تلسکوپ فضایی بزرگ چین برای رقابت با جیمز وب در راه است

تلسکوپ فضایی بزرگ چین که Xuntian نام دارد تا سال 2024 وارد فضا خواهد شد تا با تلسکوپ جیمز وب رقابت کند. میدان دید این تلسکوپ نزدیک به ۳۰۰ برابر بیشتر از تلسکوپ فضایی هابل خواهد بود.

پس از موفقیت‌های جیمز وب و به ثبت رسیدن تصاویری حیرت‌آور توسط این تلسکوپ، به نظر می‌رسد چینی‌ها نیز دست به کار شده‌اند تا با تلسکوپ جیمز وب وارد رقابت شوند. به احتمال زیاد نخستین تلسکوپ فضایی بزرگ چین که Xuntian نام دارد تا سال 2024 در ایستگاه فضایی چین عملیات علمی خود را آغاز خواهد کرد.

طراحان تلسکوپ جیمز وب و متخصصانی که روی این تلسکوپ کار می‌کنند، طول عمری 20 ساله را برایش پیش‌بینی کرده‌اند. اما طول عمر ماموریت Xuntian 10 سال خواهد بود؛ عددی که قابل تمدید است. این تلسکوپ به عنوان کابین نوری ایستگاه فضایی چین، بیش از 10 تن وزن دارد و از لحاظ طولی با یک ساختمان ده طبقه برابری می‌کند. علاوه‌بر این موارد، نخستین تلسکوپ فضایی بزرگ چین دارای دیافراگم دو متری بوده، از آشکارسازهای پیشرفته بهره می‌برد و انتظار می‌رود پروسه ساخته شدنش تا پیش از اتمام سال 2022 به پایان برسد.

تلسکوپ فضایی بزرگ چین

ایستگاه فضایی چین پس از اتمام ساخت، حالتی T شکل خواهد داشت.

ژان هو به عنوان دانشمند اصلی مرکز اپتیکی Xuntian و محقق مرکز ملی، درباره این تلسکوپ می‌گوید: «Xuntian از دو بخش محوری تشکیل شده که یکی مرکز نوری و دیگری سکوی آن است.»

جالب است بدانید این تلسکوپ از پنج دستگاه رصدی شامل ماژول Xuntian، ماژول تراهرتز، طیف‌نگار میدان انتگرال، تصویربردار چند کاناله و تاج‌نگار تصویربرداری سیاره‌ای فراخورشیدی تشکیل شده است.

این تلسکوپ پس از کامل شدن ایستگاه فضایی چین به فضا پرتاب خواهد شد تا وارد رقابت با تلسکوپ جیمز وب شود. طبق گفته‌های طراح ارشد این تلسکوپ، توسعه تمام اجزا و واحدهای Xuntian تکمیل شده است و آن‌ها در حال حاضر خودشان را برای آزمایش مشترک پرتاب فضایی آینده این تلسکوپ آماده می‌کنند.

تلسکوپ فضایی بزرگ چین توانایی رصد کردن 40 درصد از آسمان در طول 10 سال را خواهد داشت؛ این امکان شگفت‌انگیز بواسطه دوربین عظیم 2.5 میلیارد پیکسلی Xuntian به وقوع خواهد پیوست. همچنین طبق اظهارات آقای ژان هو، این تلسکوپ به احتمال زیاد بزرگ‌ترین تلسکوپ برای فعالیت‌های نجومی و ستاره‌شناسی در محدوده نزدیک به فرابنفش و محدوده مرئی در دهه قبل از سال 2035 خواهد بود. این تلسکوپ علاوه‌بر ماموریت‌های مذکور، به سراغ کیهان و روند شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها نیز خواهد رفت.

شما درباره Xuntian چه فکری می‌کنید؟ آیا نخستین تلسکوپ فضایی چین می‌تواند به یک رقیب جدی برای جیمز وب تبدیل شود؟ نظرات‌تان را با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*