آیفون مزیت گوشی اندرویدی

آیفون در حال از دست دادن بزرگترین مزیت خود نسبت به گوشی های اندرویدی است

با وجود تمام کش و قوس‌های نبرد آیفون و پرچمداران اندرویدی، گوشی های اپل همواره در یک زمینه با اختلاف، برتر بوده‌اند. با این حال اطلاعات جدید حاکی از این است که این مزیت در حال از دست رفتن است.

یکی از جالب‌ترین نکات در خصوص آیفون های اپل، نظرات کاملا دوگانه‌ای است که در خصوص این گوشی وجود دارد. بسیاری افراد با دلایل قابل قبول معتقدند که این گوشی‌ها نباید تا این حد مورد توجه قرار گیرد و گروهی دیگر با دلایل منطقی معتقدند آیفون‌ها بهترین گوشی های هوشمند دنیا هستند.

با این حال علیرغم تمامی نکات قابل بحث آیفون و رقابت آن با محصولات اندرویدی، گوشی های اپل حداقل در یک زمینه همواره با اختلاف زیادی جلوتر از رقبای اندرویدی خود بوده‌اند: عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری!

سال گذشته تراشه A15 Bionic اپل که در خانواده آیفون 13 حضور داشت عملکرد خارق‌العاده‌ای از خود ارائه داد و رقبای اندرویدی را یکی پس از دیگری کنار زد. در این میان حتی گوشی های گیمینگی نظیر ایسوس راگ فون 5 آلتیمیت که عموما مشخصات سخت افزاری بسیار قدرتمندی هم داشتند حریف این گوشی نشدند تا حتی نسخه‌های کوچک‌تر و ارزان قیمت‌تر آیفون هم با میزان رم بسیار پایین‌تر موفق به ارائه عملکرد فنی بهتر از قدرتمندترین پرچمداران اندرویدی باشند!

با این حال هیچ موفقیتی دائمی نیست و رقابت آیفون و گوشی های اندرویدی هم از این قضیه مستثنی نخواهد بود. بخصوص آن که گزارش‌های اخیر حاکی از این است که به تازگی محصول اندرویدی جدیدی به بازار معرفی شده که اپل را در زمین خودش شکست داده است! جالب‌تر آنکه این محصول، توسط رقیب دیرینه اپل، یعنی سامسونگ ساخته نشده است!

شیائومی 12S اولترا موفق به شکست آیفون 13 پرو مکس در تست‌های گیمینگ شده است

با اینکه شاید در نگاه اول، دوربین بزرگ و قدرتمند شیائومی 12 اس اولترا مهم‌ترین نکته آن به نظر برسد، اما در این جا تمرکز ما بر روی قابلیت‌های عکسبرداری این گوشی نیست!

شیائومی 12 اس اولترا

محصول جدید و قدرتمند شیائومی از تراشه پرچمدار اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 استفاده می‌کند و به تازگی موفق شده میانگین نرخ فریم 57.7 را در بازی محبوب، پرجزئیات و سنگین Genshin Impact کسب کند. این در حالی است که آیفون SE 2022 که همانند قدرتمندترین گوشی حال حاضر اپل، آیفون 13 پرو مکس، از تراشه A15 Bionic استفاده می‌کند، نتوانست به میانگین نرخ فریم بالاتر از 54 دست پیدا کند.

البته ممکن است مقایسه جدیدترین پرچمدار اندروید با یک گوشی میان رده اپل اقدام چندان منطقی‌ای به نظر نرسد، اما آن چه بیش از خود گوشی‌ها اهمیت دارد، تلاشی است که کوالکام و رقبای اندرویدی برای رسیدن به اپل می‌کنند. در صورت ادامه همین روند، هیچ بعید نیست که چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 قدرتمندتر از تراشه A16 Bionic که در نسخه‌های قدرتمند آیفون 14 به کار خواهد رفت باشد!

اپل همچنین از بقیه نوآوری‌های بازار گوشی های هوشمند هم عقب است و تلاشی هم برای رسیدن به رقیبان نمی‌کند.

صرفنظر از حاشیه امنی که اپل در صدر جدول عملکرد پردازشی گوشی های هوشمند برای خود ایجاد کرده است، اطلاعات موجود از گوشی آیفون 14 حاکی از این هستند که آیفون‌های جدید اپل از بسیاری ترندهای روز گوشی های پرچمدار بازار عقب هستند. به عنوان مثال دوربین پریسکوپ یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های پرچمداران مهم اندرویدی است که ظاهرا در مدل‌های 2022 از آیفون حضور نخواهد داشت و اپل تصمیم دارد از آن برای آیفون 15 استفاده کند.

در حال حاضر کمپانی‌های بزرگ سازنده گوشی های اندرویدی در حال برنامه‌ریزی برای بهینه‌سازی دوربین‌های زوم پریسکوپ در نسل بعدی از پرچمداران خود هستند. از سوی دیگر کاربران گوشی های گرانقیمت اپل هنوز باید برای ثبت تصاویر از سوژه‌های نزدیک، به زوم دیجیتالی گوشی خود که کیفیت مناسبی هم ندارد تکیه کنند.

البته تاریخچه اپل نشان‌دهنده این است که این غول کوپرتینویی اصراری به همراه شدن با روندهای روز گوشی‌های اندرویدی نداشته و استانداردهای خاص خود را برای نوآوری دارد. به عنوان مثال، سیستم عامل iOS 16 پس از مدت‌ها قابلیت شخصی‌سازی صفحه لاک اسکرین را به کاربران آیفون خواهد داد. این در حالی است که قابلیت‌های پایه‌ای نظیر صفحه نمایش همیشه روشن که تقریبا تمامی گوشی‌های پرچمدار و حتی میان رده اندرویدی از آن بهره می‌برند، در این نسخه از iOS هم غایب خواهد بود!

گوشی های اندرویدی جدید

علاوه بر این، قابلیت‌های حرفه‌ای‌تری مانند مالتی تسکینگ اسپلیت اسکرین که یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های اندروید است هم فعلا جایی در آیفون‌ها ندارد. دلیل این امر ناتوانی اپل در تعبیه این قابلیت‌ها در محصولاتش نیست و به نظر می‌رسد این کمپانی فعلا قصد استفاده از این ویژگی‌ها را ندارد!

همان گونه که اشاره شد، اپل اصراری به گوش دادن به حرف مخاطبان خود و قرار دادن قابلیت‌های درخواستی آن‌ها در محصولاتش را ندارد و به دلیل تسلطی که بر بسیاری بازارهای جهانی دارد، نیازی هم به این فرمانبرداری از مخاطبانش حس نمی‌کند! از طرف دیگر کاربری سرراست و ساده، از قدیم‌الایام و دوره استیو جابز فقید، اولویت اول اپل در ساخت محصولاتش بوده است. بنابراین هر قابلیتی که بخواهد سادگی عملکرد iOS را دستخوش تغییر کند، احتمالا به سادگی توسط مدیران اپل پذیرفته نخواهد شد.

البته ظاهرا این قضیه هم در حال تغییر است. به طور مثال پس از مدت‌ها اعتراضات کاربران و البته رقابت شدید در بازار تبلت‌ها، کمپانی کوپرتینویی در کمال ناباوری، تغییری بزرگ در iOS ایجاد کرد و سرانجام سیستم مالتی تسکینگ قدرتمندی را در آیپدهای خود تعبیه کرد. بر همین اساس می‌توان انتظار داشت که شاید در آینده اتفاقی مشابه هم برای آیفون رخ دهد.

برگ برنده آیفون های امسال و سال‌های آینده چه خواهد بود؟

پیش از این که به بررسی تصمیمات بلندمدت اپل برای آیفون بپردازیم، بد نیست نگاهی به استراتژی‌های کوتاه مدت این کمپانی داشته باشیم.

به نظر می‌رسد اپل حداقل برای مدل‌های 2022 از آیفون همچنان قصد داشته باشد بر روی امنیت و پشتیبانی نرم افزاری قدرتمند خود مانور دهد؛ چرا که این زمینه‌ها هم جزو مواردی هستند که کمپانی کوپرتینویی در آن‌ها دست بالاتر را نسبت به گوشی های اندرویدی دارد.

پشتیبانی از آیفون

بر خلاف بسیاری محصولات اندرویدی، گوشی‌های اپل از پشتیبانی نرم افزاری فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. به عنوان مثال، مدل 2016 آیفون SE در لیست دریافت سیستم عامل iOS 16 قرار دارد و این به آن معنی است که این گوشی از پشتیبانی نرم افزاری شش ساله برخوردار بوده است و علاوه بر تمام آپدیت‌های بزرگ سیستم عامل، آپدیت‌های جزیی‌تر را هم دریافت کرده است. این امر با در نظر گرفتن این که iPhone SE مدت‌هاست از چرخه تولید خارج شده است، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد.

علاوه بر این، اپل همچنین سیاست تولید محصولات سبزتر خود را نیز با قدرت ادامه می‌دهد و سعی دارد تولید ترکیبات کربن را کاهش دهد. در شرایط کنونی گرایش مردم به خرید محصولاتی که تولید آلاینده‌های کمتری داشته باشند، بسیار افزایش یافته است و اپل به خوبی توانسته بر این موج سوار شده و سود سرشاری از این راه کسب کند.

بنا به گزارش تولید زیست محیطی اپل در خصوص خانواده آیفون 13، در ساخت مدل‌های 2021 از iPhone از عناصر کمیاب بسیار کمتری نسبت به قبل استفاده شده بود و در عوض اپل به شدت سعی داشته که از موادی تجزیه‌پذیر و سازگار با محیط زیست در ساخت این گوشی ها استفاده کند.

از جمله اقداماتی که Apple در این راستا انجام داده، استفاده از شیشه فاقد آرسنیک در ساخت صفحه نمایش آیفون 13، بهره گرفتن از مواد بازیافتی و استفاده از پلاستیک کمتر و ساختارهای فیبری بیشتر در این گوشی‌هاست. از طرف دیگر کوچک‌تر شدن جعبه آیفون‌ها به دلیل حذف آداپتورهای شارژ و سایر اکسسوری‌ها نیز باعث می‌شود که تعداد گوشی‌های انتقال یافته به مناطق مختلف دنیا افزایش پیدا کند و از این طریق تولید آلودگی ناشی از حمل و نقل آیفون‌ها کاهش یابد.

آیفون ۱۳

در کنار این موارد، برنامه اپل برای بازیابی آیفون‌های کارکرده و یا بازیافت دقیق آن‌ها نیز از جمله اقدامات این کمپانی در راستای تولید محصولاتی بهینه‌تر برای محیط زیست هستند و با استقبال فراوانی روبرو شده‌اند.

این دسته اقدامات اپل البته به این معنا نیست که رقبایی مثل گوگل، سامسونگ یا شیائومی از موارد خطرناک یا تجزیه‌ناپذیرتری برای ساخت محصولاتشان استفاده می‌کنند؛ بلکه اپل به خوبی توانسته با مانور تبلیغاتی مناسب بر روی این دسته اقدامات نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد.

علاوه بر این، یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت های آیفون نسبت به گوشی های اندرویدی مثل همیشه امنیت این دستگاه‌هاست! امنیت بالاتر آیفون‌ها همیشه یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این محصولات به شمار می‌رفته؛ به طوری که تقریبا تمامی محدودیت‌های دستگاه‌های اپل را می‌توان با یک دلیل امنیتی مرتبط دانست. مثلا عدم امکان نصب اپلیکیشن‌ها از منابعی خارج از اپ استور یکی از محدودیت‌های آیفون نسبت به گوشی های اندرویدی است که البته باعث می‌شود کاربران iOS مثل اندرویدی ها اقدام به نصب برنامه‌های مخرب بر روی گوشی خود نکنند.

همچنین دیگر قابلیت جذاب آیفون های اپل امکان مخفی شدن کاربر از تعقیب شدن توسط اپلیکیشن‌های مختلف است که علاقمندان زیادی دارد. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد که دسترسی اپلیکیشن‌های مختلف به اطلاعات کاربریشان را مسدود کنند؛ به طوری که امکان نمایش تبلیغات توسط این اپلیکیشن‌ها کمتر می‌شود. با وجود اینکه این قابلیت برای کاربران iOS بسیار جذاب است، اما به مذاق توسعه‌دهندگان و تبلیغ‌کنندگان چندان خوش نیامده؛ چرا که شانس دیده شدن و کسب درآمد از تبلیغات برای آن‌ها کاهش می‌یابد.

از طرف دیگر عده‌ای هم معتقدند که این قابلیت در حقیقت فرصتی برای اپل است تا سیستم اختصاصی تبلیغات خود را راه‌اندازی کرده و توسعه‌دهندگان را مجبور به پیروی از آن کند. البته خود کمپانی کوپرتینویی هرگز چنین چیزی را تایید نکرده‌اند!

آن چه در این بخش گفته شد تنها برنامه‌های کوتاه مدت اپل برای آیفون است تا با تکیه بر آن‌ها یکی دو سالی فروش گوشی های هوشمندش را تضمین کند. با این وجود احتمالا این کمپانی تصمیم بزرگ‌تری در میان مدت دارد تا بار دیگر آیفون‌ها را به محصولاتی خاص و بی‌همتا در مقایسه با رقبای اندرویدیش تبدیل کند.

واقعیت افزوده؛ کلید نجات اپل و آیفون!

واقعیت افزوده (AR) یکی از تکنولوژی‌هایی است که آینده بسیاری از ما تا حد زیادی به آن وابسته خواهد بود و حتی اکنون نیز به تدریج در حال گسترش نفوذ خود در میان کاربران پلتفرم‌های مختلف است.

هدست واقعیت مجاز اپل

اپل مشخصا سال‌هاست که در حال توسعه تکنولوژی‌ها و گجت‌های مبتنی بر واقعیت افزوده است و مدت‌هاست که شایعات فراوانی پیرامون ساخت محصولاتی نظیر عینک‌های هوشمند توسط این کمپانی به گوش می‌رسد. در این میان حتی مدیر کمپانی اپل، تیم کوک هم نتوانسته هیجان خود پیرامون تکنولوژی‌های خلاقانه واقعیت مجازی کمپانی متبوعش را پنهان کند!

عینک‌های واقعیت افزوده که اکنون در حال فراگیر شدن در بازار هستند، عملا همان اپلیکیشن‌های موبایل را به صورت شناور در مقابل چشم کاربران نمایش می‌دهند. این کار از طریق عینک‌هایی کمی ضخیم‌تر از عینک‌های معمولی انجام می‌شود و اپلیکیشن‌ها با استفاده از هر یک از دو شیشه عینک به صورت آبجکت‌هایی در برابر چشم کاربر نمایش داده می‌شوند.

بنابراین به کمک این تکنولوژی می‌توانید ویدیوهای یوتیوب و یا وبسایت‌های مختلف را بدون نیاز به آنلاک کردن یا حتی لمس گوشی تماشا کنید و البته محدودیت اندازه هم نداشته باشید. البته در وهله اول عمده توان پردازشی عینک‌ها و هدست‌های واقعیت افزوده توسط آیفون تامین خواهد شد. با این وجود احتمالا در آینده این دستگاه‌ها از قدرت پردازشی کافی برخوردار خواهند بود تا برای رندر محتوای سنگین واقعیت افزوده نیازی به گوشی‌های هوشمند نداشته باشند.

البته اصلا مشخص نیست که این دستگاه‌ها چه زمانی به تولید انبوه تجاری می‌رسند. بنابراین اپل ممکن است همین امسال هدست واقعیت افزوده خود را معرفی کند یا این کار را در چندین سال آینده نیز انجام ندهد. با این حال نکته مهم اینجاست که اپل، متا و بسیار کمپانی‌های شناخته شده حوزه تکنولوژی مدت‌هاست که در حال کار بر روی تکنولوژی واقعیت افزوده هستند و دیر یا زود محصولات جذاب خود را رونمایی خواهند کرد.

بنابراین شاید یکی از دلایلی که اپل همانند گذشته اصراری به استفاده از تکنولوژی‌های جدید در آیفون‌های جدیدش ندارد، تمرکز این کمپانی بر روی تکنولوژی واقعیت افزوده باشد تا بتواند با تعبیه آن در گوشی های هوشمندش، به یکباره گوی سبقت را از تمام رقبا بدزدد و یک‌تنه به طلایه‌دار خلاقیت و نوآوری در گوشی‌های هوشمند تبدیل شود. حتی همین الان نیز بسیاری کارشناسان و کاربران معتقدند که تنها اپل می‌تواند فناوری شگفت‌انگیزی نظیر واقعیت افزوده را از یک مفهوم تکنولوژیک صرف به قابلیتی کاربردی و تاثیرگذار تبدیل کند.

نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا فکر می‌کنید آیفون های اپل دیگر مثل سابق قدرتمندترین گوشی هوشمند بازار نیستند یا گمان می‌کنید این کمپانی توجه خود را از مواردی نظیر قدرتمندترین پردازنده یا باکیفیت‌ترین دوربین به موارد بزرگ‌تری نظیر تکنولوژی واقعیت افزوده معطوف کرده است؟ نظرات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.