمین

طبق بررسی‌ها، زباله های فضایی خطرناک 3 برابر بیشتر در عرض‌های جغرافیایی جاکارتا، داکا و لاگوس نسبت به نیویورک، پکن یا مسکو با زمین برخورد خواهند کرد. گفتنی است هرچند میان موشک‌ها تفاوت وجود دارد، اما تقویت‌کننده و سایر قطعاتی که از موشک‌ها جدا می‌شوند در مدار زمین باقی می‌مانند یا پس از مدتی روی زمین سقوط خواهند کرد.

زباله های فضایی

مایکل بایرز و همکارانش در دانشگاه بریتیش کلمبیا در این تحقیق از داده‌های ماهواره‌ای سه دهه اخیر استفاده کردند و توانستند میزان خطری که ورود مجدد موشک‌های بدون کنترل برای انسان‌ها به همراه دارد را پیش بینی کنند.

طبق گفته محققان، هم‌اکنون برای ورود مجدد هدایت شده موشک‌ها به زمین فناوری‌های متعددی وجود دارد، اما به دلیل هزینه‌های زیاد بسیاری از این فناوری‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. از این رو بدون توافق‌های چند جانبه برای اجباری شدن ورود مجدد کنترل شده موشک‌ها، کشورهایی که در حوزه صنعت فضایی فعال هستند هر ساله باعث افزایش خطرهای ناشی از برخورد زباله های فضایی با ساکنان زمین خواهند شد.

زباله های فضایی

در همین راستا دولت‌هایی که در مناطق پرخطر قرار دارند باید از کشورهای فعال در حوزه صنعت فضایی بخواهند تا طرح اجباری شدن ورود مجدد کنترل شده موشک‌ها را در دستور کار قرار دهند. آژانس فضایی اروپا مدتی قبل اعلام کرد کشورهای فعال در این حوزه از سال 1957 تا به امروز حدود 13 هزار و 100 ماهواره به مدار زمین فرستادند که حدود 8 هزار و 410 ماهواره همچنان در فضا قرار دارند و 5 هزار و 800 ماهواره نیز کماکان فعال هستند.

طبق گزارش‌ها، جرم اجسام باقی مانده در مدار زمین حدود 9900 تن برآورد شده است. همچنین انتظار می‌رود حدود 130 میلیون قطعه زباله به اندازه یک میلی‌متر تا 1 سانتی‌متر در مدار زمین وجود داشته باشد. در همین راستا دولت بریتانیا نیز برنامه‌هایی را برای مقابله با میلیون‌ها تکه زباله فضایی که در مدار نزدیک به زمین وجود دارند در نظر گرفته است.

گفتنی است منتقدان ایلان ماسک هم بارها اعلام کردند صورت فلکی ماهواره‌های اینترنتی استارلینک که در مدار زمین استقرار دارند و قرار است در آینده گسترش پیدا کند نیز خطر زباله های فضایی را به میزان چشمگیری افزایش خواهد داد، اما ایلان ماسک نگرانی‌های منتقدان را بیهوده می‌داند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*