ضربان قلب رادیویی در فضا

یک سیگنال رادیویی عجیب شبیه ضربان قلب از اعماق فضا به سمت زمین می‌آید

دانشمندان، یک سیگنال رادیویی عجیب شبیه ضربان قلب را شناسایی کردند که از اعماق فضا به سمت کره زمین می‌آید.

فوران‌‌های رادیویی سریع (FRB) رویدادهای مرموزی هستند. درواقع FRB یک انفجار بسیار کوتاه مدت از امواج رادیویی درخشان از دوردست‌ها در فضا است. اخیرا دانشمندان یک ضربان قلب رادیویی عجیب را شناسایی کردند که از اعماق فضا به زمین می‌آید.

بر اساس تخمین‌های ناسا، فوران‌های رادیویی سریع (FRB) معمولا فقط چند ثانیه دوام می‌آورند؛ اما قادر به تولید انرژی زیادی هستند.

در همین چند ثانیه می‌توانند به اندازه‌ای که خورشید در مدت یک سال انرژی تولید می‌کند، انرژی تولید کنند. اخیرا دانشمندان با نوع نادری از انفجار رادیویی مواجه شدند که شبیه ضربان قلب است و با سرعت دوره‌ای منظم می‌درخشد. در نظر داشته باشید که این یک رویداد غیرعادی محسوب می‌شود.

معمولا فوران‌های رادیویی سریع در یک چشم به هم زدن ناپدید می‌شوند؛ اما FRB اخیری که کشف شد تقریبا ۳ ثانیه طول کشید. این FRB که FRB20191221A نام دارد،‌ تقریبا ۱۰۰۰ برابر سایر FRB ها عمر کرد.

ضربان قلب رادیویی در فضا

یک تیم شامل کارشناسانی از MIT و سایر موسسات آمریکایی و کانادایی مشاهدات جالبی داشتند. این تیم مشاهده کردند که این سیگنال رادیویی منحصر به فرد با فرکانس 0.2 ثانیه مشابه ضربان قلب در مقیاس کهکشانی می‌تپد.

این سیگنال با عنوان «طولانی‌ترین سیگنال FRB‌ با واضح‌ترین الگوی تناوبی تا کنون» شناخته می‌شود. این سیگنال از منبعی ناشناخته می‌آید و در فاصله چندین میلیارد سال دورتر از زمین در کیهان قرار دارد.

دنیل میچلی، محقق فوق دکتری در MIT موسسه کاولی (Kavli) می‌گوید:

این انفجارهای رادیویی مرموز احتمالا از یک مگنتار یا تپ اختر روی استروئیدها می‌آیند.

جزئیات سیگنال مرموز 

انفجارهای سریع رادیویی معمولا از یک الگوی منظم انتشار امواج رادیویی پیروی نمی‌کنند؛ اما در سال ۲۰۲۰ یک سیگنال عجیب و غریب به شکل یک انفجار رادیویی با الگوی تناوبی مشاهده شد که از منبعی تقریبا در فاصله ۵۰۰ میلیون سال نوری از ما می‌آمد. میچلی می‌گوید:

این سیگنال نه تنها بسیار طولانی بود بلکه پیک‌های دوره‌ای بسیار دقیق داشت. بوم بوم بوم مانند ضربان قلب. این اولین باری است که سیگنالی به شکل دوره‌ای شناسایی می‌شود.

ضربان قلب رادیویی در فضا

این فوران رادیویی عجیب، اولین بار در سال 2019 میلادی توسط آزمایش نقشه برداری شدت هیدروژن در کانادا‌ (CHIME) به ثبت رسید. این FRB عجیب بی‌شک مشابه انتشارات تپ اخترهای رادیویی و مگنتارها در کهکشان راه شیری است؛ اما تفاوت ویژه‌ای در شدت آن وجود دارد.

این FRB یک میلیون بار درخشان‌تر از فوران‌هایی است که از کهکشان راه شیری می‌آیند. دانشمندان حدس می‌زنند که انفجار رادیویی عجیب و غریب از یک تپ اختر یا مگنتار که توسط یک ابر پلاسمایی متلاطم احاطه شده‌است،‌ نشأت می‌گیرد.

تپ اختر رادیویی یک ستاره نوترونی در حال چرخش سریع و بسیار متراکم است، درواقع باقی‌مانده یک ستاره مرده پس از انفجار شدید ابرنواختری است. مگنتار نیز یک ستاره نوترونی دارای میدان مغناطیسی قوی است که می‌تواند هزار برابر قوی‌تر از یک ستاره نوترونی متوسط باشد.

به گفته ناسا قدرت میدان مغناطیسی مگنتار به حدی است که اگر یک مارشملوی نرم با سطح ستاره برخورد کند، درواقع با نیروی هزار بمب هیدروژنی به ستاره برخورد کرده است!