دوربین آیفون ۱۳

4 قابلیت دوربین آیفون 13 که همه را شیفته خودش می‌کند

همانطور که می‌دانید بیشترین تغییر سری آیفون ۱۳ نسبت به نسل قبلی در دوربین آن‌ها بوده است. با ما همراه باشید تا این تغییرات را بررسی کنیم.

تاکنون iPhone 13 از بین سایر آیفون‌ها بهترین مشخصات را داشته است. بی‌شک بیشترین ارتقا در قسمت دوربین بوده که ویژگی‌های جدید و جالبی مثل مود فیلمبرداری سینماتیک و حالت ماکرو را ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قابلیت های دوربین آیفون ۱۳ ادامه مطلب را بررسی کنید.

دوربین آیفون ۱۳ چگونه است؟

دوربین آیفون ۱۳

وقتی صحبت از سخت افزار دوربین می‌شود، می‌توان تفاوت‌ها را به دو دسته تقسیم کرد: آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو . دسته‌ی iPhone 13 شامل iPhone mini و دسته‌ی iPhone 13 Pro شامل iPhone 13 Pro Max می‌شود.

دسته‌ی اول یعنی آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی دارای دو لنز دوربین هستند: یک لنز واید ۱۲ مگاپیکسلی و یک لنز اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی. در این گوشی‌ها دوربین‌ها به صورت مورب قرار گرفته‌اند، در حالیکه در آیفون ۱۲ دوربین‌ها در یک خط عمودی قرار دارند. لنز واید این گوشی‌ها دارای دیافراگم f/1.6 و لنز Ultrawide آن‌ها دارای دیافراگم f/2.4 است.

در عوض دوربین آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس سه لنز دارد: دو لنز اصلی و یک لنز تله فوتو با دیافراگم f/2.8. لنز تله فوتو دارای زوم اپتیکال ۳ برابری است که این لنز در گوشی‌های iPhone 13 و iPhone 13 mini موجود نیست. دیافراگم لنز‌های واید و اولترا واید این گوشی‌ها نیز با دسته‌ی اول تفاوت دارد، لنز Wide این گوشی‌ها دارای دیافراگم f/1.5 و لنز Ultrawide آن‌ها دارای دیافراگم f/1.8 است.

با توجه به این ویژگی‌ها، چندین تفاوت مهم و فاحش نیز در نرم افزار دوربین مدل‌های سری آیفون ۱۳ وجود دارد که برخی از این تفاوت‌ها فقط در نسخه‌های Pro این گوشی‌ها دیده می‌شوند. در ادامه به ۴ مورد از قابلیت‌های جذاب دوربین آیفون ۱۳ که در آیفون‌های سری قبل وجود نداشتند اشاره خواهیم کرد و در مورد هر کدام از آن‌ها توضیح مختصری خواهیم داد.

۱- مود فیلمبرداری سینماتیک (Cinematic Mode)

دوربین آیفون ۱۳

احتمالا از زمان عرضه iPhone 13 یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های ارائه شده‌ی آن حالت سینماتیک است که در تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ وجود دارد. اگر شما یک فیلمبردار هستید، این قابلیت همه چیز را برای شما دگرگون می‌کند.

Cinematic Mode d یک ویژگی فوق‌العاده است که به شما امکان می‌دهد در حین حرکت دوربین، فوکوس را از یک سوژه به سوژه دیگر تغییر دهید. با این حالت می‌توانید فورا فوکوس را از سوژ‌ه‌ای نزدیک به سوژه‌‌ی دیگری در پس زمینه تغییر دهید، یا بالعکس.

گوشی آیفون هنگام ضبط ویدیو به طور خودکار این کار را انجام می‌دهد، یا می‌توانید خودتان به صورت دستی بین دو نقطه یا سوژه جابجا شوید. همچنین می‌توانید فوکوس را روی یک سوژه قفل کنید تا هنگامی که دوربین را حرکت می‌دهید و زوایای مختلف را ضبط می‌کنید، فوکوس آن تغییری نکند.

مود سینماتیک دوربین آیفون ۱۳ کاملا حرفه‌ای است و به شما فرصت می‌دهد تا مهارت‌های فیلمبرداری خود را محک بزنید. نحوه استفاده از این حالت در آیفون بسیار آسان است و شما سریع آن را یاد می‌گیرید. این حالت نسبتا قابلیت جدیدی است و هنوز هم با دوربین‌های فیلمبرداری حرفه‌ای رقابت نمی‌کند، اما به خوبی نیاز شما به یک فیلمبرداری اصولی و حرفه‌ای را رفع می‌کند.

۲- حالت ماکرو (Macro Mode)

دوربین آیفون ۱۳

حالت ماکرو فقط در مدل‌های پرو سری آیفون ۱۳ وجود دارد، بنابراین کاربران iPhone 13 mini و iPhone 13 نمی‌توانند از این قابلیت استفاده کنند. علت وجود این قابلیت در مدل‌های Pro سنسورهای بهتر و دیافراگم‌های باز تری است که در لنز Ultrawide آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس وجود دارد.

حالت ماکرو به شما این امکان را می‌دهد که با فوکوس بسیار واضح، عکس‌های کلوزآپ در فاصله ۲ سانتی متری از سوژه بگیرید. علاوه بر این، Macro mode فقط به عکاسی اختصاص ندارد و شما می‌توانید از آن برای فیلمبرداری نیز استفاده کنید.

گزینه‌ی خاصی برای انتخاب حالت عکاسی ماکرو وجود ندارد، بنابراین یادگیری نحوه عکاسی با حالت ماکرو بسیار آسان است. فقط کافیست به اندازه کافی به سوژه نزدیک شوید تا آیفون شما به صورت خودکار از لنز اولترا واید استفاده کند. با این حال، هنگامی که در حال ضبط ویدیو هستید می‌توانید به صورت دستی دوربین Ultrawide را انتخاب کنید و لنز دوربین آیفون ۱۳ را به سوژه مورد نظر نزدیک کنید.

می‌توانید از طریق تنظیمات آیفون، سوئیچ خودکار حالت ماکرو را تغییر دهید. به این صورت می‌توانید هر زمان که به سوژه نزدیک شدید در برنامه دوربین گوشی خود دکمه‌ای را ضربه بزنید تا تمایل به استفاده از حالت ماکرو را کنترل کنید.

۳- سبک‌های عکاسی (Photographic Styles)

دوربین آیفون ۱۳

این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا عکس‌های خود را بدون دردسر ویرایش کنید. این ویژگی در تمام مدل‌های آیفون ۱۳ وجود دارد. Photographic Styles به شما این امکان را می‌دهد که یک فیلتر را مطابق میل خود انتخاب کنید. در این قابلیت گزینه‌هایی مثل کنتراست، ویبرانت، گرما و سردی رنگ عکس وجود دارد. شما می‌توانید این موارد را به دلخواه خود تنظیم کنید.

بهترین راه این است که پس از اتمام کار، یک نام برای سبک عکاسی خود تعیین کنید و همیشه برای عکس‌هایتان از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید چندین سبک عکاسی را تنظیم کنید و ببینید که چه عکس‌هایی برای آن‌ها مناسب است.

به این صورت مجموعه‌ای از فیلترهای شخصی که خودتان ساخته‌اید را در گوشی‌تان دارید و می‌توانید به جای فیلترهای موجود همیشه از آن‌ها استفاده کنید. شما باید قبل از گرفتن عکس، سبک عکاسی خود را تنظیم کنید، زیرا پس از گرفتن عکس نمی‌توانید سبک دقیقی را روی آن اعمال کنید.

۴- فیلمبرداری ProRes

قابلیت فیلمبرداری ProRes فقط در آیفون‌های ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس وجود دارد و فقط در حالت ویدیو برنامه دوربین در دسترس است. شما نمی‌توانید آن را با سینماتیک مود، تایم لپس یا اسلوموشن استفاده کنید. شما فقط می‌توانید ویدیوهای ProRes را با انتخاب آن از طریق تنظیمات ضبط کنید.

اپل در سال ۲۰۰۷ قابلیت ProRes را معرفی کرد، اما این اولین باری است که آن را در گوشی‌های آیفون مشاهده می‌کنید. درک عملکرد و نحوه کار فرمت ویدیویی ProRes شاید باعث سردرگمی شما شود.

با این حال، به عبارت ساده‌تر، ProRes به شما این امکان را می‌دهد که ویدیوهایی با رزولوشن بالا در قالب فشرده بگیرید و امکان ویرایش آن در Photos، iMovie و نرم افزارهای حرفه‌ای را داشته باشید.

این قابلیت در درجه اول به درد فیلم‌سازان، سازندگان ویدیو و فیلمبردار‌هایی که از نرم افزارهایی در سطح صنعت برای ویرایش فیلم‌های خود استفاده می‌کنند، می‌خورد. با آنکه قبلا این فرمت برای فیلمسازان و ویرایشگران وجود داشت، اما حالا ProRes در آیفون ۱۳ ضبط و ویرایش ویدیو‌ها‌ی باکیفیت را برای کاربران عادی بسیار آسان‌تر و قابل دسترس‌تر می‌کند.

دوربین آیفون ۱۳ در حال حاضر بهترین است!

ممکن است تفاوت‌های ظاهری زیادی در سری آیفون ۱۳ با نسل‌های قبلی آیفون ندیده باشید، اما سری جدید آیفون در مقایسه با مدل‌های قبلی خود تفاوت زیادی در قسمت دوربین دارد. کیفیت بالاتر، وضوح بیشتر، دیافراگم بازتر، بهترین حسگرهای آیفون تا به امروز و ویژگی‌های متعدد فیلمبرداری، دوربین این سری از آیفون را بهترین دوربین گوشی هوشمند مبدل کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. این تعریف هایی که شما از دوربین آیفون کردید و بهترین دوربین در بین تمام دوربین های موبایل قرار دادید خود آیفون شاخ در آورده دهان باز خیره مونده اینا چی دارن میگن. پرچمداری که دوربین پریسکوپ نداره. دوربین زوم نداره و با اولترا واید فوکوس قاطی میکنه. حالت فیلمبرداری سینماتیک تو همه مدل ها که نوشتید نه تنها نیست که تو مدل های حافظه 125 پرو و پرو مکس هم نیست. بی کیفیت دوربین در حالت مود شب داره پر از نویز منتهی وقتی عاشقان برند میخرن نیازی به بهتر شدن نمیبینه. همین که شما ازش تعریف میکنید کافیه