تراشه ۳ نانومتری سامسونگ

سامسونگ هفته آینده از نخستین تراشه ۳ نانومتری در جهان رونمایی می‌کند

سامسونگ هفته آینده از اولین تراشه ۳ نانومتری در جهان رونمایی می‌کند. این پیشرفته‌ترین تراشه‌ای خواهد بود که به بازار گوشی‌های هوشمند می‌آید.

چند هفته پیش سامسونگ از فناوری چیپست ۳ نانومتری خودش رونمایی کند. اما غول کره‌ای می‌خواهد هفته آینده از نخستین تراشه ای که بر پایه فناوری ۳ نانومتری خودش توسعه داده رونمایی کند. این کمپانی پیشتر از معماری ترانزیستور جدید GAA رونمایی کرده که به طور قابل توجهی کارآمدتر و سریع‌تر از تراشه‌های فعلی ۵ نانومتری است.

بیشتر بخوانید:

سامسونگ سرانجام TSMC را شکست داد؛ آغاز تولید چیپ با فناوری ۳ نانومتری

در حالی که سامسونگ تولید انبوه این چیپست‌های 3nm را آغاز کرده و امیدواریم گوشی‌های جدید سری گلکسی S از آن قدرت بگیرند، مشخص نیست که چه دستگاه‌های دیگری به آن مجهز خواهند شد. علاوه بر این مشخص نیست که آیا سامسونگ می‌خواهد کسب و کار TSMC را برباید و از آن جلو بزند یا تصمیم دیگری دارد. در حال حاضر کارخانه ریخته‌گری تایوانی TSMC، مهم‌ترین پردازنده‌های تلفن همراه در جهان را می‌سازد.

تراشه ۳ نانومتری سامسونگ روی کاغذ خوب به نظر می‌رسد

سامسونگ در بیانیه خودش دلایل متعددی را برای ارتقا از فناوری فعلی ۵ نانومتری به چیپست‌های جدید ۳ نانومتری GAA لیست کرد. معماری GAA دستاوردهای قابل توجهی در بخش بازدهی خواهد داشت که عمر باتری را بهبود می‌بخشند. علاوه بر این در بهبود چشمگیر عملکرد و کاهش ابعاد خود چیپ نیز باید اشاره کرد.

طراحی منعطف GAA برای فناوری بهینه‌سازی طراحی DTCO فواید زیادی دارد که باعث تقویت توان، عملکرد، مساحت (PPA) می‌شود. در مقایسه با فناوری پردازش ۵ نانومتری، اولین نسل پردازش ۳ نانومتری می‌تواند مصرف انرژی را تا ۴۵ درصد کاهش داده، عملکرد را تا ۲۳ درصد افزایش دهد و مساحت را هم تا ۱۶ درصد بکاهد. در حالی که دومین نسل آن مصرف انرژی را تا ۵۰ درصد می‌کاهد، عملکرد را تا ۳۰ درصد افزایش داده و مساحت را تا ۳۵ درصد کوچک‌تر می‌کند.

اما مشخصات فنی روی کاغذ تنها تضمین کننده موفقیت تجارت نیمه‌هادی سامسونگ برای سفارش گرفتن تولید چیپ‌های ۳ نانومتری از سوی شرکت‌های مطرح نیست. TSMC همچنان به رقابت با سامسونگ ادامه می‌دهد. این کمپانی اکنون تولیدکننده تمام تراشه‌های سری A و سری M است که اپل از آن‌ها در آیفون‌ها، آیپدها و کامپیوترهای مک خود استفاده می‌کند. حتی چیپست اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ که قدرت‌بخش بسیاری از گوشی‌های اندرویدی پرچمدار در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی هست هم در کارخانجات TSMC تولید می‌شوند!

تراشه ۳ نانومتری سامسونگ

آخرین تراشه سامسونگ اگزینوس ۲۲۰۰ است، در حالی که چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام هم از فناوری پردازش سامسونگ استفاده می‌کند. این تراشه که روی برخی از نسخه‌های سری گلکسی S22 سامسونگ به کار رفته، مشکلات جدی در دفع حرارت داخل گوشی‌ها دارد. به همین خاطر کوالکام تصمیم گرفت برای تولید چیپست اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ از فناوری پردازش کمپانی TSMC استفاده کند.

سامسونگ کی از چیپست ۳ نانومتری خود روی گوشی‌های گلکسی S‌ استفاده می‌کند؟

سامسونگ پس از مشکل حرارتی گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۲، تصمیم گرفته از یک چیپست پرچمدار جدید در گوشی‌های آینده سری گلکسی S استفاده کند. این کمپانی جزئیات خاصی را ارائه نکرده است، بنابراین مشخص نیست چه زمانی شاهد حضور تراشه‌های مبتنی بر فناوری 3nm GAA در زیر قاب گوشی‌های سامسونگ هستیم.

گزارشی از کره جنوبی منتشر شده که نشان می‌دهد سامسونگ می‌خواهد ۲۵ جولای (۳ مرداد ماه) از نخستین تراشه ۳ نانومتری در جهان رونمایی کند. جالب است بدانید که نخستین خریدار سامسونگ، یک شرکت چینی استخراج کننده ارزهای دیجیتالی است. این‌چنین مشتریانی نمی‌تواند به سامسونگ کمک کند بازار را از TSMC برباید.

بیشتر بخوانید:

پردازنده ۳ نانومتری M2 Pro اپل از اواخر امسال به تولید انبوه می‌رسد

علاوه بر این، گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که سامسونگ همچنان در تلاش برای افزایش بازدهی چیپ‌های ۳ نانومتری برای سودآوری هرچه بیشتر آن‌ها است. ضمناً سامسونگ با افزایش تولید این پردازنده‌های جدید فاصله زیادی دارد.

در سمتی دیگر TSMC نیز تولید تراشه‌های ۳ نانومتری FinFEt را از ماه جاری میلادی آغاز می‌کند. چیپ‌های ۲ نانومتری GAA خود را نیز در سال ۲۰۲۵ ارائه می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*