ایسوس Zenfone 9

هرآنچه که از ایسوس Zenfone 9 می‌دانیم؛ از مشخصات فنی و قیمت تا تاریخ رونمایی

ایسوس قرار است از گوشی Zenfone 9 – ذن فون 9 رونمایی کند. به همین بهانه در اینجا نگاهی به مشخصات فنی و قابلیت‌های احتمالی این پرچمدار کوچک تایوانی خواهیم داشت.

محصولات خانواده Zenfone 8 ایسوس که در سال 2021 روانه بازار شدند، خیلی زود توانستند نام خوبی برای خود دست و پا کنند. این گوشی ها صفحه نمایش کوچک‌تر و ابعاد فشرده‌تری در مقایسه با رقبا داشتند و ضمن ارائه کیفیت ساخت عالی و عملکرد بالارده، با قیمت کاملا مناسبی هم عرضه شدند.

این موفقیت چشمگیر ذن فون 8 زمینه‌ساز انتظارات بالا برای عرضه نسل جدید این گوشی یعنی خانواده Zenfone 9 شد که انتظار می‌رود امسال شاهد رونمایی رسمی آن‌ها باشیم.

در هفته‌های گذشته شایعات و اطلاعاتی از این سری گوشی ها به بیرون درز کرد. بنابراین در اینجا سعی داریم به بررسی مختصر تمامی اطلاعات پیرامون سری گوشی های ایسوس Zenfone 9 بپردازیم و در پایان هم انتظارات خود از این خانواده را مطرح کنیم. با گجت نیوز همراه باشید.

خانواده ایسوس Zenfone 9 شامل چه محصولاتی خواهد بود؟

با توجه به اینکه سری ذن فون سابقه‌ای طولانی در بازار گوشی های اندرویدی دارد، طبیعی است که ایسوس عرضه گوشی Zenfone 9 را رسما تایید کرده باشد. با این حال مشخص نیست که آیا امسال هم شاهد عرضه نسخه‌های دیگری نظیر Zenfone 8 Flip که از دوربین پاپ آپ بهره می‌برد خواهیم بود یا خیر!

ایسوس Zenfone 9

همچنین ایسوس هنوز تایید نکرده که آیا امسال عرضه نسخه پرو از Zenfone 9 را هم در برنامه دارد یا اینکه این خانواده شامل تنها یک گوشی خواهد بود.

باید منتظر ماند و دید تصمیم ایسوس برای این سری گوشی‌های خود چه خواهد بود.

ذن فون 9 ایسوس چه زمانی به بازار عرضه خواهد شد؟

ایسوس رسما تایید کرده که گوشی Zenfone 9 در تاریخ 28 جولای رونمایی خواهد شد. برای مقایسه، بد نیست نگاهی داشته باشیم به تاریخ رونمایی از سه نسل قبل گوشی‌های ذن فون ایسوس:

  • ایسوس ذن فون 6 – 16 می 2019؛
  • ایسوس ذن فون 7 – 26 آگوست 2020؛
  • ایسوس ذن فون 8 – 13 می 2021.

گوشی زن فون 9 ایسوس

سئوال مهم دیگر اینجاست که آیا این گوشی بلافاصله پس از رونمایی به بازار عرضه خواهد شد یا خیر؟ تجربه سال‌های گذشته نشان داده که ایسوس در این زمینه عملکرد چندان مناسبی ندارد!

مشخصات و قابلیت‌های احتمالی ذن فون 9 ایسوس

گوشی زن فون 9

با اینکه امسال ظاهرا خبری از نسخه Flip از گوشی‌های ایسوس نیست اما به لطف ویدیوهای متعددی که از نسخه استاندارد منتشر شده، اطلاعات فراوانی در مورد آن در دست است. در ادامه به تفصیل به بررسی مشخصات این گوشی خواهیم پرداخت.

طراحی

بر طبق اخبار و شایعاتی که هنگام عرضه آپدیت اندروید 12 گوشی Zenfone 8 Flip منتشر شده بود، انتظار می‌رود که نسل جدید هم همچنین ماژول دوربین دوگانه خانواده زنفون 8 را حفظ کند. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی بوده و حسگر فوق عریض رزولوشن 12 مگاپیکسلی داشته باشد.

تصاویر زیر نمایی از طراحی احتمالی نسل جدید گوشی های ایسوس را نمایش می‌دهند. بر اساس این تصاویر، ظاهر گوشی همچنان فشرده و طراحی آن باریک است؛ ضمن آنکه ماژول دوربین دوگانه نیز قدری با نسل قبل متفاوت است. علاوه بر این، بر اساس این تصاویر، ایسوس Zenfone 9 استاندارد IP68 را کسب کرده و از جک 3.5 میلیمتری هدفون نیز بهره خواهد برد.

همچنین بر اساس این تصاویر، حسگر اثر انگشت می‌تواند کاربرد جدید و جالبی داشته باشد و اسکرول کردن روی آن باعث جابجا شدن بین صفحات خواهد شد.

البته برخی شایعات اولیه دیگر نیز حاکی از احتمال عرضه نسل جدیدی از گوشی‌های فلیپ با سه گوشی بیرون‌جهنده در سال جاری بودند. با این وجود، هیچ گونه مدرک رسمی و معتبری در خصوص این قضیه در دست نیست. بنابراین هرگونه اطلاعاتی از این گوشی فعلا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد!

مشخصات و قابلیت‌ها

تصاویری که مدتی پیش تحت عنوان رندرهای ایسوس Zenfone 9 منتشر شدند، اطلاعات تقریبا کاملی را از جزئیات فنی احتمالی این گوشی در اختیارمان قرار دادند. به عنوان مثال صفحه نمایش این گوشی 5.9 اینچی و 120 هرتزی بوده و از پانل اولد بهره خواهد برد.

علاوه بر این، ظرفیت باتری این گوشی 4300 میلی آمپر ساعت بوده و در آن از تراشه پرچمدار اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 استفاده خواهد شد. علاوه بر این، همان طور که پیش از این گفته شد، حسگر اثر انگشت در این گوشی بر روی قاب کناری قرار خواهد داشت.

در بخش دوربین هم انتظار می‌رود که حسگر اصلی به کار رفته در زنفون 9 از نوع IMX766 سونی باشد که سیستم لرزشگیر فوق‌العاده‌ای در اختیار خواهد داشت. البته در خصوص ماژول دوربین دوم این گوشی اطلاعات چندانی در دست نیست؛ اما می‌توان انتظار یک دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی را داشت.

یکی از نخستین شایعاتی که در خصوص زنفون 9 به گوش می‌رسید احتمال تعبیه ژست‌های تماسی قاب پشتی، نظیر آنچه در گوشی پیکسل 6 گوگل شاهدش بودیم، بود. در آن زمان بسیاری اخبار از قابلیت «دبل تپ» بر روی قاب پشتی خبر می‌دادند؛ با این حال هیچ گونه اخبار تکمیلی در این زمینه منتشر نشد!

همچنین در خصوص جزئیات دیگری نظیر دوربین سلفی یا سرعت شارژ هم هنوز اطلاعات زیادی در دست نیست. به این ترتیب برای آگاهی از اطلاعات دقیق، همچنان باید منتظر رونمایی رسمی گوشی ماند.

قیمت احتمالی Asus Zenfone 9 چقدر خواهد بود؟

سال گذشته، گوشی زنفون 8 و سایر نسخه‌های دیگر این خانواده، همگی با قیمت‌هایی معقول روانه بازار شدند. به طور کلی ایسوس در خانواده زنفون همواره محصولاتی پرچمدار را با قیمت‌های رقابتی روانه بازار می‌کرده است. به طور دقیق‌تر، قیمت گذاری نسل‌های پیشین گوشی های زنفون به صورت زیر بوده است:

  • ایسوس Zenfone 7 – از 830 دلار؛
  • ایسوس Zenfone 7 پرو – از 950 دلار؛
  • ایسوس Zenfone 8 – از 630 دلار؛
  • ایسوس Zenfone 8 فلیپ – از 970 دلار.

ایسوس Zenfone 9

همان گونه که مشاهده می‌شود، تمامی محصولات ایسوس پایین‌تر از رده قیمتی محصولاتی سوپر پریمیوم بازار قرار دارند. بر این اساس می‌توان انتظار داشت همین روند برای نسل جدید هم رخ دهد و خانواده زنفون 9 ضمن ارائه مشخصات رده بالا و پرچمدار، قیمتی بسیار مناسب داشته باشند. البته افزوده شدن برخی قابلیت‌های احتمالی نظیر گیمبال برای تصویربرداری احتمالا تا حدی قیمت تمام شده محصول را افزایش خواهد داد.

البته دقت کنید که قیمت‌های نوشته شده همگی مربوط به نسخه پایه هستند. بنابراین در اختیار داشتن رم یا حافظه داخلی بیشتر مستلزم پرداخت هزینه بیشتر خواهد بود.

انتظاراتی که از ایسوس Zenfone 9 داریم

خانواده زنفون 8 ایسوس آن چنان که باید، مورد توجه قرار نگرفت. با این حال نسخه استاندارد Zenfone 8 به عنوان یکی از بهترین گوشی های با اندازه کوچک سال 2021 در خاطره‌ها باقی ماند.

همچنین زنفون 8 فلیپ هم ابدا گوشی بدی نبود. با این وجود، این محصول بیشتر یک ارتقای کوچک برای زنفون 7 به شمار می‌رود تا محصولی کاملا جدید.

نسل جدید گوشی های زنفون قطعا جای پیشرفت فراوانی دارد. به همین جهت در ادامه این متن به برخی از مهم‌ترین انتظاراتی که از نسخه‌های 2022 گوشی های زنفون ایسوس داریم اشاره خواهیم کرد.

عرضه سریع‌تر و گسترده‌تر به بازار

یکی از مهم‌ترین ایرادات وارد به نسل قبل زنفون، چرخه عرضه بسیار ناهماهنگ آن بود. نسخه استاندارد Zenfone 8 چند هفته پس از رونمایی رسمی وارد بازار آمریکا شد. با این حال نسخه Flip هرگز رنگ بازار این کشور را به خود ندید و فقط در اروپا و انگلستان عرضه منظمی داشت. علاوه بر این، هندی‌ها نیز با تاخیری فراوان، سرانجام در ماه فوریه 2022 توانستند نسخه Flip از زنفون 8 را خریداری کنند! البته در این زمان، نسل بعدی گوشی های اندرویدی به طور کامل روانه بازار شده بودند!

زنفون 9 ایسوس

بر این اساس یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند باعث موفقیت بیشتر نسل جدید گوشی های ایسوس شود، عرضه گسترده‌تر و سریع‌تر آن به بازارهای مختلف است. همچنین گسترش عرضه این خانواده به بازارهای بیشتر جهانی هم می‌تواند سهم بسزایی در افزایش فروش این گوشی ها داشته باشد.

ثابت ماندن یا کاهش قیمت

در کنار اندازه کوچک زنفون 8، نکته دیگری که آن را به محصولی دوست‌داشتنی تبدیل کرده بود، قیمت 629 دلاری آن بود. این قیمت برای یک گوشی پرچمدار ضدآب در سال 2021 باورنکردنی به نظر می‌رسید. به بیان دیگر، Zenfone 8 تنها کمی از گوشی بزرگ و پرحاشیه گوگل، پیکسل 6، گران‌تر بود!

در همین راستا، مهم‌ترین انتظار از ایسوس، نگه داشتن رده قیمتی نسل جدید پرچمدارانش در همین حدود است. همچنین در صورتی که نسل جدید زنفون‌ها ارتقایی جزیی در مقایسه با نسل پیش باشد، حتی کاهش جزیی قیمت آن نیز می‌تواند یکی از اتفاقات مورد انتظار باشد. در عین حال به نظر می‌رسد سیاست ایسوس بر عرضه محصولی با تفاوت‌های چشمگیر در مقایسه با نسل قبل استوار است. بنابراین، کاهش قیمت، چندان محتمل به نظر نمی‌رسد!

ایسوس Zenfone 9

از سوی دیگر قیمت نسخه Flip هم با 913 دلار آغاز می‌شد که در مقایسه با نسخه استاندارد بالا به نظر می‌رسد. با این حال با در نظر گرفتن طراحی پیچیده‌تر و افزوده شدن دوربین تله فوتو در کنار باتری بزرگ‌تر این گوشی، قیمت بالاتر آن در مقایسه با نسخه استاندارد زنفون 8 توجیه می‌شود.

البته نباید از یاد برد که نسخه استاندارد Zenfone 8 هم از برخی قابلیت‌های اختصاصی نظیر لایه محافظ گوریلا گلس جدیدتر، نرخ رفرش بالاتر، جک هدفون و استاندارد IP برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت بهره می‌برد.

تعبیه شارژ بی سیم

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های پریمیومی که زنفون 8 فاقد آن بود، شارژ بی سیم است که در سال‌های اخیر به یکی از ویژگی‌های ثابت گوشی‌های رده بالا تبدیل شده است. غیبت این ویژگی، خصوصا در نسخه Flip از زنفون 8 که قیمت بالاتری داشت، مشهود بود. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که شارژ Qi در نسل جدید از زنفون ها حضور داشته باشد تا پرچمداران ایسوس از این حیث از رقبای خود عقب نیفتند.

شارژ بی سیم زنفون 9

البته می‌توان حدس زد که به خاطر اندازه جمع و جور گوشی ذن فون 8 امکان تعبیه قطعات مربوط به شارژ بی سیم درون این گوشی وجود نداشته؛ با این حال هر دو گوشی آیفون SE 2022 و پیکسل 6 که اندازه‌هایی نزدیک به ذن فون 8 داشتند به این قابلیت مجهز بودند. بنابراین، تعبیه این تکنولوژی در ایسوس Zenfone 9 می‌تواند خبر خوبی برای علاقمندان به آن‌ها باشد. البته تا کنون هیچگونه اخبار رسمی مبنی بر حضور این قابلیت در نسل جدید گوشی های ایسوس منتشر نشده است.

در گجت نیوز بخوانید: گوشی ایسوس بخریم یا نه؟!

حداقل سه سال بروزرسانی سیستم عامل

وضعیت ایسوس در ارائه آپدیت‌های نرم افزاری برای محصولاتش چندان بد نیست و این کمپانی آپدیت اندروید 12 را زودتر از بسیاری رقبایش برای ذن فون‌ها عرضه کرد.

با این حال روند پشتیبانی دو ساله نرم افزاری از گوشی‌های این کمپانی می‌تواند در سال 2022 دستخوش تغییر شود؛ چرا که صنعت گوشی های هوشمند، در ماه‌ها و سال‌های اخیر در این زمینه پیشرفت‌های جالبی را تجربه کرده است.

آپدیت زنفون 9

در حال حاضر کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ، شیائومی، اوپو، ویوو، نوکیا و وان پلاس همگی محصولاتشان را با پشتیبانی حداقل سه ساله نرم افزاری روانه بازار می‌کنند. به این ترتیب اگر ایسوس هم به دنبال رقابت با بزرگان بازار است، باید ذن فون 9 را با حداقل سه سال پشتیبانی بدون شرط سیستم عامل و حداقل چهار سال بروزرسانی‌های امنیتی عرضه کند. تعمیم این سیاست به Zenfone 8 هم می‌تواند اقدام موثر دیگری در راستای تثبیت برند ذن فون باشد.

البته در این زمینه هم نمی‌توان با قاطعیت اظهار نظر کرد؛ چراکه ایسوس مدتی پیش گوشی گرانقیمت‌تر ROG Phone 6 را هم با دو سال آپدیت سیستم عامل و دو سال پشتیبانی امنیتی به بازار عرضه کرد. این قضیه البته بسیار تعجب برانگیز است.

ارتقای دوربین

علیرغم تمام ویژگی‌های برجسته‌ای که ذن فون 8 ارائه می‌دهد، دوریبن آن کیفیتی کاملا معمولی داشته و اصلا در حد و اندازه‌های محصولات رده بالا و پرچمدار نیست. به بیان دقیق‌تر، ماژول دوربین این گوشی که متشکل از یک حسگر اصلی 64 مگاپیکسلی و یک حسگر ثانویه فوق عریض 12 مگاپیکسلی است، صرفا تصاویر قابل قبولی می‌گیرد. همچنین عملکرد دوربین فوق عریض این گوشی نیز اصلا تعریفی ندارد.

اگر دوربین تله فوتوی هشت مگاپیکسلی نسخه Flip را فاکتور بگیریم، وضعیت این مدل هم مشابه با ذن فون 8 معمولی است!

دوربین Zenfone 9

نخستین گام برای ارتقای سیستم دوربین نسل جدید گوشی‌های ذن فون می‌تواند استفاده از حسگر تله فوتو در نسخه استاندارد آن باشد؛ اتفاقی که با توجه به تصاویر منتشر شده از این گوشی، به نظر نمی‌رسد شاهد رخ دادن آن باشیم!

از سوی دیگر، ایسوس همچنین می‌تواند با ارتقای کیفیت تصاویر دوربین‌های اصلی و فوق عریض، عملکرد سیستم دوربین را تا حدی ارتقا دهد. این کار می‌تواند از طریق تعبیه الگوریتم‌های تصویربرداری بهتر، استفاده از تکنولوژی‌های جدید کوالکام در تصویربرداری و یا استفاده از حسگرهای جدیدتر و بهتر ممکن شود.

اگر شایعات پیرامون ایسوس Zenfone 9 صحیح باشد؛ نسخه استاندارد این گوشی به گیمبال مجهز خواهد بود؛ بنابراین حداقل کیفیت ویدیوهای ضبط شده توسط این گوشی ارتقایی چشمگیر خواهد داشت!

نگه داشتن جک هدفون و استاندارد IP68

ایسوس سال گذشته ذن فون 8 را به جک 3.5 میلیمتری هدفون مجهز کرد. همین اتفاق به ظاهر ساده، آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای بسیاری کاربران علاقمند به موزیک تبدیل کرد؛ چراکه بسیاری پرچمداران کنونی بازار فاقد جک هدفون هستند.

از طرف دیگر، کسب استاندارد IP68 هم قابلیت جذاب دیگری است که در میان گوشی‌های با قیمت کمتر از 600 دلار اتفاق کم‌سابقه‌ای به شمار می‌رود.

دوربین Zenfone 9

بر همین اساس، انتظار می‌رود که این قابلیت‌ها در نسل جدید گوشی‌های Zenfone هم حضور داشته باشد.

البته باید در نظر داشت که کسب استاندارد IP68 برای گوشی ذن فون 9 فلیپ کار چندان ساده‌ای نخواهد بود؛ با این حال قطعا دستیابی به سطح پایین‌تری از استاندارد IP برای محافظت از گوشی در برابر پاشش قطرات مایع قطعا برای ایسوس امکان‌پذیر خواهد بود.

اگر سامسونگ توانسته گوشی‌های تاشوی خود را در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت مقاوم‌سازی کند، حتما ایسوس هم می‌تواند همین کار را با نسخه Flip از گوشی‌های جدیدش انجام دهد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*